Nog een battery pack vraag

bprosman

Golden Member

Voor mij allemaal vrij nieuw. Als ik een 18650 battery pack heb, zo aangesloten als hier onder, en ik meet wel spanning op de cellen (6.2V) en niet op de BMS, zijn de cellen dan te leeg of de (het?) BMS defect ?

En is dit nu een 2 cellen of een 4 cellen BMS ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat is een 2S2P pakket: celgroepen mag je altijd als 1 cel beschouwen (voor het BMS althans).

Let op dat menig BMS, simpel of complex, vaak pas tot leven komt door even een laadspanning op de daarvoor bestemde aansluitingen aan te bieden. 6,2 Volt is wel vrij laag (3,1 Volt/cel) maar ik verwacht dat daar nog wel leven in komt na even aansluiten van een laadspanning.

Of je aansluitingen kloppen kan ik niet beoordelen: vaak wordt pack-minus en pack-plus met P- en P+ aangegeven op zo'n printje, en is een tussenaansluiting Va, V1, Ba of B1 genoemd, met oplopende letter of getal naarmate het aantal tussenaansluitingen toeneemt.

[Bericht gewijzigd door weardguy op zondag 17 september 2023 14:17:23 (11%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

maar ik verwacht dat daar nog wel leven in komt na even aansluiten van een laadspanning.

Klopt, alleen de oude cellen storten na het laden meteen in. Vandaar de vervanging.

Op 17 september 2023 14:16:02 schreef weardguy:
Of je aansluitingen kloppen kan ik niet beoordelen: vaak wordt pack-minus en pack-plus met P- en P+ aangegeven op zo'n printje, .

Poeh! Ik ken ze met B+ en B- voor de batterij en voor de belasting wel eens (*) het P-voorvoegsel.

Zie deze bijvoorbeeld:

Iniedergeval zijn P- en P+ NIET de PACK plus en min, maar de belasting. (deze heeft een aparte charge aansluiting, dat hebben ze niet allemaal).

(*) = rew-speak voor "meestal"

-------------
Mijn eerste reactie was: Als je het zo hebt aangesloten en OP het BMS meet je 0V, dan heb je hem verkeerd (niet) aangesloten. Als je NA het BMS nul volt meet, zie hierboven de opmerkingen van andere mensen.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 17 september 2023 18:07:40 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 september 2023 16:58:41 schreef bprosman:
Klopt, alleen de oude cellen storten na het laden meteen in. Vandaar de vervanging.

Uh, hetzelfde moet je doen na vervanging van de cellen: even laadspanning aanbieden op de juiste connector brengt dan het BMS tot leven.

@ rew: ja dat is waar. Maar dat neemt niet weg dat we nu niet weten hoe het wél aangesloten is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Op 17 september 2023 19:41:28 schreef weardguy:
[...]

@ rew: ja dat is waar. Maar dat neemt niet weg dat we nu niet weten hoe het wél aangesloten is.

Zoals op de foto, is "Af fabriek" , dit zijn nog de oude cellen. Led lamp brand er 5 minuten op terwijl de lader "Vol" aangeeft.

Printje is aangesloten zoals in Rew's tekening.

Deze heeft een externe "Switcher" als lader.

Oké, even wat harder gezegd: je loopt hier al een aardige tijd rond, dus dan zou je ook moeten weten dat dit nu wel een erg groot raadplaatje wordt.

Wát is nu precies het probleem? Heb je de cellen nu wel of niet vervangen?

Zo ja: breng kort een laadspanning aan. Zo nee: de cellen zijn gewoon heel erg gaar, hebben mogelijk interne sluiting en het BMS regelt de rest: als de spanning te ver daalt, wordt er afgeschakeld.
Het BMS kán defect zijn, maar de kans is klein bij dit soort printjes.

6.2V cellen, is 3,1V per accu. kan goed zijn dat de BMS dat als leeg aan zit.

als je laadspanning aanbied, zie je de cell spanning dan stijgen?
van die universele BMS printjes, kan je starten door ofwel de laadspanning aan de laadplug aan te bieden, OF de laadspanning op de uitgang

dit is dus een 2cell bms, de bms ziet maar 2 spanningen.
- naar middenklem
en middenklem naar +

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 17 september 2023 20:37:41 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Zoals op de foto, is "Af fabriek" , dit zijn nog de oude cellen. Led lamp brand er 5 minuten op terwijl de lader "Vol" aangeeft.

