Whirlpool Combi oven JT358/WH bedieningspaneel openen

Beste forumleden,

Een steeds weerkerende vraag bij reparatiewerk: "hoe moet het ding open?". Bij deze Whirlpool microgolf combi oven zit het bedieningspaneel in de deur.

Rechtsboven zie een drukknop met het + teken. Vermoedelijk zit achter dit bedieningspaneel een printje met de populaire pcb druktoetsen. In tegenstelling tot de andere drukknopjes ontbreekt de tegendruk. De knop werkt ook niet zoals het hoort.

Hoe kan het overbodige worden weggehaald zodat de soldeerbout zijn werk kan doen of de fout meer zichtbaar wordt? Moet de hele deur worden gedemonteerd of kennen vaklui een binnenweg?

Op voorhand bedankt voor uw advies.

Vriendelijke groeten,

Eduard

De grijze front en zwarte binnenrand klikken uiteen. Het is te zeggen. Dikwijls "krakken" 8)7

Met wat voorzichtigheid lukt het wel. Hier en daar een schoevendraaier tss en dan laten zitten en zo verder werken. Het metalen frame daar de kunststof zooi aan vast zit blijft met scharnier en veren gewoon zitten

Ik heb altijd zo een deur liggen zodat ik nog eens kan spieken waar de weerhaken zitten. Mijn geheugen is niet dat. #temst

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Bedankt Eric,

Bedoel je dat het hele witte voorfront (afmetingen 50 x 30cm) moet worden weggenomen? Ik was al begonnen met schroevendraaiers te voelen waar dat allemaal vast zit.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Ah. Nu zie ik het "/wh" een witte. Die bedoel ik met grijze front. Een witte in dit geval. Weerhaken en behoorlijk lange. #stretch

Als ik het morgen niet vergeet zal ik eens kijken of de deur nog binnen handbereik ligt om wat foto's te nemen.

Dag Eric,

Uw methode werkt. Er waren meer schroevendraaiers nodig dan beschikbaar. Met wat flinke spijkers gaat het ook. Plots een bevrijdende KRAK en de platic rand kwam los. Ik zie geen breuk dus dat is goed nieuws.

Onderaan zie je vier schroefkoppen. Eens die los komt het bedieningspaneel vrij. De uiteindelijke print kan op zijn beurt met drie schoeven verwijderd worden.

De through-hole drukknop op de print is defect. Bij Farnell vind ik vergelijkbare dingen op de website. De kans is groot dat de reparatie zal lukken.

Bedankt voor uw hulp.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Prachtig! Mooi resultaat. Standaard toetsjes idd. Verschillende hoogtes verkrijgbaar dus opgelet.
Eigelijk was ik ook vergeten naar de deur te zoeken vandaag. Een slecht geheugen waardig.

En ervaring genomen: vervang gelijk alle drukknopjes ze gaan allemaal!! Machientje is ook al weer ruim 10 jaar oud...