Geert111
Golden Member
Hallo,
Onze schoonzoon had vorig jaar ook nog een Telefunken radio gekocht maar door de perikelen met de HK930 ben ik er nu pas aan begonnen.
Een eerste probleem is een brommende transfo.
Dat heb ik al gegoogeld en er is weinig aan te verhelpen, een tikje met een hamer of zelf de verschillende spanningen apart voorzien maar daar ga ik nog niet direct aan beginnen.
Als versterker werkt het toestel en de muziek overstemt het gebrom.
De tuner is een ander probleem.
De afstemcondensator zat muurvast en toen hij enigszins los begon te komen is de draad gebroken.
Ik heb de condensator uitgebouwd en ook de FM-trimmer achterop en beide verder met Kontakt-61 (en de condensator zelfs met WD40) gereinigd zodat hij nu redelijk vlot beweegt.
De draad loopt o.a. over 2 'wieltjes' met een veer.
Het linker wieltje ziet er volgens mij oké uit maar bij het rechter blijft er enkel een lege as over.
Op de bodem vond ik een wit stukje en een zwart veertje, net zoals bij het linker deel maar als er inderdaad op dit asje een wiel zit dan ontbreekt er nog meer.
De tekening van de koord op het technisch schema geeft me weinig houvast maar misschien kan iemand mij helpen?
mvg/Geert
google is je vriend...
https://www.radiomuseum.org/r/telefunken_concertino_hifi_3030.html
hier zit een vrij duidelijke foto tussen, aangezien er een duidelijke bronvermelding is mag ik die hier wel uploaden denk ik?
zijn die achterste wieltjes niet voor de naald op de afstemschaal? Dan zou dat rechter witte wieltje wel eens alles kunnen zijn dat er hoort.
Dat linker witte wiel moet volgens mij de draad op spanning houden, en daar ontbreekt behoorlijk wat inderdaad
[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (37%)]
Geert111
Golden Member
Bedankt voor de foto, Willem.
Ik had al gedacht om even te informeren bij het Radiomuseum naar foto's van de binnenkant maar je bent me voor. 
Aan het linkerwiel (3e foto) zit een haakje en nog 1 veertje vast.
Het andere losse witte stuk en veertje (1e en 2e foto) moeten volgens mij daar bij passen maar ik zie niet direct een breuklijn.
Aan de uiteinden van de koord zitten 2 ogen die passen in de kleine haakjes en dan zou het kunnen dat de draad gewoon op de inkeping in het rechter asje (4e foto) loopt, dus zonder wieltje.
Jammer dat hiervan geen foto op Radiomuseum staat.
De 2 zwarte veertjes zouden dan inderdaad dienen om de koord op te spannen.
Aangezien de koord los is, draait het (halve) wieltje niet meer rond omdat de veer het witte stukje tegen de bovenkant duwt.
Probleem voor mij is dat ik het wieltje aan de linkerkant niet kan/durf verwijderen om het gemakkelijker te herstellen.
Ik probeerde het reeds maar ik denk dat het er vast op zit en wil niet nog meer stuk maken.
Ik vermoed dat de breuklijn in het rode gebied zit, maar dat is dan volgens mij ook meteen zijn veerpunt; zelf niet genoeg ervaring om te kunnen beoordelen of je dat vast kunt zetten maar wel verend kunt houden...
Eigenlijk is het best simpel als je de echte Telefunken service manual download en die staat hier
https://www.hifiengine.com/manual_library/telefunken/concertino-3030.s…
Ok even een account aanmaken maar dan ben je verzekerd van maximale steun op het gebied van audio ect reparaties.
Dat gebroken stukje kan je proberen te lijmen met 2 componenten epoxykit wel eerst de vlakken licht opruwen.
Voorbeeldje uit de manual....
edit: Ah je had al een schema, dan is de link een beetje overbodig.
Geert111
Golden Member
@WillemV2: ik probeer het morgen maar het wordt moeilijk om het zo onder het aluminium front te lijmen en zeker als er nog een bijkomend veertje op het afgebroken stukje duwt.
@RAAF12: geen probleem, ik had het schema van Hifiengine inderdaad al maar op de tekening van de koord is enkel de 'loop' te zien en niet het wieltje.
Misschien geeft het (+) aan de linkerkant van de tekening aan dat het daar om een staafje zonder wieltje gaat want de andere getekende lussen zijn groter.
Het wordt in elk geval een lastige want vandaag voelde ik dat de afstemcondensator weeral moeilijk draait.
Dat van die vastzittende asjes van die Duitse varco's is een bekend probleem.
Ik kan het zelfs nog sterker vertellen.2 stuks NOS varco's,nog in het originele doosje zaten muurvast.Geen beweging in te krijgen en er viel niets aan te zien,geen roest,geen hard vet,niets.Imal kruipolie e.d. werkte niet.Er is maar 1 remedie,het uiteinde van het asje verhitten boven een gaspitje en dan voorzichtig heen en weer draaien met een tangetje en blijven draaien.Ook tijdens het afkoelen blijven draaien en daarna goed smeren.
