Hallo,
Zou het kunnen dat dit hier in de elektronica zaken ( wereldwijd ) een discussiepunt is?
NC is dit met magneet er voor of niet?
Dit staat er op een shop bij ALi:
10 Stuks Reed Schakelaar Magnetische Schakelaar 2X14Mm Normaal Open Inductieschakelaar 10W 100vdc Voor Iot Projecten Glas Reed Schakelaar.
Wat ik wil is: magneet er voor > schakelaar open. Magneet er van weg schakelaar dicht.
Reedcontacten normaal gesloten ken ik niet. De meeste zijn normaal open.
Maar ze bestaan ook met wisselcontact, daar zal je even naar moeten zoeken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 21 september 2023 13:10:50 schreef vergeten:
NC = zonder een magneet ervoor een gesloten contact.
Precies.
NC = onbekrachtigd (door magneet) gesloten.
Op 21 september 2023 13:04:59 schreef v4lover1: wereldwijd ) een discussiepunt is?
Nope, geen enkele discussie mogelijk 
Volgens mij kan je niet zomaar een NC reed relais maken omdat de weldlijnen horizontaal door de contacten lopen, de contacten zelf magnetiseren en naar elkaar toe trekken. Er is geen mechanisme dat ik ken dat met zo een zelfde veld een afstotend effect kan genereren. Heel misschien met voorgemagnetiseerde contacten, maar dan moet je maar hopen dat dit over tijd blijft werken.
De wisselcontacten die KlaasZ noemt bestaan inderdaad, die heb ik wel gezien maar die zijn wel aanzienlijk minder allerdaags, dus reken op een hogere prijs en wellicht geen beschikbaarheid op AliExpress. TME heeft ze wel: link. Die losse glazen buisjes zijn wel 10x goedkoper, maar daar heb ik nooit een NC variant van gezien.
NB De wisselcontact variant is er wel, maar kost bijna €3:
Het zou me niets verbazen als ze daar dit jaar nog geeneen van hebben verkocht.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Werden veel gebruikt als haakkontakt in Siemens telefoons (die hadden een magneet in de hoorn zitten)
NC is altijd voor elk soort schakelaar de toestand in onbekrachtigde toestand.
Op 21 september 2023 13:04:59 schreef v4lover1:
Wat ik wil is: magneet er voor > schakelaar open. Magneet er van weg schakelaar dicht.
Hier staat er een met een NC contact https://www.conrad.nl/nl/p/pic-ms-216-7-2-0500-reedcontact-1x-nc-175-v…
Op 21 september 2023 13:20:21 schreef Kruimel:
Het zou me niets verbazen als ze daar dit jaar nog geeneen van hebben verkocht.
Jawel, minimaal 10 
Overigens worden reedcontacten in industriële toepassingen op cilinders steeds minder populair. Vaker zijn het de elektronische varianten die in veel gevallen nog wel (ten onrechte) reedcontact worden genoemd. De gewone reedcontacten zijn erg onbetrouwbaar in warme omgevingen of bij trillingen.
Waar een T-slot reedcontact tussen de 15 en de 20 euro kost kost een elektronische 30 tot 50 euro, maar die gaan dan wel langer mee én zijn dus een stuk betrouwbaarder.
Bedankt iedereen.
Dus het zijn dan deze toch die die ik nodig heb?
10 Stuks Reed Schakelaar Magnetische Schakelaar 2X14Mm Normaal Open Inductieschakelaar 10W 100vdc Voor Iot Projecten Glas Reed Schakelaar.
Magneet er voor schakelaar OPEN.
Nee, jij wil volgens de startpost een reedcontact hebben wat gesloten is in rust en dat is een normaal gesloten (NC) contact. NC staat voor normally closed. Abnormaal gesloten (open) is met uitwendige invloed van een magneet.
edit: Ik weet niet of die tekst het verduidelijkt 
Rely
Golden Member
10 N.O. reed contacten heb ik gratis tegen posttarief voor jou.
Ik hoor wel of je interesse hebt.
