Op maandag 16 februari 2026 14:02:49 schreef marein:
Dit is de meting van een van de twee zekeringen[bijlage]
Ik denk dat deze zekering kapot is. Klopt dat?
Een nieuwe bestellen? De andere glaszekering is niet gevuld met zand, het dradje is heel en heeft 0,0001 weerstand
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dit staat op de zekering
M10/250V/D
En boven de plek waar hij inzit staat F8M10D. Wat is dat voor type zekering en waar koop ik die het best? Wat mag die kosten?
[Bericht gewijzigd door marein op (33%)]
Op maandag 16 februari 2026 14:59:19 schreef marein:
Dit staat op de zekering
M10/250V/D
En boven de plek waar hij inzit staat F8M10D. Wat is dat voor type zekering en waar koop ik die het best? Wat mag die kosten? [bijlage]
[Bericht gewijzigd door marein op (32%)]
Klopt het dat deze zandgevulde zekering 10A/250V en Fast dus snelwerkend is. Dan moet ik daar naar zoeken.
Waar staan die 8 en D voor?
Op de foto's zag ik dat bij Dori dezelfde zekering geklapt is. Ben benieuwd of die oven het nog doet met die nieuwe zekering.
Zijn deze oké? Kennen ze bij Gamma het verschil niet tussen A en Ah?
https://www.gamma.nl/assortiment/handson-glaszekering-10-ah-snel-5-stu…
[Bericht gewijzigd door marein op (44%)]
Op maandag 16 februari 2026 19:43:37 schreef smd:
Is een zandgevulde zekering type Snel, 8A formaat 5x20
Zat er een verkeerde zekering in? Daar staat op M10/250V/D. Dan zat de originele zekering er kennelijk al niet meer in.
Dan zijn die zekeringen van de Gamma dus niet goed.
Oké, dan ga ik verder zoeken.
De Gamme heeft geen 8A zandgevulde glaszekeringen. Ik zie ze ook niet zo gauw ergens anders.
Ik heb wel met blusmiddel gevulde 8A glaszekeringen gevonden en keramische 5x20 mm zekeringen gevonden. Welke hebben de voorkeur?
EricN
Normaal kun je zoiets bij elke witgoedzaak met eigen hersteldienst wel krijgen. Die gamma zekeringen zijn ook van belabberde kwaliteit. Of bij een online verkoper.
Even de siemens exploded view erbij gehaald. Zie afbeelding. Er staat duidelijk M10A.
Aswo doet het volgende. Zie afbeelding. Zet ik dit in fixparts (particuliere deel) dan krijg ik: https://fixpart.be/nl/product/eska-522727-keramische-zekering-5x20mm?_…
10 zekeringen zijn niet overbodig als je naar een sluiting zoekt.
M10A is een zekering welke voor normaal magnetron gebruik wel ietwat te veel is, met de inschakelvertraging goed werkende is 8A zandgevuld of keramisch prima werk. En ja, het zal via Internet per 10 gaan. Ander optie wat EricN zegt, een witgoed zaak met reparatie dienst.
Op dinsdag 17 februari 2026 11:17:42 schreef smd:
M10A is een zekering welke voor normaal magnetron gebruik wel ietwat te veel is, met de inschakelvertraging goed werkende is 8A zandgevuld of keramisch prima werk.
Ik houd me liever aan de 10A in de producttekening. Alleen die M van medium fast zit me dwars. Ik heb nu een originele voor deze oven bestemde 10A van Bosch gevonden. Productnummer 00029469. Blijkt echter belachelijk duur: 15 euro per 2 zonder verzendkosten. Van fabrikant Bosch dus, zeggen ze, maar dan nog weet ik niet of die vervanger wel echt M is want dat kan ik niet zien. Hij heeft niet die originele kleurtjes op het glas want het is een keramische. EricN stelt dus via FixPart een gangbare trage voor. Kan dat kwaad? Of is dat de reden waarom jij 8A voorstelt? Of zal ik toch maar voor die dure van Bosch gaan?
EricN
Ik gebruik nooit andere(aswo vervanger). Op die fractie van een seconde gaat het niet aan komen. Bij een winkel aan de toog gaat het waarschijnijk goedkoper zijn. Dan kun je bv per stuk kopen.
