Blijft wel de vraag waar die spanning vandaan komt. Aarden van de kraan moet natuurlijk maar is wel symptoombestrijding, er moet ook naar de oorzaak gezocht worden want kranen moeten ook zonder aarding geen spanning voeren.
Als de aardpen ontbreekt en er geen aarding meer is via het waterleidingnet door kunststof leidingen, kan het bijvoorbeeld de gebruikelijke capacitieve lekstroom vanuit netfilters zijn, die voorheen via metalen leidingen naar aarde werd afgevoerd.
Hoeft niet, kan wel.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat is een terechte opmerking, @fzwart, maar vermits de topicstarter er maar een slordig half jaar meer denkt te blijven denk ik dat de "root cause" haar/hem worst zal wezen. Ook voor mij zou de insteek eerder zijn "zo gauw mogelijk hier weg, en in die tussentijd zorgen en uitzien dat we het overleven".
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 4 september 2023 11:59:16 schreef buzzy:
[...]In geen geval mag er geen spanning op een dergelijke kraan staan.
Houd die zin eens tegen het licht, de dubbele negatie is een beetje danig straf ongelukkig 
Op 4 september 2023 12:20:03 schreef Paulinha_B:
Dat is een terechte opmerking, @fzwart, maar vermits de topicstarter er maar een slordig half jaar meer denkt te blijven denk ik dat de "root cause" haar/hem worst zal wezen. Ook voor mij zou de insteek eerder zijn "zo gauw mogelijk hier weg, en in die tussentijd zorgen en uitzien dat we het overleven".
Elektriciteit heeft maar heel even nodig om te doden. Onmiddellijk weg daar is een betere optie.
Paulinha_B
Honourable Member
Js, maar dan moet je wel weten waarnaartoe. Tussen de regels meen ik te lezen dat de topicstarter al heel tevreden is een alternatief te hebben gevonden dat in februari kan betrokken worden. In de tussentijd wordt het "opletten geblazen" oftewel "rijden en omzien".
Bv. hoofdschakelaar afzetten om te douchen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Bapaktus
Special Member
Ik heb ook een prikkende kraan gehad in mijn badkamer.
Wanneer ik onder de waterstralen stond kon ik nauwelijks de kraan aanpakken.
Ik snapte er niets van.
Ik kon zelfs tussen een spons verzadigd met keukenzout op de granieten vloer en de waterkraan een Neonlamp laten branden.
Uiteindelijk na veel zoeken en meten de oorzaak gevonden. Die lag bij de buren.
Die hadden in de betonnen tussen-muur een gat geboord om een wastafel aan te hangen. Echter de boor dwars door een buis met daarin de draden voor hun wastafel verlichting. Een ingestoken koperen keilplug maakte zowel contact met de bedrading alsook met de metalen bewapening in de muur en de granieten vloer. 
Die buurman vroeg mij of er bij ons óók telkens de zekering automaat er uit sprong.
Gemeten in buurmans badkamer, de volle 220Volt werd gemeten op de kop van de koperen keilbout. 
Buurman heeft door een elektricien nieuwe bedrading laten trekken en toen was het probleem verholpen.
ruudroj
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op 4 september 2023 13:03:13 schreef Bapaktus:
Ik heb ook een prikkende kraan gehad in mijn badkamer.
Wanneer ik onder de waterstralen stond kon ik nauwelijks de kraan aanpakken.
Ik snapte er niets van.
Ik kon zelfs tussen een spons verzadigd met keukenzout op de granieten vloer en de waterkraan een Neonlamp laten branden.
Uiteindelijk na veel zoeken en meten de oorzaak gevonden. Die lag bij de buren.
Die hadden in de betonnen tussen-muur een gat geboord om een wastafel aan te hangen. Echter de boor dwars door een buis met daarin de draden voor hun wastafel verlichting. Een ingestoken koperen keilplug maakte zowel contact met de bedrading alsook met de metalen bewapening in de muur en de granieten vloer.
Die buurman vroeg mij of er bij ons óók telkens de zekering automaat er uit sprong.
Gemeten in buurmans badkamer, de volle 220Volt werd gemeten op de kop van de koperen keilbout.
Buurman heeft door een elektricien nieuwe bedrading laten trekken en toen was het probleem verholpen.
ruudroj
Is er toen meteen vereveningsaarde aangelegd? Anders nog steeds niet veilig.
