Op 17 september 2023 21:25:48 schreef bprosman:
@Fcapri :
[...]Ja, na een tijdje springt het ledje van de lader ook van "Rood" naar "Groen". Maar als ik dan de lamp aanzet is het na 5 min gebeurt. Dan zijn er 2 (blijkt later) ingekakt.
1) Meet de spanning over de accus als ie op groen gesprongen is.
Let op. Lithium accus moet je "CC-CV" laden: Je laad met een constante stroom totdat de spanning 4.2V bereikt en dan houdt je de spanning op 4.2V totdat de stroom ingekakt is.
Veel laders hebben een ledje wat "CC" aangeeft en niet wat "CV laden gestopt" aangeeft. Dus dan zou het kunnen dat ie groen wordt nog voordat de accu vol is.
1e experiment laden tot ie groen is (hoe lang duurt dat?). Meet nu de spanning Dan loshalen van de lader en na een halfuur weer meten.
Dan: weer aan de lader hangen, maar nu een uur of 4 op groen laten staan.
Dan zeg je dat "de lamp" uitgaat. Lampen kunnen best forse stromen trekkeen. Hoeveel stroom gebruikt jou lamp? Verkoop-informatie? specs op de lamp? Of zelf meten, maakt me niet uit.
Maar goed. Je hebt dus gevonden dat twee cellen (die waarschijnlijk een paartje waren) slecht/leeg zijn.
Best case waren ze gewoon leeg en kan je ze hergebruiken, maar niet de moeite waard als je al nieuwe hebt gekocht.
Voor een volgende keer: Ik zou die meting van de individuele cellen doen zonder ze los te halen. Dan kan je kijken of "die lege cellen opladen" misschien helpt.