Tips gevraagd voor reanimeren B&O Beovision Avant 32 DVD real flat

Ik heb een Beovision Avant 32 DVD op de kop weten te tikken, maar het was bij een leegruimen van een overleden persoon, en de pincode was mee het graf in gegaan. Deze TV's hadden diefstalbeveiliging! Miraculeus voor een bak van 80kg, maar goed. Toen ik m ter plekke wilde testen stond er enter PIN op het LED schermpje.

Ik was er toch en het was bijkant voor de geef, dus op goed geluk ingeladen. Maar bij thuiskomst was de PIN vraag verdwenen. Ik heb bij de lokale B&O winkel standaard PIN en master PIN gekregen.

Welk gedrag laat de TV nu zien?
- Als ik op TV druk hoor ik een dikke degauss-sound en komt er WAIT op het LED scherm. Na bijna 2 minuten floept het apparaat weer uit, je hoort dan zo'n CRT psssssst en een relais en het apparaat is weer uit.
- Ram ik wat op de knoppen van de AB, dan komt er soms een test-scherm met witte tekst in beeld. Geen idee hoe ik hier precies kom, maar het toont aan dat de geometrie en weergave in principe prima lijkt.
- Als ik op DVD druk en op play, dan gaat de DVD spinnen en komt de menu-muziek uit de boxen. Volume werkt, het klinkt vet, maar ik kan niet zo 1-2-3 uitvinden hoe ik de film selecteer want ik zie niks.
Kortom de meeste delen lijken los te werken, DVD eenheid, beeld, geluid, afstandsbediening, maar het is nog geen werkbaar geheel. Iemand tips welke stappen te ondernemen?

Moet de source DVDniet geselecteerd worden?? Anders vermoed ik een probleem met de bronselectie video gedeelte, want verder werkt alles zeg je..

Ik heb met wat op de knoppen rammen een lijstje errorcodes te voorschijn gekregen:
LAST TV ERROR:
0318 MDL
0608 88-2B
0621 22-2A
0621 22-2A
0621 22-2A

En op de volgende pagina
01/10/23-12:34:10
Op de volgende pagina
IO_ERROR
en nog een pagina
EEPROM_RD_ERROR

Deze 3 pagina's bevatten een lijst met 10 foutmeldingen, allemaal hetzelfde maar verschillende tijdstippen, waarschijnlijk van steeds opnieuw aan/uit zetten

Het lijkt dus een EEPROM die niet te lezen is.
Zou deze in een voetje zitten en losgetrild zijn?
Kunnen die EEPROMS over de datum raken?
Iemand een idee waar die te vinden? Deze TV bevat echt superveel printplaat.

[Bericht gewijzigd door blanka op (20%)]

Zit er niet een ouderwetse back up batterij in die bezweken is??

de B&O avant 32", heb van dit model de vhs uitvoering eens onder handen gehad. daar was toen een diode in de voeding gaar van. half jaar later ging de BB naar z'n grootje ( rode kleurkanon gaar ) en was het over en uit. ding had nog bijna de 20 jaar gehaald dus toch niet heel slecht. idd zat nogal een bak printen in dat ding, 2 STK versterkers aan de zijden voor de audio.

Op 1 oktober 2023 22:15:18 schreef smd:
Zit er niet een ouderwetse back up batterij in die bezweken is??

In de service-manual staat daar niks over, maar in een video van iemand over de TV zag ik ineens een CR2032 voorbij komen. Die ga ik eens vervangen. En dan druk ik meteen even de EPROM module aan, die zit ingeprikt op diezelfde printplaat.

Gezien de EEPROM foutmelding denk ik dat aandrukken de meeste kans maakt. Maar een lege CR2032 kan vast ook allerhande foutmeldingen geven. B&O had leuk doordachte systemen, maar of ze nou zo praktisch waren in onderhoud?

Let op dat de ene Avant de andere niet is, het is een modelreeks van jaren. De versie met EWR buis en VHS recorder heeft dacht ik ook weer een iets ander chassis dan de versie met ESF buis en DVD. Het zou ook zomaar kunnen dat die CR2032 er bij jou net niet inzit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]

Soms moet je dingen even laten liggen. Zaterdag weer eens de stekker in het stopcontact gestoken, en nu weer eens PIN **** op het scherm. De tip die ik van B&O had gekregen over het invoeren van de master-pin klopte niet, maar een servicemanual online bood soelaas:
Als je een 4-cijfer PIN kunt invoeren, dan moet je 3 seconden op rewind drukken: <<
Daarna wordt het een 5-cijfer pininvoer, en toen pakte de TV mijn masterpincode. Meteen daarna kreeg ik de analoge antenneruis, en ook de DVD speler werkte. Stevige speakers zitten er in! Voet draait ook weer, dus alles lijkt nu in orde.

