Deel twee van deze (met het ontstaan van dit topic) reeks,

Post je filmpjes hier :)

Het vorige deel stond hier

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 november 2023 16:28:57 (33%)]

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb net dit kanaal ontdekt: Kathy loves Physics and history. Ze verteld in een hele reeks videos op een heel leuke enthausiaste manier de geschiedenis van elektriciteit. Ze zit ook in de laatste aflevering van the amp hour podcast (op EEVBlog kanaal te zien, daar praat ze over de geschiedenis van de TV. Ze heeft ADHD dus het gaat alle kanten op maar dat maakt het nog veel leuker.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja die is leuk, ik heb me al wat keren laten verleiden. Alle delen van Maxwells Laws enzo. Uren kost me dat... :)
Maar ook lichtere kost hoor, zoals Armstrong en zijn uitvindsels.

blackdog

Golden Member

Don't feed the AI animals!

Hi,

Had ik net een stukje geyped wordt het topic gesloten en weg is mijn tekst...

Maar, goed dat er nog mensen zijn die enthousiast over techniek praten en weten waar ze het over hebben en je niet besodemieteren.

Groet,
Bram

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 6 november 2023 16:39:52 schreef Frederick E. Terman:
Alle delen van Maxwells Laws enzo. Uren kost me dat... :)

Ik geniet van de verhalen over Faraday, mijn voorbeeld want hij hield van experimenteren en wist nagenoeg niks van wiskunde en was toch succesvol.
Heb een ontstoken knie dus ik lig al de hele dag naar haar videos te kijken ;-)

Vliegende schotels zouden zich bliksemsnel en stilletjes door de lucht kunnen verplaatsen. Er werd ook vaak blauw licht bij waargenomen. Ik heb me altijd afgevraagd wat voor soort aandrijving ze dan wel zouden moeten hebben.
Ik denk nu dat het zo wel eens mogelijk zou kunnen zijn... of worden.

Met de ionic thruster https://www.youtube.com/watch?v=5lDSSgHG4q0

fred101

Golden Member

Gave dingen zijn dat, ik had er nog nooit van gehoord.

EricN

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Onontbeerlijk item in ieders werkhuis.

Van Acorn Amplifiers.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 11 november 2023 21:49:02 (25%)]

Op 11 november 2023 20:32:53 schreef EricN:
Onontbeerlijk item in ieders werkhuis.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/103083

Dat is geen Youtube filmpje

[Bericht gewijzigd door Spog2 op zaterdag 11 november 2023 21:27:00 (14%)]

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Briljant!

@spog. Valt onder "electronica-filmpjes".

Een prachtige video over het bouwen van een straalmotor om die vervolgens in een klein vliegtuig te bouwen:
https://www.youtube.com/watch?v=dYFYZ-g7fzA

fred101

Golden Member

Video van de Royal society met in het begin een rondleiding door Michael Faradays lab. (met oa zijn eerste motor en de "batterij" die hij gebruikte (aan zetten is zuur erin, uitzetten is zuur eruit) Daarna demos van 4 van zijn uitvindigen

fred101

Golden Member

Grappig/irritant fenomeen bij het gebruik van een snelle lichtsensor.
Je zal het op kantoor zo meemaken.

https://youtube.com/shorts/iW3y3WCt_6w?feature=shared

Elektriciteit is snel, maar niet oneindig snel.
Hoe gedragen elektronen zich in een draad, reflecties en meer.
Niet theoretisch maar gewoon meten:

Watch electricity hit a fork in the road at half a billion frames per second

Frederick E. Terman

Honourable Member

@6502: Ja, die heb ik ook net gekeken!
De feiten zijn oude kost voor me (en voor álle HF-mensen), maar de presentatie is helemaal nieuw en érg leuk gemaakt. Daar zal wat tijd in zitten!

Ik vond wel wat puntjes ontbreken, maar aan het eind werden die wel genoemd, en blijkbaar komen die in een vervolg. Dat kan nog mooi worden.

fred101

Golden Member

Goede video, eigenlijk is dit gewoon TDR op basis van single step-response. Er is een video ergens op de Bell labs server uit de jaren 50 ofzo waar ze een mechanisch model gebruiken om reflecties te tonen. Die is ook leuk.

Er is alleen een kleine imperfectie. Zo te zien gebruikt hij twee 10x probes als poormans diff probes.

