Hi
ik heb een druk sensor gekocht voor mijn tuin pomp zodat ik deze met een frequentie regelaar kan regelen.
nu is het probleem dat als de pomp boven de 5.5bar komt en de sensor boven 10ma, de sensor stopt met werken. zie video
https://youtu.be/1dIXm_WrDLY
druk sensor: specs
supply 9~32VDC
output: 4~20mA
pressure range: 0~1Mpa
supply:brown
output:blue
gnd:black
bruine draad aangesloten op de 10v (10.8V blijft constant) van de frequentie regelaar.
blauwe draad aangesloten op de CCI (tijdens testen multimeter hier tussen gehangen)
zwart op de gnd aangesloten.
is de sensor slecht of doe ik iets verkeerd?
groeten Luuk
Om na te kijken of de inwendige weerstand van de ingang op de drive niet het probleem is kan je de stroomuitgang van de sensor door je multimeter, direct op de massa aansluiten.
Hou ook de voedingsspanning in het oog.
Als het probleem dan nog voorkomt ligt het aan je sensor.
Dus mogelijk:
-Meting van manometer is niet correct, sensor gaat buiten bereik
-Ingang van drive is niet correct ingesteld met dipswitchen of software
-Sensor is defect of heeft een bereik van 500kPa.
De sensor kun je beter op een + 24 volt aansluiten. op de 10 volt krijgt de opnemer te weinig spanning, vooral als de druk op loopt.
Paar mogelijkheden:
Minimale belastingsweerstand te klein? Of te groot? Wanneer de sensor meer stroom wil uitsturen gaat die in veiligheid ofzo
Had je bij het filmpje enkel de meter aangesloten of ook de regelaar?
Staat de ingang van de regelaar niet op 0-10V per ongeluk?
Mogelijke omweg is de VCI gebruiken en met een weerstand werken, als test eventueel.
Ik denk dat het niet aan je sensor ligt maar eerder aan je ingangen van de regelaar, tenzij je op het filmpje de regelaar niet had aangesloten, dat zou ik eerst zo eens testen. En meten welke spanning je krijgt als je ipv je meter een weerstand gebruikt.
Als de sensor een spec van 9Vdc heeft, en een stabiele voeding van 10V zou die wel 20mA moeten kunnen voeren (als de impedantie erachter niet te hoog is).
benleentje
Golden Member
Op 23 september 2023 19:20:36 schreef coldrestart:
Als de sensor een spec van 9Vdc heeft,
In de startpost staat 9 - 32V DC en de sensor moet dan ook op 24V worden aangesloten.
is de sensor slecht of doe ik iets verkeerd?
De 10V is meer bedoelt voor een potmeter en de sensor mag maximaal 32V hebben en je kan de sensor dan ook beter op 24V aansluiten.
@coldrestart, ik zie op het schema bij cci zowel 0-10V als 4-20mA staan.
Reden zou kunnen zijn dat er daar iets fout geschakeld is. Daarmee zoals jij voorstelt, even losmaken van de ingang van de regelaar en dan meten met de multimeter.
Die 10V is eigenlijk ook niet echt als voeding bedoeld denk ik, eerder als interne spanningsbron voor een spanningsingang op de regelaar. Een 24V interne voeding is mooier en die zal er wellicht ook wel zijn.
Merk en type van beide zou leuk zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je 10V gebruikt met een multimeter ertussen verlies je ook spanning over de meetshunt. Zal wel niet zo hoog zijn (staat als het goed is wel in de specs van je meter) Maar behalve dat denk ik dat Benleentje gelijk heeft. Alle calibrators die ik gezien heb gebruiken 24V. Ik heb ook rond 30V gezien, lager dab 24V niet maar kan best zijn dat dat ook voorkomt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Deze dingen zijn bedoeld voor een 24V voeding, ze gaan niet stuk tussen 9 tot 32V.
Of ze bij die spanningen ook overal correct werken is een twee.
Gewoon op een 24V aansluiten en gaaaaan.
TS schrijft wel 10,8V blijft constant maar is dat gemeten wanneer de druk boven de 6bar is? Hoeveel stroom mag die 10V bron leveren? Als dat voor de 0-10V ingang is dan zou dat vrij beperkt kunnen zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je hebt een twee draads sensor.
en een 3e draad voor de massa / aarding.
