Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze "uitdaging".
Binnenkort wordt er een warmtepomp bij mij geïnstalleerd. Deze werkt op 1-fase (16A). Maar in de praktijk kom je natuurlijk vaak 3-fase warmtepompen tegen. Aangezien mijn groepenkast al vol zit en er ook nog uitbreidingen t.b.v. inductiekookplaat, Quooker, elektrische boiler aan zitten te komen, moet ik een nieuwe groepenkast bestellen/installeren.
Nu wilde ik voor die warmtepomp een combinatie van 1- en 3-fases maken door een 3p+n aardlekautomaat (16A) te plaatsen. Die netjes 3-fase bedraden tot aan de plek waar de warmtepomp komt te staan. Dan is dat deel voorbereid op een 3-fase warmtepomp.
Maar in mijn geval ga ik van dat punt verder met een installatiekabel met 3 aders naar een werkschakelaar, waarop mijn warmtepomp dan aangesloten wordt. En de twee overgebleven aders worden verder niet gebruikt.
Mijn vraag: kan dat zo? Moet ik misschien ergens rekening mee houden?
Lijkt me handiger om dan meteen een 3-fasige werkschakelaar te plaatsen. Voorlopig gebruik je daar dan maar 1 fase van die doorgaat naar de warmtepomp.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 4 november 2023 16:34:58 schreef KlaasZ:
Lijkt me handiger om dan meteen een 3-fasige werkschakelaar te plaatsen. Voorlopig gebruik je daar dan maar 1 fase van die doorgaat naar de warmtepomp.
Bedankt voor de reactie. 3-fase tot en met de werkschakelaar hoeft nu niet, maar is geen slecht idee en kost ook nauwelijks meer.
Punt is dat al die nieuwe leidingen die er straks gaan komen (voor de warmtepomp, boiler etc.) voor een deel door de (zolder)vloer lopen. Die is nu open maar gaat als alles achter de rug is dicht en het is niet de bedoeling dat die daarna nog open gaat. De lasdoos (onder het dak), de installatiekabel en werkschakelaar (buiten) blijven sowieso wel altijd bereikbaar.
je mag niet zomaar een 3 fase groep splitsen naar 3 1-fasige groepen.
Wat wel mag en kan, een onderverdeler plaatsen , daar de 3-fase groep als voeding gebruiken, en daarna aftakken
Op 5 november 2023 06:43:41 schreef mel:
Wat wel mag en kan, een onderverdeler plaatsen , daar de 3-fase groep als voeding gebruiken, en daarna aftakken
Op de manier waarop TS de warmtepomp 1 fase wil aansluiten wordt er niets gesplist. Er gaat een 5x2,5mm2 naar de werkschakelaar. Dat er voorlopig bij deze warmtepomp 2 fase onbenut blijven maakt voor de NEN1010 niet uit.
Op 5 november 2023 06:43:41 schreef mel:
De TS splitst toch niets? Er worden gewoon drie fasen aangeleverd en daar gebruikt hij er maar 1 van. Bij kookplaten gebeurt vaak hetzelfde. Daar worden vaak drie fasen aangeleverd en worden er maar twee van gebruikt.
Als je nu aan elke fase een eigen wcd plaatst is er technisch gezien niets mis mee. Je het dan alleen wel tussen de stopcontacten 400 volt staan. Ik kan me voorstellen dat dat misschien regeltechnisch een probleem kan zijn.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (18%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar die gedachtengang leidt wel tot:
Als je nu bij de warmtepomp straks toch nog iets extra aan apparatuur wil hebben, dan ga je nu in de verleiding komen om een fase van de 3fase leiding af te tappen. Dat mag eigenlijk niet.
Zoals gezegd zou je een onderverdeler kunnen plaatsen, maar in mijn ervaring is zo'n constructie met "zekeringen elders" een vervelende: Het is lastig om het selectief te houden en gebruikers denken er niet aan dat er nog een tweede zekeringkast is.
Het alternatief is om er nu over na te denken om een extra 1 fase 4kW groep mee naar de ruimte van de warmtepomp te nemen.
Dat is dan weer extra kosten waar je nu het nut nog niet van inziet. Ben je bereid die investering te wagen? Gokken dat het nodig zal zijn dan is het nu goedkoper om direct aan te leggen of gokken dat het nooit nodig zal zijn en dat het alleen maar extra kosten nu zijn.
Die afweging moet je zelf maken.
Ik heb te maken met een huis waar in 1962 elektra is aangelegd. Toen had men geen idee hoeveel stroom een huis in 2000 zou gaan gebruiken. Er lag een 1 mm^2 kabel van de meterkast naar "het huis". De stopcontacten waren ieder individueel gezekerd. Rond 2000 heb ik geregeld dat dit kabeltje door 10 of 16 mm^2 is vervangen en dat er een centrale stoppenkast is gekomen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als de plaats van de warmtepomp gunstig zit om gemakkelijk naar de plaats van de kookplaat;boiler; quooker en eventueel combioven te komen, zou je de oude groepen kast in aangepaste vorm bij de warmtepomp kunnen plaatsen.
leg dan een 5x 4 of 5x6mm² tussen de centrale kast en de onderverdeler, het zijn toch geen algemene groepen.