Ben in mijn huis aan het kabelen en ook netwerkkabels.

Moet per paartje door een 16mm buis, dus 6mm per kabel gaat, maar 8 is te dik.

Zit zelf aan cat6 te denken.

Moet uiteraard een solid zijn

Maar dan koper of CCA? Het is data en geen vermogen. Voor de POE pak ik wel CAT5 koper, maar voor data lijkt mij CCA ook wel te voldoen?

Scheelt behoorlijk in prijs namelijk.

CAt 5e is op zich al prima, Cat 6 heeft een hogere datatransfer maar dat ga je in een thuissituatie niet merken.
Beide kunnen gewoon 1 Gb aan, Cat 6 zelfs tot 10.
Neem wel koper en niet die verkoperde ijzerzooi...
Ik gebruik heel veel commscope cat 5e, bij de TU zeer betaalbaar...
Die is 5,1 mm dik.

Nog een aanvulling.
Die Clad Coper Steel ( of Alu) zooi geeft vooral problemen bij de connectoren.
Ik heb het bij een klant waar ze alles zo goed zelf konden er uit gerukt en nieuw er in getrokken.
Meteen behoorlijke keystones gemonteerd, problemen weg.
Voor de keystones kan je rustig Digitus spullen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door revado op (34%)]

cca lekker laten liggen, rommel is dat. nu goedkoop is later duurkoop, zeker als je kabels erin trekt en later niet meer bij bochten ed kunt boven plafonds en wanden. cat5e word op t werk al niet eens meer gebruikt, alles is minimaal cat6 intussen. onlangs ook al overgegaan naar een ander merk keystones, patch panelen etc, omdat het merk wat al jaren werd gevoerd stevig in prijs was gestegen..

Maar wat is dan het probleem van CCA?
Snelheid zal het niet zijn.
Breken tijdens trekken/aansluiten zou kunnen, maar als het eenmaal ligt toch niet meer?

CCA als zijnde wat?
bij de ene kabel is dat Copper Clad Aluminium
maar bij andere kabels is dat een brandklasse, namelijk een brandvertragende mantel.

heb zo rollen 3G 2,5mm² electriciteitskabel gekocht (32€ per rol van 50meter!) die als XVB CCA kabel werd aangeduid. dacht ook dat het een alu kabel was met koper mantel rond, dus maar voorzichtig een rol gekocht. voor 30€ is het nog geen groot verlies.
bleek dat gewoon echte koper te zijn met brandvertragende mantel. direct weer 5 rollen besteld.

dus dat CCA kan 2 dingen betekenen en ook bij netwerkkabels dus:

https://procab.be/products/d/cct60u-cca---networking-cable---cat6---u-…

Euroclass Cca-s1a,d1,a1
dat is dus die brandklasse

The CCT60U-Cca is a CAT6 installation networking cable compliant to the Cca standard of the Construction Product Regulation (CPR) regarding fire and flammability resistance in fixed installations, minimizing toxic smokes and providing optimal resistance to spreading fire.

utp kabel is al zo dun koper, dat je volgens mij weinig kan winnen door alu te gebruiken en een laag koper op te doen.
voor dikke coax kabels die 100den meter over straat hangen, kan het wel wat winst geven

249€ voor een rol cat 6 van 305 meter met massieve koper kern
https://gigatek.be/nl/kabel-afgeschermde-datakabel-f-utp-cat-6-lsoh-bo…
denk dat je nog wel goedkoper kan vinden online

ebay duitsland, 138€ voor een rol, volgens beschrijving ook puur koper
https://www.ebay.de/itm/314583870133

Die aus reinem Kupfer gefertigten Kabel sind von einem HDPE-Mantel mit einem Durchmesser von 0,92 ± 0,03 mm umgeben, der sich durch eine erhöhte Dichte und eine besonders hohe Membranisolation auszeichnet

[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]

Op 18 oktober 2023 06:37:34 schreef High met Henk:
Snelheid zal het niet zijn.
Breken tijdens trekken/aansluiten zou kunnen, maar als het eenmaal ligt toch niet meer?

De aansluiting in de outlets is het probleem.
Er is ook clad kabel te koop met ijzeren kern.
De draden steek je er in met een tool en de contacten snijden in de aders.
Daar gaat het rommelen, de ijzeren kern is hard en maakt geen echt goed contact en forceert de contactjes.
Bij aluminium kern, de CCA, is het juist andersom, die is te zacht en gaat ook rommelen.
Een keystone die gebruikt is met clad kabel met ijzeren kern kan je weggooien, een echte koperader zit dan ook niet meer vast.
Een keystone hergebruiken is nooit verstandig, maar dat is weer een ander verhaal.
Dat gaat rommelen en geeft problemen.
Ga gewoon voor echt koper Sven, die CCA zooi gaat je alleen maar problemen geven.

