Wanneer ik thuis werk zit ik vaak in mijn werkkamertje van 6m2 lekker te programmeren Nu hebben wij beneden vloerverwarming en deze staat altijd vrij laag. Nou ja relatief dan. Dit rond een temperatuur van ongeveer 18 graden.

Nu wil ik deze niet hoger zetten aangezien het gross van de dag niemand aanwezig is in de kamer (iets met werk) en deze pas rond een uurtje of 6 rond een graad of 19 hoeft te zijn.

Nu raad je het al, de verwarming zal dus ook niet in mijn kleine werkkamer aangaan. Zelf zit ik te denken hier een convector kachel neer te zetten. Op het moment van schrijven leveren we meer stroom terug dan we gebruiken.

Hoe pakken jullie het volgende senario aan: Je levert meer terug dan je gebruikt aan stroom, je wil alleen een kleine kamer verwarmen (zonder dat je ook de grote woonkamer verwarmt).

Airco installeren. Die kan ook verwarmen, en levert dan 4 kWh aan warmte voor 1 kWh aan stroom (afhankelijk van buiten-temperatuur).

Al dan niet zonnepanelen maakt geen verschil voor de kosten zolang we nog kunnen salderen.

Kacheltje kopen (eentje die zónder ventilator kan werken - al is die ventilator soms praktisch om de warmte te verspreiden), verbruikmetertje er tussen (eventueel lenen, of zelf maken en een mooi data acquisitiesysteempe erbij programmeren), zien wat jij op je kamer verbruikt aan energie. Die dingetjes kosten zo weinig en zijn allemaal quasi identiek. Zolang je er eentje met metalen behuizing komt, zijn ze veilig genoeg.

Als het bevalt, dan kan je overwegen om de boel wat te verbeteren. De thermostaatjes op conventionele kachels zijn niet altijd even goed. Soms gewoon expliciet slecht. Ze cyclen aan en uit omdat ze ook de eigenwarmte van de kachel 'voelen' terwijl juist de kamertemperatuur van belang is.

Als programmeur kan jij natuurlijk perfect instellen dat ie een uurtje vóórdat je de CV aanzet, alvast uitgaat. Of om er een trage PWM regeling met solid state relais bij te bedenken, zodat als het setpoint eenmaal gehaald is, hij automatisch quasi-traploos op een laag pitje blijft doorstoken.

Je zult ook moeten kijken hoeveel kuub gas je kwijt bent met je normale stookmethode.

Wat natuurlijk altijd kan is de radiatorkranen dichtdraaien als je niet in een vertrek bent. Hoe efficient de CV ketel dan is, dat weet ik niet. Een niet-modulerende zal waarschijnlijk tegen z'n stookwaterthermostaat aanhikken, maar of dat erg is? Ik weet het niet.

Op 24 september 2023 22:47:05 schreef dseegers:
Wanneer ik thuis werk zit ik vaak in mijn werkkamertje van 6m2 lekker te programmeren Nu hebben wij beneden vloerverwarming en deze staat altijd vrij laag. Nou ja relatief dan. Dit rond een temperatuur van ongeveer 18 graden.

Nu wil ik deze niet hoger zetten aangezien het gross van de dag niemand aanwezig is in de kamer (iets met werk) en deze pas rond een uurtje of 6 rond een graad of 19 hoeft te zijn.

Nu raad je het al, de verwarming zal dus ook niet in mijn kleine werkkamer aangaan. Zelf zit ik te denken hier een convector kachel neer te zetten. Op het moment van schrijven leveren we meer stroom terug dan we gebruiken.

Hoe pakken jullie het volgende senario aan: Je levert meer terug dan je gebruikt aan stroom, je wil alleen een kleine kamer verwarmen (zonder dat je ook de grote woonkamer verwarmt).

Haha,

Gelukkig hoef je daar niet voor te kunnen programmeren. Home assistant, Esp home (hoor temperatuur meter) en een ikea zigbee stekker zijn daarin goed te combineren. En een airco is een beetje overkill voor mijn kleine werkkamer (we hebben er een boven, maar warme lucht stijgt helaas niet naar beneden).

En ja met de salderingsregeling, kan ik wellicht beter een elektrische kachel neerzetten for the time being.

Zo'n airco zoals deKees zegt werkt perfect en daar heb je in de zomer en winter voordeel van.
Ik heb er een in de kamer van mijn appartement ( flat met blokverwarming)
Verbruik blokverwaming 0.
In de winter snel warmte en in de zomer koel.
En met een COP van 4, en ik hoor dat de nieuwste al 5 kunnen, is het rendement enorm.

Een ander idee voor de situatie bij TS.
Zit er in de werkkkamer ook vloerverwarming?
Misschien kan je zones maken die apart te sturen zijn.
Maar dan gebruik je nog steed gas.