Als de lader vol aangeeft dan zou je direct over de 2 cellen iets tussen 8,0V en 8,4V
moeten meten.

Als dan binnen 5 minuten de accu van 8V+ naar 6,2V inzakt dan zijn de oude accu's niet meer goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

@Fcapri :

als je laadspanning aanbied, zie je de cell spanning dan stijgen?

Ja, na een tijdje springt het ledje van de lader ook van "Rood" naar "Groen". Maar als ik dan de lamp aanzet is het na 5 min gebeurt. Dan zijn er 2 (blijkt later) ingekakt.

Op 17 september 2023 20:12:25 schreef weardguy:
Oké, even wat harder gezegd: je loopt hier al een aardige tijd rond, dus dan zou je ook moeten weten dat dit nu wel een erg groot raadplaatje wordt.

Wát is nu precies het probleem? Heb je de cellen nu wel of niet vervangen?

Zo ja: breng kort een laadspanning aan. Zo nee: de cellen zijn gewoon heel erg gaar, hebben mogelijk interne sluiting en het BMS regelt de rest: als de spanning te ver daalt, wordt er afgeschakeld.
Het BMS kán defect zijn, maar de kans is klein bij dit soort printjes.

Of je leest :

Als de lader vol aangeeft dan zou je direct over de 2 cellen iets tussen 8,0V en 8,4V moeten meten.

Ik heb inmiddels de 4 cellen losgepeuterd, (zo vast zaten de puntlassen niet). 2 Cellen meten 4V, 2 Cellen meten 3V. Ik was te laat (had ze al door elkaar gegooid) om te weten wie-wie was.
Dus BMS lijkt goed. Ik ga nog wat krimpkous bestellen. "Kopkanten" heb ik inmiddels geprint :

Op 17 september 2023 21:25:48 schreef bprosman:
@Fcapri :
[...]Ja, na een tijdje springt het ledje van de lader ook van "Rood" naar "Groen". Maar als ik dan de lamp aanzet is het na 5 min gebeurt. Dan zijn er 2 (blijkt later) ingekakt.

1) Meet de spanning over de accus als ie op groen gesprongen is.

Let op. Lithium accus moet je "CC-CV" laden: Je laad met een constante stroom totdat de spanning 4.2V bereikt en dan houdt je de spanning op 4.2V totdat de stroom ingekakt is.

Veel laders hebben een ledje wat "CC" aangeeft en niet wat "CV laden gestopt" aangeeft. Dus dan zou het kunnen dat ie groen wordt nog voordat de accu vol is.

1e experiment laden tot ie groen is (hoe lang duurt dat?). Meet nu de spanning Dan loshalen van de lader en na een halfuur weer meten.

Dan: weer aan de lader hangen, maar nu een uur of 4 op groen laten staan.

Dan zeg je dat "de lamp" uitgaat. Lampen kunnen best forse stromen trekkeen. Hoeveel stroom gebruikt jou lamp? Verkoop-informatie? specs op de lamp? Of zelf meten, maakt me niet uit.

Maar goed. Je hebt dus gevonden dat twee cellen (die waarschijnlijk een paartje waren) slecht/leeg zijn.

Best case waren ze gewoon leeg en kan je ze hergebruiken, maar niet de moeite waard als je al nieuwe hebt gekocht.

Voor een volgende keer: Ik zou die meting van de individuele cellen doen zonder ze los te halen. Dan kan je kijken of "die lege cellen opladen" misschien helpt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 18 september 2023 10:11:24 schreef rew:
[...]1)

Dan zeg je dat "de lamp" uitgaat. Lampen kunnen best forse stromen trekkeen. Hoeveel stroom gebruikt jou lamp? Verkoop-informatie? specs op de lamp? Of zelf meten, maakt me niet uit.

Dit is een 10 Watt werklamp. Komt van van Cranenbroek dus zal niet A kwaliteit zijn. Er zit een XL6001 LED driver in, en een XL4001 5V->Accu switcher (XL4001). Laadstroomadapter die er bij zat is een 5V adapter. En dan nog het BMS van de foto. :

Maar goed. Je hebt dus gevonden dat twee cellen (die waarschijnlijk een paartje waren) slecht/leeg zijn.

Best case waren ze gewoon leeg en kan je ze hergebruiken, maar niet de moeite waard als je al nieuwe hebt gekocht.

