Op 1 oktober 2023 19:48:20 schreef fred101:
Misschien is de reden dat er kans op vonken is. Als er veel stroom loopt en er een aardige zelf-inductie in serie zit dan kan bij onderbreken de spanning mogelijk hoog oplopen en vonken veroorzaken of de gebruiker een tik geven ?

Was het dan niet handiger geweest om de stekers te vergrendelen om verkeerde bediening tegen te gaan. Er zal toch wel meer met software geregeld worden bij zo'n batterijauto.

Hoe kun je jou 230 stopcontact in je tuinhuisje vergrendelen? Aan de kant van de auto kan en zit het zo wel inderdaad

Daar zit nou net het probleem, ze willen niet voor niks zo graag dat je een laadpaal zet

Het ontwerp is idd heel zwak en onkundig eigenlijk. Het is zo eenvoudig en compact mogelijk gehouden zonder de eigenlijk noodzakelijke beveiligingen.

Inwendig meen ik gezien te hebben dat er een schakelende voeding in zat met een hoogfrequent gestuurde trafo (kleinere bouw wss?)

Waarom mag je die niet afkoppelen, om de eenvoudige reden dat de energie in de lader kan zorgen voor een terugslag in dit gedeelte waardoor de elektronica (Fet's?) hiervan schade oplopen.

Hoe ik dit weet? Zelf ook voorgehad met zo een lader, normaal laden we op hoog vermogen maar uitzonderlijk met deze lader. Zat in een contactdoos met schakelaar en die werd al eens uitgeschakeld. De dag dat enkel de lader in de contactdoos zat en geen enkele andere verbruiker hoorden we de lader met een tik het opgeven.

Binnengebracht bij een kennis die veel met schakelende voedingen te maken krijgt in de industrie, die heeft 'm kunnen herstellen en vertelde dit verhaal. Ik heb er verder geen tijd of moeite in gestoken aangezien we deze lader slechts sporadisch gebruiken. Voor de veiligheid nu wel een plakbandje over de stekker en geen geschakelde dingen ertussen.

Allemaal onzin, de stekker moet je er gewoon uit kunnen trekken aan de netzijde. Moet geen enkel probleem zijn, mag geen defect aan de lader geven.

In de "lader" zit gewoon een (AC) relais en een PWM signaal generator om de juiste stroom rating naar de auto door te geven, dit afhankelijk van de gebruikte dikte van de kabel. Dat zal in dit geval max 16A oid zijn. (AC mode2/3)

De "lader" monitored ook de CP lijn in de kabel (dat 0.5mm2 draadje).

Verder komt het main relais in als op de CP lijn de C-state gedetecteerd wordt (6V pwm), dit doet de auto zelf als die op diezelfde lijn een geldig PWM signaal ziet.

Om het laden netjes te stoppen kan dit op 2 manieren:
1) Vanuit de auto stoppen, dan zal de CP lijn naar state B moeten gaan (=9V). In de "lader" zal het relais nu afvallen.

2) Vanuit de lader stoppen, dan zal het PWM signaal wegvallen (altijd een hoog signaal dus). De auto MOET nu stoppen met laden (< 6 sec response tijd) en dan zal de CP lijn naar state B moeten gaan. Het relais wordt weer onderbroken. Reageert de auto niet dan zal de lader botweg het relais ook open gooien.

Als de stekker uit de WCD getrokken wordt kan hoogstens de auto over de rooie gaan omdat de "sequence" niet meer klopt. In het extreme geval blaas je de AC/DC converter in de auto op.

Het maakt geen fluit uit welke stekker je er het eerst uittrekt, het interne relais schakeld direct uit. Er kan niets gebeuren, bij BMW tenminste niet.

Kapot mag natuurlijk niet. Vaak genoeg zal er een stop springen of iemand even willen stofzuigen.

