PicBASIC initialiseren PicMicro

Ik ben aan het experimenteren met PicBASIC, 16F628A en de MAX7219.
Daarvoor gebruik ik als voorbeeld het programma van Bavelt:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/146658#highlight=max7219+pic…

Van dat programma gebruik ik als eerste test alleen de routines Max7219_Init en Karakter_Tonen.

Vanuit Proton Compile and Program. Bingo, het werkt.

Stroom eraf. Stroom erop. Nu werkt het niet. Een kleine flits in het display zichtbaar.

Compile and Program = het werkt. Uit en Aan, en het werkt niet.
Laat compile and program de Pic in een bepaalde staat achter die dmv een Basic cmd ook te bereiken is? Ik heb daar zo 1,2,3 in de picbasic cursus van Frits niet iets terug kunnen vinden.

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Lucky Luke

Special Member

Heb je een pull-up op je resetlijn?

Wat doet het als je na uit-en-aanzetten de PIC reset?

Als het eenmaal werkt: je gebruikt een led-driver maar met wat creativiteit kun je misschien een stukje hiervan recyclen, dan heb je een lichtkrantje: http://home.deds.nl/~elektronica/index.html?/~elektronica/vmk124hck.ht…
https://www.uploadarchief.net/files/download/3_12_pic16f628a.bas

(De font-tabel is wel voor 3x5, dus ‘te klein’ voor je 8x8 scherm)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 11 september 2023 13:30:38 (67%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Na van alles geprobeerd te hebben ben ik er uit.

Ook ik ben !#$%@^&* ten prooi gevallen aan een fake (of niet goed werkende) Max7219. Inderdaad van zo'n goedkope 8X8 module van Ali.

Saillant detail.
Ik probeerde dus een andere Max7219, en deze kwam .... jawel ook van zo'n Ali module.

Ik heb meer van die modules, dus tijd voor een max testopstelling.

Arco

Special Member

Is toch meestal een timing probleem...
(je wacht niet lang genoeg na opstarten, /SS is niet hoog, of verkeerde SPI mode)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Compile and Program = het werkt. Uit en Aan, en het werkt niet.

Toch denk ik niet dat het aan fake ali dingen ligt, want dan zou het na compile en run ook niet moeten werken.
Wat het verschil is tussen die 2 is tijd. Tijden de compile en run had het dispaly tijd genoeg op zijn eigen opstartprocedure af te ronden en nadat je de spanning er even afgehaald hebt was er denk ik te weinig tijd en ging je gelijk naar het display data schrijven terwijl die nog niet klaar was.

Meestal zet je eerst in je code een wachttijd van bv 500ms

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nee, het ligt denk ik toch aan de Max7219.

@Lucky Luke
CONFIG MCLRE_OFF, dus reset buiten spel.

Na verwisselen van de Max liep het programma, ook zonder opnieuw programmeren. Dus dat met timing gaat niet op. Ik ben nu ook verder met mijn programma zonder problemen. Wat ik in de PIC stop komt er nu op het display goed uit.

Als ik klaar ben met het programma zal ik de Max nog eens omwisselen en ik denk dat ik een testopstelling met een ZIF voetje ga maken. Ik heb nu 8 Ali Maxjes op voorraad. Zelfs als 2/3 uitvalt is dat nog goedkoper dan hier bestellen.

Arco

Special Member

De max is een vrij kritisch ic qua aansturing.
Is bijna altijd een timing kwestie of verkeerde aansturing, de chip kun je dan niet de schuld geven.

Opstarten altijd met /SS hoog, en een korte delay.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat bedoel je met /SS hoog Arco?

Arco

Special Member