Tot hoever werd kanaal 2 Oldenburg en BRT TV ontvangen ?

Begin jaren 60 was er qua TV alleen Ned.1 , eventueel 'Duitsland 1 en BRT.
Dan had je maar liefst 2 programma's.. :)
Ben benieuwd tot hoever dit gewoonlijk ontvangen kon worden.
Deze foto is van Veendam ca.1965. De grote kanaal 2 antennes zitten bovenin voor NDR 1 Oldenburg. 105 km afstand. Rechts een stack voor kanaal 6.

De link is van Delfzijl. (Was niet te downloaden) De antennes voor Smilde ,kanaal 6, zitten nu bovenin. Duidelijk zwakker dan in Veendam.

Wie kent foto's van 'verre antennes' voor Langenberg of Aalter, kan.2 België ? Wellicht ook voor Engeland.

https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/36a86486-5f52-29a3-a0…

En een REM Kan.11 antenne in De Rijp..

Op 1 oktober 2023 23:06:45 schreef Bert jan:
...
En een REM Kan.11 antenne in De Rijp..
[bijlage]

Dat zou de onderste van de drie antennes zijn. De grootste is voor Nederland 1, kanaal 4, Lopik. Omdat de antenne daarboven in dezelfde richting wijst is die antenne voor Nederland 2, kanaal 27, Lopik. De Wieringermeerzender bestond toen nog niet.
De onderste antenne wijst een andere richting uit, en wel richting Noordzee, dus is dat de REM-antenne.
In Westfriesland kon je sowieso geen buitenlandse zenders ontvangen.

In Honselersdijk kon een tante van mij kijken naar de uitzendingen van België vanaf de Boerentoren in Antwerpen op kanaal 2

op dit kaartje is te zien hoever de VHF zenders in 1957 kwamen.
Oldenburg en Antwerpen, beide kan 2, staan er ook op.

De link is van Delfzijl. (Was niet te downloaden) De antennes voor Smilde ,kanaal 6, zitten nu bovenin. Duidelijk zwakker dan in Veendam.

Jawel hoor:

Wij hadden in Denhaag een CAI systeem dat ook Duitse zenders kon ontvangen (Wesel, Langenberg)
Waren wel grote yagi's want er moest een flinke afstand overbrugd worden...

Weliswaar meestal met lichte sneeuw, maar men was toen veel eerder tevreden... (beter iets dan niets... ;) )

Antwerpen zond in 1957 uit met 6 kW beeld. Daarna startte Ruiselede met 100 kW, ook op kanaal 2. Antwerpen ging terug naar laag vermogen.
(Bron el. jaarboekjes 1958 en 1960)..

Begin jaren 60 was er qua TV alleen Ned.1 , eventueel 'Duitsland 1 en BRT.
Dan had je maar liefst 2 programma's.. :)

Wij Limburgers waren geprivilegieerd en konden maar liefst 6 zenders ontvangen

BRT
RTB
NED
DUI1
DUI2
DUI3

Dan wordt de keuze al moeilijk natuurlijk :P

NED 1, en was maar een paar uur per dag in de lucht.

Op 2 oktober 2023 08:02:12 schreef mel:
NED 1, en was maar een paar uur per dag in de lucht.

Heette dat toen al NED1?

Heb die periode eigenlijk nooit echt ervaren, toen ik oud genoeg was om te beseffen wat een TV was bestond er reeds NED 1 en 2 en later zelfs 3

Ik kan me herinneren dat de TV pas 's-avonds begon en dat er op woensdag middag uitzendingen waren. Qua kinder programma's was dat toen Oebele en en wat later Toppop dus ik praat over grofweg 1968. Toen woonde ik in Orthen (Nu Den Bosch) en. We hadden een zwart wit Erres op buizen in Orthen met kamer antenne (twee sprieten). Als hij eindelijk goed stond mochten we niet meer rondlopen want dan viel het signaal weg. Ik keek naar Pipo de clown. Om 18:00 (denk ik) kwam het nieuws en daarna pipo, daarna naar bed. (Ik was 6 in 1970) Misschien weet iemand op welk net dat werd uitgezonden. De ontvangst was blijkbaar zwak.
Ik kan me ook iets van de eerste man op de maan herinneren, ik denk dat mijn ouders keken en ik gedeeltelijk mee keek, maar geen idee of dat op het nieuws of iets anders was.

In Haaren weet ik niet meer, ik denk CAI want we hadden geen binnen antenne meer (was een nieuwbouw wijk)

In 1976 woonde we in Berlicum (NBr) midden in de bossen buiten de bebouwde kom en hadden we een antenne buiten op een mast. Daarmee konden we Nederland 1 en 2 ontvangen en heel soms een Duitse zender. Ik dacht ook soms een Belg. De ontvangst van een van de twee Nederlandse zenders was ook hier slecht.