Minste verbuik en toch comfortabel: warmtemat. Als ik achter het scherm zi, dan is dat met mijn voeten op zo'n mat, kan de kamer koel blijven. Met warme voeten voel je je meestal helemaal warm.

Op 25 september 2023 10:51:38 schreef Gerard*:
Minste verbuik en toch comfortabel: warmtemat. Als ik achter het scherm zi, dan is dat met mijn voeten op zo'n mat, kan de kamer koel blijven. Met warme voeten voel je je meestal helemaal warm.

Gelukkig verschillen we allemaal. Warme voeten, dat is net wat ik niet wil. Als ik kan zet ik mijn voeten op koude steen. Slapen bijna altijd met de voeten onder het deksel uit.

Blijkbaar is de kamer van TS niet echt groot, 6m². De kosten zouden wel eens groter kunnen zijn dan de mogelijke winst. Met max 750W moet je dat gemakkelijk kunnen warm krijgen. Onze woonkamer is 30m² en wordt verwarmd met 2000W. Ook bij -10°C. Even snel een prijs bekeken. 19,23c€/kWh. Bij 4 uur constant aan, en dat zal niet het geval zijn, is 3kWh of minder dan 60 cent. Voor minder dan 40€ kan je al een wandtoestel hebben.

Ik zit momenteel in een kustdorpje in Zuid Afrika. Arme mensen hier hebben geen verwarmingstelsels. Komende winter wil ik, als ik weer terug ben in Delft ZH, proberen om zonder te stoken door te komen. Maar kouwe voeten is akelig. Heb al eerder nagedacht over een InfraRood lamp of iets dergelijks.
Moet maar weer eens gaan rondkijken.
De ZuidKaap is koud en nat. In het binnenland van Zuid Afrika zijn er plekken waar het flink kan vriezen, moet je echt rekening mee houden met het koelsysteem van je auto, om er antivries bij te mengen, of beter, koelmiddel te gebruiken. De kustplaatsjes, zoals gezegd, vriezen doet het niet, het is gewoon koud en nat.

Op 24 september 2023 23:26:01 schreef dseegers:
En een airco is een beetje overkill voor mijn kleine werkkamer ...
kan ik wellicht beter een elektrische kachel neerzetten for the time being.

Als het tijdelijk is kan het best met een kachel maar op de lange duur is een airco dan goedkoper, Een airco gebruikt 4x minder energie voor dezelfde warmte als een elektrische kachel.
Het kan eventueel ook een mobiel airco zijn maar dan wel 1 met 2 slangen en die zowel kan verwarmen als koelen.

Maar als die werkkamer maar meer tijdelijk is zou ik denk ook wel elektrisch bijverwarmen en dan kijken hoeveel dat extra kost.

Wat ook kan is in de woonkamer de knop van de verwarming bijna dichtdraaien en dan de thermostaat op aan zetten.

Voorlopig is gas nog steeds een heel stuk goedkoper per kW dan elektrisch. Dus zolang je geen zonnepanelen hebt is elektrisch verwarmen niet handig.

Op 25 september 2023 15:58:45 schreef benleentje:
[...]
Een airco gebruikt 4x minder energie voor dezelfde warmte als een elektrische kachel.

En ik ben zo dom om altijd te denken dat een elektrische kachel per definitie een rendement van 100% heeft!
Maar ik zou graag een apparaat hebben wat een verwarmingsrendement heeft van 400% natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (14%)]

Op 25 september 2023 16:53:53 schreef GJ_:
Voorlopig is gas nog steeds een heel stuk goedkoper per kW dan elektrisch. Dus zolang je geen zonnepanelen hebt is elektrisch verwarmen niet handig.

Voordeel van een elektrische kacheltje onder je bureau is dat je instantane warmte hebt en niet het hele vertrek hoeft te verwarmen wat ook nog eens veel tijd kost. Dus het is nog maar even de vraag wat economischer uitvalt wat mij betreft.

Maar ik zou graag een apparaat hebben wat een verwarmingsrendement heeft van 400% natuurlijk.

Nou ja, de buitenlucht koelt dan wel een ietsje af natuurlijk; de warmte moet érgens vandaan komen.
Maar als dat geen probleem is, dan is die 4× gemakkelijk haalbaar.
Bij de nieuwere apparaten zijn trouwens hogere getallen gangbaar; mijn airco haalt als verwarming ruim 5½×.

Op 25 september 2023 17:16:25 schreef Roland11:
[...]Voordeel van een elektrische kacheltje onder je bureau is dat je instantane warmte hebt en niet het hele vertrek hoeft te verwarmen wat ook nog eens veel tijd kost. Dus het is nog maar even de vraag wat economischer uitvalt wat mij betreft.

Zeker waar. Bijvoorbeeld met IR panelen stookt het goedkoop omdat je helemaal geen ruimte verwarmt. Maar heel comfortabel vind ik het niet.

