Voor zover ik weet zijn lasdoppen in een groepenkast niet toegestaan.

Maar, als dit mag :

Mag dit dan ook ? :

Dit mag, mits:
De doorlusdraden dik genoeg zijn, dus bepaald aan de hand van de mogelijke maximaalstroom.
En de insteeklasdoppen (en de railtjes) ook geschikt Ijn voor deze stroom en draaddikte.
Dat geld natuurlijk voor beide situaties.

Een meterkast is geen lasdoos, maar dat betekend (voor mij) niet dat er geen lasdoppen in mogen voorkomen.
Daar zullen anderen anders over denken.

Dat mag. Ze mogen alleen maar niet loshangen. Maar dan nog, er bestaat geen lasdoppenpolitie ;-)

Op 28 september 2023 13:02:14 schreef GJ_:
Maar dan nog, er bestaat geen lasdoppenpolitie ;-)

Vroeger wel, toen kwam er nog wel eens een "inspecteur" langs...

Tegenwoordig is iedere installateur zijn eigen inspecteur. Dus als jij zelf installeert, dan ben je installateur en inspecteur.

Overigens denk ik niet dat vroeger de inspecteurs elke groepenkast open trokken. Bij ons bedrijf testten de inspecteurs voornamelijk of bij geaarde wcd's de aarde goed was aangesloten. De apparaatjes waar ze dat mee deden waren van dubieuze degelijkheid. Er lag er altijd wel een bij ons in de werkplaats ter reparatie.

Dat mag. Ze mogen alleen maar niet loshangen. Maar dan nog, er bestaat geen lasdoppenpolitie ;-)

Ik zie een gat in de markt!
Groepenkastlasdoppenklemstrook :)

Je kunt ook werken met rijgklemmen op de din-rails.

Op 28 september 2023 14:05:03 schreef vergeten:
[...]Ik zie een gat in de markt!

Hager heeft bovenin de groepenkast "vakjes" voor lasdoppen maar ik heb ze onderin nodig.

Wago was je al voor met dat idee.

[...]

deze pastte niet op het scrabblebord.......
hoeveel keer woordwaarde is dat???

je hebt die soepele lasdoppen ook voor 6mm2 inmiddels.

Op 28 september 2023 12:34:13 schreef Toeternietoe:
[...]
Een meterkast is geen lasdoos, maar dat betekend (voor mij) niet dat er geen lasdoppen in mogen voorkomen.
Daar zullen anderen anders over denken.

Vind ik ook...

Bij renovaties (oude bestaande groepenkast vervangen door een nieuwe) gebeurt het dikwijls dat de bestaande aardleiders van de groepen te kort zijn om op de nieuwe aardrails aangesloten te worden (in oude groepenkasten werden alle aardleiders (voor zover aanwezig) dikwijls 'ergens' achter de smeltzekeringen bijeengebonden met een (soms zelfs zonder) lasdop.
Dan moet je wel verlengen.

Wordt moeilijk als je enkel één of een paar aardleiders 10-20-30cm dient te verlengen...
Ik heb ondertussen vijf keuringen (BE) meegemaakt als installateur, géén enkele keurder heeft de bekabeling van de groepenkast gecontroleerd (uit fierheid wel zèlf getoond).
Naast meting van de de aardverspreidingsweerstand, een isolatiemeting, checken van de aardleiding in een paar WCD's, testen van de aardlekschakelaars was het ongeveer alles.
Wat héél belangrijk was een plan met de identificatie van de verschillende groepen/aardlekschakelaars en andere (timers, relais, transfo's) in de groepenkast (+labels), het ééndraadschema en het situatieschema (waarvan een copie van elk aan de binnenkant van de groepenkastdeur moest aangebracht zijn.

Op 28 september 2023 16:09:22 schreef bprosman:
[...]
Hager heeft bovenin de groepenkast "vakjes" voor lasdoppen maar ik heb ze onderin nodig.

Alle recente groepenkasten die ik in BE gezien heb hadden de aardrails onderaan.
Lastig als vele groepen langs boven in de groepenkast binnenkomen...

Die staan al op de foto in de startpost. Je gat bestaat al heel lang niet meer.

Het verbod op lasdoppen in de groepenkast geld voor afgaande leidingen, Deze moet je lassen in bv een vorkdoos of een banuladoos, dit om de kast overzichtelijk te houden en de ruimte is vaak te krap om alles goed weg te werken.

Als je de doppen op een strookje monteert mag het ook prima in de kast.

Op 28 september 2023 17:35:22 schreef Turbokeu:
[...]
gebeurt het dikwijls dat de bestaande aardleiders van de groepen te kort zijn

De nette methode is dan er een nieuwe aarddraad in te trekken tot aan het eerste doosje, en ja ... dat is niet altijd zomaar mogelijk.

Ik heb ondertussen vijf keuringen (BE) meegemaakt als installateur, géén enkele keurder heeft de bekabeling van de groepenkast gecontroleerd

Het kan ook best dat dat volgens het AREI toegestaan is, volgens de nen norm mogen er geen zwevende doppen in de groepenkast.

[...]Alle recente groepenkasten die ik in BE gezien heb hadden de aardrails onderaan.
Lastig als vele groepen langs boven in de groepenkast binnenkomen...

Ook iets BE-technisch waarschijnlijk, in NL zitten de aardrailtjes meestal bovenin, of in ieder geval op de plek waar de spaghetti binnen komt.

.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (99%)]

Op 29 september 2023 12:13:28 schreef Sine:
[...]
De nette methode is dan er een nieuwe aarddraad in te trekken tot aan het eerste doosje, en ja ... dat is niet altijd zomaar mogelijk.

Inderdaad...
Moet je dan nog de sequentiële volgorde van de bekabeling vanaf de groepenkast tot de WCD's/lichtpunten kennen (in 2011, in het toenmalig koopappartement van mijn jongste zoon, hebben we daar samen 3 dagen over gedaan).
Impliciet nodig als je alle WCD-bekabeling wil vervangen om er een aarddraad bij te trekken.
In BE wordt er namelijk doorgelust via de WCD's en lichtschakelaars.
Behalve in oude(re) huizen ben ik zelden lasdozen tegengekomen.

[...]
Het kan ook best dat dat volgens het AREI toegestaan is, volgens de nen norm mogen er geen zwevende doppen in de groepenkast.

Ik kan het nergens zwart op wit in het AREI terugvinden maar de enige keer dat ik het toegepast heb heeft de keurder er geen probleem in gezien.