Tot hoever werd kanaal 2 Oldenburg en BRT TV ontvangen ?

Herinner me nog Floris kijken bij familie; die hadden wél Ned.2..
Nog een plaatje gevonden van Arnhem. Enkelen ontvangen Ned.1 uit Markelo; anderen kan.4 Lopik. Slechts enkele UHF antennes om Münster te ontvangen, één van de eerste UHF zenders. Wesel startte pas in 1968. En een LOLA combi. Mooie uitvinding.
Lintkabels ompluggen.. koppeldoosjes kwamen pas later.

Wij hadden in de jaren 69 toen ik een jaar of 6 was 2 x NL en 3 x duits.
Voor 1 duitse zender had je in Noorddrenthe een enorm hekwerk nodig in de vorm van een grote pijl.

Ned 1 en 2 waren met een stuk draad wel goed te ontvangen, met Smilde op 20 km afstand.

Verder weg kon ook wel.
http://fmtvdx.eu/muntjewerff/rijn.html

vroegah in mn ouderlijk huis hadden we als 1 van de laatste in de straat nog een antenne op dak, tot medio 90's. elke ~10 jaar ging die hele frut van de mast af en kwam er weer nieuw spul op. ned 1,2,3 en belgie 1 en 2 hadden we toen, miss ook nog een paar duitse zenders. echter bij de laatste antenne deed belgie 1en 2 het niet meer, pa dacht doordat het ontvangst over eindhoven heen moest komen en dat was altijd al randje. eigenlijk precies tussen zender roermond en lopik in, dus ontvangst was van beiden niet perfect. echter toen ik eens jaren later op dak klom bij de mast, bleek dat de antenne voor belgie een externe 24V nodig had ivm de ingebouwde versterker. idd had belgie toch altijd lichte ruis in beeld, maar ach kleuren beeld en geluid was al heel goed toen :P

Wij woonden in een flat 3 hoog en op het dak aan de schoorsteen stond de ned 1 antenne gericht naar Lopik.Wij konden vaak naar de BRT kijken.Soms heel goed maar vaker met wat sneeuw in beeld.Ik herinner me nog dat we naar Zorro keken.Ik besef me nu eigenlijk pas dat het signaal via de achterkant van de Yagi moet zijn binnen gekomen.

Op 2 oktober 2023 18:23:15 schreef ohm pi: En je bofte dat er toen nog geen pulpzenders waren.
Nu hebben we deze zenders en nog 80 pulpzenders.

En we leerden noodgedwongen allemaal Duits. Huidige generatie heeft nooit een Duits kanaal gezien en velen zelfs geen Nederlands. NPO1,2 en 3 zitten op de kabel op nummer 100, na 50 andere kanalen stijl “Massa is kassa” en “Temptation Island”

Die vreselijk lelijke takkenbossen op de daken zijn nu vervangen door even lelijke zonnepaneel blokkenpatronen.

Op maps:
https://www.google.com/maps/@52.0260968,5.3476648,3a,47.2y,331.52h,89.…

[Bericht gewijzigd door joopv op (38%)]

Om nu gelijk te gaan schelden met je zonnepanelen.... :+

Op 3 oktober 2023 15:39:28 schreef Arco:
Om nu gelijk te gaan schelden met je zonnepanelen.... :+

Opgelost!

De betrouwbare reikwijdte van vhf/uhf zenders is ruwweg bepaald door de hoogte van de zendantenne.

Die formule kon ik ooit uit mijn hoofd. Je kan veel verder komen maar dan ben je afhankelijk van tropo- en ionosferische condities, ontvang antenne hoogte en versterking enz. Als je dat interesseert dan Google maar even op tvdx. Ontvangst tot 1000den km was geen uitzondering.

Wortel van de hoogte x 4 voor goede ontvangst. Sterke zenders 'blazen' verder tot wel 8x. Met sneeuw dan.Lang geleden weleens het AM geluid ontvangen van Crystal palace, kanaal B1 op 41,5 mhz. Had helaas geen TV voor 405 lijnen. Dipool van 3.25 m verticaal..

Op 2 oktober 2023 18:04:28 schreef Arco:
Voor lange afstand op UHF waren de Tewea antennes in Denhaag heel gewild... :)

[bijlage]

Ik mis het plaatje van de Tewea Ultrawing :-) Nergens te vinden...

Ha RAAF12,

Televes maakt iets wat er op lijkt

Groet,
Henk.

.

