Vergeef mij als ik Google niet goed heb gebruikt, maar ik kan nergens vinden of een Permat N 003 een type AC of type A aardlekschakelaar is.
Ik vermoed type AC, want het huis is opgeleverd in 1990, maar ik weet het graag zeker.

De sticker erop maakt mij niet wijzer.
Wie het weet mag het zeggen. :)

Gezien de leeftijd en dat het symbool van het type er ook niet opstaat denk ik dat het een AC is.

Misschien sowieso verstandig om het te vervangen. 33 jaar is best een tijd.

Vervangen lijkt inderdaad wel verstandig.
Ik zal er dan meteen nog één toevoegen, want er zijn nog 2 groepen zonder aardlekschakelaar. Meteen maar een beetje de 21e eeuw binnenloodsen. :)

Bedankt voor je antwoord.

Situatie:

Hoofdaansluiting 1x 50A.

De 3P+N 40A type AC aardlekschakelaar van hierboven is bij de bouw in 1990 gebruikt om 3 eindgroepen te voeden vanuit 1 fase (want ik heb er ook maar één). Daartoe zijn 2 P-aansluitingen gebruikt wat tegenwoordig, volgens mij, niet meer mag.

Vraag 1:
Ik wil een 1P+N type A aardlekschakelaar gaan gebruiken.
Volgens mij moet ik wegens die 3x 16A een 63A exemplaar nemen. Klopt dat?
Ik zie ook wel gelijksoortige situaties waarin men volstaat met 40A. Het lijkt alsof men dan rekent met een gelijktijdigheidsfactor.
Het gaat me niet om de kosten; het moet gewoon goed én ik wil graag weten hoe praktijkmensen (m/v/x) hiermee omgaan.

Vraag 2:
Van de aardlekschakelaar wil ik één kabeltje van 6 mm2 naar een automaat leggen en dan met een kam naar de 2 naastliggende automaten.
Goed idee of niet? Die kammen lijken me namelijk nogal dun, maar kabels doorlussen vind ik eigenlijk geen fraaie oplossing.

1:
3 x 16 = 48
In theorie zou er dus 48 Ampere door heen kunnen gaan.
Je moet dus een aardlek met een nominaalstroom van minimaal 48A hebben, dat wordt dan een 63 A exemplaar.

2:
Of de kammen er geschikt voor zijn? Dat moet je in de documentatie kunnen vinden.
Er zijn kammen voor verschillende stroomsterkten.
Als jij de voeding doet op de middelste beveiliging, en dan met kammen 1x naar links en 1x naar recht gaat, dan kan er door de kam maar 16A. Een 2,5 qmm kammetje zou volstaan.
Doe je de voeding links of rechts dan kan er door de kam 32 A (2x16A) gaan, dan zul je minimaal een 4qmm kammetje moeten hebben.
Kijk wel of je klem (aansluitkooi) geschikt is voor deze oplossing.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (60%)]

Helemaal duidelijk!
Dank voor je tijd en advies.