camping automaat valt uit

Hallo,
in mijn caravan heb ik een absorpsie koelkast. Om het koel vermogen te verbeteren had ik een ventilator in de lucht stroom geplaatst.
Deze fan nam ca 150mA bij 230VAC, overdag geen probleem, ook in combinatie met andere apparatuur zoals, koffie zetter, water koker ed.
Echter s'nachts (rond 02.00) plokte de camping automaat er uit (6A) er stond echter niets anders aan. Na deze weer geset te hebben verder geen probleem. Echter de volgende nacht idem. Allen nu plote na 10 minuten gereset te hebben de aardlek er uit. alles na gezien geen idee

jullie?

Het belangrijkste schrijf je nu net niet op: het verbruik van die koelkast.

Ergens heb je bovendien een aardlek. Als je dat zelf niet kan, laat dan je gehele installatie nazien. Nacht -> dauw -> vocht -> aardlek.

Niet te laks mee zijn, kan zijn dat er (gezien de automaat er ook uit gaat) ergens een koolspoortje is ontstaan dat begint te schroeien en geleiden als het vochtig wordt. Als er een keer een grotere zekering voor zit, kan dat brandgevaarlijk worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 17 september 2023 18:16:17 (72%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Paulinha_B

Honourable Member

Neem maar aan dat zo'n absorbtiekoelkastje zo'n 100 watt opneemt. Bij 12V= komt dat neer op een amp of acht. Bij netvoeding zal het opgenomen vermogen misschien groter zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit meer dan 2 amp zou kunnen worden, dat is tenslotte al zo'n 450 watt, dat ware er stevig over voor een klein koelkastje.

Ook mijn verdenkingen gaan naar sluipstroom, hetzij door dauw of ander vocht, hetzij door een ophoping van min of meer geleidende vuiligheid.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 17 september 2023 18:21:15 (63%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Absorptiekoelkast is meestal 125 à 190W 230V~ of 120 à 170W 12V =. Bij mij geen ventilator 's nachts. Die kan hier ook het probleem naar voor halen. Die trekt 's nachts heel vochtige lucht naar de koelkast (dauwtemperatuur ligt momenteel rond 18°C). Daar is waarschijnlijk een isolatieprobleem. Nieuwe verwarming er in (zijn gewoon te koop) en geen risico's nemen.

Op 17 september 2023 18:17:23 schreef Paulinha_B:
Neem maar aan dat zo'n absorbtiekoelkastje zo'n 100 watt opneemt. Bij 12V= komt dat neer op een amp of acht.

230V ventilator. Meer dan waarschijnlijk staat de koelkast gewoon op netstroom. Ook gezien de aardlek er uit gaat. Die gaat niet reageren op 12V.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 17 september 2023 18:13:55 schreef Ledlover:
Het belangrijkste schrijf je nu net niet op: het verbruik van die koelkast.

TS bedoeld waarschijnlijk een absorptie koelkast. Dus het verbruik kan ook een aantal liters gas per uur zijn. Maar ook dat wordt niet duidelijk...

Paulinha_B

Honourable Member

Het lijkt mij toch buiten discussie dat het over het verbruik van netstroom gaat. Als gasverbruik een automaat of zekering of verliesstroomschakelaar doet trippen dan is er echt wel iets HEEL ernstigs aan de hand.

Overigens begint deze draad met de stelling "in mijn caravan heb ik een absorpsie koelkast"... De schrijffout ten spijt laat dat weinig ruimte voor twijfel. Lezen is een kunst, wordt wel eens gezegd.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 17 september 2023 19:59:56 (32%)

bedankt voor de snelle reacties.
volledigheidshalve de koelkast staat op 220V.
Dat de fan in de nacht een lekstroom veroorzaakt door de koude, vochtige lucht kan wel eens de oorzaak zijn als ik zo over na denk.
zit nog een paar dagen op de camping dus ga ik het eens uit proberen overdag aan snachts uit.

Paulinha_B

Honourable Member

Inderdaad 's nachts die koelkast uit, dat geeft niks dan voordelen. Zelfs al is zo'n absorptieding volstrekt geluidloos.

