Beste allen!

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen?

Omtrent de vaatwasser:
Typenummer: WKIC 3C26, servicenummer: 859991007910

Na een zoektocht, de lekkage ontdekt. Bij de watertoevoer in de machine sluit de toevoer blijkelijk niet? Eerste gedachten kwam uit op een watertoevoerslang met elektronische stop te vervangen.

Na wat speurwerk op google, was de elektr. toevoerslang niet te vinden? Zo advies gevraagd bij PartsNL, deze gingen voor mij opzoek en kwamen uit op een slang zonder aquastop? N.l. de C00144176 INLET HOSE 1500mm,wat mogelijk zou kunnen?

Ik heb de vaatwasser ook nog niet uitgebouwd en open gehaald om te controleren om welke toevoerslang het gaat.

Maar sowieso een slang zonder aquastop, lijkt mij het probleem niet opgelost. Dan lijkt het mij dat het gewoon blijft lekken. Of moet ik toch in een andere richting gaan denken, waar het aan kan liggen.

Wie o wie kan mij helpen? Alvorens heel veel dank!

Groeten,
Patrick

Als ik het goed begrijp komt er proper leidingwater op de bodem vd vaatwas lopen zelfs met het toestel uit het stopcontact??

Je hebt een gewoon inlaatventiel. niets met de slang ad kraan te maken. C00273883 ELEKTRO-VENTIEL

Yep is een normaal inlat ventiel van redelijk goedkope stijl

Bedankt voor de reacties!

Er komt inderdaad schoon leidingwater op de bodem van de vaatwasser.

Ik heb het nog niet getest met de stekker uit het stopcontact. Zou met stekker eruit dan het druppen/lekken ook moeten stoppen dan? Zoniet?

Maar ongeacht, zou het probleem dus bij het inlaat ventiel liggen?

Dit is dus geen onderwerp binnen het spectrum van elektrotechniek of elektronica...

Zo ben je zeker dat het een mechanisch probleem is en geen elektrisch.

Op 5 oktober 2023 21:44:25 schreef Zaagmans:
Dit is dus geen onderwerp binnen het spectrum van elektrotechniek of elektronica...

Een elektroventiel is een elektrische onderdeel en het is de rubriek "witgoed" niet "elektronica".

Het is ook belangrijk zeker te zijn dat het kraanwater is en niet afvoerwater dat terugstroomt. Het laatste water is ook vrij zuiver dus dat onderscheid kan je zo niet onmiddellijk maken. Dus een bijkomende test kan zijn: zet de kraan dicht. Stopt het binnenlopen dan? Maar ik neem aan dat je de foto poste omdat je daar water ziet blijvend binnenlopen? Dan is het kraanwater.

Sinds het probleem, heb ik het kraantje dichtgedraaid en het lekken stopte.

De vaatwasser al 2 keer laten draaien, daarna weer kraantje uitgezet. Sindsdien ook geen water op de bodem gehad. Dus het komt vanuit de toevoer, want eerst had ik echt de bodem vol staan na een paar uur met als gevolg dat er een keer een plas water voor de vaatwasser lag. Toen ondekte ik het ook pas.

[Bericht gewijzigd door PaTjUhH op (26%)]

Probeer je probleem eens wat duidelijker te omschrijven, waar komt dat water dat naar de bodem lekt dan vandaan?

1. Dan kunnen we met relatieve zekerheid stellen dat het het ventiel is. De bestel nr heb je al
2. De kost is ook niet veel dus het risico is beperkt.

Dank allen voor de reacties.

Zojuist weer kraantje aangezet voor een wasje en ja hoor, begon zogoed als direct weer te druppelen/lopen.

[Bericht gewijzigd door PaTjUhH op (22%)]

Op 5 oktober 2023 21:45:20 schreef EricN:
Zo ben je zeker dat het een mechanisch probleem is en geen elektrisch.

Zojuist gekeken, met het stroom eraf (stekker eruit). Blijft het gewoon door druppelen.

Dus kan het inlaatventiel bestellen?

Super bedankt Eric (en de eerdere reacties) voor uw deskundige hulp! Ik koppel terug, wanneer deze vervangen is.

Beste allen,

Het inlaat ventiel is vervangen en het resultaat, is positief :) .
De vaatwasser lekt niet meer!

Nogmaals, super bedankt!
Gr, Patrick

Interessant, familielid verderop heeft hetzelfde probleem met een

Indesit difp 18b1 a eu
Service: 36844871500

Ik vind het alleen lastig om dit exacte onderdeel te vinden.

Iemand een handje hulp willen verlenen? :P

It is een ander ventiel, deze heeft een aanvoerslang met aquastop 1600mm lang. Dus deze heeft een ventiel aan de kraan en is een stuk duurder, 55 Euro ongeveer Art no:482000023524

Maar voordat je EEA gaat bestellen, is het exact dezelfde klacht?? Dus vollopen met schoon leiding water in de vaatwas ruimte of lekt de vaatwasser onderin de machine kamer??

Dezelfde klacht inderdaad. :P
Stroomt vanaf labyrinth ==> ingang binnenruimte naar beneden.

Van wat ik begreep eens per twee dagen pompt de vaatwasser het vanzelf af, maar het zou continue stromen.

Dat is inderdaad iets prijziger.
En wat een goedkoop apparaat ook. :P

Ik zie obv 't nr deze van 37,20:

https://fixpart.nl/nl/product/whirlpool-indesit-482000023524-waterstop…

Daar staat alternatief:

https://fixpart.nl/nl/product/eltek-waterstop-toevoerslang

En die is maar 22,11 excl. verzenden.
Zie alleen niet helemaal of daar stroomkabels bij aan zitten, lijkt er wel op. Foto is vaagjes.

Op 8 oktober 2023 17:53:08 schreef PaTjUhH:
Beste allen,

Het inlaat ventiel is vervangen en het resultaat, is positief :) .
De vaatwasser lekt niet meer!

Maar, waar zat nu het fysieke lek, waar liep het over?

Op 8 oktober 2023 18:56:07 schreef Jamiev:
Stroomt vanaf labyrinth ==> ingang binnenruimte naar beneden.

Daar waar de foto van PaTjUhH aangeeft dus.
De lek zelf in de afdichting binnenin het ventiel.

Ff een vraag: Valt me de laatste tijd op dat er een verhoogd aantal kleppen defect raken, is er een verandering in de watersamenstelling of puur toeval?? Rubbers worden bokhard, soms al na een jaar of 2

Hier voorlopig nog niets. Zal van een chinese boom komen.