Ik heb een DSO138 oscilloscoop bouwpaketje in elkaar gesoldeerd om in mijn modulaire synthesizer te zetten zodat ik leuk wat golfvormpjes kan bekijken.

Ik heb er zelf een paneeltje voor gemaakt zodat ik wat duurzamere knoppen etc. kan gebruiken. Het gevolg is dat ik de BNC connector voor de probe die op de print gesoldeerd moet worden niet kan gebruiken. Ik moet dus met een draadje de afstand tussen de BNC aansluiting op de print en die op het paneel overbruggen. Dat is ongeveer 12 cm en die afstand loopt dwars door een wirwar van andere draadjes (oa voor het LCD paneel).

Kan ik dat met een gewoon klein onafgeschermd draadje doen? Liefst wel want dat is het makkelijkst. Of ga ik dan allerlei storingen oppikken? Of kan ik beter een afgeschermd draadje gebruiken zoals bv microfoon kabel? Of maakt het niks uit? Ik wil dus alleen maar audio frequenties meten.

Gewoon proberen, het hele ding is volgens mij niet afgeschermd dus waarschijnlijk maakt het weinig uit. Anders een schotdoorvoer BNC monteren en dan een stukje coax met 2 BNCs er tussen zetten. Zo doe ik het bv bij mijn VNA. (Maar dan sma naar BNC)
Ze zijn er ook met een moer om de hele body. Zoek op: BNC panel through connector

Ik zou de ground en signaaldraad wel gewoon twisten. Een goedkope truuk die je niets kost, maar wel wat oplevert.

Als je dat doet zoals in "cat5" dan schijnt de impedantie iets van 100 Ohm te zijn. Dat is te veel voor de BNC (dat hoort 50 te zijn), maar op zo'n kort stukkie maakt dat niet veel uit.

Verder sampled dat ding maar op iets van 100kHz of was het 1MHz? Dus hoge frequenties zijn niet zo'n issue.

Dan heb je IMHO het slechtste van beide werelden: wel de moeite doen om een soort van signaalintegriteit te genereren, maar toch de impendantiestap die reflecties geeft. Ik ben het hier met Fred eens: als het toch alleen maar om het visuele effect gaat op audiofrequenties maakt het bar weinig uit.

OK, ik ga het dan proberen met een enkel draadje. @fred: dat van die 2 BNC's ertussen is ook wel veel gedoe lijkt mij en daar is ook geen ruimte voor aan de binnenkant. Ik heb gewoon een panel mount BNC connector aan het paneel en de bij geleverde print BNC connector gebruik ik niet. Daar ga ik dus een draadje tussen solderen. Als het niet goed werkt kan ik daar eventueel later nog een draadje omheen twisten.
@rew: Maximum real time sampling rate: 1MS/s

Ik zou beslist een stukje getwist gebruiken (voor zover het geen coax kan zijn).

De scoop gaat tot 200 kHz. Bij die frequentie zal de reflectie van een stukje transmissielijn van 12 cm, 100 ohm, verkortingsfactor 0,8, ongeveer 0,047 % bedragen (0,1 pixel als het signaal volle schermhoogte heeft).
Ik denk niet dat je dat kunt waarnemen, al zou je het willen. :)
Bij lagere frequenties is de reflectie evenredig minder.

OK, voor de zekerheid meteen maar twisten dan. Scheelt weer gedoe achteraf.

En de bron is laag impedant dus zal er weinig storing op het stukje draad kunnen instralen. Mijn voorkeur zou toch zijn een klein stukje afgeschermde kabel nemen. Leuk ding trouwens zo'n DSO bouwpakketje er ligt er hier ook een. Gebouwd :-)

Nog effe terugkoppelen hoe het gegaan is.

Ik heb het probe draadje dus getwist en de wirwar van draadjes vast gesoldeerd. 25 draadjes van het LCD scherm en 24 draadjes van de 3 schakelaars. Normaal waren die draadjes niet nodig omdat de schakelaars op de print gesoldeerd moesten worden en het LCD scherm met een connector op de print werd geprikt.

Vol verwachting aangezet. Met name in de stand 0,1V een ontzettend lelijk signaal met ontzettend veel storing. Niet om aan te zien. Ook in de andere standen niet echt een mooi signaal.

Na een beetje morrelen aan de draadjes (met name die van de schakelaars) kwam ik er achter dat de draadjes vlak over een spoel liepen (L2, power inductor, 1mH) en dat als ik ze daar weghaalde de storing minder werd. Uiteindelijk heb ik een klein stukje aluminium buis over het spoeltje geschoven dat ik geaard heb.

Het signaal ziet er nu prima uit. :)

Top gedaan! Netjes fout opgespoord en verholpen. En leuk dat je laat weten wat het resultaat is! :-)

Een alu buisje over een spoel is een donders goede kortgesloten winding.

Geen idee wat dat spoeltje doet, maar dat is wellicht niet wat je wilt.

De spoel L2 zit in de negatieve voeding die nodig is voor de opamps in het ingangscircuit. Zo maken ze volgens het schema van een pos. spanning een negatieve, met een switcher er tussen.

