Kun je de weerstand eens meten van de wikkeling?
Ik heb hier een vergelijkbaar (wellicht iets lichter) spleetpoolmotortje, en die heeft een DC weerstand van 47Ω
En dat is een 230V motor.
Mocht het een laagspanningsmotor zijn dan zou ik eerder gokken op 24V AC, dat komt in de industrie redelijk veel voor. 12V amper.
[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
op het eerste zicht is dat een motor pellet toevoer van pelletkachel
https://www.crouzet.com
https://soda.crouzet.com/?q=&idx=soda_web_production_en&p=5&am…
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Dank voor het meedenken alvast.
@Sine; Op de wikkeling meet is 0,3 ohm.
@arco de trafo die er nu bij zit is een 12v 105va type (ac output) geen idee of ze mij de correcte trafo hebben meeggeven.
@guy, mooi gevonden en de vwrtragingskast is hetzelfde of bijna hetzelfde maar het motor gedeelte is compleet anders.
Even een algemene vraag zon spleetpool motor werkt dat uberhaupt op een lage ac spanning? ( Heb hier niet veel kaas van gegeten)[/quote]
Dank voor het meedenken alvast.
@Sine; Op de wikkeling meet is 0,3 ohm.
Ik heb ook de dikte van de draad van de wikkeling gemeten. 1,5 mm!
@arco de trafo die er nu bij zit is een 12v 105va type (ac output) geen idee of ze mij de correcte trafo hebben meeggeven.
@guy, mooi gevonden en de vwrtragingskast is hetzelfde of bijna hetzelfde maar het motor gedeelte is compleet anders.
Even een algemene vraag zon spleetpool motor werkt dat uberhaupt op een lage ac spanning? ( Heb hier niet veel kaas van gegeten)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zo'n motor werkt op elke gewenste spanning, zolang de motorwikkeling maar voor die spanning is gewikkeld...
Robvansuilen
benleentje
Golden Member
Even een algemene vraag zon spleetpool motor werkt dat uberhaupt op een lage ac spanning?
Ja, je kan voor elke spanning een motor maken en je kan ook een spleetpool motor maken dan op 12V werkt
Gezien de draaddikte is het zeker geen 230V motor en ook geen 110V. Of het een 12V of 24V motor is kan je zo niet zien. Maar zelfs als het een 24V motor is zou die op 12V ook wel zo onbelast moeten draaien.
Te weinig stroom?
Zo los en onbelast zou dat niet moeten uitmaken. Als je toevallig wat andere trafos hebt liggen kan je die ook even proberen. Mooiste zou zijn als je een 24V trafo hebt liggen. Maar zelfs 30V kan om even te testen geen kwaad. Het nadeel van een te hoge spanning is een te warme motor, maar dat een motor warm word dat duurt wel een paar minuten.
Allermooiste is als je een variac hebt hebt op bij iemand kan langsgaan met een variac dan kan je wel beter en meer testen.
Met de hand is alles soepel rond te draaien.
Wat jij soepel vind en de motor is niet helemaal hetzelfde. Deze motor heeft een vrij beroerd aanloop koppel en als er maar iets net niet lekker zit dan gaat die niet draaien. Je kan proberen als de motor aan het zoemen is hem dan even te helpen opgang te komen. Het zoemen van een motor is een teken dat het wel probeert te werken maar dat het niet opgang wilt komen, dan kan komen door een te lage spanning en dan ook een te lage stroom of dat er toch iets net te zwaar loopt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vaak de bronzen bussen van de motor die te zwaar lopen. heb al vaker van die motortjes op de werkbank gehad die al een hele tijd niet meer draaiden, maar toch had de wikkeling het overleefd, lagers reinigen en het werkte weer.
Robvansuilen
Ik heb even zitten rekenen.
Ik mat 0,3 Ohm weerstand van de spoel.De draaddiameter is 1,5mm. Uit de draadweerstandtabel van deze site blijkt dat deze draad 1,01 ohm weerstand per 100 meter heeft. Mijn motor zou dan 30 meter spoeldraad hebben. Dat is veel maar lijkt me niet onmogelijk.