Ja, ik heb nu cellen bij NKON gekocht, overigens heb ik de oude cellen nog niet weggegooid, kan er eens een 1S lader aan hangen (per stuk).

Overigens, ik kwak mijn batterijen altijd in de vuilbak, als ik heel erg goede zin heb in een batterijbak bij de bouwmarkt. Maar.... kan dat ook met 18650's ?

Voor een volgende keer: Ik zou die meting van de individuele cellen doen zonder ze los te halen. Dan kan je kijken of "die lege cellen opladen" misschien helpt.

Dit ga ik voor een volgende keer zeker doen, maar.. hoe kun je die cellen betrouwbaar meten als er 2x2 parallen staan ?

parallel hebben ze dezelfde spanning.
als jij nu cellen hebt van 4.0V en 3.0V waren de paartjes samen 3.O en de paartjes samen 4.0.
een 3.0 en 4.0V batterij zaten 100% zeker niet parallel

ik heb zo een vermoeden dat die printje geen echte BMS is.
hij schakelt uit als één der cellen waarschijnlijk op 3.0V komt en zal een stroom begrenzing hebben.
ik vermoed echter dat die geen balans functie heeft en dat 1 paartje batterijen was ontladen naar 3.0V en nooit meer volledig vol raakte.

de lader zag dat er geen stroom meer liep en schakelde uit, echter keek die waarschijnlijk niet naar de spanning en was het pack niet op 8,4V.

je hebt dus het probleem gehad dat 1 paartje van 4,2V naar 3,7V werd ontladen en 1 paartje continue van 3,6V naar 3.0V hetgeen dat paartje vermoedelijk genekt heeft.

ze beide manueel opladen naar 4,2V en dan in serie ontladen om te kijken of 1deel sneller inzakt dan de andere

je zou ze ook kunnen mengen.
een 3.0V en een 4.0V samen als 1 paartje, en idem voor de andere 2.
dan het pack weer opbouwen en ga je gelijkaardig versleten cellen hebben

Op 18 september 2023 11:16:54 schreef bprosman:
Overigens, ik kwak mijn batterijen altijd in de vuilbak, als ik heel erg goede zin heb in een batterijbak bij de bouwmarkt. Maar.... kan dat ook met 18650's ?

Officieel niet. Ook niet met "gewone batterijen". Met lithium batterijen steken die dingen nogal eens de vuilniswagen in de fik voordat ze bij de verbrandingsoven zijn aangekomen... Dus volgens mij willen ze het absoluut niet.

Dat van met een 1S lader laden, lijkt me een plan. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn. Markeer de cellen even 1-2-3-4 met een permanente marker. Noteer even dat 1-2 degenen zijn die nu 3.1V meten.

Arco

Special Member

Simpele laders meten alleen de CV en CC.
Als de interne weerstand belabberd is zijn ze zo 'vol' maar in werkelijkheid zit er niet veel in dan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2023 11:16:54 schreef bprosman:

Om brand te voorkomen... plak de plus-pool van li-ion accu's geheel af alvorens ze in te leveren op het milieu park of ander inzamelpunt...

Wat nog beter is om te zorgen dat er GEEN elektrische energie meer inzit. Dump ze een paar uur in een zoutoplossing. (controleer met multimeter of ze echt nul volt zijn geworden.)

(De ontbranding ontstaat, dat probeer je ook te voorkomen met het afplakken van de pluspool, als er een te grote stroom loopt zodat er voldoende hitte is voor zelfontbranding van de chemicalien. Door de elektrische ontstekingsbron weg te nemen krijg je ze alleen nog in de fik als er een externe onsteking is).

Lithium absoluut niet (nimmer) in contact brengen met water. Lithium reageert zeer heftig met water en er ontstaat o.a. waterstof-gas dat zeer brandbaar en explosief is.
Lithium en water veroorzaken een zeer heftige exotherme reactie waarbij veel hitte vrijkomt en de genoemde gassen.

bprosman

Golden Member

Op 18 september 2023 11:26:03 schreef fcapri:
als jij nu cellen hebt van 4.0V en 3.0V waren de paartjes samen 3.O en de paartjes samen 4.0.

hij schakelt uit als één der cellen waarschijnlijk op 3.0V komt en zal een stroom begrenzing hebben.
ik vermoed echter dat die geen balans functie heeft en dat 1 paartje batterijen was ontladen naar 3.0V en nooit meer volledig vol raakte.

