Beste experts zou graag jullie advies willen. In onze slaapkamer willen wij een ledlamp ophangen maar hebben wij een bijzondere aansluiting. Dus ik heb iemand gevraagd om dit te doen (via een klussite) echter werkt de lichtschakelaar niet. Heb deze man gevraagd waarom deze niet werkt en zijn antwoord was omdat ik een ledlamp heb en er sprake is van lekstroom doet de schakelaar het niet. Toevallig is deze lamp met een afstandsbediening te gebruiken maar ik heb gewoon mijn vraagtekens en geen goed gevoel. Alvast bedankt

Op de foto's is de lamp helemaal niet aangesloten, hoe kan hij het dan doen?

Maar zonder gekheid: heeft die persoon de lamp wel op de nul (blauw) en de zwarte (schakel)draad aangesloten of heeft hij de interne kleuren van de draden van de LED lamp netjes gekoppeld aan dezelfde draden in de plafonddoos? (bruin is fase, niet geschakeld)

Met een dimmer zou het kunnen, maar niet met een schakelaar.

ja en waarschijnlijk als je hem altijd met de afstandsbediening wil bedienen moet je hem tussen bruin en blauw aansluiten. Dan doet de licht knop in de wand echter niks meer. Als je hem tussen zwart en blauw aansluit, zet je met de wand schakelaar de spanning op de lamp aan of uit. Enkel als deze dan aan is kun je hem met je afstandsbediening bedienen.

is helemaal niks vreemd aan. dit zijn gewoon wago klemmen om verbinding mee te maken.

blauw en bruin ( nul en fase) zijn gewoon doorgelust, waarschijnlijk naar de volgende kamer. daar staat 230V tussen.
als je de lamp op bruin/blauw aan sluit, zal ze ENKEL werken met je afstandsbediening en doet de muur schakelaar niks.

die ene zwarte draad zal van de schakelaar komen. je zal dan 230V hebben tussen blauw en zwart ALS de schakelaar aan staat. dan zal je de lamp met de schakelaar kunnen afzetten (aanzetten hangt van het type lamp af. zou kunnen dat je zowel de schakelaar moet aanzetten alsook de afstandsbediening daarna gebruiken om ze aan te zetten).

ik vermoed dat de lamp gewoon werkt met je afstandsbediening, maar niet met de wandschakelaar?

dan zou je de lampdraad uit die bruine connector kunnen halen, en met zo een extra wago die aansluiten op de zwarte. die in de blauwe connector laat je zitten dan
https://www.elektramat.be/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/0/0/00264244_0-jpg.jpg

Een vreemde klusser.
Volgens mij moet je de lamp gewoon aansluiten aan blauw (de nul) en zwart (de schakeldraad).
Anders heb je constand spanning op de lamp.
Je kunt als je er eens wat aan moet werken de spanning met de lichtschakelaar afzetten.
Ook kun je hem uitschakelen zodat er geen rust stroom meer loopt.

zat er ook een schemaatje bij? mogelijk kun je ook bedienen met een puls schakelaar.

Als je hem aansluit op de zwarte en de blauwe draad komt er spanning op met de schakelaar.
En dan kan je hem waarschijnlijk met de AB gewoon bedienen.
De foto van de lamp is niet echt bruikbaar misschien een foto van de andere kant nemen.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (47%)]

Hoeveel schakelaars heeft die kamer