buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 2 oktober 2023 13:19:27 schreef fred101:
Zo veel mogelijk SMD, zware onderdelen het dichtst bij het centrum
Als je het Elektor ontwerp bekijkt zitten de zware componenten net aan de buitenkant om het vliegwiel effect zo groot mogelijk te houden.
Op 2 oktober 2023 22:39:24 schreef OPTOdesign:
@ohm pi
Jij denkt dat een extra 'hefboom' elders op de as (hoger of lager) niet compenseert? Waar heeft dat mee te maken? Door de lichte buiging van de as kan ik me zo voorstellen. Maar minder gewicht zou dat dan weer moeten compenseren.
Dynamisch uitbalanceren:
In onderstaande tekening is de statische balancering goed, maar de dynamische balancering fout
onbalans
0 --------
| | | |
| | | |
as +++++++--------+ Motor +
| | | |
| | | |
0 --------
onbalans
In het plaatje kijk je aan de zijkant van de motor, as en 'printplaten'
De "plusjes" zijn de 'printplaten' waarvan ik er maar twee volledig getekend hebt (zijaanzicht).
De rondjes stelt de onbalans voor in de vorm van een een extra gewicht aan het uiteinde van de 'printplaten'.
In deze situatie is de as met 'printplaten' statisch goed uitgebalanceerd. Het gewicht aan de linker 'printplaat' is even groot als het gewicht van de rechter 'printplaat'. De afstand tot de motoras is van beide gewichten gelijk aan elkaar.
Als nu de motor gaat draaien, dan wordt op de getekende situatie door de centrifugaalkrachten de linker printplaat omhoog 'getrokken' en de rechter printplaat omlaag 'getrokken'. Op de as is dan een koppel rechtsom actief.
Een halve omwenteling later is het linker gewicht onder en het rechter gewicht boven. De centrifugaalkrachten op de gewichten zijn op dat moment ook van richting omgekeerd, en dus ook het koppel op de motoras. Die is dan linksom. Het gevolg is dat de motor enzovoort gaat trillen. Er is sprake van dynamisch onbalans.
Dit los je op door op 'handige' plaatsen extra gewichten te plaatsen. In dit voorbeeld zou je het kunnen oplossen door op genoemde twee schijven een extra gewicht tegenover de onbalansgewichten te plaatsen.
Iedereen die autobanden verwisselt en uitbalanceert weet hoe dit werkt.
De "plusjes" zijn de 'printplaten'
De streepjes, denk ik; en de plusjes zijn de as.
Als dat zo is, dan verder helemaal duidelijk, wat een leuke uitleg! Dank je.
Spog2
Honourable Member
Van hackaday Rotating LED Display
1.Componenten symmetrisch tov de y-as geplaatst
2.De y-as verticaal verschuiven (in balans brengen met "balancing weights") dmv boutjes+ringetjes+moertjes.
(2a. Nu je toch balanceerboutjes gebruikt kan je er ook eventuele afwijking in x-richting mee corrigeren)
P.S.:
ik vind de plaatsing van die elco's aan de buitenkant niet ideaal, want daar is de centrifugaalkracht 'thoogst waardoor ze worden 'omgebogen'.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (16%)]
Op 3 oktober 2023 20:07:14 schreef Frederick E. Terman:
[...]De streepjes, denk ik; en de plusjes zijn de as.
De plusjes op de as zijn de niet-getekende printplaten, in ieder geval, dat was de bedoeling. Van de tien of welk getal dan ook heb ik er maar twee getekend.
... wat een leuke uitleg! ..
Dank je wel!
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Allen hartelijk bedankt voor het meedenken!
@ohm pi: Dank voor je gedetailleerde uitleg! In werkelijkheid zal de as verticaal draaien, maar dat heeft geen meerwaarde wat betreft je uitleg. De zwaartekracht zal weinig invloed hebben. Ik kan je uitleg volledig volgen en zie het als het ware voor me!
Eerder had ik het als onderstaande willen oplossen, maar ik snap dat dit dus uit ten boze is (ik pas je geweldige schets even aan):
0 0 --------
| | | | |
| | | | |
as +-+----+--------+ Motor +
| | | | |
| | | | |
0 0 --------of
0 0 --------
| | | | | |
| | | | | |
as +-+-+-+-------------+ Motor +
| | | | | |
| | | | | |
0 0 --------Ik had al wel bedacht om de as aan beide kanten (met een verticale as onder en boven) te voorzien van een lager en de motor extern op te stellen. Maar dat neemt de dynamische onbalans niet weg begrijp ik. Ik ga me (weer) volledig focussen om iedere print statisch te balanceren met een dynamisch gebalanceerd eindresultaat - Zo omschrijf ik het volgens mij goed.
@maartenbakker: Dat bedoelde ik inderdaad met 'try'. Het wordt me ook wel steeds meer duidelijk dat mijn doel haast onmogelijk is. Tenminste dit in één productie slag voor elkaar te krijgen. @elmowww geeft aan wat ik wil benaderen. De vraag is dan hoe nauwkeurig dat benaderd moet worden. Conclusie is dat ik wat minder veeleisend moet zijn of meerdere prototypes moet maken.