Paulinha_B
Honourable Member
Op 4 september 2023 12:53:05 schreef vergeten:
Dan ook geen licht in de badkamer en koud water in het geval van een CV met WW voorziening.
Ja, maar dat weten we niet (dacht ik).
En in alle geval: "beter donkere Kamiel dan dode Kamiel".*
*Dit verwijst naar een roemruchte uitspraak van een Antwerps politicus, uit 1945
Op 4 september 2023 12:17:49 schreef Ledlover:
Als de aardpen ontbreekt en er geen aarding meer is via het waterleidingnet door kunststof leidingen, kan het bijvoorbeeld de gebruikelijke capacitieve lekstroom vanuit netfilters zijn, die voorheen via metalen leidingen naar aarde werd afgevoerd.Hoeft niet, kan wel.
Dat is het ook in 99% van de gevallen capacitief maar hier gaat het blijkbaar om een "harde" spanning. Ik vermoed dat zodra je die kraan gaat aarden de aardlek er uit springt. Of dat in ieder geval wel zou moeten doen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Er zit geen aardlek! Wel dus.
Zie foto bij de posting van TS;
Het is ook geen "harde" spanning er is gedurende dit topic 46 en 54 volt gemeten.
Hoe dan ook is dit een ongewenste situatie. Er moet onderzocht worden hoe dit komt en vervolgens moet de oorzaak weggenomen worden. Lijkt me een taak voor de huisbaas.
Vroeger kon je de inspectieafdeling van het elektriciteitsbedrijf er bij roepen. Maar die zijn wegbezuinigd. Ik zou niet zo gauw weten welke instantie je nu kunt aanroepen die macht heeft om de huisbaas te dwingen.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 4 september 2023 16:52:01 schreef KlaasZ:
Ik zou niet zo gauw weten welke instantie je nu kunt aanroepen die macht heeft om de huisbaas te dwingen.
Bouw en woning toezicht?
Op 4 september 2023 12:22:16 schreef Paulinha_B:
[...]Houd die zin eens tegen het licht, de dubbele negatie is een beetje danig straf ongelukkig
Tja, goed gezien, ik heb het gewijzigd 
Op 4 september 2023 13:39:21 schreef vergeten:
Er zit geen aardlek!Wel dus.Zie foto bij de posting van TS;
[...]
Het is ook geen "harde" spanning er is gedurende dit topic 46 en 54 volt gemeten.
Wel hard genoeg om het geen puur capacitieve spanning te zijn.
Bapaktus
Special Member
Gerard@
Is er toen meteen vereveningsaarde aangelegd? Anders nog steeds niet veilig.
Het was een huurhuis. Vlak daarna kreeg ik bericht dat de verhuurder deze woning wilde verkopen.
Ik bewoon nu een ander huurhuis van dezelfde verhuurder.
Nieuwbouw appartement.
ruudroj
Roland11
Golden Member
Ik had hetzelfde probleem als de OP jaren geleden, dat was in Zuid-Afrika.
Dus tintelingen als je het metaal van de douche vastpakte. Het water kwam uit een elektrische boiler. In de elektrameter moest een prepaid kaartje 
Het elektriciteitsbedrijf is erbij geweest en heeft nog de aardpen vernieuwd.
Ze konden het niet oplossen.
Hun conclusie was dat er ergens in de buurt (de buurman?) stroom zat te lekken naar de aarde, als gevolg van een ondeugdelijke elektrische installatie en dat ik daarom wat spanning had ?!
De elektricien heeft een aardedraad verbonden tussen de stalen leiding en de aardedraad met een stalen draad en vastgezet met een aardklem. Slechts een deel van de leidingen waren vervangen met kunststof dus de aarde zou hierdoor weer rond/compleet/aangesloten moeten zijn. Ik zag dat de leiding in de kelder, welke verbonden is met de wasmachine, ook verbinding heeft met de aardedraad via de leiding.
Ik heb nogmaals gemeten en nu meet ik 0V tussen aardedraad en de kraan.
Hierdoor durfde ik weer aan de kraan te voelen en ik voel geen tintelingen meer.
Volgens mij is het dus opgelost nu? Zijn er nog andere checks die ik kan uitvoeren om te bevestigen dat het veilig is?
