Brander: Herman HL60 PLV .2-S
Ketel: Saint Roch Rokor FC6 V
Geinstalleerd sinds augustus 2013.
Als inleiding een korte video die toont hoe de Brander schokkend en rokend opstart:
https://www.youtube.com/watch?v=pcbnGY77EPI
Na de schokken begint de brander normaal zonder schokken werken met ideale CO2, CO ed. waarden totdat hij afslaat doordat de temperatuur bereikt. Bij heropstart begint het schokken opnieuw met de kans dat de brander in alarm overgaat. De ruimte in de kelder waar de brander staat kan gelukkig met een deur afgeloten worden maar de lucht en geur in deze ruimte is zeer ongezond.
Dit probleem was al in het begin aanwezig. Volgens de installateur zou dit gebeuren door onstabiele netspanning. Om dit te verhelpen werd er een Hiquel TR12+ off delay geinstalleerd: https://www.hiquel.com/wp-content/uploads/2022/03/00_00_TR_EN_K0100.pd…
Hierdoor valt de brander minder vaak in alarm. Volgens technici die jaarlijks het onderhoud doen is de mazout pomp in orde, constante druk.
Het plaatsen van de twee mazout toevoer en retour slangen in een jerrican geeft hetzelfde resultaat. Tot nu toe geen enkele technicus die begrijpt wat er aan de hand is.
Krijgt de brander niet iets te veel lucht bij opstarten?
Klinkt alsof hij "uitwaait" en meteen herstart.
Daar zit vast een klep met servomotor voor.
Mogelijk is die al vanaf het begin bij installatie niet goed afgesteld of kan niet ver genoeg dicht lopen?
Ik kan me niet voorstellen dat dit *iets* met netspanning te maken heeft. En zo wel dan is dat snel genoeg getest door de ketel aan een nette spanning te hangen van bijvoorbeeld een (online) UPS.
Dat tijdrelais (in de vlambewaking?) is symptoombestrijding en op z'n best een smerig lapmiddel.
Tot nu toe geen enkele technicus die begrijpt wat er aan de hand is.
Dan lijkt me dat een opgave voor de fabrikant, 2013 is alweer tien jaar geleden, dus of die daar nu nog veel mee kan?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Dit duid op een slechte ontsteking, waardoor er te veel brandstof in de kachel/ketel komt. Als deze extra brandstof is verbrand zal de boel zich stabiliseren en rustig gaan branden.
Ik raad je aan om 'Is deze video gemaakt voor kinderen' op 'nee' te zetten op youtube, zodat mensen daar ook hun commentaar kunnen leveren op je probleem.
Selecteer je 'Gemaakt voor kinderen' dan worden de comments aldaar uitgeschakeld.
Dit ligt waarschijnlijk aan een slechte ontsteking. Je ziet dat de brander iedere keer wil opstarten.
Netspanning lijkt mij stug, dan zou hij het na verloop van tijd ook niet doen.
mvdk
Golden Member
Lijkt mij meer een slechte UV vlamdetectie.
Is er al een nieuwe branderautomaat met UV element geplaatst?
[Bericht gewijzigd door mvdk op (43%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 24 oktober 2023 11:51:37 schreef Hunebedbouwer:
Dit duid op een slechte ontsteking, waardoor er te veel brandstof in de kachel/ketel komt. Als deze extra brandstof is verbrand zal de boel zich stabiliseren en rustig gaan branden.
Ik heb geen verstand van mazoutbranders, maar zou je dan eventueel ‘op een laag pitje’ kunnen opstarten / beginnen met minder brandstof?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is er niet iets verkeerd ingesteld?
(het ding is microcontroller gestuurd en zal het mengsel aanpassen aan de brandertemperatuur. Als het mengsel bij opstart te mager is zal 'ie weer uit gaan)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik heb het vermoeden dat je een zeer onregelmatige olieinspuiting hebt.
Kan van alles wezen.
Verstopte nozzel, lucht in de leiding, vervuiling in het filter, water in de olie (kan ook in een stukje leiding zitten enz enz.
Dat het stinkt in je stookhok zou er ook op kunnen duiden dat je rookgasafvoer (schoorsteen) niet helemaal gasdicht is.
Kan ook luchtzijdig wat zijn, al hoewel ik dat niet in 1e instantie verwacht.
Die slang links, dat is de verselucht aanvoer?
Heb je al eens gekeken hoe je ketel functioneert als deze slang losgekoppeld is?