Die dingen met fan vind ik niks. De thermostaat van degene die ik heb op mijn zeilboot, hadden een 2 graden hysteresis. Dat werkt niet in een kamer. Daarnaast werd de temperatuur in de kachel zelf gemeten. Ik heb de sensor draden verlengd en hem buiten de kachel gehangen. Dat werkte beter.

Maar op mijn huidige motorboot (waarop ik woon) heb ik zo'n olie radiatortje, Dat werkt echt perfect. Ik hou de stuurhut en kajuit met gemak op een graad of 18 op de middelste vermogen-stand. Thermostaat zal best hysteresis hebben maar hij houdt het redelijk constant en zonder irritante fan. Wij hadden vroeger thuis al zo'n ding waarmee we het washok/doka mee verwarmde. Ziet er uit als een gewone CV radiator. Alleen zit olie in die elektrisch wordt verhit.

Op mijn hobby zolder hangt 1 1500W radiator. De interne (mechanische) thermostaat staat maximaal. De radiator wordt gestuurd met een Theben thermostaat & SSR. Hysteresis is ingesteld op 1°C. Dat werkt heel aangenaam. Voor een gewone verwarming was er standaard 2°C ingesteld.

Op het werk hangt een Mitsubishi airco. Die heeft >2°C hysteresis. Op een bepaald ogenblik begin je het echt warm te krijgen om een poos later een trui te willen aantrekken. Meestal spelen we zelf thermostaat.

Op 24 september 2023 22:47:05 schreef dseegers:

Misschien is dit iets, moet je wel zonnepanelen hebben. Maar die heb je.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/62

ik lever meer terug dan ik gebruik, en heb daarom mijn gasgevelkachel vervangen door een elektrische gevelkachel. Dat is in lente en herfst de basisverwarming.

Op 26 september 2023 08:58:38 schreef GJ_:
Bijvoorbeeld met IR panelen stookt het goedkoop..... Maar heel comfortabel vind ik het niet.

Valt mee hoor GJ. Als wij nu ergens binnenkomen waar met een CV wordt gestookt, slaat de warmte echt op je. Dat hebben we met IR panelen niet. Je moet wel zorgen dat de luchtvochtigheid rond de 55% is, anders voelt het kil aan. En met een wat lagere luchtvochtigheid werkt het gewoon goed.

je voeten wil je niet warm, maar de rest wel? ik heb in mijn elektriche bus stoel verwarming. dat scheel veel electra (=range) t.o.v. de cabine verwarmen. Misschien is een Stoov, de Big Hug bijvoorbeeld wat voor je.
Dan heb je een warme kont en rug. kost maar een paar centen elektra per dag. kan je ook nog meenemen naar.... heeft hoge WAF!

Ik heb een 1800W olieradiator van Marktplaats gehaald. Die doet in stilte z'n werk, zo'n ventilatorkacheltje die om de haverklap staat te blazen heeft het wel sneller warm, maar werkte op m'n zenuwen qua geluid.

De interne thermostaat van de olieradiator was erg onnauwkeurig en omdat de temperatuur in de behuizing werd gemeten, sloeg de radiator al gauw af, voordat de kamer op temperatuur was. Ik heb de interne thermostaat overbrugd en schakel de radiator met een STC-1000 waarvan de voeler op een afstandje van de radiator hangt.

Zolang we nog kunnen salderen kan ik op deze manier mooi het overschot van m'n zonnepanelen opstoken en daarmee gas besparen tijdens het thuiswerken. Een airco zou met COP4 een stuk efficienter zijn, maar voor één unit ben je ook al gauw minstens €1800 kwijt.

In mn hobbykamer zit ik meestal stil achter mn buro. Ik heb onder het werkblad een Rittal kastverwarming geschroefd, dit werkt prima.Alleen krijg je soms last van warme ballen.. O-)

Ik zou ook voor een Stoov/bladverwarming gaan.

Nog twee tips: overweeg een buro (of een extra plank) waarbij je af en toe een half uurtje staand werkt. Goed voor de bloedsomloop, zitten is het nieuwe roken etcetera.

En misschien een dooddoener: Een warme trui. En dan echt een warme trui van (merino) wol of een goed synthetisch materiaal. De gemiddelde katoenen hoodie brengt je aanzienlijk minder warmte.

Op 29 september 2023 20:23:07 schreef K7Jz:
Ik zou ook voor een Stoov/bladverwarming gaan.

Nog twee tips: overweeg een buro (of een extra plank) waarbij je af en toe een half uurtje staand werkt. Goed voor de bloedsomloop, zitten is het nieuwe roken etcetera.

En misschien een dooddoener: Een warme trui. En dan echt een warme trui van (merino) wol of een goed synthetisch materiaal. De gemiddelde katoenen hoodie brengt je aanzienlijk minder warmte.

paar goede klasse 1 of 2 skisokken daarbij en je hebt het ook veel minder snel koud.