Ik heb een 2e hands Elektra Beckum PK200 zaagtafel gekocht.
Men heeft de originele schakelaar vervangen door een opbouw schakelaar(zie foto).
De zaagmachine draait prima en zaagt zonder problemen.
Echter, ik wil qua veiligheid de schakelaar vervangen door een elektromagnetische (nullast) schakelaar (verplicht op machines). Zie foto
Er gaat vanaf de schakelaar een 3 aderig rubberkabel met ader kleuren bruin, blauw en zwart naar de motor. Zwart en Bruin waren doorverbonden.
Op het internet gezocht maar kon geen info vinden van de motor (AMETEK). Zie foto voor type nummer.
Het lijkt erop dat de zwarte ader de thermische beveiliging van de motor is. Echter meet ik een oneindige weerstand tussen zwart/bruin en zwart/blauw.
Wellicht geen thermische beveiliging of defect? In het laatste geval zou de motor niet moeten starten denk ik.
Iemand een idee waar ik meer info over deze motor kan vinden of hoe e.e.a. aan te sluiten?
Ik vraag me af of dit wel de originele motor is?
Heb zelf een PK255 staan waar een 'echte' Elektra Beckum' motor onder hangt, die ook voorzien is van een condensator.
Zit er een klemmenstrook op de motor waar de kabel op uitkomt?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje
Golden Member
Op foto 4 en 5 die van de schakelaar staat rechts "IN". Op de klemmen 1 en 3 moet dan ook nul en fase. Op klem A1 moet denk ook fase. Als je dan de drukknop indrukt en hij blijft niet hangen dan fase en nul omdraaien.
Links is "OUT" met de klemmen 2 en 4.
Echter meet ik een oneindige weerstand tussen zwart/bruin en zwart/blauw.
Volgens foto 3 zit er nog elektronica in de motor(aansluitdoos).
Dus wie weet wat je hoort te meten?
Wellicht geen thermische beveiliging of defect?
Volgens diezelfde foto 3 is er geen thermische of temp beveiliging aanwezig.
Maar wie weet...
Iemand een idee waar ik meer info over deze motor kan vinden of hoe e.e.a. aan te sluiten?
Als jezelf alle nummers van het type plaatje al hebt ingeklopt wordt de kans erg klein.....
De schakelaar op foto 4 heeft geen A1, op foto 5 dan weer wel....
Op 25 oktober 2023 19:26:08 schreef Hunebedbouwer:
De eerste 2 foto's zijn van de machine, waar komen de andere vandaan?
De andere foto’s heb ik van websites die dergelijke machine schakelaars leveren, dus niet van Elekra Beckum (= nu Metabo)
Op 25 oktober 2023 19:04:38 schreef help:
Ik vraag me af of dit wel de originele motor is?
Heb zelf een PK255 staan waar een 'echte' Elektra Beckum' motor onder hangt, die ook voorzien is van een condensator.Zit er een klemmenstrook op de motor waar de kabel op uitkomt?
Ga ik komend weekend even naar bekijken en laat het weten
Op 25 oktober 2023 21:03:53 schreef OXO:
[...]Volgens foto 3 zit er nog elektronica in de motor(aansluitdoos).
Dus wie weet wat je hoort te meten?[...]
Volgens diezelfde foto 3 is er geen thermische of temp beveiliging aanwezig.
Maar wie weet...[...]Als jezelf alle nummers van het type plaatje al hebt ingeklopt wordt de kans erg klein.....
De schakelaar op foto 4 heeft geen A1, op foto 5 dan weer wel....
Foto 4 en 5 zijn inderdaad wat verwarrend. Schakelaar is te koop in 4 polig e; 5 polig, waarschijnlijk heb de plaatjes verwisseld
Op 25 oktober 2023 23:52:54 schreef Plukvandepetteflet:
[...]De andere foto’s heb ik van websites die dergelijke machine schakelaars leveren, dus niet van Elekra Beckum (= nu Metabo)
Omdat ik twijfelde nog even gecheckt. Foto 3 (aansluitschema) komt van de website van kruis https://www.kruis.nl/metabo/
en staat bij Metabo PK200.