Zit er een klep in je schoorsteen? een trekonderbreker oid? ook die kan gaan haperen.
Het komt zeer zeker niet door je branderautomaat en/of je UV opnemer.
De vlam wordt onregelmatig weggeblazen bij je UV opnemer, dan MOET je branderautomaat afschakelen, en dat doet hij gelukkig.
Lijkt wel of ergens idd een klep in de luchttoevoer of rookgas afvoer nog niet voldoende geopend is als de brander start.
Ergens een eindcontact dat niet goed is, of een te traag lopende motor ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
slechte brandstof toevoer lijkt me. wrs verstopping door dikke mazout. zeker als de ketel sinds de lente stil heeft gestaan.
haalt de ketel de toevoerlucht uit de kelder of komt deze recht van buiten, net als een gas hr ketel?
dat de lucht in de kelder stinkt geloof ik wel, je ziet de rook bij het ontsteken langs de brander uitkomen, dus een open verbinding door slechte pakking oid en dat mag niet. kan zelfs de reden zijn van het slechte ontsteken.
mvdk
Golden Member
Ik geloof niet in slecht ontsteken. Hij ontsteekt toch? Daarna slaat hij uit. Waarom slaat ie uit? Dat kan een correcte waarneming van een foute situatie zijn. Dan doet de branderautomaat en de UV cel wat ze moeten doen. Dit is daarom dat ik in een eerdere post gevraagd heb, of er al een andere branderautomaat en UV cel is geplaatst.
Lijkt mij logisch om dat zo te proberen.
TS geeft aan dat het al vanaf het begin is, dan is vervuiling en dergelijke niet de oorzaak.
En starten doet ie zoaals ook @mvdk al terecht opmerkt.
Daarna wordt de vlam "uitgeblazen" en ontsteekt de brander weer op de dan rijkelijk ingespoten brandstof.
Zoals ik al aangaf zou ik de kleppen en stelmotoren verdenken op een foute instelling of fabrieksfout zoals een verkeerd ingestelde eindschakelaar of positiesensor.
Veel ketels starten met spoelen op vol vermogen en daarna gaat de luchttoevoer lager om met een laag vermogen de vlam te starten, mits de brander moduleren kan, en anders zal hij minimaal 2 vermogens , laaglast en vollast of iets dergelijks.
De luchttoevoer is op 2 manieren te regelen: toerental ventilator of een klep.
mvdk
Golden Member
TS geeft aan dat het al vanaf het begin is, dan is vervuiling en dergelijke niet de oorzaak.
Juist daarom, dat het al vanaf het begin is, kan het een slecht functionerende vlamdetectie zijn.
Zeer tegen m'n zin heb ik in m'n werkzame leven ook met verwarmings systemen te maken gehad. Ik weet er een heel klein beetje van, maar praat geen onzin
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 24 oktober 2023 20:28:22 schreef mvdk:
[...]
Juist daarom, dat het al vanaf het begin is, kan het een slecht functionerende vlamdetectie zijn.
Zeer tegen m'n zin heb ik in m'n werkzame leven ook met verwarmings systemen te maken gehad. Ik weet er een heel klein beetje van, maar praat geen onzin
cv ketels had ik ook wel mee te maken, sowiso van de landis & gyr regelingen de klok goedzetten 2x jaars een paar dozijn. en zo nu en dan een reset geven/ bijvullen. soms eerst een kuub of 6 water wegpompen als de brander onder water stond. bij een lagedruk stoomketel een schop tegen de brander, die wachtte op een onderdeel en had 2a3 van die "reset" schoppen op een dag nodig 
@mvdk brengt mij op een idee.
Ik heb de gegevens van die brander opgezocht.
https://www.herrmann-burners.de/en/product/hl-60-n-p-s/
In tegenstelling tot wat we eigenlijk verwachten heeft deze geen fotocel maar ionisatie bewaking blijkbaar.
Van olieketels ken ik dat eigenlijk niet.
Dan zou het ook een slechte aarde kunnen zijn, en dan is het verhaal over die " slechte netspanning" misschien ook verklaarbaar.
Controleer eens of alles goed aan aarde hangt en of de aarde in de hele installatie ook goed is.
