miedema
Golden Member
TestController definities
Een verzameltopic van device configuration files voor TestController. Van en voor CO'ers 
Dit topic is een voortzetting van het Racal-Dana 1998 driver voor TestController BETA test topic.
Nadat de Racal-Dana definities rond waren, was dat topic verworden tot een vergaarbak van nieuwe TestController definities. Daar lastig te vinden, en beter dus om die te verzamelen in een eigen topic.
Natuurlijk zitten die definities standaard in een volgende versie van TestController, maar hier vindt je ze het eerst 
.
Nog even voor het gemak links naar de posts met definities uit het Racal-Dana topic op een rijtje:
Racal-Dana 1998 en 1999 device configuration file
Racal-Dana 1991 en 1992 configuratie file
HP/Agilent/Keysight 3458A configuratie bestand voor TestController
Fluke 863, 865 en 867B Graphical Multimeters
TestController definitie voor de Philips PM2811 voeding
.
En dan hier onder verder met nieuwe definities...
Ik ben benieuwd welke CO’ers er ook definities gaan schrijven om hun meetapparatuur breder inzetbaar te maken, en met dezelfde spullen leukere en geautomatiseerde metingen te doen 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
TestController definitie voor de Fluke 8840A multimeter
Ik heb een definitie geschreven voor de nog immer populaire Fluke 8840A

Alle plaatjes klikbaar voor grotere versies
Deze meters zijn ongeveer 20 jaar lang geproduceerd. Zeker voor moderne begrippen heel erg lang!
De productie begon rond 1985. Van voor het ontstaan van SCPI dus... De meters spreken dus een eigen taaltje, en de eerste versies kenden zelfs geen identificatie commando (iets als *IDN?)
Om compatibel te zijn met die oude 8840A’s checkt deze definitie bij het opstarten dus niet of het juiste model wel online is. Maar als je een latere 8840A hebt (ongeveer vanaf 1990) kun je die identificatie wel instellen door de puntkomma weg te halen aan het begin van deze regel: "; #verifyDevice "8840A" model?". Meer info, zoals bij mij gebruikelijk, in de header van het definitie bestand.
De code voor GPIB commando’s, en dus ook het identificatie commando (G8) zitten in een ROM op de GPIB interface kaart. Daarvan zijn een flink aantal versies gemaakt, De mijne is een vroege:
Je ziet in één blik dat dit antieke elektronica is
Een Zilog Z8 met de ROM als piggy-back, en dat in een productie model.
Latere GPIB kaarten zien er dan ook heel anders uit. Meer info over de diverse GPIB versies in deze post op EEVblog: Fluke 8840A/AF GPIB board.
.
Een screenshot met de menu’s:
Wat misschien vreemd is, is het menu item “Display mode: Normal / Blank”. Dat heb ik toegevoegd omdat het manual zegt dat in de Fast mode de nauwkeurigheid hoger is met het display uit.
(Voor de Trigger en Display menu items zijn er pop-up tips met uitleg)
.
Naast de menu’s laat het screenshot ook de frequentiecurve van mijn 8840A zien. -3dB bij 450kHz is niet slecht voor een meter die begin tachtiger jaren ontworpen is 
De rest van de meter is ook erg goed gemaakt:
De referentie is de beroemde SZA263 (ook gebruikt voor de Fluke 732A en vroege 732B Volt standaarden). Verder mooie laser geëtste weerstanden op keramisch substraat etc.
Deze meters zijn erg stabiel. De mijne is voor het laatst gekalibreerd in 1997, en is nog steeds in cal.
Mijn definitie voor de 8840A vindt je hier : Fluke8840A.zip
groet, Gertjan.
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Je bent productief met TestController definities zeg!
Er waren 2 versies van de 8840, de 8840A en de 8840A/AF (zie: bron), de laatste was MIL-spec dus AF zal wel voor AirForce hebben gestaan (Tek had versies voor US Marine met codes USM).
Is deze ook te gebruiken voor de 8842A? Volgens mij was dat een uitgeklede 8840A waarbij je AC meten als optie moest bijkopen.
ROMS voor de bovengenoemde modellen staat hier. Helaas de ROMs voor de GPIB controller nog niet kunnen vinden voor je.
Hi Gertjan, 
Weer een mooi topic!
Ik heb volgens mij de eerste versie van de 8840A toen hij net op de markt kwam.
