Het MPX filter werkt tijdens opname, niet op de pauzestand. Een steil filter wat zowat alles afkapt boven de 15kHz is ook zelf te maken. Bijv.
Komt uit een zelfbouw FM tuner
Toko 170BLR-3107N Is wel stereo maar dan gebruik je de helft. Is nog steeds te koop oa. https://www.tekkna.it/radiofrequenza-tv-sat/rf-componenti/filtri-emi-r…
De beschrijving heeft 190BLR maar dat is fout, het is 170BLR
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha jehudy,
Bij een mono zender is het minder kritisch daar heb je geen last van intermodulatie met de 19 kHz piloottoon,
dan volstaat een goed laagdoorlaatfilter.
Of dit werkt op jou manier dat is nog maar de vraag veelal zit het MPX filter net voor de opnametrap om interferentie met de opname bias te voorkomen en is de monitor uitgang breedbandig !
Vandaar dat op het plaatje van @RAAF12 het MPX filter schakelbaar is wanneer niet nodig gebruik je hem niet en is de roll off geleidelijk.
Dit is het geval wat ik boven aanhaal voor je monitor is het niet nodig, en voor bronnen waar je geen interferentie kan verwachten ook niet....
Groet,
Henk.
Hallo raaf12 en Henk,bedankt voor het schema en uitleg ,ik had nog een filmpje gevonden https://youtu.be/wMsV8fg91TA?si=zk8Ajnorp5XQawTa
Daar laten ze het zien dat het mpx filter werkt,maar mischien is het een wat betere casetedeck dan de meeste mensen hebben vandaar mijn uitleg. Daar staat het deck toch echt in de rec pauze stand, ???
http://ka7oei.blogspot.com/2013/01/making-fm-stereo-modulator-work.htm…. dit is ook nog een optie daar staat ook nog een low pass filter op ik heb het alleen nog niet gebouwd, omdat ik dacht dat het met een oud cassettedeck ook moest gaan .
[Bericht gewijzigd door jehudy op (26%)]
Op 8 oktober 2023 19:27:36 schreef jehudy:
Hallo raaf12 en Henk,bedankt voor het schema en uitleg ,ik had nog een filmpje gevonden https://youtu.be/wMsV8fg91TA?si=zk8Ajnorp5XQawTaDaar laten ze het zien dat het mpx filter werkt,maar mischien is het een wat betere casetedeck dan de meeste mensen hebben vandaar mijn uitleg. Daar staat het deck toch echt in de rec pauze stand, ???
Ook hier gaat het om een opname van een FM radiosignaal, daar heb je niets aan.
Verder heb je ook helemaal geen 15kHz filter nodig...
electron920
Ha jehudy,
Die uitleg zegt niets de persoon laat de display zien daar ben ik het mee eens.
Maar het gaat er jou om een cassetedek wat ( over is ) te gebruiken als filter zelf proberen !
Een toon van 19 kHz op de ingang en op jou uitgang die je wil gebruiken voor naar de zender meten met de scope of laagfrequennt voltmeter.....
In het cassetedek van de persoon wordt een TEA0654 gebruikt dit is een record / playback chip en het,
MPX filter zit in het record pad.
Daar is het ook nodig om de oscillator (opname bias ) niet te laten interfereren met het hoog in het audio.
Nu jou situatie als je een mono zender bouwt dan heb je geen piloot ( 19 kHz ) er is er niets om interferetie te maken.
Ok een nette audio processor heeft een frequentie respons van 40....15 kHz dus je insteek is goed.....
Je kunt een Opamp nemen en daar een laagdoorlaatfilter mee maken.
Groet,
Henk.
electron920
Ha jehudy,
Ik heb het schema gezien heb je dat allemaal nodig level meter mono / stereo schakelaar ?
Het filter is goed passief geen probleem dit is wel een type filter wat afgeregeld moet worden !
Je zou een filter ontwerp actief kunnen bouwen wat je zelf niet hoeft afteregelen ik ken je meetapparatuur niet....
Groet,
Henk.
electron920
Ha jehudy,
Ja dat zie ik wel L1 xxx mH misschien staat er iets over in de tekst ?
Verder kan je deze goed bouwen zitten wat toeters en bellen bij, ik weet niet of je dat gebruiken kan....
De con1 ( label ) J8 is afkomstig van de voeding spanning is 12 V en die zal via een schakelaar verbonden worden met J5 ofwel J7.
Voor de mono / stereo functie !
Groet,
Henk.