Gerard Lelystad
Da's vriendelijk van je aangeboden, maar niet wat de TS wilde...
Op 21 september 2023 13:55:31 schreef v4lover1:
Bedankt iedereen.
Dus het zijn dan deze toch die die ik nodig heb?
Magneet er voor schakelaar OPEN.
Ik heb oprecht geen idee hoe je tot deze conclusie komt. Er staat letterlijk "Normaal Open", wat men gewoonlijk afkort tot NO, en niet tot NC. Losse NC contacten zoals ik je foto bestaan zo ver ik weet en kan redeneren niet. Als je met AliExpress dingen aankomt zou ik trouwens twee dingen aanraden: 1) geef de link naar het artikel zodat wij ook alle details kunnen meebekijken en 2) zet de site in het Engels, want dan wordt het niet (voor een tweede keer) door de vertaalmachine gehaald.
Op 21 september 2023 13:45:39 schreef GJ_:
[...]Jawel, minimaal 10Overigens worden reedcontacten in industriële toepassingen op cilinders steeds minder populair. Vaker zijn het de elektronische varianten die in veel gevallen nog wel (ten onrechte) reedcontact worden genoemd. De gewone reedcontacten zijn erg onbetrouwbaar in warme omgevingen of bij trillingen.
Waar een T-slot reedcontact tussen de 15 en de 20 euro kost kost een elektronische 30 tot 50 euro, maar die gaan dan wel langer mee én zijn dus een stuk betrouwbaarder.
Hoe werken die elektronische dan? Zit daar een Hall-sensor in? Ik ben me zeker bewust dat mechanische onderdelen relatief gevoelig zijn voor slijtage en trillingen, en zou geen reed-relais meer specificeren zonder goede reden, maar ik kan voor mezelf wel situaties bedenken dat ik ze zou gebruiken, zoals op plekken waar ik geen stroomverbruik wil als het contact open is. Met een Hall-sensor heb je wel (een heel klein beetje) stroom nodig om te detecteren of er magnetisch veld is.
En dan kijk ik zelf eens op AE, en kijk eens wat ik vind voor €5,50:
Bron: 10pcs N/O N/C SPDT Reed Magnetic Switch Switches Replacement 2.5X14MM RI-90
Bedankt iedereen alsook voor de gratis aangeboden stuks.
Ja ik vergis me steeds met die magneet er voor of niet. Sorry mijn fout maar ik snap het nu wel. Steeds bekijken in rust zonder bekrachtiging.
Dus NC nodig.
Aangezien ik lees dat deze reed contacten onbetrouwbaar zijn kunnen jullie misschien wel iets anders aanraden om een chalet te beveiligen.
Hieronder alvast het schema dat ik op internet vond als kit om zelf te bouwen.
De onbetrouwbaarheid is zeer contextueel: een reed-relais is naar mijn weten niet minder betrouwbaar dan een gewoon relais en daarmee eigenlijk best betrouwbaar, wat GJ_ zegt is:
De gewone reedcontacten zijn erg onbetrouwbaar in warme omgevingen of bij trillingen.
Op zich is de montage in een raam- of deurlijst niet bepaald een slijtageslag voor zo een ding. Daar wil ik aan toevoegen dat ze ook niet goed tegen vonkvorming en overbelasting kunnen, dus geen (zware) capacitieve of inductieve lasten aansluiten.
De reden dat je een NC contact wil in een beveiligingsomgeving is dat je wil voorkomen dat iemand het alarm onklaar kan maken door de draad door te knippen of dat het stopt met werken als een draad kapot gaat. Anders kan je het reed-relais ook tussen de emitter en collector van Q1 monteren (Q1 zelf kan je dan weghalen) en dan heb je hetzelfde effect. Zelfbouw beschouw ik overigens ook alleen als afschikmethode relevant, als je echt wat te beschermen hebt zou ik dat niet via een eBay bouwpakket willen.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (15%)]
kunnen jullie misschien wel iets anders aanraden om een chalet te beveiligen.