Op DC wijkt hij een paar digits af en dat na ongeveer 30 jaar na zijn laatste kalibratie.
flash2b
De 8842A is een beter model dan de 8840A en heeft een extra bereik en nog wat betere specs.
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Ik heb het eens nagezocht in de Fluke catalogus van 1988. Daar is de info uitgebreid. (toen waren de meters nog nieuw, en paradepaardjes
).
De Fluke 8840A/AF is grotendeels gelijk aan de "gewone" 8840A. De True RMS AC metingen zijn gelijk aan de gewone 8840A, alleen is die extra print daar een optie. Verder is het vooral "ruggedized"
Die DC Voltage ratio uit jouw link kan ik in de Fluke catalogus niet terug vinden.
De Fluke 8840A/AF wordt dus volledig door mijn definitie ondersteund. (Temeer daar er bij opstarten er geen identificatie check is
).
De 8842A is juist het topmodel. Grotendeels gelijk aan de 8840A, maar hij heeft een paar bereiken extra: 20mV DC, 20Ω en 200mA DC.
Hij wordt dus grotendeels door m'n definitie ondersteund, alleen die extra bereiken zitten niet in de menu's....
Het zou makkelijk zijn om een definitie voor de 8842A te maken: waarschijnlijk alleen die extra bereiken toevoegen.
Maar dan zou ik toch het liefst even zo'n 8842A hier hebben, om te checken dat het ook echt probleemloos werkt 
Dank je voor het zoeken naar de ROMs! Maar ik denk niet dat ik met de GPIB ROM ga ROMmelen
. Het werkt prima zo, dus: afblijven...
groet! Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha Blackdog
,
Je was me voor 
Jij had toch ook een 8842A? Of is dat de meter die je verkocht hebt?
Inderdaad is die 8842A ook wat strakker gespect.
Ik denk dat mijn 8840A van wat later is, maar ik heb er pas vrij recent een GPIB kaart bij gevonden. En die is wel héél oud... (Verder werkt het probleemloos samen, behalve die missende identificatie)
groet! Gertjan.
miedema
Golden Member
TestController definitie voor de Rigol DG1000Z ARB generatoren
Ik heb een definitie geschreven voor de Rigol DG1000Z series ARB generatoren (DG1022Z, DG1032Z en DG1062Z)
Deze generatoren zijn nog steeds terecht populair, hoewel ze nu wat ingehaald zijn door recente 16 bits modellen.
(zie voor een vergelijk van mij met een populaire Siglent 16 bitter: Siglent SDG2042X en Rigol DG1032Z AWG generatoren bekeken)
Het leuke van een generator die je met TestContoller kunt besturen dat er een wereld open gaat van geautomatiseerde frequentiecurven etc. 
Uiteraard kun je de generator ook instellen vanuit TestController:

klik op plaatje voor groter, beter leesbare versie
Het lijkt er op dat Rigol voor al z'n generatoren dezelfde SCPI commando set gebruikt. Dus kon ik flink lenen van een al bestaande definitie voor de DG9xx ARB's. Het was vooral aanpassen aan de functionaliteit van de DG1000Z, en onvolkomenheden in die DG9xxx definitie aanvullen en verbeteren.
Maar helemaal probleemloos was het niet. Zo bleek dat als ik het niveau van de (ARB) DC offset opvroeg, ik de waarde van de Sinus terug kreeg
.
Dat opvragen heb je nodig zodat TestController kan teruglezen wat de generator op dat moment uitgeeft.
Oplossing was om de waarde van die DC offset dan ook maar naar de sinus te schrijven
.
Natuurlijk komt deze definitie in de volgende update van TestController.
Maar CO'ers vinden hem alvast hier: Rigol_DG1000Z.zip
Overigens is er voor die Siglent ARB generatoren (SDG10xx en SDG20xx) al een uitstekende definitie in Testcontroller beschikbaar. Zeker een aanrader!
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Er is een nieuwe versie van TestController: V2.44
Al mijn bovenstaande definities (of alweer geupdate versies daarvan) zitten nu in de standaard distributie.
Verdere verbeteringen en aanvullingen:
Changed: Scales for chart uses SI prefix in numbers.
Added: Rigol DG1022Z, Rigol DG1032Z, Rigol DG1062Z arb generator (Thanks Gertjan)
Updated: HP3458A and Racal (Thanks Gertjan)
Changed: HP34401A & E363xA bench meter updated (Thanks the Chris)
Added: Array 372zA electronic load (Thanks Finnaaah)
Added: UNI-T UT325 Tenma 72-7715 thermometer (Requires hardware modifications to device).
