Koppel de hoogspannings trafo eens primair af, het kan ook wezen dat de inschakel vertraging niet meer goed werkt en direct de 230V op de trafo knalt..
Op 27 september 2023 18:06:28 schreef EricN:
1. De kortsluiting volgen door een zware belasting in serie met de oven te zetten (2000w bv) om te zorgen dat de zekering niet constant springt. En dan de draden volgen en uittrekken om te zien of het euvel erna of ervoor zit.Of
2. Het type zoeken en dan kunnen we eens kijken of er een schema te vinden is.
fm38x is het enige wat ik er van gevonden heb als type. Dit staat op de handleiding. Maar op het toestel zelf vind ik echt geen label terug.
Op 27 september 2023 18:57:29 schreef smd:
Koppel de hoogspannings trafo eens primair af, het kan ook wezen dat de inschakel vertraging niet meer goed werkt en direct de 230V op de trafo knalt..
Dit zijn er volgens mij 2. Kan dit?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De fm38x heeft verschillende uitvoeringen. Ik heb mss een schema. Deze heeft 2 transformatoren.
Eerst moet je zeker zijn dat het onmiddelijk bij het inpluggen vh stopkontakten is dat je kortsluiting krijgt
En ook 100% zeker dat het niet de diff is
Een onmiddellijke kortsluiting behoor je te meten aan de stekker.
Volgens hetschema zit de koevoetbeveiliging achter de glaszekering dus mss deze even eruit halen
Als hetbv een trafo of secundaire ve trafo zou zijn dan komt de sluiting pas na het starten ve functie. Dus eerst je verhaal duidelijk krijgen.
De verwarmingselementen en pereferie zijn niet dubbelpolig onderbroken. Ligt er 1 tegen de aarding dan kan dat ook sluiting geven als er geen diff of een defecte diff is.
De netfilter kan ook altijd. Nakijken!
Op 28 september 2023 10:20:45 schreef EricN:
De fm38x heeft verschillende uitvoeringen. Ik heb mss een schema. Deze heeft 2 transformatoren.Eerst moet je zeker zijn dat het onmiddelijk bij het inpluggen vh stopkontakten is dat je kortsluiting krijgt
En ook 100% zeker dat het niet de diff is
Een onmiddellijke kortsluiting behoor je te meten aan de stekker.
Volgens hetschema zit de koevoetbeveiliging achter de glaszekering dus mss deze even eruit halen
Als hetbv een trafo of secundaire ve trafo zou zijn dan komt de sluiting pas na het starten ve functie. Dus eerst je verhaal duidelijk krijgen.
De verwarmingselementen en pereferie zijn niet dubbelpolig onderbroken. Ligt er 1 tegen de aarding dan kan dat ook sluiting geven als er geen diff of een defecte diff is.
De netfilter kan ook altijd. Nakijken!
Het is zeker weten de zekering en niet de diff.
Rechtstreeks op de stekker meer ik 245 kohm. Dat is dan toch zo goed als directe kortsluiting?
Dit is zowel met de glaszekering er in als er uit.
EricN
245Kohm is heel hoog. Dan ga je moeten via testen proberen. Los leggen en proberen. Dus best met iets in serie of de sluitingen blijven komen.
Op 28 september 2023 16:16:25 schreef EricN:
245Kohm is heel hoog. Dan ga je moeten via testen proberen. Los leggen en proberen. Dus best met iets in serie of de sluitingen blijven komen.
Waarschijnlijk een heel domme vraag. Maar hoe zet ik daar een verbruiker in serie op? En met los leggen en proberen bedoel je stuk per stuk afkoppelen en zien of de zekering nog springt?
EricN
Maak zelf een stuk verlengkabel. Zet er 2 vrouwelijke stekkers aan. Draden in serie geschakeld
Dus van pen 1 vd mannelijke stekker naar pen 1 van vrouwelijke stekker A. Van pen 2 van vrouwelijke stekker A naar pen 1 van vrouwelijke stekker B. Van pen 2 v vrouwelijke stekker B naar pen 2 van mannelijke stekker. Zal er een krabbeltje v maken en bijvoegen.