Ik lees in de installatiemanual dat de luchtrecirculatie instelling belangrijk is om geen pulserende opstart te hebben. Ik denk dat die afstelling niet goed is gebeurd...Hoe meer recirculatie, hoe schoner en blauwer de vlam is. Maar ook een grotere kans op pulserend ontsteken. Misschien een beetje terugdraaien? Ik heb een kleine snapshot en copy/paste van dat stukje tekst gemaakt hieronder:
[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op (22%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik neem aan (en verbeter me als ik het fout heb) dat je een 1 traps brander hebt.
Met aan / uit, dus geen modulerende regeling geen 2 traps brander ( hoog-laag).
Branderautomaat heeft een korte voorspoeltijd (sec of 30?), geen regelbare luchtklep oid.
Ik weet niet beter dat je een oliestook alleen kunt beveiligen met een UV opnemer, of een LDR maar niet met een ionisatie beveiliging. Maar tja ik ben al weer wat jaartjes hier ver vandaan.
@Tele@Revision:
Ik denk dat de cirkulatie voor de olie is, niet voor de lucht.
De oliepomp verpompt altijd meer olie dan dat de ketel verbruikt.
andere technieker zoeken...
had vroeger ook een brander die at random uitviel, 70% kans als ik onder de douche stond.
2 techniekers die het niet konden oplossen, een 3de firma kwam, trok er een sensor uit die de vlam detecteerd, kuiste dat af en stak erin. werkte prima.
mijn brander was van 1970 en een systeem dat niet meer mag (de brander bovenop ipv aan de zijkant).
die hadden dan altijd het probleem dat de rook die sensor zwart maakte.
als je de goeie technieker hebt, krijgt die dat wel gefixt.
duidelijk dat de brander start met een gele vlam (te rijk) en er komt zelf zwarte rook langs je pakkingen van de 'ontploffing' ipv ontbranding, en dan valt die blijkbaar uit waardoor die opnieuw start.
die zwarte rook telkens zal je sensor volgens mij ook vervuilen.
je zegt wel dat de brandstof druk goed is, maar is dat ook zo bij het starten? zit er geen 2de filter in de brandstofslang van de brander? zou me niet verwonderen als er eentje inzit en die bijna verstopt zit
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er staat gewoon in de handleiding dat dit kan voorkomen als de instellingen niet goed zijn. Dus handleiding er bij pakken, afstelling opnieuw doen en... opgelost.
Het heeft geen zin om verder te discussieren totdat de TS meld dat ie de procedure gedaan heeft en of dat al dan niet effect heeft gehad. Wat er dan wel of niet gecirculeerd wordt, dat boeit niet zo. Als je het wil weten, moet je de handleiding lezen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Het kan best zijn dat de pompdruk goed is, Maar dat de inspuiter/verstuiver niet ok is en de druk aldaar te laag is.
mvdk
Golden Member
In een heel ver verleden had ik ook eens problemen met een gasbrander met ionisatiebeveiliging. Ik met die branderautomaat naar een collega. Die keek niet eens naar het ding, en drukte me een andere in m'n hand. Aangesloten en gaan. Ik mis hier in het verhaal of de monteurs dit ook geprobeerd hebben, het hele setje, automaat en vlambewaking vervangen.
Edit:
Ja, OK een gasbrander. Maar veel verschil maakt dat niet. Als de vlamdetectie niet goed werkt gaat je brander stotteren.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 25 oktober 2023 10:05:13 schreef Hunebedbouwer:
Het kan best zijn dat de pompdruk goed is, Maar dat de inspuiter/verstuiver niet ok is en de druk aldaar te laag is.
Het kan van alles zijn, maar de handleiding zegt dat je dit effect krijgt als de afstelling niet goed is. Totdat je dat geprobeerd hebt, heeft het geen zin om allerlei hypotheses te gaan opperen.
Zodra "aan de knop draaien" geprobeerd is en geen positief effect heeft gehad, DAN is de primaire verdachte dat er iets mis is met "datgene wat die knop regelt".
Op 25 oktober 2023 10:12:18 schreef mvdk:
In een heel ver verleden had ik ook eens problemen met een gasbrander met ionisatiebeveiliging.
Dat heb ik ook al eens gehad, maar een mazoutbrander heeft vaak een optische vlamdetectie (vaak zelfs gewoon een LDR). Bij deze brander zijn er drie mogelijke vlamdetecties waarvan twee optisch en één met ionisatie.
Los daarvan klinkt het me niet als een vlamdetectie-probleem maar als een foute verhouding lucht/brandstof. Afstelling dus. Of slechte rookgasafvoer als hij koud is.