Added: Hioki DM7275, Hioki DM7276 Precision DC Voltmeter (Thanks Lajt)
Added: isLogging(), isLoggingToDisk(), loggingInterval() functions.
Added: Riden DPS5020 power supply (Thanks Mayco)
Fixed: Riden 60xx, itow not working (Thanks Pukker)
Fixed: AR488Lan GPIB interface was not selectable
Fixed: ProLogic GPIB uses lowercase control clr/llo/loc/trg commands
Changed: Block driver Ascii input will ignore any non-numeric character except -
Added: Block driver special minus tag
Added: Block driver support for end termination
Added: Fluke 8840A Digital Multimeter (Thanks Gertjan)
Added: Rigol MSO5104 Oscillioscope (Thanks Gulftown)
Added: Socket support for Definition driver in DMM2
Added: Support for GPIB control lines in SCPIx driver
De laatste versie is hier te downloaden: TestController Notes & Download (helemaal onderaan die pagina).
Als je de melding "New Version" in TestController ziet, dan kun je op F1 drukken om op dezelfde pagina terecht te komen.
Gewoon de oude TC bestanden vervangen door de nieuwe uit de ZIP, en klaar is Kees 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Testcontroller definitie voor de Keithley 199 DMM
Ik heb een definitie geschreven voor deze, ook bij CO'ers, nog steeds populaire 5,5 digit DMM.
Die populariteit is terecht. De meter is snel en stabiel. Het grote rode alfanumerieke display is prachtig, en vanaf flinke afstand prima af te lezen.
Door de niet-verwarmde referentie (1N4579) is de meter meteen na aanschakelen prima bruikbaar. Natuurlijk is de Tempco daardoor iets minder ideaal. En is de meter pas na een paar uur op z’n nauwkeurigst.
.
Net als de moderne Keithley’s gebruikt hij om stabielere metingen te doen intelligente filtering in plaats van langere NPLC’s. Die filtering is een intelligente middeling: als een meetwaarde te ver uit de middeling ligt, dan wordt dat gemiddelde weggegooid, en begint het middelen opnieuw vanaf die nieuwe waarde. Daardoor kan de uitlezing stabieler zijn terwijl hij toch snel blijft.
Je kunt kiezen tussen geen middeling, Internal filter (standaard) of front filter (grotere window en langer gemiddelde). Het internal filter heeft voor iedere meter instelling (mode en range) aparte parameters die voor die omstandigheden optimaal zijn.
.
Een bijzondere feature is "Auto/Cal Multiplex". Voor elke meting doet de K199 dan een null en offset meting om alle offsets er uit te rekenen. Eigenlijk altijd aan laten, tenzij je de maximale snelheid nodig hebt.
In mijn TestController definitie worden alle functies van de Keithley 199 ondersteund:
Als je de Keithley 199 uitleest over GPIB, dan krijg je een digit meer resolutie. En dat is echt 6,5 digit: 3.300.000 count. Die laatste digit is (met filtering) stabiel genoeg om ook nuttig te zijn. De basis nauwkeurigheid blijft natuurlijk wel 70ppm, maar om sneller en beter trends te zien is het fijn.
.
Veel Keithley 199’s hebben een ingebouwde scannerkaart. Die scanner wordt niet ondersteund. Dat is niet makkelijk te doen in TestController. En mijn oplossing is sowieso om dan gewoon meer DMM’s te gebruiken 
.
Ook zeer bruikbaar zijn de AC dB modes. TrueRMS, met 0dB=1V, of relatief. Een continu bereik van -75dBV tot +49dBV met een resolutie van 0,01dB.
En het frequentiebereik is ook niet slecht:
Met een bereik van 5Hz tot 880kHz (-3dB) kan deze Keithley de concurrentie met veel moderne meters aan.
.
Helaas was ik nét te laat met het inleveren van deze definitie om de nieuwe TestController versie nog te halen (een paar uur...)
Maar CO’ers kunnen de Keithley 199 definitie hier alvast downloaden en gebruiken: Keithley199.zip
groet, Gertjan.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Interessant. Welke GPIB modules gebruiken jullie, de AR488? Is die ergens als geheel met alles erop en eraan te koop? Er staat zoveel op internet dat je (lees: ik) er de weg in kwijtraak.
miedema
Golden Member
Ha Hoeben,
Ik gebruik inderdaad vooral AR488 GPIB -> USB adapters.