Hier meer info:
https://www.belden.com/blogs/smart-building/cca-cable-5-reasons-to-sta…

Tip voor cat 6a
Hirschmann 695020712

TS heeft een account bij de TU volgens mij.

Altijd koper.

CCA kan ook zonder POE ellende geven. Ik heb wel eens kabels gezien die bv geen 1Gbit konden draaien bij langere lengtes... vervangen door koper: Geen probleem meer.

bij 10m zal t niet snel een probleem zijn maar bij langer....

Ik zou zelfs CAT5E koper prefereren over CAT6 CCA.

10Gbit gaat (onofficieel) ook nog over CAT5e op kortere afstanden (vaak in een huis blijf je daar wel onder)

CAT6 is gewoon de meest ideale combi. Mocht je ooit van plan veranderen en toch ineens poe nodig hebben dan hoef je niet na te denken (ow ja, hier had ik rommel gebruikt dus poe kan niet) of erger, vergeten en je rot zoeken naar vage ellende.

Sine heeft 11 jaar geleden al ervaring opgedaan met deze rommel.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/37664183#37664183

Volgens mij heeft hij hier ook een topic geopend maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.

Advies: loop er met een grote boog omheen.

Op 18 oktober 2023 08:32:43 schreef revado:
Tip voor cat 6a
Hirschmann 695020712

TS heeft een account bij de TU volgens mij.

Dan kan ik het nog beter bij elektramat kopen. TU is duur als ZZPer

Deze kabel kost 200 euro/305m

Op 18 oktober 2023 08:33:14 schreef DJSmiley:
Altijd koper.

CCA kan ook zonder POE ellende geven. Ik heb wel eens kabels gezien die bv geen 1Gbit konden draaien bij langere lengtes... vervangen door koper: Geen probleem meer.

bij 10m zal t niet snel een probleem zijn maar bij langer....

Ik zou zelfs CAT5E koper prefereren over CAT6 CCA.

10Gbit gaat (onofficieel) ook nog over CAT5e op kortere afstanden (vaak in een huis blijf je daar wel onder)

CAT6 is gewoon de meest ideale combi. Mocht je ooit van plan veranderen en toch ineens poe nodig hebben dan hoef je niet na te denken (ow ja, hier had ik rommel gebruikt dus poe kan niet) of erger, vergeten en je rot zoeken naar vage ellende.

op t werk zit nog best wat cat5 zonder E, die haalt ook een gigabit ondanks die kabel en bejaarde vernikkelde outlets. evengoed als ik nieuwe aansluitingen bij maak komt er nieuwe cat6 kabel in. kom gewoon kabel tegen die cat6 of 5e lijken bij de outlet maar zijn dan ergens gekoppeld op die oude cat5 kabels. er staan kilometers kabel op voorraad, mooi om die haspels die terug zijn gekomen met 50mtr oid op te maken.

Op 18 oktober 2023 17:29:54 schreef High met Henk: TU is duur als ZZPer

Deze kabel kost 200 euro/305m

Je hebt gewoon geen afspraken gemaakt. Op deze kabel krijg je als je er om vraagt flinke korting, en dan is ie goedkoper dan bij Elektramat.

die kabel is toch niet voorradig bij de TU, leveren pas in week 51. als ik zo kijk kost ie nog 140€ inkoop. je krijgt pas goede korting als je veel afneemt van dat product of die productgroep bij de tu.

Ook al gekeken naar een twin kabel?
Deze bijvoorbeeld https://www.sandervunderink.nl/belden-twin-utp-kabel-cat-6-per-meter.h…
5,5x11mm
Specs: https://www.netwerkwinkel.com/files/database/BEL-NN01302.pdf

Verder zelf slechte ervaring met CCA kabels, zoals bijvoorbeeld geen gigabit krijgen op relatief korte (<50m) afstanden.

Dat is ongeveer 3x duurder dan de 200 euro per 305 meter. Dat zou 'henk ongeveer 400 euro meer kosten dan dat merk-ding wat bij de TU duurder is dan bij elektramat.

Op 18 oktober 2023 18:36:27 schreef GJ_:
[...]Je hebt gewoon geen afspraken gemaakt. Op deze kabel krijg je als je er om vraagt flinke korting, en dan is ie goedkoper dan bij Elektramat.

Idd geen afspraken: account online aangemaakt en toen gezien dat ze te duur zijn zonder korting.

Dus dikke vinger en nooit besteld: als ik echt nodig heb, rijd ik wel langs..

Op 18 oktober 2023 19:04:06 schreef Peter112:
Cat6 goed genoeg diameter 6,1 mm https://www.elektramat.nl/emhub-utp-cat6-kabel-rol-van-305-meter/ 55cent/m

Das nog best netjes inderdaad.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (23%)]

Op 18 oktober 2023 18:57:20 schreef rew:
Dat is ongeveer 3x duurder dan de 200 euro per 305 meter. Dat zou 'henk ongeveer 400 euro meer kosten dan dat merk-ding wat bij de TU duurder is dan bij elektramat.

