Goedemorgen
Ik wil een systeem maken zoals op de foto en dat ik hem doormiddel van twee drukknoppen na links en na rechts kan laten bewegen.
Nu was mijn vraag kun je met de stappen moter driver van lambiek een nema 17 moter aansturen het gaat om de unipolaire stappen moter drivers met 6 aansluitingen en de nema 17 heeft er maar 4.
Grt
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op ‘motordriver zul je meer nuttige zoekresultaten krijgen.
In het artikel over de stolpklok gebruikt lambiek een drv8825, die is voor dergelijke 4-draden-2-spoelen motoren geschikt.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/63/3
Nema17 is afaik de mechanische bouwvorm, niet het aantal spoelen of hoe die verbonden zijn.
Maar motoren met 4 draden / 2 spoelen zoals veel in repraps zitten worden aangestuurd met dergelijke stepstick/polulu/drv8825/A4988 e.d. drivers
Maar je zult waarschijnlijk iets meer dan 2 drukknoppen en een driver nodig hebben: de motor zet een (micro)stapje voor elke puls op ‘step’ in de richting aangegeven door ‘dir’. Mer 2 drukknoppen kun je step en dir wel sturen, maar waarschijnlijk wil je ‘ga naar links’ of ‘ga naar rechts’ en niet ‘doe 1 stapje’ als bediening.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (28%)]
Op 4 oktober 2023 10:22:18 schreef klaassiegekkie:
Nu was mijn vraag kun je met de stappen moter driver van lambiek een nema 17 moter aansturen het gaat om de unipolaire stappen moter drivers met 6 aansluitingen en de nema 17 heeft er maar 4.
Als je maar vier draden hebt. dan heb je een bipolaire stappenmotor en geen unipolaire.
Dan zou je deze driver kunnen gebruiken, de DRV8825.
Zie bericht Lucky Luke. 
Ga je het geheel via een controller bedienen met twee drukknoppen?
Lees ook dit eens door.
Hoi
Ja dat is wel de bedoeling ik dacht aan een pic 16f887 en dan een stappenmoterdriver en aangezien in uw artikel al een mooi voorbeeld stond dacht ik dat komt mooi uit. En het zag er robuust uit meestal met die kant en klare printjes 1 fout en kapot. Een pic 16f887 is misschien een beetje overdreven maar in de drukknopen wilde ik de lampjes ook gebruiken.
Een 16F887 is wel een beetje overdreven, dat kan wel met een kleinere.
En je hoeft geen U te zeggen hoor. 
En als driver de DRV8825 gebruiken kan ook goed hoor, die dingen zijn gewoon goed. Je kunt de stroom ook instellen, dus niets mis mee.
En een stukje software stelt ook niet veel voor, je kunt het zelfs via de PC doen als je dat zou willen.
Wat ga je er precies mee maken?
Als ik een drv8825 aanschaf kun je deze toch ook met de code van de door jou geschreven pic16f887 (unipolaire driver) gebruiken dan kan ik deze code aanpassen en drukknoppen bijvoegen dit vind ik altijd fijner werken dan een hele code opnieuw schrijven dat is niet mijn sterkste punt. Ik wil het echt maken met twee drukknoppen en twee eind schakelaars voor het stoppen en voor de led licht in de knoppen. Wat ik wil gaan maken is een plinko bord en dan een onder een verschuifbare schuif om de fiches op te vangen normaal vallen ze in bakjes maar ik wil het gaan maken dat je ze zelf op kan vangen
[Bericht gewijzigd door klaassiegekkie op (19%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, mijn voorstel zou zijn: koop zo'n polulu compatible stepper driver en stuur dat aan met een kleine microcontroller.
Voor wat je wilt: Het maakt niet uit wat je gebruikt.
Maar als je een arduino met atmega328 neemt, dan ZOU je eventueel later nog "marlin" voor dat ding kunnen compileren en dan heb je dus complete G-code aansturing voor je apparaat.
Maar voor knopje links, knopje rechts... een 15 22 regels arduino code en je bent klaar.