Voor de werkplaats had je een code, waar het toestel 8 uur op draaide, ik praat over mijn werkzame leven, dat is al 15 jaar terug.Alle informatie, en service manualen zijn in de kliko gedonderd, er was geen interesse in, TOEN!!

Ook toen was er wel interesse in, maar nu misschien wel weer meer, uit nostalgie.

Maar wel erg overdreven van B&O, zelfs nog een werkplaatscode... Geeft wel aan dat het ook vooral "merkbeleving" is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

De werkplaatscode is 11111 en werkt als het goed is 24 uur.
Ik weet ook nog niet wat ik met de BV ga doen. Enorm bakbeest. Prachtig gemaakt, dat wel. Beeld is opmerkelijk slecht voor een "hoogtijdagen CRT". 100Hz was geen slimme keuze. Zelfs white-noise van de TV tuner ziet er niet uit. Of zijn DVD's gewoon superslecht qua beeldkwaliteit? Ik zal er eens een paar bij de kringloop meenemen, ik ben al jaren over op Blu Ray.
Het is overigens niet zo dat er technisch eea mis is met het beeld. Geometrie, contrast en kleuren zijn in orde. Wel wat donker, maar er zit ook een plaat rookglas voor.
Klok liep ook nog goed en gaf keurig 30-1-2024 aan, dus batterij lijkt in orde.

Nog een domme vraag: hoe zet ik m uit? Op de AB zit geen uitknop. Ik heb er wel een gevonden achter de rode display.

De record knop blijkt ook uit knop te zijn.

ik bekijk DVD's in mijn cinemakamer met een projector en het beeld is 3meter breed en 2meter hoog.
DVD qualiteit is PRIMA daar op. ik zie geen meerwaarde voor blueray's.

Houd er wel rekening mee dat er ERF buizen in deze modellen kunnen zitten. Afhankelijk van de implementatie en het type buis kan het voor de levensduur nuttig zijn om de lijntrap een klein beetje omlaag te tunen.

Ik weet niet zeker hoe B&O daar in stond; de eerste generatie met EWS (geloof ik) buizen, stond juist wat aan de lage kant en kreeg dan weer luie kathodes (het is ook nooit goed).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

Op dinsdag 6 februari 2024 11:46:42 schreef fcapri:
ik bekijk DVD's in mijn cinemakamer met een projector en het beeld is 3meter breed en 2meter hoog.
DVD qualiteit is PRIMA daar op. ik zie geen meerwaarde voor blueray's.

480i of 1080p zie ik echt wel. Andere voordelen van BR is dat geluid altijd originele taal is, ik kan dus blind een Duitse uitgave kopen. Probeer dat eens met de DVD Phantom Kommando. Dan wordt Arnie gewoon door een Duitser nachsynchronisiert. Tot slot is BR altijd originele beeldsnelheid. 24/25/30fps kan allemaal. Een DVD is 50i, en dan heb je 104% speedup. En BR's zijn niet duurder, enkel moeilijker te vinden. Ik denk bovendien dat de meest voorkomende schijfspelers in huishoudens tegenwoordig de XBOX en Playstation zijn, die DVD speler op SCART krijg je niet meer aangesloten. Als je in die gameconsole een DVD in stopt is natuurlijk zonde. Wat mij betreft verbied de EU de DVD in de naam van alle contentmakers.

er zijn ook wel andere manieren hoor.
ik speel DVD's gewoon af in de computer.
een blueraydrive ben ik daar nog niet tegen gekomen.

op mijn cinema kamer staat ook gewoon een pc, want het is vooral voor games te spelen. dvd drive zit erin, en kan dus ook dvd's afspelen (projector full HD).

op mijn laptop zelf zie ik wel verschil, omdat ik daar 30-50cm van het scherm zit.
ook op mijn telefoon (waar je dan op 20cm kijkt) is het verschil ook zichtbaar. op 3meter afstand naar een groot doek kijken, daar zie ik het niet.

ik heb al mijn hele film collectie van VHS veranderd naar DVD, ik ga niet nog eens beginnen met blueray. er zitten er een paar tussen (die ik niet kan afspelen), maar voor mij is dvd meer dan goed genoeg in film qualiteit.
er zitten ook een aantal speciale tussen, oa de originele (niet remastered) versies van star wars van jaren 70-80. die vind je niet op BR