Hallo iedereen,
Onlangs een tweedehands autoradio met minidisc (sony mdx-c670rds) gekocht voor in mijn oldtimer.
Nu blijkt de minidisc niet te werken, als je het schijfje er in stopt begint hij te draaien maar speelt hij niet. Je hoort dat hij aan het zoeken is maar na een korte tijd komt het schijfje er terug uit en verschijnt er "blank" op het display. Heb al geprobeerd de laser te reinigen met een wattenstaafje en alcohol, maar dat helpt niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit nog te herstellen of is de laser gewoon op.
Alvast bedankt,
Maarten
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
loopt de geleider van de laser nog wel soepel genoeg? dat is vaak een reden na vele jaren stilstand, taai vet. in de cd spelers in autoradio's had je altijd al last van defecten door trillen, daar kan dus ook een reden liggen.
Kan inderdaad proberen om de mechanische delen proper te maken en opnieuw in te vetten. Dan moet ik wel opletten dat her bij het demonteren niet ineens een veertje de andere kant van de kamer opspringt.
Wel smeermiddel gebruikt je dan best voor MD/CD spelers?
Minidisc gebruikt ook een "lezer" boven de disc. Ik dacht dat het het geen "laser" is, maar iets anders werkt. Toch helpt dat ding voorzichtig reinigen ook nog wel eens.
KGE
Golden Member
Op 10 oktober 2023 09:29:43 schreef Twan1983:
Minidisc gebruikt ook een "lezer" boven de disc. Ik dacht dat het het geen "laser" is, maar iets anders werkt. Toch helpt dat ding voorzichtig reinigen ook nog wel eens.
Voor zover ik weet is die 'lezer' bovenop alleen bij MD recorders aanwezig en niet bij MD afspelers, het is een electromagnetische kop.
Bij het opnemen op MiniDisc verwarmt de laser het optisch materiaal van de disc welke dan met die magneetkop kan worden gericht (reflecteren of niet, zeg maar of er een '0' of een '1' geschreven wordt, simpel voorgesteld). Zodra de disc verder draait is het materiaal zover afgekoeld dat het weer 'vast' is.