Klopt,het zijn die lichtgrijze,soms donkergrijze varco's van Hopt.Die hebben idd glijlagers.Die van Flipse hebben kogellagertjes en die gaan weleens stroef maar zitten nevernooit vast.
Geert111
Golden Member
Voor een betere bereikbaarheid heb ik het front verwijderd maar het rechter wieltje kan ik niet naar de binnenkant van de radio schuiven.
Het zit eigenlijk net zoals dat aan de kant van de varco maar dan zonder het extra wieltje met de 2 veren.
Ik heb de varco opnieuw verwijderd omdat hij toch nog te stug draait en het is er blijkbaar toch één met kogellagertjes.
Helpt daar het opwarmen ook of moet ik nog product spuiten?
Aha,wel met kogellagertjes dus.Misschien zit er aangekoekt vet in?Goed schoonmaken en opnieuw invetten met b.v. zuurvrije vaseline o.i.d.Ik zou ook het platenpakket even controleren of er nergens iets aanloopt.
Geert111
Golden Member
Het platenpakket had ik eerder al gecontroleerd.
Ik had de varco rijkelijk bespoten met WD40 en hem daarna in een plastiek flesje geplaatst om het product nog wat verder te laten inwerken.
Na een paar dagen heb ik met reepjes papier de restanten WD40 laten opzuigen. Daarna heb ik nog Kontakt 61 gebruikt, de varco voor een lamp gehouden en alles zag er mooi en recht uit.
Ik geef straks nog eens extra aandacht aan de kogeltjes en breng wat vaseline aan of is 1 van deze 3 beter? .
Voor kogellagers vet of vaseline.Toen ze uit de fabriek kwamen zat er ook vet op en geen olie.Ik heb ook weleens olie gebruikt maar dat meurt nogal.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geert111
Golden Member
Ik heb de kogeltjes en raders met vaseline ingesmeerd en de varco laat zich nu soepel draaien.
Morgen check ik nog even of het goed gaat en dan soldeer ik de draadjes weer vast.
Geert111
Golden Member
Ik heb net geprobeerd of de varco nog even soepel draait als gisteren maar het ging toch weer iets moeilijker.
Met een gaspitje opwarmen durfde ik niet maar ik heb het met een haardroger in de warmste stand gedaan en na enkele minuten voelde het goed heet aan.
Tijdens het opwarmen en afkoelen heb ik het asje heen en weer gedraaid tot alles weer afgekoeld was en ik bekijk later of het geholpen heeft.
Terwijl ik dit schrijf, denk ik dat ik dit misschien ook eens op de transfo zou kunnen proberen om de brom te stoppen?
Misschien zit er een stelschroef waarmee de speling op de as kan worden ingesteld? Bij veel varco's met kogellagers kan dat. De lagers uitspoelen in benzine kan ook helpen. Een varco loopt heel soepel als er goede lagering en afstelling is.
Is de overbrenging van het kleine tandwiel naar het grote tandwiel wel ok? Zit het veertje op de twee getande schijfjes wel goed? de tanden moeten min of meer gelijk zitten. Maar misschien zit het bij jou varco wel geheel anders.Maak eens een goede scherpe foto van de overbrenging dan kunnen we meer zien. 
Geert111
Golden Member
Bij mij zit er een soort bladveertje in en dit zit volgens mij nog mooi op zijn plaats.
Heb de varco nog even met de haardroger behandeld en ik denk dat de as nu voldoende los zit.
We zien morgen wel of het zo gebleven is.
In elk geval een aanzienlijk verschil met de HK930.
Daar kon je bij wijze van spreken met 1 harde draai van de ene kant van de afstemschaal naar de andere kant gaan. 
Geert111
Golden Member
De varco blijft soepel draaien maar ik ben van plan om het gebroken wieltje met de veren gewoon te verwijderen en te vervangen door een schaalsnaar met een veer.
De breuklijn in het wieltje is zo fijn dat het nooit stevig genoeg kan gelijmd worden.
Ik heb nu 2 "poelies" van 1cm met kogellagertjes besteld en deze ga ik over de 2 asjes bevestigen.
Volgens mij is dit de beste oplossing.
Geert111
Golden Member
Wieltje is verwijderd en zoals op de foto te zien is, kan het niet gelijmd worden, althans toch niet door mij.
Ik ga me nu concentreren op de transfo.
Geert111
Golden Member
Ik heb net even de plug van de trafo naar de 4 pinnen naar C508/C507/Si501 en Gr501 uitgetrokken en de radio ingeschakeld en hoorde geen brom uit de trafo.
Is deze dan oké?
C509 meet goed en C507 en 508 0,55 mf ipv 0,47.