[Bericht gewijzigd door revado op (100%)]

Dit draadje loopt al even en zie het nu pas...

Woonde destijds in Vught (ja onder Denbosch) en hadden met eigen antennes NED1 en NED2, BRT1 een franstalige versie (TRF/RTF?) en uiteraard 3 duitse zenders WDR, ZDF en BRD?. Dus heel zo slecht nog niet. Zo heb ik de duitse taal geleerd ;)

Kwa programmering herinner ik me alleen avonduitzendingen en op woensdagmiddag laat. Maar kan me herinneren dat ik ooit aan het honkballen was met kids uit de buurt op een zaterdagmorgen en alle kinderen naar binnen werden geroepen omdat er Thunderbirds op TV was, geheel niet aangekondigd. Wat een feest!

Thuis tuurlijk alleen zwart/wit maar bij Oma in Haarlem zag ik voor het eerst de fabeltjeskrant in kleur...

Voordat wij in Vught kwamen, woonden wij in Amersfoort en hadden daar een simpele Z/W TV met alleen NED1. Toen NED2 kwam kregen we er een apart kastje voor NED2 die met veel moeite in de ruis te ontvangen was. Kan me herinneren dat mijn vader regelmatig bezig was met de knoppen op dat ding om iets beter ontvangs te krijgen en wij mochten daar absoluut niet aankomen! Daar ging bij mij (5-6 jr) waarschijnlijk al een vonk over naar interesse in electronica want ik vond dat reuze interessant.

Wat een tijd was dat! Zou zo weer ruilen...

WDR, ZDF en BRD? Volgens mij heet(te) die ADF. De Franstalige Belg heet(te) RTBF.

Op 25 oktober 2023 00:49:00 schreef tin.soldier:
WDR, ZDF en BRD? Volgens mij heet(te) die ADF. De Franstalige Belg heet(te) RTBF.

ADF ken ik niet, kan zijn dat het toen al WDR1 en WDR2 was naast de ZDF. RTBF kwam meen ik later, ik weet het niet meer helaas... Update, ik lees net dat het RTB was in die tijd (op wikipedia), recent werd dat RTBF

De ARD is wel bekend als Duitse omroep TV zender en staat voor, hou je vast
Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland

Op 4 oktober 2023 23:01:46 schreef electron920:
Ha RAAF12,

Televes maakt iets wat er op lijkt [bijlage]

Groet,
Henk.

Heel in de verte, dit waren heel lange log per antenne's.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Op 25 oktober 2023 01:49:21 schreef RAAF12:
De ARD is wel bekend als Duitse omroep TV zender en staat voor, hou je vast
Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland

ARD is Duitsland 1,
ZDF Duitsland 2 (Zweites Deutches Fernsehen)
WDR, NDR enz zijn de zenders van de Laender, de deelrepublieken dus. Samen verzorgen ze de ARD zender.

BRT werd VRT, met Vrt 1 en VRT Canvas.
RTB werd RTBF.

Op 2 oktober 2023 08:47:24 schreef New Beetle:
[...]Heette dat toen al NED1?

Heb die periode eigenlijk nooit echt ervaren, toen ik oud genoeg was om te beseffen wat een TV was bestond er reeds NED 1 en 2 en later zelfs 3

Sterker nog, het heette NTS, Nederlandse Televisie Stichting.

Wij hadden thuis in Oost Fryslan, de Wâlden, zo'n antenne (Fuba) op het dak, die stak net een meter boven de schoorsteen uit:

Er zat een antenne versterker net onder en een koppelfilter zodat de Nederland 1 en 2 antenne ook over dezelfde kabel ging. Hiermee ontvingen we de ARD, ZDF en de NDR. Als er condities waren ontvingen we ook de DDR en volgens mij de Deense tv. Mooie tijd.

Ik woonde een tijd op een studentenflat in Utrecht, 50 meter hoog met vrij uitzicht op westen.

Bij condities kon ik meteen simpel hoek antennetje op een draaibare paal geplaatst op het balkon veel zenders uit Engeland ontvangen. Behalve BBC 1 en 2 ook ITV en Channel 4. ITV was regionaal en ik zag meersere regio's, en dus meer dan de Engelsen zelf. Het toestel was voorzien van een 2e Audio MF op 6 MHz, omschakelbaar.

Belgie Schoten kwam ook goed door en met een oud Z//W multinorm ontvanger kon ik 3 Franse zenders ontvangen onder in de UHF band, Lille.