Heeft er iemand een idee wat hier gebeurd kan zijn ?
Dit is een print uit een modernere caravan/camper koelkast (weet even geen merk nu), die naast de temperatuur regeling zelf omschakelt van 12V naar 230V als die gemeten word.

Volgens de eigenaar merkte de importeur (?) op dat dit vaker gebeurt en ze met 2 draden naar de print er dan een "zwevende zekering" tussen plaatsen.

Mijn eerste gok is : Doormetalliseringen / spoor te dun waardoor het handeltje is gaan spetteren met op het eind dit als resultaat.

Typisch gevalletje van slecht contact waardoor het zaakje zichzelf verhit door de weerstand.

Op 18 oktober 2023 14:27:43 schreef bprosman:
Heeft er iemand een idee wat hier gebeurd kan zijn ?
Dit is een print uit een modernere caravan/camper koelkast (weet even geen merk nu), die naast de temperatuur regeling zelf omschakelt van 12V naar 230V als die gemeten word.

Volgens de eigenaar merkte de importeur op dat dit vaker gebeurt en ze met 2 draden naar de print er dan een "zwevende zekering" tussen plaatsen.

Mijn eerste gok is : Doormetalliseringen / spoor te dun waardoor het handeltje is gaan spetteren met op het eind dit als resultaat.
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Thetford N3000 serie. En inderdaad doen ze vaak een zwevende zekering ertussen. Is het niet bij thetford koelkasten, dan wel bij Dometic.
Echt gebeurt zo vaak dit.

Ik zou de draden solderen i.p.v. fastons. (fastons waar 20A door loopt is al gauw vragen om problemen...)

Gewoon voldoende dikke draden direct aan de print solderen met zwevende zekering.

Ik gebruik ook soms wel eens Fastons, maar dan een super heavy duty versie als de Samtec EC60 (die kunnen 60A per contact hebben)
Die hebben 6 contactvingers voor elke faston en 8 soldeerpinnen per stuk... (echt onverwoestbaar, nog nooit een kapotte terug gehad...)

De 'bouwmarkt fastons' hebben maar een paar iele plekjes die contact maken...

https://img.directindustry.com/images_di/photo-g/13649-4388993.jpg

Op 18 oktober 2023 15:15:33 schreef Arco:
Ik zou de draden solderen i.p.v. fastons. (fastons waar 20A door loopt is al gauw vragen om problemen...)

20A? Dat loopt er niet. 15A bij 12V is meer dan zat. Als de auto al zoveel wil leveren.

Er zit anders wel een zekering van 20A, ofwel werd die verwisseld met een originele 15A door iemand.

Op 18 oktober 2023 15:54:51 schreef CrossFireX:
Er zit anders wel een zekering van 20A, ofwel werd die verwisseld met een originele 15A door iemand.

Nee dit is de originele. Zegt natuurlijk niet zo veel over wat er werkelijk loopt. Dit is de aller-max wat er mag lopen.

Was in elk geval gewoon een slecht contact, de draden aan de print en zekering in serie, en het zal weer werken.

Op 18 oktober 2023 15:51:52 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
20A? Dat loopt er niet. 15A bij 12V is meer dan zat. Als de auto al zoveel wil leveren.

Op de print staat inderdaad 20A. Maar 15A is ook al erg kras voor zo'n gammele Faston...

Op 18 oktober 2023 15:58:01 schreef bprosman:
[...]
Nee dit is de originele. Zegt natuurlijk niet zo veel over wat er werkelijk loopt. Dit is de aller-max wat er mag lopen.

Er loopt max 17A doorheen. Element is 12V/205W

Arme faston, je ziet duidelijk dat hij het warm had... En ook de print zelf zijn alle solderingen niet echt goed gesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (39%)]

Op 18 oktober 2023 15:04:56 schreef WJB:
[...]

Thetford N3000 serie. En inderdaad doen ze vaak een zwevende zekering ertussen. Is het niet bij thetford koelkasten, dan wel bij Dometic.
Echt gebeurt zo vaak dit.

Is inderdaad een Thetford, of het de N3000 serie was wist ze niet.

zo'n print ook al eens onder handen gehad ja, zekering was goed bruin aangelopen. maar er lag een andere zekering uit op die print toen, helaas deed die koelkast het alleen nog op 230V..

Ik zou er een draadzekering direct op de print solderen, de fastons is niet een goede oplossing meer

Dit is een bekende kinderziekte bij bepaalde N3000 series van de Thetford AES koelkasten. In veel gevalleen gevolgd door een storing waarbij de selector niet meer werkt en de koelkast niet meer op 12VDC, gas, of 230VAC wil werken.

Als deze koelkast nog in zijn garantie valt dan kun je naar de dealer om deze print gratis voor een v2.0 model te laten wisselen. Het nieuwe model zou dit manco niet meer hebben.