Ludec schrijft dat het medische robot is geweest. Het meeste uit de medische industrie zit dicht getimmerd.

Zeker weten, voordat ie dat aan de praat krijgt heeft hij een lange grijze baard...

En dat een andere SSD met Win11 erop niet werkt is ook niet vreemd, de hardware is compleet anders, je moet veel geluk hebben wil dit starten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (47%)]

Op 18 oktober 2023 00:23:17 schreef Henry S.:
[...]
Bij bedrijven waar HMI/robots draaien zijn dergelijke paswoorden niet in bezit van de IT, eerder van de TD. Of, nog handiger, in bezit geweest van de jaren geleden failiet gegaande installateur.

Mja, IT of TD, het principe blijft hetzelfde, je kan het altijd even vragen. In geval van de installateur (al dan niet failliet), wordt het inderdaad wel een pak moeilijker.
En CrossFireX heeft ook een punt, fabrikanten doen inderdaad geheimzinnig over hun hardware (zoals ik al zei, zelf ondervonden met Kontron).

Op 18 oktober 2023 16:27:26 schreef marcob:
Ludec schrijft dat het medische robot is geweest. Het meeste uit de medische industrie zit dicht getimmerd.

Ik vrees dat ik dat ten zeerste moet tegenspreken. De bouwkwaliteit van medische toestellen kan dan misschien wel top zijn, qua beveiliging (en zeker netwerktechnisch) is het huilen met de pet op. Zoals ik al zei ben ik systeembeheerder, maar 'k had er nog niet bij vermeld dat dat in een ziekenhuis was... en je wilt niet weten wat we daar zien, zowel op het vlak van oude als nieuwe hardware.
Deze week ben ik er nog achter gekomen dat een nieuw "state-of-the-art" systeem met een kostprijs van maar liefst 1 miljoen € via elk device dat er op aangesloten is, over te nemen valt met het standaard admin account en wachtwoord. Antwoord van de firma: "ja, maar mensen mogen daar eigenlijk niet aan komen". |:(

Al moet ik er wel bij vermelden dat firma's langzaamaan beginnen in te zien dat veiligheid op alle vlakken noodzakelijk is.

Marlon