Op 21 september 2023 13:55:31 schreef v4lover1:
Dus het zijn dan deze toch die die ik nodig heb?

Volgens mij publiceert de chinees, waar jij geen link naar geeft ambigue informatie. Hij zegt enerzijds letterlijk "NC" maar in de text toch weer "NO". (of andersom, kan me niet schelen, boeit niet).

Ik zou er een zoeken die eenduidig is. En als je dit soort vragen stelt... Geef dan (direct, als je hem ondertussen gegeven hebt: ik heb er overheen gelezen) een link naar het product waarvan je je afvraagt of het goed voor jou is.

Let wel op met die rommel van Ali.
Ik heb daar een slechte ervaring mee gehad.
Wij gebruiken in de orgelbouw registersschakelaars waar ook reedrelais op zitten. In een geval waren dat ook "budget" contactjes.
Die "budget" dingen breken spontaan kapot bij trillen of als je het draadje wil buigen.
Ik heb uiteindelijk een voorraadje van littlefuse gekocht, er 78 vervangen en sindsdien geen enkel probleem mee.

Voor beveiliging kan je ook die complete blokjes met een draadje er aan kopen.
Die kan je zo in ene kozijn schroeven.
Daar is het reedcontact ingegoten en dat blijft ook heel als er eens een deur dicht knalt op raam dicht waait.

Ooit in de tijd van de homecomputers wilde ik graag een joystick hebben om een pacman en spaceinvaders te kunnen spelen. Yoysticks waren toen erg duur. Dus werd het zelfmaken. Als schakelaar had ik toen het idee om daar reedcontacten voor te gebruiken. Die vond ik erg mooi en hadden geen last van oxidatie.

Op zich werkte het wel maar een spel Kon je er niet mee spelen. Het schakelmoment en positie was veel te onbetrouwbaar. Het was maar net hoe snel je de magneet naar je switch toe bewoog. Later hab ik die reedcontacten vervangen door een gewone microswitch. Dat werkte veel beter.

Reedcontact:

Microswitch:

En zo heb je dan wat afgeknoeid en geleerd in je jonge jaren.

Wel een mooi verhaal nu, respect voor je doorzettingsvermogen. Normale contacten kunnen inderdaad ook gewoon voor een deur of raam, daar is niets op tegen.

Op 21 september 2023 17:36:26 schreef revado:
Let wel op met die rommel van Ali.
Ik heb daar een slechte ervaring mee gehad.
Wij gebruiken in de orgelbouw registersschakelaars waar ook reedrelais op zitten. In een geval waren dat ook "budget" contactjes.
Die "budget" dingen breken spontaan kapot bij trillen of als je het draadje wil buigen.
Ik heb uiteindelijk een voorraadje van littlefuse gekocht, er 78 vervangen en sindsdien geen enkel probleem mee.

Voor beveiliging kan je ook die complete blokjes met een draadje er aan kopen.
Die kan je zo in ene kozijn schroeven.
Daar is het reedcontact ingegoten en dat blijft ook heel als er eens een deur dicht knalt op raam dicht waait.

Goed punt, ik heb geen ervaring met AliExpress reed-contacten. Ik heb er een reeks van TME, maar die heb ik uiteindelijk nooit gebruikt en ik kan je niet zeggen of ze goed zijn. Ze zijn niet bechadigd door veel verplaatsingen, dat is alles wat ik kan zeggen.

Op 21 september 2023 16:21:07 schreef rew:
[...]Volgens mij publiceert de chinees, waar jij geen link naar geeft ambigue informatie. Hij zegt enerzijds letterlijk "NC" maar in de text toch weer "NO". (of andersom, kan me niet schelen, boeit niet).

Ik zou er een zoeken die eenduidig is. En als je dit soort vragen stelt... Geef dan (direct, als je hem ondertussen gegeven hebt: ik heb er overheen gelezen) een link naar het product waarvan je je afvraagt of het goed voor jou is.

Hoorde dat stuk niet dik gedrukte tekst er ook bij? Ja, dan is het inderdaad ambigu, maar dat werd dan niet minder door de manier van citeren... 8)7

Op 21 september 2023 18:36:00 schreef Kruimel:
ik heb geen ervaring met AliExpress reed-contacten.

Ik heb er iets van tien gekocht en er zit er 1 op m'n fiets. Werkt..... Wacht! Ding is nog niet aangesloten. Er is een tweede sensor voor de huidige snelheidsregistratie. (die een klein beetje onbetrouwbaar is wegens een slecht contact elders).