Ik neem daarom aan dat de spoel niet kapot is.
Als ik hieraan doorreken. Dan zou er bij 12v 12/0,3=40 ampere stroom stroom kunnen lopen. Dat vind ik dan wel weer erg veel. Maar geen idee of deze redenering klopt.
En als.de.spoel.niet kapot is waarom bromt demotor dan. En af en toe een beetje een klein stukje draaien
Ik begrijp dat de dikke 'draden' over het blikpakket een soort hulpwikkeling zijn. Zouden deze stuk kunnen zijn?
Robvansuilen
Dank Beleentje en Testman. Ik kan het rotortje heel makkelijk zonder weerstand draaien.
@beleentje toevallig heb ik een variac. Maar dat is best een forse.Kan dat geen kwaad qua vermogen wat de motortje op kan nemen. Ik bedoel die 12v trafovoeding is ook al best aardig bemeten met 105va ( dat is toch ruim 8 ampere dat deze kan leveren?)
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De startstroom zal te hoog zijn, een maal draaiend zal het wel gaan. Is het een halogeentrafo van 11,5volt?.
voor een test op 12 volt kun je een 150 va nemen.
Dit is een spleetpoolmotor. Hier heb je wat meer info.
Arco
Special Member
Die 40A is de aanloopstroom, die zakt behoorlijk daarna (afhankelijk van de belasting)
De lagerbussen kun je schoonspoelen en opnieuw olien.
(waarschijnlijk zelfsmerende lagerbussen, die moet je een tijdje in de warme olie leggen zodat de olie erin kan trekken.)
De twee hulpwikkelingen zijn er alleen voor om de motor altijd in dezelfde draairichting te laten opstarten.
Robvansuilen
Ik heb zonet nog even wat geprobeerd.
Zonder spanning op de motor kan ik zonder weerstand de rotor met 1 vinger draaien.
Met de spanning erop komt de rotor vaster te zitten alsof hij naar 1 punt getrokken word. Soms na een oaar duwtjes draait hij een kwartslagje en dan stopt hij weer
benleentje
Golden Member
Als ik hieraan doorreken. Dan zou er bij 12v 12/0,3=40 ampere stroom stroom kunnen lopen.
Dat werkt bij wisselspannig net even iets anders een motor is voor wisselspanning ook een spoel met inductie. Een inductie heeft dan weer voor een gegeven frequentie een uit te rekenen impedantie (= wisselstroom weerstand)
Daarnaast gaat die stroom ook alleen lopen als de motor niet draait en de transformator dat ook kan leveren. Goede nieuws is wel dat 1,5mm2 prima 40 aankan zonder kapot te gaan. Pas als je die stroom heel lang laat lopen en dan de motor spoel te warm word dan gaat dat fout.
En af en toe een beetje een klein stukje draaien
Als de motor af en toe wil draaien dan kan het ook deels kapot zijn, te zwaar lopen of hij krijgt te weinig spanning.
En als.de.spoel.niet kapot is waarom bromt demotor dan. En af en toe een beetje een klein stukje draaien
HEt feit dat je weerstand meet wil niet zeggen dat de spoel niet kapot is. De spoel bestaat uit wikkeldraad van koperlakdraad. Om het koper zit er dus een soort laklaag die voor de isolatie zorgt. Als ik even uitgaat van de meest gangbare wikkeldraad dan mag die draad maximaal 130 graden worden. Als de motor dan een keer te warm is geworden en zo warm dat ergens de isolatie laag beschadigd is maar niet zo warm dat ook het koper is gesmolten dan kan er ergens een deel van wikkelingen tegen elkaar liggen. Je meet dan wel een weerstand zo nu 0,3 ogm maar je weet niet wat die hoort te zijn.
Echter als de isolatie van de wikkeldraad zo warm is geworden dan zie je altijd een verkleuring en zwart en donker worden van het wikkeldraad. En vaak ruik je het ook wel.