Geen idee of je er wat aan hebt mbt je vraag.

Op 2 oktober 2023 02:47:54 schreef Arco:
Wij hadden in Denhaag een CAI systeem dat ook Duitse zenders kon ontvangen (Wesel, Langenberg)
Waren wel grote yagi's want er moest een flinke afstand overbrugd worden...

Weliswaar meestal met lichte sneeuw, maar men was toen veel eerder tevreden... (beter iets dan niets... ;) )

Ja, dat hadden wij ook in Den Haag ( Mariahoeve en Bezuidenhout hadden dat)het was van van PTT en werkte via 2 getwiste telefoondraden voor de TV en 2 getwiste voor de radio. in de 8 x dubbelader multikabel zaten ook de( 2) telefoonlijnen en de draadomroep aders.
Het werkte via het zopgenaamde STAP 58 systeem met speciale kasten om de lijnen te kunnen "patchen" met speciale kabeltjes.
In de muur ingebouwd een kastje van Kathrein met een heel raar haaks stekertje met 2 pinnetjes en een soort tweelingsnoer naar de tv.
Was symetrisch.
Als er een speelfilm was op duitsland dan kwam er een andere zender op of testbeeld, die mochten niet bekeken worden in het buitenland vanwege rechten.
Dat net is medio jaren 70 uitgefaseerd en door coax ( toenmalige Casema) vervangen.

Was het in het begin N.T.S Volgens mij.
In 1967 hadden wij ten noorden van Assen in Zeijen NL 1-2 Smilde en Duitsland 1-2 Aurich en Lingen, beide op de U.H.F

Op 2 oktober 2023 09:03:20 schreef fred101:
Ik kan me herinneren dat de TV pas 's-avonds begon en dat er op woensdag middag uitzendingen waren. Qua kinder programma's was dat toen Oebele en en wat later Toppop dus ik praat over grofweg 1968. Toen woonde ik in Orthen (Nu Den Bosch) en. We hadden een zwart wit Erres op buizen in Orthen met kamer antenne (twee sprieten). Als hij eindelijk goed stond mochten we niet meer rondlopen want dan viel het signaal weg. Ik keek naar Pipo de clown. Om 18:00 (denk ik) kwam het nieuws en daarna pipo, daarna naar bed. (Ik was 6 in 1970) Misschien weet iemand op welk net dat werd uitgezonden. De ontvangst was blijkbaar zwak.
Ik kan me ook iets van de eerste man op de maan herinneren, ik denk dat mijn ouders keken en ik gedeeltelijk mee keek, maar geen idee of dat op het nieuws of iets anders was.

In Haaren weet ik niet meer, ik denk CAI want we hadden geen binnen antenne meer (was een nieuwbouw wijk)

In 1976 woonde we in Berlicum (NBr) midden in de bossen buiten de bebouwde kom en hadden we een antenne buiten op een mast. Daarmee konden we Nederland 1 en 2 ontvangen en heel soms een Duitse zender. Ik dacht ook soms een Belg. De ontvangst van een van de twee Nederlandse zenders was ook hier slecht.

Geen idee of je er wat aan hebt mbt je vraag.

1970 hadden we in Hilversum 1 centrale mast voor 3 flatgebouwen, totaal ongeveer 36 woningen, die leverde Ned1 en 2 plus twee Duitse zenders en radio. Daar hing boven in de mast twee erg lange UHF Yagi's met zo'n reflector in een hoek van 90 graden. Iets lager een korte UHF/VHF combi met gewone reflector richting Lopik. Mast was een getuide pilonenmast van ik denk een meter of 20 op een flat van drie etages.

Opa en Oma hadden een eigen mast op het twee verdiepingen rijtjeshuis van ik denk wel 35 meter. Bovenin twee van die lange UHF Yagi's die ieder net een iets andere kant op stonden. Vlak onder die Yagi's een antenneversterker die nogal eens sneuvelde tijdens onweer. Die hadden drie Duitse zenders en de Nederlandse uit Lopik op ook een UHF/VHF combie. Verder hing er een draadantenne van af de top naar de dakrand voor LG, MG en KG ontvangst.

Daar was dus de 'hele' wereld te ontvangen.

Inclusief (lokale) 11 meter piraten op de tweede harmonische met de VHF1 tuner van de tv. Lokaal als dat sommige wel eens in Utrecht zaten. :P

Eerste kinderserie in mijn geheugen is de Fabeltjeskrant. Eerste woensdagmiddag uitzendingen was bij een van de buren van Opa en Oma, want die hadden als een van de eersten kleurentv. Die kleurentv, een K7, kreeg ik een paar jaar later van die buurman omdat ie stuk was en hun een nieuwe hadden gekocht. Als 11-jarig 'prutsertje' toch die tv weer aan de gang gekregen met behulp van het boek van "Vraagal en Weetal" over tv's.