Op 22 september 2023 08:55:05 schreef v4lover1:
Hier de gevraagde link.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005648789580.html?spm=a2g0o.cart.0.…

Tja,

Ik zou niet teveel hoop hebben als je die bestelt. (voor dat geld heb je er niet eens eentje van een fatsoenlijk merk... ;) )

Als je zo redeneert is AliExpress gewoon een grote vuilhoop omdat alles goedkoop is. Mijn ervaring is niet dat dit zo is, er zitten hier in het Westen bovendien genoeg oplichters die voor een bak geld gewoon een mooi huisje en een goed gevoel rond dezelfde waar verkopen terwijl ze op AliExpress het origineel voor een schijntje hebben liggen.

Nadeel van AliExpress is gewoon dat je het nooit weet, soms heb je geluk, soms heb je pech. In elektromechanica zijn ze zo ver ik kan zien vaak best goed: met schakelaars, relais, (kleine) motoren, behuizingen connectors en dergelijke waar heb ik best veel goed spul gehad voor zo goed als niets. Je kunt er geluk hebben (al had Revado dat al niet), maar je moet er niet van afhankelijk zijn dat het werkt. Ik zou voor iemand anders niet snel AliExpress componenten toepassen.

De vraag is natuurlijk of je zo een risico wil lopen voor een inbraakalarm, een vals alarm voor een gebouw dat misschien wel uren reizen is is één keer al teveel, voor de hobby is een defecte reedschakelaar niet zo een drama. Om die reden moet je je ook afvragen of je zoiets zelf wil bouwen met een goedkope kit, de ergernis van een slecht uitgewerkt en uitgevoerd alarm lijkt me lastig te negeren.

Op 22 september 2023 08:55:05 schreef v4lover1:
Hier de gevraagde link.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005648789580.html [knip]

Op 21 september 2023 13:55:31 schreef v4lover1:
Bedankt iedereen.
Dus het zijn dan deze toch die die ik nodig heb?
10 Stuks Reed Schakelaar Magnetische Schakelaar 2X14Mm Normaal Open Inductieschakelaar 10W 100vdc Voor Iot Projecten Glas Reed Schakelaar.
Magneet er voor schakelaar OPEN.

Waar lees dat onderstreepte stuk dan? Dat staat niet in het artikel waar je naar linkt. Volgens mij zie je dingen die er niet zijn... :?

Wel grappig dat ze zoveel beelden van meterkasten en busbars tonen terwijl dat totaal de context niet is waar je een reed-relais wil gebruiken. Het lijkt er op dat de verkoper ook niet helemaal weet wat dit voor dingen zijn.

Het gaat er natuurlijk vooral om wat het woordje normally betekent in de uitdrukking 'normally open' (of 'normally closed').
Bij relais en reed contacts betekent normally: zonder 'bekrachtiging'. Bij een relais dus als er geen stroom door de spoel loopt, en bij een reed als er geen magneetveld is.
Kortom: zoals het ding in rust, ongebruikt; zeg maar: nieuw in verpakking, is.

Maak je nu een schakeling waarin in rust stroom door de relaisspoel loopt, of in rust een magneet tegen de reed ligt, dan kan dat voor jou wel de 'normale' toestand zijn, maar dat is niet wat de fabrikant bedoelt in zijn specificatie.

Op 22 september 2023 13:29:08 schreef Frederick E. Terman:...zeg maar: nieuw in verpakking,..

Da's bijna altijd goed :-)
Er kan wel ooit serieus verwarring zijn, bijvoorbeeld bij thermische relais en motorbeveiligingsschakelaars betekend NO precies het tegenover gestelde.
"Geen storing" bij een thermisch relais wil zeggen dat een NO ook echt open is.
Bij een motorbeveiligingsschakelaar is bij "geen storing" een NO contact gesloten.
Op zich logisch, maar in veel tekeningen zie je nog wel eens dat de tekenaar het niet helemaal begrepen heeft.

Hoe werken die dan? Die moeten toch altijd 'normally closed' zijn, je motor kan toch nooit overhitten als het relais in serie open is? (Ik zie dat je het inmiddels het uitgelegd).

NB Ik vond net op AliExpress ook een geweldige beschrijving bij een reed-schakelaar:

Link: https://nl.aliexpress.com/item/32913213095.html

"Vaak open", dat zullen die dingen van Revado zijn geweest... :P

Bij een thermisch relais zet je het NC contact in serie met de contactorspoel. Bij een motorbeveiligingsschakelaar het NO contact.

Een MBS moet je met de hand inschakelen, een thermisch relais word door (over)temperatuur ingeschakeld. Dat maakt het verschil.

Op 21 september 2023 14:40:27 schreef RAAF12:
[...]
Inbraakbeveiliging kan heel goed met reeds. Die plaats je dan in serie geschakeld in het raamwerk en deurposten. Het magneetje komt in de deuren en ramen. Het voordeel is dat ook de draden beschermd zijn tegen sabotage. Dus deur dicht > magneet sluit de schakelaar.

Sterker nog: de deur en raamcontacten gebruikt in inbraakinstallaties ZIJN gewoon reeds! ;)