is mijn 3-fasen hoofdschakelaar is geschikte voor 3-fasen

is mijn 3-fasen hoofdschakelaar geldig voor 3 fase. Ik heb geen idee kan iemand mij helpen of moet ik nog een 3-fasen hoofdschakelaar installeren. Morgen komt Liander 3 fase installeren, daarvoor hebben ze geïnformeerd dat ik een 3-fasen hoofdschakelaar moet hebben. Daarom zweet ik. zie bijlege . Bedankt
is mijn 3-fasen hoofdschakelaar is essentieel voor 3-fasen

Mooie foto. Effe de kast openmaken om te kijken hoe de schakelaar zit aangesloten. Om zeker te zijn dat er geen doorverbindingen opzitten.
Vertrouwen is mooi, controleren is beter.

Edit zie ook deze topics:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151274

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151281

[Bericht gewijzigd door mvdk op (27%)]

Bedankt voor je bericht, momenteel heb ik één fase in huis en morgen komt liander 3 fase installeren maar ik heb geen idee of mijn hoofdschakelaar geschikt is voor 3 fasen of niet en ik ben niet handig om de doos te openen en te controleren. Ik voeg nog een foto bij, kun je kijken?

Zorg ervoor dat je thuis bent. Het ligt helemaal aan de monteur van de netbeheerder. Strikt genomen mogen zij de draden niet aan de schakelaar vast maken. Ik weet, ik maak nou zomaar weer twee pagina's aan comments los hierover. Misschien moet je dit zelf doen, of heb je een installateur bij de hand.

Edit:
Dit is een makkelijke kast, schroefjes een halve of een kwart slag naar links, dan kun je de kap afnemen. Die moet er toch af voor de Liander man.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (21%)]

Als ik de breedte zie denk ik aan 4-polig

Onderstaand topic laat dezelfde hoofdschakelaar ABB 0903-045 zien en TS bevestigd in zijn openeningspost dat hij 4-polig is....dus
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151281

Op 23 oktober 2023 15:00:12 schreef knutsel10:
https://new.abb.com/products/nl/1SPK007900F0002/0903-040?NL
dit is hem

Dat is m niet.
Je moet de -045 hebben en niet de 040.

Je hoofdschakelaar is in elk geval 3 fase. Geschikt voor 40A continue.
Ik gok (met een zekerheid van 99%) dat deze een meeschakelende nul heeft, dus 3P+N of 4P.

Maak een foto van de schakelaar met de deksel van de kast, dat weten we het zeker.

Zie ook zijn andere topic.

Dieng is 4 polig

Oei, die zou ik niet meer gebruiken.
Fasedraad heeft slecht contact gemaakt.
Dus schakelaar vervangen, en de fasedraad vervangen.

@toeter:

Dit was een voorbeeldplaatje waar je de aansluitingen kon zien van intermep.

Had in zij dubbeltooic al gepost dat als het er zo uitzag je het beter weg kan pleuren..

Deze is dus niet van TS.

Op 23 oktober 2023 15:09:58 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat is m niet.
Je moet de -045 hebben en niet de 040.

Je hoofdschakelaar is in elk geval 3 fase. Geschikt voor 40A continue.
Ik gok (met een zekerheid van 99%) dat deze een meeschakelende nul heeft, dus 3P+N of 4P.

Maak een foto van de schakelaar met de deksel van de kast, dat weten we het zeker.

bedankt voor je advies, ik heb nog een foto gemaakt, hoop dat het helpt en ik hoef deze niet te vervangen

Ga je een driefase zonnestroom omvormer installeren?
Vraag aan de Liander monteur oftie zo gaaf wil wezen om schroefkoppen voor 25A patronen met metalen bus erin te draaien. Dus niet van die keramische bussen. ;)

Zit de fase draad los of heeft deze los gezeten of zit er een verbrand contact in de schakelaar?

Op 23 oktober 2023 18:44:39 schreef mvdk:
Dus niet van die keramische bussen. ;)

Euh, in de schroefkop zit toch altijd een metalen bus?
Hoe zou een volledig keramische schroefkop contact moeten maken met de achterkant van de zekering? :?