Op die manier had ik eerder KTV dan m'n ouders. Temeer daar de K7 beneden niet in de wandmeubel paste en pa hem weer naar boven moest zeulen. Ik heb er nog iets van 7 jaar tv op gekeken tot ik m'n eerste (defecte) K9 (cascade) kreeg. Beeld van die K7 (en K9) was na al die tijd mooier dan van de Blaupunkt en Grundig die m'n ouders hadden gekocht.

Uiteindelijk de K7 weggegeven aan een arm gezin die er ook nog een jaar of 5 naar hebben gekeken. Toen overleed de lijntrafo en was het einde verhaal voor de K7. Ook al omdat er inmiddels kabel was en dat 6 voorkeuzes niet meer volstond.

Voor lange afstand op UHF waren de Tewea antennes in Denhaag heel gewild... :)

Op 2 oktober 2023 09:48:46 schreef Hunebedbouwer:
Was het in het begin N.T.S Volgens mij.

Klopt!

Op 2 oktober 2023 07:16:51 schreef New Beetle:
[...]Wij Limburgers waren geprivilegieerd en konden maar liefst 6 zenders ontvangen

BRT
RTB
NED
DUI1
DUI2
DUI3

Dan wordt de keuze al moeilijk natuurlijk :P

En je bofte dat er toen nog geen pulpzenders waren.
Nu hebben we deze zenders en nog 80 pulpzenders.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (56%)]

Herinner me nog Floris kijken bij familie; die hadden wél Ned.2..
Nog een plaatje gevonden van Arnhem. Enkelen ontvangen Ned.1 uit Markelo; anderen kan.4 Lopik. Slechts enkele UHF antennes om Münster te ontvangen, één van de eerste UHF zenders. Wesel startte pas in 1968. En een LOLA combi. Mooie uitvinding.
Lintkabels ompluggen.. koppeldoosjes kwamen pas later.

Wij hadden in de jaren 69 toen ik een jaar of 6 was 2 x NL en 3 x duits.
Voor 1 duitse zender had je in Noorddrenthe een enorm hekwerk nodig in de vorm van een grote pijl.

Ned 1 en 2 waren met een stuk draad wel goed te ontvangen, met Smilde op 20 km afstand.

Verder weg kon ook wel.
http://fmtvdx.eu/muntjewerff/rijn.html

vroegah in mn ouderlijk huis hadden we als 1 van de laatste in de straat nog een antenne op dak, tot medio 90's. elke ~10 jaar ging die hele frut van de mast af en kwam er weer nieuw spul op. ned 1,2,3 en belgie 1 en 2 hadden we toen, miss ook nog een paar duitse zenders. echter bij de laatste antenne deed belgie 1en 2 het niet meer, pa dacht doordat het ontvangst over eindhoven heen moest komen en dat was altijd al randje. eigenlijk precies tussen zender roermond en lopik in, dus ontvangst was van beiden niet perfect. echter toen ik eens jaren later op dak klom bij de mast, bleek dat de antenne voor belgie een externe 24V nodig had ivm de ingebouwde versterker. idd had belgie toch altijd lichte ruis in beeld, maar ach kleuren beeld en geluid was al heel goed toen :P

Wij woonden in een flat 3 hoog en op het dak aan de schoorsteen stond de ned 1 antenne gericht naar Lopik.Wij konden vaak naar de BRT kijken.Soms heel goed maar vaker met wat sneeuw in beeld.Ik herinner me nog dat we naar Zorro keken.Ik besef me nu eigenlijk pas dat het signaal via de achterkant van de Yagi moet zijn binnen gekomen.

Op 2 oktober 2023 18:23:15 schreef ohm pi: En je bofte dat er toen nog geen pulpzenders waren.
Nu hebben we deze zenders en nog 80 pulpzenders.

En we leerden noodgedwongen allemaal Duits. Huidige generatie heeft nooit een Duits kanaal gezien en velen zelfs geen Nederlands. NPO1,2 en 3 zitten op de kabel op nummer 100, na 50 andere kanalen stijl “Massa is kassa” en “Temptation Island”

Die vreselijk lelijke takkenbossen op de daken zijn nu vervangen door even lelijke zonnepaneel blokkenpatronen.

Op maps:
https://www.google.com/maps/@52.0260968,5.3476648,3a,47.2y,331.52h,89.…

[Bericht gewijzigd door joopv op (38%)]

Om nu gelijk te gaan schelden met je zonnepanelen.... :+

Op 3 oktober 2023 15:39:28 schreef Arco:
Om nu gelijk te gaan schelden met je zonnepanelen.... :+

Opgelost!