Ik kan me voorstellen dat het ontwerp wat gammel was en er onverwachte situaties kunnen ontstaan, misschien 400VDC op de pennen. Net zoals je laptoplader ook nog even doorlaat als je de stekker eruit trekt.

Op 1 oktober 2023 20:26:42 schreef henri62:
Allemaal onzin, de stekker moet je er gewoon uit kunnen trekken aan de netzijde. Moet geen enkel probleem zijn.

Zoals eerder gezegd, wellicht doet men dat om te voorkomen dat je de volle stroom gaat verbreken met de stekker. Die zijn daar niet echt geschikt voor.

mag geen defect aan de lader geven.

Precies.

Op 1 oktober 2023 20:42:43 schreef Lambiek:
Het maakt geen fluit uit welke stekker je er het eerst uittrekt, het interne relais schakeld direct uit. Er kan niets gebeuren

Nouja, voordat dat relais überhaupt ziet dat er wat staat te gebeuren heb je met de stekker de stroom al onderbroken.

[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]

Is niet gewoon de groep afgeschakeld (automaat/aardlek) waar die 'lader' in zat? Even iets anders op dat stopcontact aansluiten ter controle.

P.S. de eigenlijke lader zit in de auto, niet in dat kastje.

Op 1 oktober 2023 23:11:03 schreef KGE:
P.S. de eigenlijke lader zit in de auto, niet in dat kastje.

Daarom heb ik "lader" ook tussen " gezet. :)

Het is gewoon AC wat er naar de auto toe gaat, niks DC te vinden.

Hallo iedereen,
Bedankt voor de vele reacties/tips.
Eerst en vooral, we hebben de auto bijna 4 jaar, dus garantie is een groot vraagteken.
We hebben 2 jaar garantie op de auto en 6 jaar op de batterij.
In "principe" kijk ik altijd op mijn MB-app. of de auto opgeladen is.
Dan ontgrendel ik de plug, verwijder ze van de auto en de stekker uit het stopcontact en we vertrekken.
Mijn echtgenote heeft het andersom gedaan.
Toen ze terug thuiskwam, heb ik de stekker in het stopcontact gestoken,de laadsterkte gekozen en de plug in de auto.
Later op de avond zijn we opnieuw vertrokken.
Ik heb waarschijnlijk niet meer naar de app. gekeken maar gewoon alles verwijderd.
Dat zijn automatische handelingen die ik reeds honderden keren deed en ik heb er niet op gelet of de ledjes nog brandden en of de oplader nog oké was.
Ik had wel gezien dat er slechts voor 6 km opgeladen was maar ik heb er verder geen aandacht aan geschonken.
Vermoedelijk is hij stukgegaan tijdens de oplaadbeurt na thuiskomst van mijn echtgenote, vandaar de amper 6 km reikwijdte.
Het is pas toen we terug thuiskwamen en ik de oplader in het stopcontact stak dat ik zag dat er iets fout was.
Het betreffende stopcontact werkt absoluut en op een ander stopcontact doet de 'oplader' het evenmin.
Ik zal morgen contact opnemen met de MB-dealer en horen wat hij zegt en in het slechtste geval maak ik de 'oplader' open.
Afwachten dus en ik houd jullie op de hoogte.

Zoals ik het begrijp zit er niet zo heel veel in, dus openmaken zou kunnen lonen als Mercedes hem niet gratis (garantie) of goedkoop (conformiteit na afloop van de garantie) vervangt.

Eerst en vooral, we hebben de auto bijna 4 jaar, dus garantie is een groot vraagteken.
We hebben 2 jaar garantie op de auto en 6 jaar op de batterij.

Dat zijn fabrieksgaranties, maar er zijn ook wettelijke garanties en andere garantie regels.