Vraag aan de Liander monteur oftie zo gaaf wil wezen om schroefkoppen voor 25A patronen met metalen bus erin te draaien. Dus niet van die keramische bussen. ;)

dat hoeft niet bij een netbeheerder monteur, die hebben DIII in 25A bij zich.

de meterkast ziet er uit als een begin eeuwwisseling ABB busboardkastje. als je daar nog een krachtgroep bij gaat knopen voor koken /PV / autolader ? zou ik dat met bedrading maken, en niet dat ouwe busboard gebruiken, niet het beste..

[Bericht gewijzigd door testman op (23%)]

Op 23 oktober 2023 20:16:13 schreef KGE:
[...]
Euh, in de schroefkop zit toch altijd een metalen bus?
Hoe zou een volledig keramische schroefkop contact moeten maken met de achterkant van de zekering? :?
[bijlage]

Koppen onder in de kast zijn/lijken K3 uitvoering tot 63A.
25A is type K2 en dan wordt er een verloopbus gebruikt om het verschil in diameter op te vangen.
Deze verloopbussen zijn er in metaal en eventueel een keramische uitvoering.

Op 23 oktober 2023 20:29:14 schreef HD13:
[...]
25A is type K2 en dan wordt er een verloopbus gebruikt om het verschil in diameter op te vangen.

nee dus, netbeheerder monteurs hebben DIII in 25A bij, liggen op t werk ook. achter de hoofdschakelaar zie ik echter ook liever de metalen bussen, die keramische vallen ineens eruit en kapot doorgaans..

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

Een paar maanden terug hadden we hier een topic waarin op een gegeven moment overeenstemming bestond over twee dingen: langdurige belasting tot aan de nominale waarde van een smeltpatroon en de daarin optredende temperaturen. OK, het ging over 35A patronen, maar ik heb zo het idee dat hetzelfde geldt voor 25A. Ook stonden alle neuzen in dezelfde richting over het feit dat keramische hulzen warmte slechter kwijt kunnen dan die schroefkoppen met metalen hulzen. Het ging om dit topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/162167

Daar bleek het niet vanzelfsprekend voor de netbeheerder monteur de juiste spullen te plaatsen. Dus toch zelf maar opletten.

Bij mij heeft de Enexis monteur destijds (2014) de schroefzekeringen vervangen door automaten. Daar mag/kan ik zelf bij mochten ze er uit gaan (1 keer gebeurt bij volle sluiting in een inductieplaatje), kastje is wel netjes verzegeld dus kan er niet mee rommelen #groteblij

Ik heb hier gelezen dat je dat (patronen vervangen door automaten) kan VRAGEN. Als je het vraagt doen ze het, als je het niet vraagt dan laten ze het zo. Mijn meter is ongeveer een jaar geleden vervangen en toen wist ik dat nog niet.

wat voor automaten krijg je dan? kan me indenken dat in geval van gplk voeding en dus een met teer afgegoten hoofdkast, bakkeliet of gietijzer er niet veel aan gedaan mag worden. hangt er een gietijzer hoofdkast, dan mogen monteurs het niet eens meer bij mijn weten, dan word een knip buiten gedaan en kabel wordt vervangen samen met hoofkast. kan me indenken dat ze dat niet altijd gaan doen, ze krijgen er al amper tijd voor..

Volgens gaan de meeste netbeheerders niet zomaar op eigen kosten even zekeringen door automaten vervangen. Ik heb bij 2 familie leden de installatie laten aanpassen van 1 naar 3 fase. Voor beide kwam een ingehuurde monteur die slechts de nieuwe meter en bedrading vervangen mocht.

De overige werkzaamheden mag hij niet doen.

Op 23 oktober 2023 20:29:14 schreef HD13:
[...]

Ah, een metalen of keramische verloopbus dus en niet de kop, vond het al vreemd :)

Op 24 oktober 2023 19:37:01 schreef Peter112:
Volgens gaan de meeste netbeheerders niet zomaar op eigen kosten even zekeringen door automaten vervangen. Ik heb bij 2 familie leden de installatie laten aanpassen van 1 naar 3 fase. Voor beide kwam een ingehuurde monteur die slechts de nieuwe meter en bedrading vervangen mocht.

De overige werkzaamheden mag hij niet doen.

pas nog een geval gehad die van 1 naar 3 fase ging, maar die monteur sloot niet de hoofdschakelaar aan. kon je daar nog even langs op vrijdagmiddag om 4 draden aan te sluiten.