Een trucje: flessen drank die men 's morgens fris wil hebben legt men de avond tevoren onder de wagen in het gras (in zoverre beschikbaar, uiteraard). Dauw kan ook nuttige effecten hebben :)

Ook: een eventuele lek- of foutstroom kan door alles veroorzaakt worden, niet alleen door dat ventilatortje. Integendeel lijkt het me onwaarschijnlijk dat zo'n ding geaard is, hoe zou het dan de verliesstroomschakelaar kunnen triggeren? Tenzij smurrie/vochtigheid, dat kan natuurlijk wel.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 17 september 2023 20:04:30 (32%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het ventilatortje an sich zal niet HET probleem zijn. Wel wat het onbedoeld veroorzaakt. Het trekt heel veel vocht naar de koelkast toe. De kans is ook reëel dat de koelkast tijdens de nacht een tijd stopt met koelen omdat de ingestelde temperatuur is bereikt. Achter de koelkast wordt het dan alleen maar vochtiger. Zodra de koelkast terug wil gaan koelen is het teveel aan vocht een probleem en tript de zekering of aardlek. Of er is zoveel vocht opgestapeld dat het gewoon in het verwarmingselement loopt.

@TS: is er geen clixon opgenomen in je ventilator aansturing? Meestal rond 35°C sluitend. Wat trouwens ook niet ideaal is. Is de temperatuur te hoog, dan blijft de ventilator aan ook al is de koelkast niet aan koelen toe. Wat ook nutteloos verbruik is en uiteraard lawaai maakt. Zo lang de koelkast effectief aan het koelen is, zou de achterzijde boven de dauwtemperatuur moeten zitten. Toch alleszins het verwarmingsdeel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In een absorptie koelkast zit een soort van boiler. Die boiler moet verwarmt worden naar een temperatuur van zo'n 300 graden. En dat wordt bij die kampeerkoelkasten gedaan met een gasvlam of met gloeispiralen. Vaak zitten er naast een brander ook twee gloeispiralen in. Een 12 (of 24) volt en een 230 volt exemplaar.

Het absorbtie koelprincipe is uitgevonden door Ferdinand Philippe Edouard Carré en later verbeterd door Albert Einstein. Het patent er op is jarenlang in bezit geweest van de firma Electrolux die ook de bewuste kampeer koelboxen verkocht.

De kampeerkoelboxen die ik heb gebruiken 8 ampère bij 12 volt en zijn dus ongeveer 100 Watt. Ik kan me voorstellen dat een koelkast zoals die van de TS iets meer gebruikt. In die zin denk ik dat buckfast_beekeeper redelijk goed kan zitten met zijn schatting van 120 watt.

Het is mij onduidelijk of de aardlek er nu uit gaat of de automaat. Als het de automaat is, is er iets serieus fout. Een sluiting kan dan bijvoorbeeld de reden zijn. Slechte isolatie op half verbrandde contacten of zo. Of er gaat iets mis in de gloeispiralen. Dat moet toch flink heet worden daar.

Vocht ophoping achter de koelkast is het denk ik niet. Het is altijd warm daar achter. Neerslaan van condens is dan niet erg waarschijnlijk.

Ik denk dat het verstandig is om de isolatieweerstand te meten en dat de bedrading van de caravan eens goed moet worden bekeken.

Controleer je voedingskabel ook maar eens of er geen marter aan het knagen is geweest.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
buckfast_beekeeper

Golden Member

De opgegeven waardes komen uit de Dometic handleiding van de RM8xxx en RMS8xxx reeks.

Met een koele nacht, met deze tijd van het jaar veel dauw, stopt de kast gewoon met koelen. Ingestelde temperatuur bereikt en dan blijft het daar echt niet warm achter. Zeker niet als de ventilator blijft draaien en vochtige lucht blijft aanvoeren.

's Avonds vullen we de koelkast net maximaal omdat ze dan het hoogste rendement haalt. Overdag warm drinken of andere producten bijsteken is gewoon nefast voor de temperatuur in de kast.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.