Hallo,
ik heb (inmiddels twee) defecte Oximiser 900 accu-laders.
Ondanks dat deze laders niet zo erg duur zijn, wil ik ze toch proberen te repareren.
De laders hebben een display, en uiteraard naast een 230v ingang, een 12v uitgang. Het display werkt op beide laders niet, de uitgangsspanning heb ik eerlijk gezegd niet gemeten, maar ik vermoed dat die ook 0 is.
Ik begin met de nieuwste van de twee:
Er is een condensator, net achter de bruggelijkrichter, die (na 230v-stekker trekken) 290 volt aangaf. Ik heb de diodes van de bruggelijkrichter doorgemeten, deze zijn in orde, het 230 volt-gedeelte lijkt mij goed.
Er zit tussen het 230 gedeelte en het zwakstroomgedeelte een EL817-B238. Volgens mij een optocoupler. Kan ik die meten zonder te desolderen?
Mijn electronica-kennis is beginnerniveau.
Als ik wat foto's en wat meetresultaten plaats, zijn er dan mensen hier die af en toe zouden kunnen helpen?
Ik hoor 't graag,
Groetjes, Peter
als je ook een foto van de achterkant post dan kunnen we meekijken.
Zijn alle weerstanden oke?
Vandaag de dag maak ik vaak mee dat deze gewoon domweg oneindig worden.
En check de elkootjes eens zijn ook zo te zien niet de beste high tech exemplaren.
Je moet de grote primaire elko even meten terwijl de stekker erin zit dan moet je tussen 310.. 325volt hebben.
Even nadenken en koppie erbij houden.
Heeft de Pwm driver(CR6848t) zijn voedingspanning?
http://micric.ru/data/documents/cr6848_chip-rail.pdf
In het pdfje staan hier de pinnen gnd=pin8 en vdd =pin2 hierop zou spanning moeten komen staan om terugkoppeling te geven zodat de voeding opstart.
Dit kan echter ook kortstondig gebeuren en dat ie verder doorstart door een ander probleem.
Ik neem aan dat je als beginner geen scoop hebt anders zou je nog op het trafootje kunnen meten of hier een puls aanwezig is.
[Bericht gewijzigd door daandc op (68%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
290V is volgens mij nogal laag. Meestal zit dat rond de 325-350V.
Zonder scoop wordt het lastig.
Acculaders doen vaak niets zonder aangesloten accu.
Elcos kun je alleen echt controleren door met een scoop de rimpel te meten of door ze uit te solderen en dan met een LCR meter D e Cs meten op 100 Hz. (of anders minimaal de ESR meten) Kan je dat niet dan vervangen.
Weerstanden kun je meten, halfgeleiders ook. Het beste uit-gesoldeerd, in situ kan ook als je genoeg kennis en ervaring hebt om de meting correct te interpreteren. Je meet namelijk ook alles wat er aan hangt.
Met dmm kun je kijken of de trafo open is. Een kortgesloten winding komt vaker voor maar waarschijnlijk kun jij dat niet testen.
Dit soort ultra low budget spul heeft vaak erg zwakke pcbs dus ben voorzichtig met desolderen, waarschijnlijk laten de traces al los als je er naar kijkt 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]
Hallo Daan en Fred,
dank voor de tips. Ik heb helaas niet elke dag tijd om met deze reparatie bezig te zijn. Ik ga proberen om morgen wat foto's te uploaden en wat metingen te doen.
Ik ga jullie waardevolle tips proberen en kom er dan op terug.
Groet, Peter