Op 14 november 2023 20:59:56 schreef Roland11:
Meet de 'defecte' diodes eens door op de diode-meetstand van je meter.
Als je een diode hebt met een lage spanningsval, dan wil je meter nog wel eens gaan 'piepen' als je ze doormeet op de manier die jij doet, ook al zijn ze goed (of draai de draden eens om, piept hij dan nog?). Omdat je op de print over de spoel hebt gemeten, is het niet vreemd als je denkt dat je sluiting meet op de print.
Ik heb de diodes eruit gehaald en piepen nog steeds beide (ook bij omdraaien van de draden). Om eerlijk te zijn ik moet nog even youtube induiken hoe ik de diode meetstand van mij multimeter moet gebruiken.
Niet alleen de dioden piepte maar ook een resistor aan de achterkant van de printplaat. Na het verwijderen van de bruine diode piepte de resistor op de printplaat niet meer.
Op 14 november 2023 20:52:35 schreef EricN:
Dat is geen weerstand maar een spoel. Koperdraad. Dat behoort laagohmig te zijn. Staat ook L1 bij. De diodes mogen niet kortgesloten zijn.
Heb je het over de diodes of c1 en c2?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op 15 november 2023 20:00:41 schreef Koffiemachine:
[...]Ik heb de diodes eruit gehaald en piepen nog steeds beide (ook bij omdraaien van de draden). Om eerlijk te zijn ik moet nog even youtube induiken hoe ik de diode meetstand van mij multimeter moet gebruiken.
Niet alleen de dioden piepte maar ook een resistor aan de achterkant van de printplaat. Na het verwijderen van de bruine diode piepte de resistor op de printplaat niet meer.
Multimeter: op de toest drukken (zie foto) tot je het diode symbool op het scherm ziet. Een diode behoort 0,2 tot 0,7v (200-700mV) in de ende richting te hebben en oneindig (OL) in de andere richting.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op 15 november 2023 20:02:06 schreef Koffiemachine:
[...]Heb je het over de diodes of c1 en c2?
Nee. L1!!!