Steek in vrouwelijke stekker A een resistieve verbruiker. Bv een verwarmvuur of waterkoker (ingeschakeld uiteraard, en VOL water).
In vrouwelijke stekker B steek je je oven.
!!! Jewerkt nu met spanning erop dus opgelet. Veilig werken. Indien je niet weet waar je meebezig bent kan dit dodelijk zijn!!! Mss eerst even duidelijk stellen: wat zijn je technische skills? Kun je de boel via het aangereikte schema analyseren? Kun je met een meter overweg en interpreteren wat de waarden willen zeggen? Je 245k opmerking wekt twijfel op.
Nu is het de bedoeling dat je van voor af aan het 1 ander loslegt en kijkt en test waar de sluiting zit.
Werkt je differentieelschakelaar? Die heeft een testknop. Kun je eens testen. Mss ligt er iets naar de aarding in sluiting en werkt de diff niet. Gebeurt soms.
Ik had 5 jaar geleden een Samsung magnetron die bij het openen/sluiten van de deur het licht uit deed. Zekeringsautomaat in de meterkast schakelde af en de zekering in het apparaat was kapot. Uiteindelijke oorzaak was dat één van de microswitches van de deurschakelaars door langjarig gebruik iets verschoven was, waardoor de bedieningsvolgorde niet meer klopte. Die positonering was vrij kritisch. Microswitches weer correct gepositioneerd en de magnetron wordt nog steeds dagelijks gebruikt.
Als je niks anders vindt zou je daar nog naar kunnen kijken.
EricN
Op 27 september 2023 15:46:04 schreef go_higher:
[...]Heb net alle 3 de deurcontacten uitgemeten . Deze werken alle 3 perfect. Deur open = contact open , deur sluiten is gelijk aan contact sluiten. Wat is het volgende dat ik kan controlleren?
Heeft die gedaan.
Ik heb dat gelezen, maar haalde daar niet uit of er daarbij ook naar de timing/volgorde van bediening gekeken is.
EricN
.
[Bericht gewijzigd door EricN op (99%)]
Op 28 september 2023 21:41:03 schreef EricN:
Maak zelf een stuk verlengkabel. Zet er 2 vrouwelijke stekkers aan. Draden in serie geschakeldDus van pen 1 vd mannelijke stekker naar pen 1 van vrouwelijke stekker A. Van pen 2 van vrouwelijke stekker A naar pen 1 van vrouwelijke stekker B. Van pen 2 v vrouwelijke stekker B naar pen 2 van mannelijke stekker. Zal er een krabbeltje v maken en bijvoegen.
Steek in vrouwelijke stekker A een resistieve verbruiker. Bv een verwarmvuur of waterkoker (ingeschakeld uiteraard, en VOL water).
In vrouwelijke stekker B steek je je oven.
!!! Jewerkt nu met spanning erop dus opgelet. Veilig werken. Indien je niet weet waar je meebezig bent kan dit dodelijk zijn!!! Mss eerst even duidelijk stellen: wat zijn je technische skills? Kun je de boel via het aangereikte schema analyseren? Kun je met een meter overweg en interpreteren wat de waarden willen zeggen? Je 245k opmerking wekt twijfel op.
Nu is het de bedoeling dat je van voor af aan het 1 ander loslegt en kijkt en test waar de sluiting zit.
Werkt je differentieelschakelaar? Die heeft een testknop. Kun je eens testen. Mss ligt er iets naar de aarding in sluiting en werkt de diff niet. Gebeurt soms.
Moest er kortsluiting zijn met de aarde dan zou ik toch tussen de aardingspen of de behuizing van het toestel en de blauwe of de bruine kabel kortsluiting meten?
De diff werkt zeker weten. Is ook de zekering die er telkens uit gaat en niet de diff.