Dat betekent dat hij de open einden afsluit met 10 Mohm, waardoor er toch stroom loopt. Als de uitkomst echt onbekend zou zijn en door dit experiment bewezen moet worden dan kun je zeggen dat je nu niet zeker weet of de stroom ook naar het open eind zou stromen bij een echt open draad. Met die 2 probes er aan is het immers geen echt open circuit meer.
(even voor de duidelijkheid zonder de short getekend want bij de start van de step "is er nog geen short"

blackdog

Golden Member

Don't feed the AI animals!

Hi,

Ik kwam een filmpje tegen van Chris Grossman die mooi aangeeft dat je scoop ook al heeft hij een 50Ω input,
dit niet betekend dat je staande golf verhouding mooi 1:1 is.

Vorige week verdacht ik mijn Siglent HF generator er van dat hij niet zo vlak was tussen 100MHz en 500MHz wat de bandbreedte van mijn scoops is.
De scoops had ik op 50Ω input gezet en tussen 50MHz en 1GHz signaal uit de HF generator aan de scoop ingangen geleverd.
Dat leverde een aardige rimpel op over het aangegeven frequentie gebied, QUE!

Nu moet ik vertellen dat ik met allerlei breedband metingen die ik doe, bijna altijd 10 en 20dB BNC feedtrough verzwakkers gebruik,
waarom dat niet gedaan bij metingen met mijn nieuwe HF generator, alleen de heer weet dat! *grin*

Maar ik kom nu tot het punt, de 50Ω ingang is alleen reëel 50Ω bij lage frequenties.
De ingang capaciteit staat parallel aan de 50Ω interne weerstand, de ingang capaciteit van een gemiddelde scoop is rond de 15pF en de Xc is bij 100MHZrond de 106Ω...

Bij het volgende filmpje van Chris wordt het een en ander goed ook in beeld uitgelegd, Chris ademt wat moeilijk maar spreekt klare taal :-)

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=4GyCAe34N0k

Groet,
Bram

fred101

Golden Member

Geen idee of hij al is genoemd maar dit kanaal is een Chemicus die allerlei natuurkundige/chemische/electronische experimenten doet. Van Wilmshurst generators tot ionen wind luidspreker experimenten maar ook over geleidende lijm, magneten enz. Bijna iedere dag een korte video. Een soort Applied science maar dan dingen die de gemiddelde hobbyist wel kan nadoen.
Robert Murray

Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Op 6 december 2023 21:08:32 schreef Frederick E. Terman:
@6502: Ja, die heb ik ook net gekeken!
De feiten zijn oude kost voor me (en voor álle HF-mensen), maar de presentatie is helemaal nieuw en érg leuk gemaakt. Daar zal wat tijd in zitten!

Ik vond wel wat puntjes ontbreken, maar aan het eind werden die wel genoemd, en blijkbaar komen die in een vervolg. Dat kan nog mooi worden.

Kan ik het me voorstellen als het laden van de capaciteit tussen de draden, stroombegrenst door de inductie van de draden?

Het ‘distributed capacitance’ model van transmissielijnen, zegmaar. (Of distributed inductance).
Dus bij t=0 is de spanning over al die condensatortjes 0, en valt alle spanning over de eerste spoel.
Dan gaat dat eerste ctje opladen, waarvoor er ook spanning over de 2e spoel komt te staan en net 2e ctje gaat laden, enzovoorts

Bij een open eind is op gegeven moment alle capaciteit geladen en neemt de stroom af tot 0. Door de inductie is er wat opslingering (stroom door een spoel wordt niet gelijk 0).

Bij het kortgesloten eind raakt het laatste Ctje nooit vol, want kortgesloten, en zal de stroom toenemen tot al de spanning over de ohmse weerstand van de kabel valt, waarbij die toename gedicteerd wordt door de inductie (dus niet instantaan)

Dus het stukje ‘de batterij weet niet hoeveel stroom er in gestopt moet worden’ -> de batterij laad gewoon de capaciteit van de kabel op, voor zover het signaal heeft kunnen lopen.

Dus in zekere zin toch ‘het elektrisch veld’, maar dan tussen de heen- en retourgeleider van z’n twisted pair cable. Steekt dus niet het hele ‘wasrek’ over - het argument dat het filmpje gebruikt om te zeggen dat het niet het elektrisch veld is - maar blijft tussen de 2 geleiders. Dat die toevallig opgevouwen zijn maakt dan niet uit.

