Hey gasten,

Een interessante vraag. Ik heb even met een stukje antiek te maken in vorm van een motor.

Bij een klant van mij is de koelpomp kapot, wens van de klant is om deze te vervangen voor een elektrische. Moeten hun weten, mijn job om het werkend te maken.

Nu mag deze pomp echt enkel en alleen aan op het moment dat de motor staat te draaien, omdat anders de kans bestaat dat de uitlaat volloopt.
De motor is wel uitgerust met een dynamo, en die staat enkel aan op het moment dat de motor is gestart.

De vraag... kan ik op D+ , waar normaal je lampje op zit, ook een relais plaatsen.
Normaal plaats ik deze (net als bijna iedereen denk) met of een halogeen lampje zwaar genoeg of met een weerstand parallel. Maar kan dit denken jullie?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Heel slecht plan:

het lampje zit VAAK tussen de + en de D+
als je er een relais zet, wil je die tussen de D+ en de - hebben.
Dat werkt dan dus niet, omdat je lampje en je relais dan een spanningsdeler wordene n je D+ dus weinig doet. (let op e.e.a. is afhankelijk van de weerstand/impedanties)

dat gezegd hebbende: ik zou niet willen dat als mijn dynamo kapot is, de waterpomp niet meer loopt met oververhitting als gevolg. Ik zou hier echt opteren voor een originele mechanische waterpomp. Over welk model motorfiets hebben we het? Met waterkoeling verwacht ik niet zo heel snel zwaar antiek, hooguit een fluitketel (suzuki GT 750)

Eens eens idd wordt plus. Gaat trouwens om een oude kruiser met budget problemen en dit had die nog liggen zegmaar..... om de situatie te schetsen.

Het gaat mijn in deze niet zo zeer om de pomp, dat regelen hun, ik zou alleen even moeten zorgen dat die draait.

En de optie; moment van niet draaien is de D+ een 'massa' want geen spanning, lampje brandt dan. Relais parallel eraan zetten, op het moment van dynamo in werking schakelt het relais af. NC contacten sluiten dan dus en schakelen de pomp in dan uiteraard.
Voeding van het relais + pomp staat uiteraard op het contact-relais gekoppeld, ander zou bij afschakelen contact de pomp weer aanslaan.

Zie schets.

Werkt de uitschakeling van de motor met een mechanische klep, of via contact?

Anders gewoon via contact laten lopen. Overneemcontact erbij.
Contact aan, pomp is uit. Zodra je op de pompknop drukt komt een relais in en die overbrugt de pompknop.
Je kunt de motor starten.

Bij uitschakelen contact valt het relais af en werkt de drukknop weer zodra je contact inschakelt.

Maar zet er aub duidelijk alarmlampjes bij en zorg dat de motorthermostaat + uitlaat temperatuurbeveiliging(of melding) het doet.

Zo'n 12v dompelpompje gaat het niet lang doen. Bij uitgevallen pomp smelt binnen de kortste keren de uitlaatslang door en ga je alsnog naar de bodem.
Heb ook zo'n budget cruiser maar dit soort dingen moeten gewoon in orde zijn en geen halve oplossingen. Op een cruciaal moment stopt de boel en drijf je net voor een vrachtschip of vaar je over een kano heen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (14%)]