Die AR 488 is een hobby project, en niet commercieel te koop. (Op "AR488 GPIB" zoeken op AliExpress levert niets op, verbazingwekkend eigenlijk
)
De AR488 is een (verbeterde, en uitgebreide) kloon van de Prologix GPIB adapter, die natuurlijk gewoon te koop is.
Beiden werken even goed in Testcontroller.
Voordeel van de AR488 is dat hij veel goedkoper is, en veel compacter gebouwd kan worden.
Kijk maar hier en verder in het Racal-Dana topic.
Alle info is te vinden in het EEVblog topic: AR488 Arduino-based GPIB adapter
Dat is inderdaad een lang topic geworden... Maar gelukkig staat alle belangrijke info in de startpost. Met ook links naar de belangrijkste posts.
.
Toevallig heb ik net weer wat voorraad aangevuld om de meest populaire compacte versie met een ProMicro te maken:
- GPIB connectors Let op: kies voor de "24p Male solder" versie!
- 5V ProMicro kies "USB-C 3-6V)
- Printen heb ik laten maken bij JLCPCB met deze gerbers.
- De software tenslotte kun je downloaden van https://github.com/Twilight-Logic/AR488. Met de standaard Arduino IDE is die probleemloos in de ProMicro te laden (geen aanpassingen nodig)
Op die github plek staat overigens ook de nodige info. Evenals in het prima AR488 manual, dat ook bij de software download zit.
Zo moet je een eind komen 
groet, Gertjan.
Ha Gertjan,
Handig overzicht!
Bedankt voor alle tijd en moeite die je weer in dit project hebt gestopt.
Henk
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
@Miedema, zie net dit topic voorbij komen.
Heb recent onderstaand topic gestart voor Siglent i.c.m. TestController.
Misschien een idee om deze bij je overzicht te zetten in de startpost?
Heb in de tussentijd ook een topic op EEVBlog gestart omdat ik vermoed dat degene die de Siglent definitie geschreven heeft hier ook actief is.
Wordt vervolgd!
miedema
Golden Member
Ha Piet elektro.
Dit topic is "Een verzameltopic van device configuration files voor TestController. Van en voor CO'ers". (1e regel startpost...)
En dus geen TestController support topic....
Zie voor mijn antwoord in je eigen topic, dat je hier een paar dagen terug voor geopend hebt.
De beste plek voor vragen is het "officiële" TC support topic op EEVblog: Program that can log from many multimeters.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ik had er misschien bij moeten vermelden dat zodra het werkt je hem bij de startpost kunt zetten. Dan heeft iedereen er wat aan 
Je hebt al flink wat werk verzet met dit programma, chapeau!
Ik zag inderdaad je reactie, bedankt daarvoor. Straks even lezen en reageren.
flash2b
HKJ heeft een nieuwe versie (v2.49) van TestController online gezet, met nieuwe drivers en bugfixes.
Release notes: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
Download: https://lygte-info.dk/pic/Projects/TestController/TestController.zip
miedema
Golden Member
Er is een nieuwe versie van TestController: V2.49
Ook mijn Keithley 199 definitie zit nu in de standaard distributie. Van verschillende andere definities had ik updates ingediend, en die zitten er nu ook in.
(Via de links in dit topic haal je altijd mijn recentste versie op)
.
Zie hier de update post van HKJ met alle veranderingen en toevoegingen.
De laatste versie is hier te downloaden. Of ga naar: TestController Notes & Download (helemaal onderaan die pagina).
Als je de melding "New Version" in TestController ziet, dan kun je op F1 drukken om op dezelfde pagina terecht te komen.
Gewoon de oude TC bestanden vervangen door de nieuwe uit de ZIP, en klaar is Kees 
groet, Gertjan.
.
edit: Dat heb je als je een uitgebreidere post maakt, dan is flash2b sneller 
miedema
Golden Member
TestController definitie voor de Fluke 8845A en 8846A DMM's.
Ik heb een nieuw device configuration file geschreven voor de Fluke 8845A en 8846A DMM's.
Er bestond al een definitie voor deze DMM's. Maar toen een bevriende CO'er met zijn 8845A langs kwam, bleek zijn meter niet te werken onder TestController...