Inbraakbeveiliging kan heel goed met reeds. Die plaats je dan in serie geschakeld in het raamwerk en deurposten. Het magneetje komt in de deuren en ramen. Het voordeel is dat ook de draden beschermd zijn tegen sabotage. Dus deur dicht > magneet sluit de schakelaar.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
Gebruik behalve de 2 aders naar de reedcontacten nog twee extra aders en detecteer een sluiting onderling. Dit om sabotage door doorverbinden te voorkomen.
Da's wel het minimum voor een beveiliging
Op 21 september 2023 14:39:28 schreef Kruimel:
De onbetrouwbaarheid is zeer contextueel: een reed-relais is naar mijn weten niet minder betrouwbaar dan een gewoon relais en daarmee eigenlijk best betrouwbaar, wat GJ_ zegt is:[...]Op zich is de montage in een raam- of deurlijst niet bepaald een slijtageslag voor zo een ding. Daar wil ik aan toevoegen dat ze ook niet goed tegen vonkvorming en overbelasting kunnen, dus geen (zware) capacitieve of inductieve lasten aansluiten.De reden dat je een NC contact wil in een beveiligingsomgeving is dat je wil voorkomen dat iemand het alarm onklaar kan maken door de draad door te knippen of dat het stopt met werken als een draad kapot gaat. Anders kan je het reed-relais ook tussen de emitter en collector van Q1 monteren (Q1 zelf kan je dan weghalen) en dan heb je hetzelfde effect. Zelfbouw beschouw ik overigens ook alleen als afschikmethode relevant, als je echt wat te beschermen hebt zou ik dat niet via een eBay bouwpakket willen.
Dit was de kit. ( Geluid af aub
)
https://www.youtube.com/watch?v=vppUMux8Hzs
Of zit hier het probleem:
https://duckduckgo.com/?q=taalkundig+brug+open+of+gesloten&t=ffab&…
Thevel
Golden Member
Op 21 september 2023 14:53:18 schreef v4lover1:
Dit was de kit. )
https://www.youtube.com/watch?v=vppUMux8Hzs
Een heel betrouwbaar ontwerp zonder blusdiode over het relais!
Op 21 september 2023 14:53:55 schreef Brightnoise:
Of zit hier het probleem:
https://duckduckgo.com/?q=taalkundig+brug+open+of+gesloten&t=ffab&…
Neen hoor
. Ik moet gewoon onthouden dat NO of NC steeds onbekrachtigd ( in rust positie ) is en dus zonder magneet in de buurt.
Thevel
Golden Member
Op 21 september 2023 14:40:27 schreef RAAF12:
[...]
Inbraakbeveiliging kan heel goed met reeds. Die plaats je dan in serie geschakeld in het raamwerk en deurposten. Het magneetje komt in de deuren en ramen. Het voordeel is dat ook de draden beschermd zijn tegen sabotage. Dus deur dicht > magneet sluit de schakelaar.
Je hebt dus een NO contact nodig!
Yep! (Nou ja, de TS) 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (71%)]
Op 21 september 2023 15:03:34 schreef Thevel:
[...]Een heel betrouwbaar ontwerp zonder blusdiode over het relais!
Klopt. Vandaar dat ik het ook niet koop maar het een goede basis vond om er zelf wat mee te experimenteren
. Maar goed gezien van jou. Het verschil tussen een autotechnieker die wat van elektronica kent en een echte electronika man. Positief bedoeld hé.
Op 21 september 2023 14:47:26 schreef GJ_:
Gebruik behalve de 2 aders naar de reedcontacten nog twee extra aders en detecteer een sluiting onderling. Dit om sabotage door doorverbinden te voorkomen.
Da's wel het minimum voor een beveiliging
In veel alarm systemen moeten de beveiligings lussen ook een bepaalde weerstand hebben. Niet gebruikte lussen worden afgesloten met een afsluitweerstand. Dan gaat overbruggen helemaal moeilijk worden.
Subtiel soldeerboutje trouwens