Een aantal van mijn definities heeft extra functies die niet één op één door door het aangesloten apparaat worden ondersteund, maar wel handig zijn. Hierdoor kan het apparaat dus meer als oorspronkelijk ontworpen.
De definities van mijn Analog Output (AO) modules hebben een scaling functie ingebouwd waardoor voedingen zoals de Delta E30 analoog kan worden aangestuurd door TestController met gebruik van de normale ranges/bereik die de voeding ondersteund.
Hieronder zie je een voeding van 0 to 30V en 0 to 3A aangestuurd via een Elecdemo AO module waarbij TestController gewoon kan Param Sweepen van 0 naar 30V terwijl de module dit vertaald naar bijvoorbeeld 0-5V stuur spannning of 0-20mA stuur stroom.
Hierdoor kan je een oude analoge voeding toch in TC gebruiken. Min en Max zijn zelf te definiëren, de Scaled range wordt dan automatisch aangepast, en de resolutie is natuurlijk beperkt door de AO module zelf (4000 DAC stappen levert 7.5 mV of 0.75 mA per stap). Je kan gewoon het commando geven zet de voeding op 18V met stroom begrenzing op 3A net als een digitale PSU.
Ook mijn remote readout module definitie hebben extra functies zoals floating-point en SI formatering van getoonde waardes. Het eerste zit bijvoorbeeld niet in de Eletechsup modules en heb ik er zelf bij geprogrammeerd. De gebruiker van de definitie merkt daar niks van en het lijkt of de module alles kan en alles ondersteund wordt maar het programma in de definitie doet al het werk.
miedema
Golden Member
Ha Flash2b,
Dat is een hele mooie en complete definitie! Leuk dat je hem laat zien.
Meteen een goed voorbeeld dat TestController veel meer omhelst dan alleen data loggen. Loggen is een belangrijke, en vaak gebruikte functie, maar het is het topje van de ijsberg.
Het mooie is dat er steeds meer tools in TestController komen om die ijsberg naar wens te vormen. Naast de mogelijkheid om scripts te schrijven, komen er steeds meer "pop-ups", vensters waarin extra functionaliteit kant en klaar te gebruiken is.
Een voeding aansturen die alleen een analoge stuur ingang heeft is daar een mooi voorbeeld van. Zo kun je je oude Delta gebruiken om spanningsweeps te maken. Geen RS-232 of netwerk aansluiting nodig
.
Overigens zijn de meeste kleine Delta's bedoeld om extern aan te sturen met een externe weerstand. (spec: Remote programming: 0-5kΩ)
Maar een spanning opdrukken zal ook wel werken. Je injecteert dan een spanning in een spanningsdeler.
groet, Gertjan.
Op vrijdag 27 maart 2026 08:50:53 schreef miedema:
[...]Ha benleentje,
Als je door de bestaande definities heen neust, dan zul je zien dat de compleetheid van die definities sterk varieert.
Van zeer uitgebreid, en alle functionaliteit van een meter dekkend, tot alleen die functies die de schrijver nodig had of belangrijk achtte.Natuurlijk is het mooi als een definitie tot alle functies van een meter toegang geeft. Maar elke definitie is beter als geen definitie.
Belangrijk is dat jij met dat apparaat in TestController kunt doen wat je nodig hebt. En elke andere gebruiker is vrij om die definitie dan weer aan te vullen om zijn gebruik mogelijk te maken.
groet. Gertjan.
Wat je hier schreef klopt als een bus.
Momenteel worden er 900+ devices ondersteund door TestController. Dat is mega veel, maar lang niet alles zal even uitgebreid alle functies van een device ondersteunen.
Het minimum wat HKJ vereist is dat de definitie moet kunnen loggen/uitlezen. Dus echt heel lage eisen.
Dat er fouten in definities zitten is heel zeker. Dus van die 900+ zal zeker 50% wel fouten bevatten. Soms heel duidelijk te zien met een Java error bij de Preview functie of een Java error bij de About pagina in TC. Die meld ik ook meestal aan HKJ. Maar ook andere fouten zoals foute kanalen, foute waardes, foute eenheden, etc.
Nog recentelijk heb ik mijn 29 Final definities laten reviewen door Claude Opus 4.8 AI en die vond 12 kleine en iets van 10 zeer kleine/cosmetische bugs. Meestal betrof het een deel van de devices die als #metadef waren vermeld, dus een aantal foutloos en een aantal met kleine problemen. Ikzelf test die ook allemaal met wat simulatoren en/of kleine code hulpjes, maar pas bij een uurtje loggen of lekker klikken op alles weet je pas of alles 100% werkt en dat gaat niet echt als je het device niet voor je neus hebt.
Bij mij gold hoe meer #pgm# er was hoe meer kans op fouten. De SCPI def's waren foutloos. Ik schrijf mijn def's zelf dus laat ze niet genereren want daar leer ik niks van en vind ik ook niet leuk. De review door een AI was wel wel nuttig want 18000 regels controleren is niet echt leuk.
Op naar de 1000. zie ook: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-… , en hopelijk zo veel mogelijk uitgebreid én fout vrij.