Oorzaak bleek dat zijn meter een oudere firmware draaide, die niet het uitlees commando van de driver kende. Ik heb daar wat meer over geschreven op EEVblog.
Nu was die oude driver ook uiterst spartaans. Alleen uitlezen, maar alle instellingen moest je op de meter zelf doen. En alleen LAN connectie werd ondersteund.
Tijd dus voor een nieuwe en betere driver 
Mijn nieuwe configuration file ondersteund alle firmware versies van de 8845A en 8846A. Ook ondersteund hij alle aansluitmogelijkheden: LAN, COM en GPIB.
Verder zijn er nu uitgebreide Setup Menu's:

klik op plaatjes voor grotere versies
Bijzondere aandacht heb ik dit keer besteed aan de NULL (offset) functie.
Als je de offset functie aan zet, dan wordt de meetwaarde die op dat moment in de buffer zit genomen, en die waarde wordt van de volgende metingen afgetrokken.
Maar dan moet er natuurlijk wél een waarde in de buffer zitten. Dat is in Testcontroller niet altijd het geval. Bijvoorbeeld als er niet gelogd of gemeten wordt, en als laatste de menu's zijn bediend of uitgelezen.
Als je met deze definitie de NULL functie aan zet, dan wordt er aansluitend een meting gedaan. Zodat er altijd een waarde in de buffer zit voor de Math functie
.
.
Als extraatje de frequentiecurven van 8845A en 8846A in één meting:
De metingen voor de 100mV en 10V bereiken zagen er nauwelijks anders uit. Dat is een compliment voor deze meters
.
Het nieuwe configuration file vindt je hier: Fluke8845A-8846A.zip.
.
Als je deze device driver wilt gebruiken vóór hij in een volgende versie van Testcontroller is opgenomen, dan moet je hem, zoals gebruikelijk, kopiëren naar: Documenten/TestController/Devices. Drivers in die map hebben voorrang boven de standaard TC drivers.
Maar in dit geval moet je óók de oude "Fluke8845A.txt" and "Fluke8846A.txt" drivers uit de TestController/Devices installatie map verwijderen. Omdat de nieuwe definitie gebruikt maakt van #metadef's werkt dat voorrangsmechanisme hier niet goed. (Één nieuwe definitie vervangt 2 oude definities)
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
TestController nieuws:
- Nieuwe TestController versie! Versie V2.58 is uit.
Bovenstaande Fluke 8845A & 8846A definitie is daar in opgenomen.
Voor verdere info zie het release bericht.
- Dave van EEVblog heeft een video over TestController gemaakt.
(Natuurlijk gaat dat ook over de Brymen BM2257 die EEVBlog verkoopt, en nu door TestController ondersteund wordt)
groet, Gertjan.
flash2b
Geen credits voor je werk in de release notes 
Goed dat dit programma nog steeds door wordt ontwikkeld.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Dat was mij ook opgevallen
. Bij eerdere definities was dat altijd wél zo.
Mogelijk is dat omdat er al definities voor de Flukes 8845A en 8846A waren. Mijn definitie is dus geen nieuw toegevoegde functionaliteit.
Natuurlijk staan ze wel in "About -> Thanks for making more definitions to:" in het rijtje achter mijn naam.
Begint trouwens een aardig rijtje te worden 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
TestController ondersteuning voor de Tektronix DMM4040 en DMM4050.
Deze Tektronix meters zijn nagenoeg gelijk aan de Fluke 8845A / 8846A.
Dank zij een geleende meter van Blackdog heb ik nu deze meters aan m'n Fluke 8845A/8846A definitie kunnen toevoegen.
Verder was er op EEVblog wat gedoe over het feit dat in de Tabel niet alle digits die de meter uitgeeft zichtbaar waren.
Dat was eigenlijk een beginners opmerking. In TestController worden altijd alle digits die de meter uitgeeft in de tabel bewaard, en dus ook opgeslagen als je een .CSV saved.
Alleen volgen de Tabel, en "Current values", voor het aantal weergegeven cijfers of decimalen de setting uit de definitie. Je kunt dat altijd aanpassen door op de kolom rechts te klikken, en naar eigen voorkeur een andere instelling te kiezen:
Ik heb nu meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de definite zo aan te passen, dat altijd alle digits die de meter uitgeeft ook in de tabel zichtbaar zijn.
Daarbij was het leuk om te ontdekken dat de meter in sommige modes (zoals DCV) soms een digit extra uit geeft
.