Wettelijke garantie en andere garantie regels gaan ervan uit wat een normale verwachte leeftijd voor een product is in relatie met de prijs. Na de garantie vervalt wel vaak het recht op gratis reparatie maar dat wil niet zeggen dat de fabrikant of dealer er dan vanaf is. Ook daarna heb je soms recht op gratis reparatie of een coulance regeling. Zeker als je zelf niet iet fout hebt gedaan is er volgens mij nog steeds een aantal recht.
Zelfs als het 10x keer in de handleiding staat dat het op een bepaalde volgorde doet en je det het per ongelijk een keer verkeerd dat maakt eigenlijk niet uit omdat de fout gewoon menselijk is en de men het kan verwachten. Dat blijkt ook wel wat anders stond het niet in de handleiding.

Waar je nog recht op heb mag en kan je beter zelf uitzoeken daar zijn genoeg websites voor. Of anders eerst gewoon naar de dealer en bespreek het daar.

Op 2 oktober 2023 00:24:09 schreef Geert111:
Ik zal morgen contact opnemen met de MB-dealer en horen wat hij zegt....

Ik denk dat ik weet wat die gaan zeggen. ;)

Hallo,
Deze voormiddag heb ik het toestel geopend, zekering doorgemeten en voor wat het waard is (want deze zit vast gesoldeerd) ik meet 0 ohm.
Het witte ronde ding (PTC-NTC??) op de foto gaf oneindig.
Print met de IC's gaat mijn petje te boven en ik heb alles weer gesloten en had al een vervanger gegoogeld maar vooraleer te bestellen heb ik het toestel toch maar even ingeplugd en.................... het werkt weer! :)
Een tip: ik kreeg de 6 zwarte plastiek afschermdopjes van de schroeven er op geen manier uit met een scherp voorwerp en heb dan met een boortje van 2mm in een dop geboord en ineens kwam die mee omhoog, niet beschadigd, enkel een gaatje erin en dat kan met wat silicone gedicht worden.
In elk geval iedereen bedankt voor de vele reacties en hopelijk moet ik straks geen slecht nieuws melden! :(
Nog snel even een foto van de oplaadstatus toegevoegd.
Groeten, Geert

Mooi dat het weer werkt.

Tip voor de toekomst: Installeer als dat mogelijk is een vaste lader aan de wand met een vaste kabel. Scheelt een hoop gedoe en je prikt bij thuiskomst de stekker zo in de auto.

De losse 'lader' kan dan in de auto blijven voor het geval je ergens anders zou willen laden.

Prima advies.
Het laden (op 1 fase) gaat dan ook 50% sneller met circa 3,4 kW in plaats van 2,1 kW.
Maar het is vooral veel makkelijker in gebruik.

Ik ben ooit van plan geweest om hem vast aan de muur te bevestigen naast het stopcontact maar dan las ik enkele artikels:
- dat bij deze oplaadprocedure eigenlijk wel elektriciteit verspild wordt in/door de oplader en na het opladen zou er een 'sluipverbruik' blijven als men de oplader in het stopcontact laat.
- het risico voor brandgevaar

Vooral voor dit laatste trek ik het toestel na opladen liefst uit het stopcontact.

Op 2 oktober 2023 10:54:10 schreef Geert111:

Deze voormiddag heb ik het toestel geopend, zekering doorgemeten en voor wat het waard is (want deze zit vast gesoldeerd) ik meet 0 ohm.
Het witte ronde ding (PTC-NTC??) op de foto gaf oneindig.
Print met de IC's gaat mijn petje te boven en ik heb alles weer gesloten...

En je hebt niet gekeken of er een kabel breuk in zat? Dat is nu weer jammer.

Grote kans inderdaad dat een kabelbreuk de oorzaak is. Komt nogal eens voor bij die losse laders, ook op plekken waar het minder voor de hand ligt: binnenin de lader, of centimeters vóór het meest logische (en vaak geziene) knikpunt waar de trek-ontlasting ophoudt en de kabel begint.

@ Geert111: er is iets verbruik, maar dat is verwaarloosbaar (aan de andere kant heb ik dan weer zoiets van 'als de halve mensheid al die kleine beetjes nou ook eens uit het stopcontact zou halen...).
Dergelijke apparaten zijn gemaakt om zonder groot verbruik (=aangesloten auto) heel weinig stroom te gebruiken.