Zo stel ik het me althans voor en ik denk dat het best in een .tran spice simulatie te gooien is ook.

Edit: plaatje:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9e/Line_model_Heaviside.sv…
Dat er ook nog een serieweerstand en parallelweerstand zijn negeer ik dan ff… die parallelweerstand is de isolatie, de serieweerstand de koperverliezen.

Ik zag bij V&A dat fatbeard miniprintertjes opruimt.
Die blijken te werken op Arduino.

https://youtu.be/yWz-9c-KAus
("ooh how I have missed this sound") :)

P.S.: De printer (M-190) is een andere dan die (M150-I) van fatbeard

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 december 2023 11:22:41 schreef Lucky Luke:
Kan ik het me voorstellen als het laden van de capaciteit tussen de draden, stroombegrensd door de inductie van de draden?

Dat is inderdaad wat er in het begin gebeurt. En uit de rest van je post blijkt dat je goed doorhebt hoe het werkt.

In het filmpje is de spanningsverdeling in de eindtoestand helemaal door de serieweerstand van de lijn bepaald; hij zou zonder de L en C van de lijn hetzelfde geworden zijn. In de praktijk blijven de L en C natuurlijk juist altijd belangrijk tijdens gebruik.

Het is erg leuk dat allemaal in een sim uit te proberen. Het is daarin niet gemakkelijk zo'n spanningsverdeling tegelijk over de hele lijn te laten zien, zoals in de video; maar andere presentaties zijn ook heel informatief: bijvoorbeeld de stroom naar twee deeltakken.

e: Ik bedenk me trouwens net dat je natuurlijk alles van de simulatie kunt loggen en opslaan, en dan van de data zelf allerlei grafieken maken, zoals de spanning over de lengte voor verschillende tijdstippen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 9 december 2023 15:53:09 (11%)]

De horizontal Blumlein techniek voor microfoons. Verder wat vinylwerk productie, stoomgenerator ect.

Vanaf 2:25 https://www.youtube.com/watch?v=PF4A4wdnXkU&t=243s
Vandaag kwam ik deze vintage stereo mic tegen en het leek me leuk deze te gaan gebruiken in samenwerking met een Quad 33 pre-amp. Ik moet nog even uitvogelen hoe het insteekkaartje bedraad moet worden. De gevoeligste stand is 2mV voor MD elementen. Dus de RIAA correctie moet eraf zodat de input lineair wordt. Kan evt. ook een anti RIAA corrector tussen maar dat geeft ruis als die tussen de micro's en de inputs zitten. Mocht de 33 teveel ruisen kan ik altijd nog een losse mic amp gebruiken. Eerst maar eens het 33 schema bekijken. En de mics testen of die nog OK zijn, ze kunnen nog terug binnen een week na aankoop.

DIN 5 polige aansluiting

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 december 2023 02:35:40 schreef RAAF12:
De horizontal Blumlein techniek voor microfoons. Verder wat vinylwerk productie, stoomgenerator ect.

Een gaaf filmpje. :)

Ja vond ik ook en de artiest kreeg je gratis bij. Vinyl is helemaal terug *Campbell/Jensen heeft net een nieuw album uitgebracht in transparant (wit) vinyl. Die mijnheer in het filmpje houd niet zo van in mootjes gehakte digitale audio. Of het is een verdienmodel, dat zal het zijn, of beide. Ook mooi in het filmpje was de snijtafel, Russische makelij met een kastje erbij voor de snelheid...
Normaliter heb je varierende spoed tijdens het snijden zodat de groeven elkaar niet raken bij een grote amplitude van een laag, bijv. een < 100Hz signaal. Blijkbaar had die tafel dat nog niet.
Dat kliederen met een Lencoclean borsteltje ging mij toch wel tegenstaan op den duur, maarja er was nix anders om je LP's op te draaien.

* 86.000 views en counting op YT.
Ashley Campbell Trio https://www.youtube.com/watch?v=WQXmNRoO8YA
Goed gelukt daar in Valencia en dankzij de beeldstabilisatie in de lens op de smartfone ook stabiel zonder veel handengetril ver kunnen inzoomen. Zij heeft 3 albums met veel eigen nummers gemaakt. Op het filmpje begint de ingehuurde bass-player te snel te plukken en wordt bijgefluisterd door de guitarman. In het volgende optreden een dag later in Zaragoza doet ie het goed :-)