Nog een vraagje voordat ik de nieuwe zekering erin stop. Een vriend, gepensioneerde werktuigkundige op de grote vaart, zei dat ik voordat ik de zekering erin stop eerst de klemmetjes daarvoor even kan doormeten om te zien of er daarachter een sluiting zit. Uiteraard zonder stekker in stopcontact. Is dat idd zinnig om te doen bij een moderne oven met chips en diodes etc?
Vandaag komt het doosje aangeraden zekeringen. Kan er dus flink wat afknallen. Ik hou jullie op de hoogte.
EricN
Bij deze oven weinig zinvol hoewel het nooit af te raden is want je weet maar nooit. De meeste sluitingen bij deze modellen zijn hoogspanning en actuators. Deze meet je niet na de zekering. De actuatoren kun je mss uitmeten maar ook daar geen 100% zekerheid. Achter de print zitten 2 bruinrode pistonnetjes (zie foto). Trek de draden los (1 zijde is genoeg, onthoud waar of trek foto) en vergelijk de weerstandswaarde van beide. 2 tegelijk stuk is mss wat te toevallig. De hoogspanning is wat moeilijker. Je zou kunnen de 2 actuatoren en de grote trafo kunnen afkoppelen. En dan bij test zo proberen. En dan 1 voor 1 terug aankoppelen. Spanningsloos uiteraard. De trafo enkel aan 1 zijde primair(!!!) Los leggen. Blijf vd hoogspanning ver weg!!! Dat bijt niet, dat dood.
Ik vond vaak de hoogspanningscondensator of de zener diode in sluiting, soms de actuator. Dus meet die door op sluiting
EricN
Klopt maar die meet je niet door achter de zekering te meten. Dan moet je al specifiek op dat hoogspanningsgedeelte meten. Na 5 minuten wachttijd (dat zal nu al wel lang voorbij zijn) is het gevaar wel weg.
Oké, duidelijk. Dwz voorlopig te ingewikkeld. Ik ga nu even niet verder dan de nieuwe zekering. Tenslotte is dat ook iets dat na 30 jaar kapot kan gaan zonder specifieke aanleiding. ?
Ik denk dat als het bij Dori niet had gewerkt hij nog wel terug zou zijn gekomen met vragen......
EricN
Kan zeker! Gisteren nog 1 gehad. Wel er moeten op attent maken om ijzeren spullen er uit te laten. Reflectie kan ook piekstromen geven.
Op woensdag 18 februari 2026 11:40:40 schreef smd:
Gaat de zekering er weer uit ff opletten bij knal of luid gebrom…
Hij ging eruit met een knal volgens mijn vriendin maar ik zal luisteren -als ik er bij ben- wat hij de volgende keer doet.
[Bericht gewijzigd door marein op (14%)]
Op woensdag 18 februari 2026 11:35:52 schreef EricN:
Kan zeker! Gisteren nog 1 gehad. Wel er moeten op attent maken om ijzeren spullen er uit te laten. Reflectie kan ook piekstromen geven.
Die van mij (31 jaar oud, iets ouder dus dan deze) doet het dus nog steeds en ik zet regelmatig stalen bakvormen, rvs schalen er in om iets op te warmen met magnetron en tegelijkertijd te bakken of gratineren met oven- en grillfuncties. Hij vonkt ook wel eens, dan verschuif ik de schaal iets op het rooster tot het stopt. Daar heeft hij zich al die jaren nooit wat van aan getrokken.
Dan heb je geluk, maar ik zou als je ooit een nieuwe koopt zeker niet meer doen! Kijk hier maar eens op CO wat betreft 23 sec probleem.
Het kan niet ijzer en magnetron, vonken is al niet ok..
Een knal dan is het een actuator waarschijnlijk
Dank jullie voorlopig allen voor de ondersteuning. Na de volgende knal of brom meld ik me weer. Voorlopig worden een kopje water, de grill en de oven weer 'piepend' warm. Volgens mij de antenne. Maar dat was al. Dat heeft de mijne ook. Al jaren. Kan er iets gesmeerd worden wat dat verhelpt?
Oja en tussen de contacten van de zekering liep de weerstand iig op tot 0,999... Misschien meer maar dat heb ik niet afgewacht. Heb de zekering er in gedaan, juichend de tijd ingesteld en een kopje met water gevuld..
Hopelijk heb ik jullie voorlopig niet meer nodig!
Toch nog een vraagje, moet ik die gewone trage zekering nog vervangen door de officiële M?