Brandgevaar is naar mijn mening niet groter of kleiner dan elk ander apparaat dat buiten gebruikt kán worden.
Daarnaast is dit een autolader: de auto-industrie weet wel een beetje wat ze doen en zal deze dingen over het algemeen toch wel zodanig ontwerpen dat brandjes geen standaard 'foutmodus' zijn, want dan hebben ze iets uit te leggen aan hun klanten (en vermoedelijke toezichthoudende instanties).

[Bericht gewijzigd door weardguy op (56%)]

Dat witte ronde onderdeel waar AR2 bij staat is een sparkgap. Slaat door bij een hoge piekspanning, absorbeert die en gaat dan weer open. Als het ding goed is meet het bij normale toestand oneindig.
De "lader" doet het dus weer, maar wat was er nu mis?

[Bericht gewijzigd door buzzy op (12%)]

Er inderdaad niet aan gedacht dat eerst uittrekken van de netstekker een grote stroom zou kunnen onderbreken.
Dat daardoor het laadsysteem defect gaat of van de wijs geraakt hoort wel niet.
Mode 2 laden is mijns inziens dus eerder een laadsysteem voor noodgevallen

Het vermogenverlies over de 2,5mm2 leiding naar je stopcontact is tijdens 1 laadbeurt met zekerheid veel groter dan je sluipverbruik van de lader op een jaar.

Het brandgevaar is het grootst tijdens het laden als je de leiding naar je stopcontact en eventuele wago klemmen langdurig serieus aan het belasten bent.

Mocht je lader alsnog de geest geven is dat misschien dus het geschikte moment voor bv een 3f 11kW laadpaal

doorgaans laad een EV niet meer als 10A op een gewoon 230V wcd. mede vanwege beperkingen van een dergelijk wcd, een oud wcd of veel gebruikt is in no time anders gaar. er loopt immers lang veel stroom.

een geschakelde voeding die het begeeft na een uitval komt vaker voor, had er vandaag meerdere die een uitval al niet meer aankunnen, elco's waren dan ook zo goed als capaciteitsloos geworden.

We zijn nu iets meer dan een week verder en de 'oplader' doet het nog, niet altijd vlekkeloos maar het gaat.
Soms moet ik de stekker even opnieuw uit het stopcontact halen omdat de ledjes niet oplichten maar dan lukt het bij de 2e poging wel.
Ik zet hem altijd op maximum en een paar keer stond hij na een tijdje op minimum te laden.
Zodra ik meer tijd heb, zal ik hem nog eens openen en kijken of er ergens een losse soldeer zit of misschien een beetje oxydatie.

R.I.P. :(
Het heeft niet mogen zijn.
Gisteren is hij er mee gestopt en na een paar vergeefse pogingen heb ik een nieuwe besteld die vandaag geleverd wordt.
Alles zag er voordien nochtans goed uit maar toen ik gisteren op het dashboard een waarschuwing kreeg en op de lader een rood waarschuwingsteken zag, wou ik geen risico meer nemen.
Iedereen bedankt voor de tips en ik laat nog weten hoe het met de nieuwe gaat.
Gr./Geert

Op 11 oktober 2023 11:07:44 schreef Geert111:
R.I.P. :(
Het heeft niet mogen zijn.
Gisteren is hij er mee gestopt en na een paar vergeefse pogingen heb ik een nieuwe besteld die vandaag geleverd wordt.
Alles zag er voordien nochtans goed uit maar toen ik gisteren op het dashboard een waarschuwing kreeg en op de lader een rood waarschuwingsteken zag, wou ik geen risico meer nemen.
Iedereen bedankt voor de tips en ik laat nog weten hoe het met de nieuwe gaat.
Gr./Geert

Klinkt inderdaad als een slechte soldeerverbinding of een gare elco..