Ik kan zeker zeggen dat jullie goede hulp zijn en een aantal zaken in overweging zal nemen of totaal anders ga doen dan hoe ik het in eerste instantie bedacht had!
@elmowww: Poolcoördinaten leken mij hier erg geschikt voor.
@blurp: Ik had bedacht dat het gewicht van de tin wel in orde van grote een vast percentage zal zijn van ieder component (grote componenten hebben meer pootjes en dus meer tin). Goede tip!
@Spog2: Zo wil ik het dus het liefst niet oplossen. Maar het lijkt bijna onmogelijk. De vraag is dan ook weer hoeveel. Overigens een interessant artikel.
Ik zal aan beide kanten van de as op gelijke afstand, maar wel zo groot mogelijk, een 3mm gat laten boren zodat deze niet perse gebruikt hoeven te worden (mocht het ontwerp mooi in balans zijn
), maar dat er achteraf altijd aan één van de kanten extra gewicht aan toegevoegd kan worden. Van nylon boutje tot een stalen versie e.v.t. met een set ringen. Volgens mij heb ik dan een heel aantal (mogelijke) problemen afgevangen en kan het ontwerpproces ook iets simpeler.
Op 4 oktober 2023 21:34:54 schreef OPTOdesign:
Allen hartelijk bedankt voor het meedenken!@ohm pi: Dank voor je gedetailleerde uitleg! In werkelijkheid zal de as verticaal draaien, maar dat heeft geen meerwaarde wat betreft je uitleg. De zwaartekracht zal weinig invloed hebben. Ik kan je uitleg volledig volgen en zie het als het ware voor me!
Eerder had ik het als onderstaande willen oplossen, maar ik snap dat dit dus uit ten boze is (ik pas je geweldige schets even aan):0 0 -------- | | | | | | | | | | as +-+----+--------+ Motor + | | | | | | | | | | 0 0 --------of
0 0 -------- | | | | | | | | | | | | as +-+-+-+-------------+ Motor + | | | | | | | | | | | | 0 0 --------Ik had al wel bedacht om de as aan beide kanten (met een verticale as onder en boven) te voorzien van een lager en de motor extern op te stellen. Maar dat neemt de dynamische onbalans niet weg begrijp ik. Ik ga me (weer) volledig focussen om iedere print statisch te balanceren met een dynamisch gebalanceerd eindresultaat - Zo omschrijf ik het volgens mij goed.
Tweede plaatje is al beter dan het eerste plaatje. Uitbalanceren zal toch een zaak van uittesten worden. Door elke print afzonderlijk statisch uit te balanceren zal de dynamische onbalans klein zijn en met een beetje mazzel heffen de dynamische onbalansen van de afzonderlijke printen elkaar op. Met een beetje geluk valt het allemaal wel mee en zien wij alleen maar beren op de weg.
@blurp: Ik had bedacht dat het gewicht van de tin wel in orde van grote een vast percentage zal zijn van ieder component (grote componenten hebben meer pootjes en dus meer tin). Goede tip!
Als ik een through-hole elco vergelijk met een smd-weerstand, dan heeft de weerstand relatief veel meer tin dan de condensator. Tip van blurp is wel slim.
OPTOdesign
Veel dank voor je uitgebreide en begrijpelijke uitleg ohm pi!
Als ik een through-hole elco vergelijk met een smd-weerstand, dan heeft de weerstand relatief veel meer tin dan de condensator. Tip van blurp is wel slim.
De tip is zeker welkom. Tevens was ik van (alles) SMD uitgegaan. Dat had ik misschien beter moeten vermelden. blurp gaat daar echter ook van uit, gezien je TH-componenten niet van pasta voorziet. Dan zou je een andere berekening moeten maken. Ik heb van verschillende onderdelen wel een schets gemaakt, maar een volledig schema is er nog niet. Ik verwacht niet al te veel onderdelen per print waardoor de kans vrij groot is dat ik het zelf soldeer. Dan gaat het goede advies in mindere mate op. Ik weet dat dit tegen mijn eerdere gestelde eis in is, maar het is me ook duidelijk geworden dat achteraf uitbalanceren bijna niet te voorkomen is. Dan nemen we de de tin hier maar als tolerantie in mee is mijn gedachte. Je moet ergens concessies doen 
Afhankelijk van je soldeervaardigheid zou je bij handmatig SMD solderen ongeveer evenveel soldeer moeten gebruiken als wanneer je pasta gebruikt.
Je maakt de openingen in het pastamasker namelijk zo groot dat je op de ideale hoeveelheid soldeer uitkomt 
Voor through hole zou ik uitgaan van de gatdoorsnede*pcb-dikte om de hoeveelheid soldeer te schatten.
OPTOdesign
Dank blurp, ik bleef wat in de theorie hangen. Ik heb wel wat soldeer ervaring (zo gaf ik ooit een 'soldeercursus' aan de TU/e) en ben het dan ook met je eens!