de lader zag dat er geen stroom meer liep en schakelde uit, echter keek die waarschijnlijk niet naar de spanning en was het pack niet op 8,4V.

je hebt dus het probleem gehad dat 1 paartje van 4,2V naar 3,7V werd ontladen en 1 paartje continue van 3,6V naar 3.0V hetgeen dat paartje vermoedelijk genekt heeft.

ze beide manueel opladen naar 4,2V en dan in serie ontladen om te kijken of 1deel sneller inzakt dan de andere

4 Cellen 2x2 parallel komt in de apparaten die ik heb vrij vaak voor. Iemand een linkje naar een bruikbaar BMS ?
@Rew? @Fcapri ?

Op 18 september 2023 14:30:19 schreef Bobosje:
Lithium absoluut niet (nimmer) in contact brengen met water. Lithium reageert zeer heftig met water en er ontstaat o.a. waterstof-gas dat zeer brandbaar en explosief is.
Lithium en water veroorzaken een zeer heftige exotherme reactie waarbij veel hitte vrijkomt en de genoemde gassen.

Helemaal mee eens. Puur lithium metaal moet je nooit in aanraking laten komen met water. Maar wat heeft dat met lithium ION accus te maken? Bovendien zijn de accus hermetisch afgelsloten.

@bprosman: Dan moet je een halfuurtje doorclicken op aliexpress tot je er 1 vind waarbij "balancing" als feature genoemd wordt. Met nieuwe cellen denken fabrikanten volgens mij wel eens dat het zonder ook wel kan. Dat gaat vaak goed, maar soms fout. Ik denk dat dit bij jou het geval is geweest: Geen balancing gone bad!

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 19 september 2023 09:24:22 (22%)

als je een grote smd weerstand (2stuks voor een 2S) zit zitten voor het balanceren, zit het wel goed.

hier kan je het verschil tussen standaard en balanced zien.
https://www.aliexpress.com/item/1005001636432977.html

Op 19 september 2023 09:22:07 schreef rew:
Helemaal mee eens. Puur lithium metaal moet je nooit in aanraking laten komen met water. Maar wat heeft dat met lithium ION accus te maken? Bovendien zijn de accus hermetisch afgelsloten.

De vraag is hoelang de hermetische afsluiting stand houd wanneer de beide pool metalen rondom de plus-pool van de geladen li-ion accu door electrolyse van de zout-oplossing worden geoxideerd en de zout-oplossing zich een weg naar binnen vreet en daar in contact kan komen met het lithium. Er zit weliswaar maar weinig lithium in een li-ion accu maar toch geen fijne gedachte om water in de accu te krijgen dat achteraf eventueel nog voor narigheid kan zorgen.

Lijkt mij toch stukken veiliger om li-ion accu's geheel te ontladen door ze langdurig te belasten (met een weerstand o.i.d.) alvorens ze in te leveren.

Heb ik al met tal van accu's gedaan, meer bepaald LiPo, geheel ontladen tot 0V en daarna in kortsluiting solderen. Gedaan geen explosies of vuur meer als ze beschadigt zijn.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Op 18 september 2023 11:26:03 schreef fcapri:

Nog even wat gespeeld, en de cellen per stuk opgeladen.

De 2 cellen die op ca. 3V zaten en de 2 cellen die op 4V zaten zijn allemaal geladen naar iets tussen de 4.05 en 4.08. Ik weet niet of het ladertje wat conservatief is maar dan schakelt de "lader" uit.
Deze :
https://www.otronic.nl/nl/lithium-18650-batterijlader-met-usb-c-5v-1a-…

Ik heb ze nog niet belast om te kijken hoe hard ze inzakken.
Wat is een handige stroom ?

1) Dat zou je echt het beste met een batterij-meet-ding kunnen doen. Die hebben een "low voltage" cutoff: Het is een beetje sneu om te moeten constateren: Hey hij was nog best wel aardig, maar nu heb ik hem bij het testen kapot gemaakt.....

2) Ik zou iets kiezen als 0.5C. Dat is redelijk relaxed voor de meeste accus, en als ie het daarbij niet meer doet, dan heb je in de praktijk ook een probleem.

Met een 10W lamp werd iedere accu dus met 2.5W belast, dus bijna 1A bij 3.7V. Redelijk vergelijkbaar met 0.5C denk ik zo (zit geen factor tien tussen).