Bruin moet op + 10 Volt
Blauw op CCI
zwart eventueel op de massa / aarding van je F.O.
Dus NIET op GND.
10 Volt is wel heel minimaal, kun je in de doc van je FO vinden wat de ingangsweeestand is van de analoge ingang. Uit het hoofd max deze MAX iets van 200 Ohm zijn!
Heeft de F.O geen 24 VDC beschikbaar?
Merk en type F.O..
Als je de druk wil regelen zal een hogere stroom van de drukopnemer de pomp juist langzamer moeten laten draaien lijkt mij.
Ik heb het idee dat nu bij oplopende druk de stroom uit de opnemer hoger wordt en de pomp dan juist harder gaat draaien in plaats van langzamer en dat door blijft gaan.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 23 september 2023 19:59:36 schreef revado:
Als je de druk wil regelen zal een hogere stroom van de drukopnemer de pomp juist langzamer moeten laten draaien lijkt mij.
Ik heb het idee dat nu bij oplopende druk de stroom uit de opnemer hoger wordt en de pomp dan juist harder gaat draaien in plaats van langzamer en dat door blijft gaan.
Ik denk dat de TS dat nog niet in de drive gebruikt heeft/ingesteld heeft. Typisch gebruik je dan de interne PID regelaar of je inverteerd de input ergens in de settings (dus effectief een P-regelaar).
Op 23 september 2023 19:42:16 schreef Appel:
... Hoeveel stroom mag die 10V bron leveren? ...
Bijna niks, echt niet bedoeld om een sensor van 4-20mA aan te hangen.
Meestal kan die 10V maar 10 mA of zo leveren (1k pot of hoger).
Oh ja: Die kleuren van een sensor: (1)Bruin=+ / (3)Blauw=- / (4)Zwart = signaal / (2)Wit=andere functies (bij een M12 kabeltje).
@Toeternietoe: Wat je schrijft over de zwarte draad is tegenstrijdig!
-edit- Nog wat, als het een iFm sensor is kan het ook zijn dat de range omgeprogrammeerd is. Buiten de range geeft de sensor dan een error en dat is meestal een Iout van 3.5 mA of 22 mA.
Sensor type YD6090
Frequentie regelaar 650S-011G/015PT4
Bedankt voor de vele reacties.
Het probleem is opgelost bleek idd te weinig spanning, heb er nu een 24v PSU bijgezet voor de sensor.
op de sensor zelf staat 9-32vdc, maar op een andere site zag ik net 12-36(24)vdc
is idd een 2 draad sensor dacht dat het 3 draads was .
sensor trekt maar 3ma vandaar dat de 10.8v constant bleef tijdens het hele bereik
PID heb ik nog niet geprogrammeerd eerst even uitproberen of alle onderdelen los werken.
Dat de druk in een keer piekt is omdat de lucht druk op het expansie vat te laag is.
Nu ga ik verder om de pid goed werkend te krijgen en de esp32 met de vfd laten te communiceren.
Bedankt voor de hulp.
Op 23 september 2023 20:25:55 schreef henri62:
-edit- Nog wat, als het een iFm sensor is kan het ook zijn dat de range omgeprogrammeerd is.
Eigenlijk zijn tegenwoordig heel veel sensoren programmeerbaar. Voor veel merken word er standaard gebruik gemaakt van IOlink. De sensor is dan met de default instellingen bruikbaar en heel soms ook nog apart in te stellen met knopjes.
In dit geval gaat het allemaal om half gedocumenteerd Ali spul. Leuk voor thuis maar verboden voor professioneel gebruik.
YD6090 als besteld met 4-20mA is het een 2 draads sensor.
Pen 1 red aansluiten op de 24V voeding
Pen 2 black op de 4-20mA analoge ingang van de frequentieregelaar.

henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 24 september 2023 11:33:51 schreef GJ_:
[...]Eigenlijk zijn tegenwoordig heel veel sensoren programmeerbaar.
Inderdaad, veel sensor leveranciers bieden dat aan (IOlink). Maar van iFm weet/wist ik het zeker omdat ik er een half jaar geleden nog 1 besteld heb en anders heb laten programmeren dan de default instelling.