#define DIR 2
#define STEP 3
#define LEFT 4
#define RIGHT 5
int get_button (int pin) {return !digitalRead (pin);}
void setup (void)
{
pinDir (DIR, OUT);
pinDir (STEP, OUT);
pinDir (LEFT, IN);
pinDir (RIGHT, IN);
}
void loop (void)
{
if (get_button (LEFT) || get_button (RIGHT)) {
digitalWrite (DIR, get_button (LEFT));
digitalWrite (STEP, 1);
delay_ms (1);
ditigalWrite (STEP, 0);
delay_ms (2);
}
}
Het kan allemaal veel mooier, maar ik vermoed dat dit gewoon voor jou gaat werken.
Hoi rew
Ik werk het liefst met proton en pics hier heb iets meer ervaring mee, het kan mooier nu maakt u mij nieuwsgierig?? 
Je kunt gewoon de software iets aanpassen voor een kleinere controller.
Ik moet nu weg.
Je mag me ook een mail sturen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 4 oktober 2023 12:51:46 schreef klaassiegekkie:
Hoi rew
Ik werk het liefst met proton en pics hier heb iets meer ervaring mee, het kan mooier nu maakt u mij nieuwsgierig??
Als je bekend bent met pics dan moet je gewoon die gebruiken.
Hier is nog een voorbeeld van zoiets wat jij wil:
https://reprap.org/wiki/Easy_Stepper

Ik heb dat nog gebruikt om stappenmotoren te testen en dat printje doet zo goed als letterlijk wat jij nodig hebt. Ik vrees wel dat het niet meer te koop is.
Op 4 oktober 2023 12:51:46 schreef klaassiegekkie:
het kan mooier nu maakt u mij nieuwsgierig??
Het kan zeker mooier.
Zoals ik al zei, via de PC bijvoorbeeld. Dan heb je de drukknopen en je ledjes op het beeldscherm staan.
Maar nogmaals, wat wil je er precies mee gaan doen? Wil je een soort kruistafel gaan maken of anders?
Wat ik mee wil maken is: een bord met allemaal staafjes (plinko) de bal kun je dan doormiddel van een buisje opvangen. Het buisje kun je dan na links en na rechts doormiddel van de drukknoppen.
Hier een filmpje onder komt dan een buisje wat je heen en weer kan bewegen.
https://m.youtube.com/watch?v=w5hTLWK5mUE
Mvg
Op 4 oktober 2023 22:14:22 schreef klaassiegekkie:
Wat ik mee wil maken is: een bord met allemaal staafjes (plinko) de bal kun je dan doormiddel van een buisje opvangen. Het buisje kun je dan na links en na rechts doormiddel van de drukknoppen.
Hier een filmpje onder komt dan een buisje wat je heen en weer kan bewegen.
https://m.youtube.com/watch?v=w5hTLWK5mUE
Mvg
Oké, grappig. Daar heb ik nog nooit van gehoord. 
Daar zou je dit printje voor kunnen gebruiken, daar zitten twee ingangen op voor eindschakelaars en daar kunnen twee drukknoppen op.
De drukknoppen komen dan op RSIN en RSOUT. Deze stuur ik dan serieel aan, maar kan ook met drukknoppen.
Voor deze toepassing zou je ook een DC-motor met vertraging kunnen gebruiken. Positionering hoeft niet super nauwkeurig te zijn en de aansturing is een stuk eenvoudiger.
Goedenavond
Je bent nooit te oud om iets te leren 
Wel mooi zo'n kant en klaar printje maar is het mogelijk om dan de led licht in de knoppen te laten branden. En ik zie stel potmeters op de print zou je hier de snelheid mee kunnen regelen.
U gaf eerder aan om je een mailtje te sturen
Zou ik wat grof mogen schetsen hoe ik het voor mij zie en dan naar u mogen mailen,of interperteer ik het nu verkeerd
Op 4 oktober 2023 23:18:42 schreef klaassiegekkie:
Wel mooi zo'n kant en klaar printje maar is het mogelijk om dan de led licht in de knoppen te laten branden.
Dat zou kunnen, maar dan niet via de controller.
En ik zie stel potmeters op de print zou je hier de snelheid mee kunnen regelen.
Er zitten geen potmeters op de print.
U gaf eerder aan om je een mailtje te sturen
Dat gaf ik aan en dat mag.
Goedemorgen
Oké dan ga even mail sturen zou het zijn duidelijk proberen.
Ik dacht dat dit potmeters waren (zie foto)
Nee, dat zijn optocouplers. Is gedaan voor eindschakelaars met een hogere spanning dan 5VDC.
Voor bijvoorbeeld inductieve sensoren.