Dus waarschijnlijk ook voor deze zaag van toepassing.
Dus waarschijnlijk ook voor deze zaag van toepassing.
Zodra je "waarschijnlijk" kunt weglaten kan het opgelost worden... tot dan blijft het gissen, tijd veliezen en mss schade veroorzaken.
Op 26 oktober 2023 20:09:26 schreef OXO:
[...]
Zodra je "waarschijnlijk" kunt weglaten kan het opgelost worden... tot dan blijft het gissen, tijd veliezen en mss schade veroorzaken.
Dat is het schema wat bij deze machine hoort volgens de tekeningen op deze website. Dus ‘waarschijnlijk’ is niet van toepassing.
Op 25 oktober 2023 23:53:53 schreef Plukvandepetteflet:
[...]Ga ik komend weekend even naar bekijken en laat het weten
Motor komt qua maatvoering exact overeen met de tekening
Aansluitingen in aansluitdeksel van de motor, is een totale verrassing
De zwarte ader is niet aangesloten !!
Bruin/blauw naar motor, parallel hieraan de condensator
Aansluitkosten zat ook relatief veel stof in. Hier heeft de vorige eigenaar blijkbaar iets gewijzigd.
[Bericht gewijzigd door Plukvandepetteflet op (11%)]
Na wat zaagwerk te hebben gedaan bleef ik me afvragen hoe e.e.a. was aangesloten in de motor.
Bleek dat bij de motor er maar 2 aders waren aangesloten (??) waaronder de groen/gele. Zie foto 1.
De zwarte ader waarvan ik dacht dat dit de motorbeveiliging is, is helemaal niet aangesloten.
De motor uitgebouwd om een grondiger inspectie te kunnen doen.
Het blijkt dat de motor rechtstreeks is aangesloten en de besturingsunit, nog wel aanwezig is (binnenzijde motorkap) , maar buiten werking gesteld. De 3 aansluitdraden zijn kort op de unit afgeknipt.
Ik ben nu aan het zoeken op internet naar meer info over de elektronische unit, maar meer dan een blokschema vind ik niet. Op sommige sites voor reserve onderdelen staat dit onderdeel ook niet (meer) in de lijst.
Vraag me af of er risico's zijn om de besturingsunit buiten werking te zetten en deze motor op 2 aders aan te sluiten met parallel hieraan de condensator.
Op zich lijkt me het geen probleem want wasmachine motoren sluit men volgens mij op dezelfde manier aan.
Echter, dit is geen wasmachine 
PS in de besturingsunit zie ik BTB24 (triac) op koelplaat gemonteerd. Wellicht een soft start unit?
Iemand suggesties en/of info over de besturingsunit?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Zit er ook een plaatje op de motor waar het vermogen en de stroom (Amp) op staan?.
Ik denk dat de print een softstarter is.
Op het motorplaatje (zie foto) weinig info t.a.v. vermogen/stroom.
Op het frame van de zaagtafel is onderstaand plaatje bevestigd.
Ik ga uit van vermogen 1700W
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ook wel raar dat er een motorcondensator aanhangt, terwijl er een seriemotor inzit..
zaagtafel is van 2000, de motor mag niet continu belast worden, 4 min zagen 6 min afkoelen. de motor lijkt origineel een seriemotor te zijn. die condensator hoort er niet in, china geval..
[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]
Dank voor jullie reacties.
De condensator lijkt er ook later te zijn ingezet, want voor deze kabel is een provisorische doorvoer gemaakt bij motor aansluiting (niet stofdicht)
Ja, motor lijkt inderdaad ouder o.b.v. type plaatje.
Bij motor aansluiting zie ik alleen aansluitingen voor 2 x motor wikkeling en 2 x koolborstel
Ik zou daar ook een thermisch contact verwachten maar heb deze nog niet kunnen ontdekken .
Maar misschien zit deze ook in de unit die is losgeknipt
Thermische beveiliging zou ook onderdeel kunnen zijn van de (standaard ingebouwde) schakelaar