€200,- / 305m € 0,66 p/m
€911,61 / 1000m €0,91 p/m > twin 500m dus totaal 1000m

https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-materialen/Cat-6-netwerkkabel-en…

Ja het is duurder maar als je kabels moet trekken door een buis trekt twin vele malen makkelijker dan twee losse kabels.

Op 18 oktober 2023 06:37:34 schreef High met Henk:

CCA kan nooit cat6 zijn, dus alles wat pretendeert cat6 te zijn en cca gebruikt is niet te vertrouwen.

En als je echt pech hebt (Zoals ik ooit die ook wel met wat goedkoop cat5a weg te komen) heb je twee paar CCA en twee paar CCS, S als in Steel.
Daar krijg je dus nooit of te nimmer een goede verbinding overheen, zelfs 10meter was genoeg om geen gbit meer te kunnen doen.

Betaal nu twee euro extra en ben in de toekomst van gezeik af.

En inderdaad, als je toch naar een punt kabel trekt, doe er dan meteen twee, het voordeel van twin heb ik nooit zo gezien, dan namen we twee dozen. Dat gaat net zo gemakkelijk.

En neem inderdaad een doos, geen haspel. Dat werkt vele malen prettiger.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Volgens mij moesten er al 2 doorheen

Op 17 oktober 2023 23:22:30 schreef High met Henk:
...

Moet per paartje door een 16mm buis, dus 6mm per kabel gaat, maar 8 is te dik.

...

Daarom was 8 mm geen optie..

Ik koop mijn kabel (prive/professioneel, kabels met connectoren of per meter/op rol) meestal bij OnlineKabelShop. Laat ik voorop stellen dat wij geen kilometers gebruiken, en bij ons is kwaliteit/betrouwbaarheid belangrijker dan de allerlaagste prijs. Die webwinkel toont gewoon fatsoenlijk de specificates (CCA/CCS/CU, doorsnede, maximale bandbreedte), waaronder de diameter.

Doos 100m U/UTP met vaste aders voor 115 euro incl. BTW. Diameter 5,8 mm.

Je weet vast al wat je wilt hebben, maar zo niet dan kun je kiezen uit vaste of soepele aders, materiaal, unshielded U/UTP of shielded S/FTP en de bandbreedte. De goedkopere Cat6A heeft soms bandbreedte 250 MHz, de duurdere 500 MHz, terwijl men het beide "Cat6a" noemt.

Ik ga (professioneel) altijd voor Cat6A CU 500 MHz.

Ik heb geen aandelen bij die toko maar kan ze wel aanraden. Alleen al vanwege de transparantie over de spullen die ze leveren. Enige minpuntje is dat "voor xx:xx besteld, morgen geleverd" niet altijd lukt, dan komt het een dagje later.

Op 18 oktober 2023 19:50:05 schreef Sine:
[...]

En inderdaad, als je toch naar een punt kabel trekt, doe er dan meteen twee, het voordeel van twin heb ik nooit zo gezien, dan namen we twee dozen. Dat gaat net zo gemakkelijk.

En neem inderdaad een doos, geen haspel. Dat werkt vele malen prettiger.

die keuze is locatie afhankelijk. voor een woonhuis is een doos vaak prima. onlangs een 1,5km 2x0,8 getrokken met gemiddelde lengten van 70+ meter. dan ben je zo door een doos heen. en wat je ook nog hebt met goedkope kabel, die krult snel op. de betere kabel heeft een dikkere mantel die niet zo snel kreukt en dus opfrot bij het invoeren.

Heb je glasvezel overwogen? Ik zou in een nieuw huis best 1 of 2 fibers naar elke verdieping willen leggen. Stel dat 4k/8k live (serious) gaming/VR een ding wordt dan kan je vanaf de glasvezelinternetaansluiting direct op glas door naar de zolder/werkkamer.
Sommige NAS en (Security) Videorecorders hebben ook al fiberaansluiting.

Ik heb nog zeker 1 km glas liggen. Maar in een woonhuis?? Naar eindgebruikers??

Serieus?

Mijn 19" rack komt op 1e verdieping, alles zit op hooguit 15 meter.

Naar de schuur heb ik wel glas gelegd.

@henk h:
Ik zie daar een nedis kabel staan die bij nedis zelf minder dan de helft kost; mark-up daar is nogal hoog valt me meteen op.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]

je doet tegenwoordig 10Gbit over cat 6, fiber is enkel interessant als je meerder switches door je huis gaat verspreiden.

Dat doe je alleen als je huis te groot is om alle aansluitingen naar 1 centraal punt te brengen.