Als het anker soepel draait zonder spanning en stroef met spanning dan zit het anker niet centraal. Motor van reductie halen en appart testen. Speling op bussen zou ook kunnen. Alles kuisen en anker centraal zetten met voelerset. Let wel dat dergelijke motoren zeer weinig startkoppel hebben. Mss loopt de reductie wel te zwaar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
doorgaans kunnen die lagers er gewoon uit. lagerkap eraf draaien en aan de binnenzijde kun je erbij. de lagerkappen zijn soms wat verschoven, slag losdraaien en een tikje ertegen en het kan ook al weer werken.
benleentje
Golden Member
Wikkelingen zien er goed uit die zijn nog nooit te warm geweest.
Het enige is dat het achterste glijlager 1 of twee tienden zijwaardse speling heeft.
Dat lijkt me voor dit type motor inderdaad wat veel.
Eerst maar kijken of lukt wat testman zegt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Robvansuilen
Op 7 november 2023 21:56:05 schreef testman:
doorgaans kunnen die lagers er gewoon uit. lagerkap eraf draaien en aan de binnenzijde kun je erbij. de lagerkappen zijn soms wat verschoven, slag losdraaien en een tikje ertegen en het kan ook al weer werken.
Een post voor je beschrijf ik hoe het lager in elkaar zit. Het is een bronzen glijbus, geen lagertjes geen kappen enz helaas.het lager is aan de buitenkant een soort bolletje waardoor het ook kan draaien in het lagerhuis. Het geheel zit in de zimac behuizing geklonken. Voor de duidelijkheid een foto
en het lager uit elkaar. De felsrand heeft het helaas niet overleeft.
Op 8 november 2023 08:41:53 schreef Robvansuilen:
het lager is aan de buitenkant een soort bolletje waardoor het ook kan draaien in het lagerhuis.
Dat is gedaan zodat de rotor zich kan centreren. Als de rotor bijvoorbeeld zwaar draait en je geeft een paar tikken op de behuizing, dan gaat de rotor zich setten in de lagers, zodat de rotor wel soepel draait.
En het lager uit elkaar. De felsrand heeft het helaas niet overleefd.
Nou die kun je weggooien, dat krijg je waarschijnlijk niet meer goed.
Robvansuilen
Tja, lagerbus was 6,2mm en as 6mm dus teveel speling wellicht. Ik heb op de draaibank ingespannen en met een zelf gemaakt hulpstuk en met de hand draaiend heel voorzichtig de felsrand opzij gedrukt. Maar ja, zimac is gewoon te zwak.
Ik kan het huis uitdraaien naar 22mm (nu 20,7) en er dan een 636zz lager inzetten. Maar dat is een veel stardere lageropstelling dan wat er inzat.
En dan nog heb ik geen garantie dat het weer werkt, het probleem kan net zo goed elders zitten.
Ik heb een heel mooi vervangingsmotortje gevonden:
12v dc en te krijgen in 10rpm of 4rpm. Respectievelijk leveren die 4,51Nm oftewel 45kg/cm of 8Nm/80kgcm. Dat is meer dan genoeg denk ik zo. Voordeel is dat de montage aansluitingen op dezelfde plek zitten als bij de oude motor. Alleen de as van dit motortje is 10mm tegen over 8mm van de oude motor, maar dat is op te lossen.
Dank voor alle hulp
[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (13%)]
Op 8 november 2023 12:14:57 schreef Robvansuilen:
Ik heb een heel mooi vervangingsmotortje gevonden:
[bijlage]
Dat is een mooie vervanger. 
benleentje
Golden Member
En dan nog heb ik geen garantie dat het weer werkt, het probleem kan net zo goed elders zitten.
Die kans is wel erg klein dat het iets anders is. 0,2mm speling dat is nogal wat, de luchtspleet tussen anker en stator is vaak al kleiner dan dat dus met zoveel speling wil geen enkele motor meer goed draaien of loopt het anker tegen de stator te schuren.
JE kan ook zo denken nu is de motor toch ook al defect en kan je ook gewoon rustig dat plan met dat lager uitvoeren, werkt het niet dan is verder ook niets aan verloren.
Maar ik zie nu ook dat je al iets anders gevonden hebt en is het plan om de lager te vervangen leuk als je ergens heel goedkoop dat lager kan vinden of al heb liggen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]