Grappig hoe die weerstanden zijn getekend, in oa. old fashion buizenschema's werd dat ook zo gedaan, maar dan zonder kleur.

Op 23 oktober 2023 00:20:34 schreef RAAF12:
De spoel L2 zit in de negatieve voeding die nodig is voor de opamps in het ingangscircuit. Zo maken ze volgens het schema van een pos. spanning een negatieve, met een switcher er tussen.
[bijlage]
Grappig hoe die weerstanden zijn getekend, in oa. old fashion buizenschema's werd dat ook zo gedaan, maar dan zonder kleur.

Dit is een schema met amerikaanse symbolen. de elco,s zijn ook amerikaans getekend.

@RAAF12, dank voor het posten van het schema, nou hoef ik het niet meer te doen :)

@Sine: denk je dat het kwaad kan om het zo te laten?

Dat is zeker niet bevorderlijk voor de functie van dat spoeltje nee. Een ingezaagd buisje (zodat het een 'C' vormt) is een mogelijkheid. Dan is het geen kortgesloten winding meer. Maar ook dat zal het spoeltje nog beïnvloeden.

Zelf zou ik gewoon een paar stukjes coax nemen voor die meetaansluitingen, dat is een stuk minder gepruts dan spoeltjes afschermen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Als het om L2 gaat en dat buisje vormt nu een kortgesloten winding dan zou eigenlijk de negatieve spanning moeten wegvallen. Ik zou het hele voeding deel inblikken, of het signaal voerende deel. Ik weet niet hoe die spoel eruit ziet. Als de wikkeling aan de binnenkant ligt en het ferriet buiten om, dan zal het wel meevallen.

Veel HF spoeltjes zitten vaak ruim in een afscherming en daar gaat het goed :-) Blijkbaar gaat het hier ook goed want zonder die negatieve spanning kunnen die input opamps niet goed werken.
@mel Wanneer ging Radio Bulletin over van de USA tekenwijze op de huidige? Ik schat ergens halverwege de fifties. Maar als ik tijd teveel heb zal ik eens gaan bladeren.
Ferrite spoel L2 in de DSO138 voeding.

Op 23 oktober 2023 09:48:18 schreef Sine Zelf zou ik gewoon een paar stukjes coax nemen voor die meetaansluitingen, dat is een stuk minder gepruts dan spoeltjes afschermen.

Uitzoeken welke van die 49 draadjes gevoelig zijn voor de spoel en die dan met coax uitvoeren, dat is pas gepruts. En daar is ook helemaal geen ruimte voor. Bovendien zit alles al in elkaar en werkt het gewoon. Een volgende keer zal ik het met een ingezaagd buisje proberen.

Ik heb nog wat zitten meten aan de voltages her en der. In de user manual staan 17 meetpunten met voltages erbij, zowel positieve als negatieve. Ze zijn vrijwel allemaal zoals het hoort. Alleen de spanning bij TP25 (te zien op het plaatje dat RAAF12 postte) is iets groter negatief: -9.1V ipv -8.1V. De 79L05 is niet warm ofzo.

Het is dus niet zo dat de negatieve spanning is weggevallen, hij is zelfs iets hoger geworden.

EDIT @Fred hieronder:
Ja, hij is lager, dus negatiever geworden.

Op 23 oktober 2023 22:18:03 schreef Flagada:
[...]
Het is dus niet zo dat de negatieve spanning is weggevallen, hij is zelfs iets hoger geworden.

Hij is lager geworden ;-)

Op 23 oktober 2023 22:18:03 schreef Flagada:
[...]

Uitzoeken welke van die 49 draadjes gevoelig zijn voor de spoel en die dan met coax uitvoeren, dat is pas gepruts.

Ik gok eens de ingangen, als je ook de verzwakker schakelaars hebt verlengt .. dan heb je een paar mooie antenne's ja.

Dat kan best, die wordt blijkbaar niet geregeld

The DSO138 circuit uses a simple switching inverter to generate a rough negative voltage which is then regulated down to -5V by U4. Even though there is a feedback network to the CPU through R41/42, it appears JYE never implemented it in the firmware, the CPU simply produces a continuous 17.6kHz signal at R40.

Dan moet Q1 nu waarschijnlijk wat meer werk doen. En is de efficiëntie van die omvormer wat ingekakt. Nu hoeft het hele ding enkel de opamps te voeden, dus de belasting van het ding valt wel mee.
Blijft dat een spoel zo afschermen een vraag om problemen is.

Maarrr ... als je het ding hebt ingebouwd in een synth dan heb je gegarandeerd ook een negatieve spanning beschikbaar. Als je de hele zooi voor D1 weg laat en je sluit daar je negatieve prik aan dan heb je die hele omvormer niet nodig.

Op 23 oktober 2023 15:32:55 schreef RAAF12:
Veel HF spoeltjes zitten vaak ruim in een afscherming en daar gaat het goed

Dat klopt, sleutelwoord is hierbij "ruim", hoe strakker je een bus rond een spoel trekt hoe meer problemen.
Het materiaal maakt ook nog wat uit, je kunt je voorstellen dat ijzer of koper andere effecten hebben dan alu.