Hey,
Voor mijn domoticasysteem ben ik bezig met de ontwikkeling van een printplaat die een ESP-32 en diverse sensoren bevat. Deze printplaat wordt gevoed door een vaste 6V DC voeding. Ik converteer dit naar 3.3V met behulp van een AZ1117-3.3 voor zowel de ESP als de sensoren. Sommige sensoren ondersteunen echter geen 3.3V en hebben 5 tot 6V nodig, wat ik momenteel rechtstreeks vanuit de voeding betrek.
Ik overweeg nu om een 18860 LiPo-batterij te gebruiken om ervoor te zorgen dat het systeem blijft werken bij uitval van de voedingsspanning. Mijn plan is om de LiPo-batterij continue op te laden met behulp van een MCP73113-16SI, die is aangesloten op de 6V-voeding. Vervolgens wil ik de batterijspanning (+-3.7 - 4.2V) omzetten naar 5V met een TPS61200 boost converter. Daarna zou de AZ1117-3.3 worden gebruikt om 3.3V te maken.
Dit zou in feite een soort online UPS zijn. Ik vraag me echter af of er wellicht betere oplossingen zijn. Bovendien blijkt de TPS61200 lastig verkrijgbaar bij mijn vaste leveranciers, dus ik sta open voor alternatieven.
Ik hoor graag jullie ideeën en suggesties hierover.Alvast bedankt!
(Zie bijgevoegd schema - Autodesk Eagle of Fusion 360 ecad).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik wil het ontwerp graag 1S houden, dus één enkele LiPo.
Ik bedenk me net dat de MCP73113 geen correcte einde-laden detectie gaat doen zolang er naast de laadstroom ook stroom naar de verbruiker vloeit.
Ik denk dat ik maar iets ga fröbelen op basis van moduletjes van Ali-express. Als ik deze 2 modules aan mekaar knoop dan moet het werken:
Een TP4056 lipo lader met over- en onderladen beveiliging
Tenzij jullie nog iets raars zien?