Ik kan met een multimeter overweg. Die schema's snap ik een gedeelte.
Waarom is het eigenlijk dat de zekering niet springt als je er een verbruiker in serie aan koppelt?
Op 28 september 2023 21:53:59 schreef Kilian:
Ik had 5 jaar geleden een Samsung magnetron die bij het openen/sluiten van de deur het licht uit deed. Zekeringsautomaat in de meterkast schakelde af en de zekering in het apparaat was kapot. Uiteindelijke oorzaak was dat één van de microswitches van de deurschakelaars door langjarig gebruik iets verschoven was, waardoor de bedieningsvolgorde niet meer klopte. Die positonering was vrij kritisch. Microswitches weer correct gepositioneerd en de magnetron wordt nog steeds dagelijks gebruikt.Als je niks anders vindt zou je daar nog naar kunnen kijken.
Heb deze nog eens nagemeten. Maar volgens mij reageren die goed telkens al die de deur open of sluit.
EricN
Op 29 september 2023 09:19:57 schreef go_higher:
[...]Moest er kortsluiting zijn met de aarde dan zou ik toch tussen de aardingspen of de behuizing van het toestel en de blauwe of de bruine kabel kortsluiting meten?
De diff werkt zeker weten. Is ook de zekering die er telkens uit gaat en niet de diff.
Ik kan met een multimeter overweg. Die schema's snap ik een gedeelte.
Waarom is het eigenlijk dat de zekering niet springt als je er een verbruiker in serie aan koppelt?
Een kortsluiting niet(tss aarding en stroomdraden) . Een overgangsweerstand wel.
De stroom moet eerst door de verbruiker. Als de oven in kortsluiting ligt krijg die verbruiker gewoon alle spanning en daar is die voor gemaakt. Het verbruik gaat dus nooit hoger zijn dan de verbruiker toelaat.
Op 29 september 2023 10:03:52 schreef EricN:
[...]Een kortsluiting niet(tss aarding en stroomdraden) . Een overgangsweerstand wel.
De stroom moet eerst door de verbruiker. Als de oven in kortsluiting ligt krijg die verbruiker gewoon alle spanning en daar is die voor gemaakt. Het verbruik gaat dus nooit hoger zijn dan de verbruiker toelaat.
Heb meer info gevonden. Ben je hier meer mee?
Op 29 september 2023 10:03:52 schreef EricN:
[...]Een kortsluiting niet(tss aarding en stroomdraden) . Een overgangsweerstand wel.
Even een update. Als ik de glaszekering er uit haal en ik steek dan de stekker in het stopcontact dan start de microgolf op. Scherm vooraan komt het uur op en licht brandt in de microgolf.
Glaszekering is terug aangesloten. Zekering in de zekerings kast springt niet meer , maar als je de microgolf probeert aan te zetten gebeurd er niets. Hij blijft gewoon zo staan . Begint ook niet met aftellen op de timer.
Ovenfunctie werkt dus nog perfect. Zou het 1 van deze relais kunnen zijn? Want vergeleken met de andere relais , zien die heel zwart.
Iets doet mij vermoeden dat er toch iets met de deurcontacten is . Want nu blijft de verlichting de hele tijd branden in de microgolf en dit terwijl het scherm reeds op slaapstand is.
EricN
Op 29 september 2023 12:43:29 schreef EricN:
Yep. Klinkt nog als deurschakelaarsOndertussen is die glaszekering mss ook stuk?
Op die glas zekering meet ik 2.237Mohm.
Hoe hoe controleer ik dan best of het aan die deurschakelaars ligt?
EricN
Op 29 september 2023 15:59:00 schreef EricN:
Vergelijk je bekabeling met die van het gegeven schema en Zoek de CP1.
Glas zekering vervangen en hij werkt terug volledig.
Alleen defecte zekering gehad?? dat gaat toch weer een keertje fout, is toch de deurschakelaar die heeft gehaperd..