De nieuwe definitie zit in de volgende release van TestController. Maar als je er nu al mee aan de slag wilt, dan vindt je hem hier: Fluke8845A-8846A.zip
Met dank aan Blackdog
.
groet, Gertjan.
flash2b
TestController definitie voor de Yokogawa 7551/7552/7561/7562 Digital Multimeter.
Mijn recent aangekochte Yokogawa 7552 had geen TestController ondersteuning, maar heeft wél een RS232 poort, dus ik ben aan de slag gegaan om een definitie te schrijven.
Met behulp van de beschikbare documentatie, voorbeeld definities (oa. Keithley199 hierboven), hulp van HKJ op EEVBlog en hulp van miedema is het me gelukt om een werkende versie te maken.
De Yokogawa 7552 koste 160.000 JPY in december 1988 toen hij uit kwam, wat €945 is. (dat is €2203 vandaag de dag in 2025). Ik denk dat mijn exemplaar uit 1991 komt, dus 34 jaar oud. Hij is nog helemaal in spec en kan nu, met behulp van de definitie, met moderne middelen worden uitgelezen. Verder is het qua uiterlijk en bediening een hele mooie meter en hij reageert ook erg snel.
Hier is te zien dat de meter lekker babbelt met TestController en er grafieken en logs kunnen worden gemaakt.
De definitie hieronder is een MVP versie, geavanceerde functies moeten direct op de meter worden ingesteld.
Ik heb de definitie geschikt gemaakt voor alle 4 de versies van deze meter dus naast de 7552 ook de 7551 (geen 4W, AC stroom, AC frequentie en 20A), 7561 (geen DC stroom, AC stroom, AC frequentie) en 7562 (geen 20A).
Het betreft hier een beta versie die ik time-boxed heb geschreven. Mocht je een geschikte meter hebben en na gebruik opmerkingen, aanmerkingen of suggesties hebben voor toekomstige versies, dan hoor ik het graag.
Yokogawa 7551-7552 v0.25 MVP Beta.zip
Zie: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Leuk dat je een definitie voor je Yokogawa hebt gemaakt!
Goed hoor, dat zouden meer mensen moeten doen. Het geeft flink extra functionaliteit aan je meter...
.
MVP versie??? Dat moest ik Googelen: Minimum Viable Product. (minimale functionaliteit die nodig is om waarde te leveren aan gebruikers)
Klinkt als een term uit de corporate wereld. Ik zou het vertalen met "hoe kom ik met zo min mogelijk moeite weg" 
Gelukkig kunnen wij hobbyisten alle tijd nemen om iets écht goeds te fabriceren.
.
Overigens denk ik dat je definitie zo niet gaat werken met GPIB. Je gebruikt "Esc D" om de meter uit te lezen. Het manual zegt daarover:
Zolang je een meter met COM poort hebt, en serieel babbelt, is bovenstaand natuurlijk niet van belang. Maar het is wél belangrijk als je in je #metadefs ook de GPIB varianten wilt ondersteunen...
Voor uitlezen over GPIB zal wel een standaard GPIB functie gebruikt worden.
Je kunt in een definitie voor GPIB en COM aparte commando's gebruiken. Voorbeeldje uit mijn Fluke 8845A/8846A definitie:
#scpiCmd LanSerialExit #pgm#
if (portType!="GPIB")
deviceWrite(handle,"SYST:LOC");
endif;
Verder zal je moeten aangeven dat een meter via GPIB aangestuurd moet worden:
#port GPIB
(Voor de meters met alleen een GPIB poort.)
Ik heb niet verder uitgezocht hoe dat zit bij deze Yokogawa's. Mijn boxed-time was op 
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 2 augustus 2025 17:13:41 schreef miedema:
Ha flash2b,Leuk dat je een definitie voor je Yokogawa hebt gemaakt!
Goed hoor, dat zouden meer mensen moeten doen. Het geeft flink extra functionaliteit aan je meter...
Ik heb een Matrix APS7100, een AC voeding van 1000W daar dacht ik ook van daar zou ik wel een definitie van willen hebben. Ik vroeg me al af of dat nog te doen is. Dus ik ga als ik er tijd voor heb er eens een keer voor zitten.
De handleiding geeft een paar voorbeelden voor digitale communicatie maar dat is nogal vaag. Dus moet dat eerst een keer uitzoeken.