In ieder geval bedankt voor de reacties, ik heb hier veel van geleerd!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt nu dus enige vereffening, maar een aardpin is ook geslagen dan? anders heb je alleen maar dat alles met aarde aan elkaar hangt. zou bijv de boilergroep geen aardlek hebben en deze gaat kapot dan tilt deze de aarding op naar faseniveau en krijg je nu net wat in boxtel de oorzaak was..
Op 4 september 2023 21:51:10 schreef testman:
je hebt nu dus enige vereffening, maar een aardpin is ook geslagen dan? anders heb je alleen maar dat alles met aarde aan elkaar hangt. zou bijv de boilergroep geen aardlek hebben en deze gaat kapot dan tilt deze de aarding op naar faseniveau en krijg je nu net wat in boxtel de oorzaak was..
Nee er is geen aardepen geslagen. De CV en wasmachine zijn wel aangesloten op aardedraad op stopcontacten. Dit is een oud huis (1900) en volgens mij is een aardepen in Nederland alleen verplicht bij renovatie of nieuwbouw. Aaangezien nu een renovatie (zoldervloer isoleren) aan de gang is kan ik dit wel afdwingen, daar moet ik mij nog in gaan verdiepen. Wellicht kan de gemeente of een andere instantie hierin iets betekenen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Het kan ook zijn dat je een "Aarde" krijg van je netbeheerder (energiebedrijf).
Een eigen aardpin is dan (niet altijd) verplicht.
Aangezien ik niet weet waar je woont kan ik hier niets over zeggen hoe het bij jou moet.
Maar je MOET een aarding hebben, of een eigen pin, of aarde van je netbeheerder (en soms beide).
Dat is altijd zo geweest, heeft niets met renovatie oid te maken.
Vroeger....... nam je de aarde vanaf de waterleiding. Dit heeft nooit gemogen, maar werd oogluikend toegestaan. Je voelt het al aan, als je stalen waterleiding wordt vervangen door kunststof, dan heb je gelijk geen (goede) aarding meer.
TS zei dat er geen boiler meer is maar een CV-ketel voor warm water. De kans is natuurlijk wel groot dat niet alle 4 gewone groepen achter de aardlek zitten, je kan dan wel vereffening aanbrengen maar zolang er stroom weglekt is er wel brandgevaar, voor hetzelfde geldt ligt er ergens een fase tegen de waterleiding te knetteren. Je kan beter de zekering van de boiler eruit halen, daar zit immers zeker geen aardlek op en je weet niet in waar die leiding naartoe loopt, misschien is daar ook wel mee geknoeid.
Je kan kijken of de aardlek werkt en of alle 4 groepen erop aangesloten zitten door het blauwe knopje op de grijze schakelaar in te drukken, deze moet uitspringen, als je dan nergens stroom meer hebt dan weet je het zeker.
Normaal gesproken moet er vanaf de meterkast een vertinde koperdraad naar beneden lopen die via de kelder of de kruipruimte de grond in gaat. Zelfs bij een hele slechte aarde zal die 30 mA aardlek aanspreken, maar dat heeft alleen nut als alle groepen erop aangesloten zitten, zonder aardlek en met een slechte aarde is het wachten tot het fout gaat.
Kijk in elk geval eerst of er geen aardpen geslagen is want dat is verplicht, als je die nu niet hebt kan dat ook met 30 mA aardlek erg gevaarlijk worden. Vanaf de aardrail in de groepenkast (boven de 4 stoppen onder het deksel) moet er een blote vertinde koperdraad naar een pen in de grond lopen, vaak zie je die wel in de kelder of kruipruimte.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vereffening was het dringendste probleem en als er een goed werkende aardlekschakelaar aanwezig is die op alle groepen werkt, dan is het risico nog maar klein - maar echt veilig is het pas als je zeker weet dat de aardingen die nu weer aanelkaar geknoopt zijn, ook echt aan aarde hangen. Als er geen aarde binnenkomt bij je aansluiting, moet dat met een eigen elektrode.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat aardlekkastje is een jaar of 30 geleden ertussen gezet, toen zat er nog een 4 polige AC uitvoering in. een aantal jaren geleden is die door deze 2 polige A type vervangen. de hoofdschakelaar is ooit doorverbonden zo te zien. dit lijkt een TT stelsel te zijn in regio limburg.
idd dient er altijd een aarding aanwezig te zijn, aardpen, via waterleiding, of via netbeheerder..