Ik heb ook nog 2 instelbare trafo uitvoeringen, maar die gebruik ik niet vaak. (de spanning is ongestabiliseerd en varieert wild met de belasting...)

Van mij wel DC out maar ook niet meer dan 4 diodes en een elco zit erin.

Ach ja ik begrijp wat je bedoelt Arco, varieert bij mij ook de spanning bij wisselende belasting.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (41%)]

Zijn die meanwell voedingen geen current sources? Die LED-strips zijn sowieso al afgestemd op 12V. Als ik het goed begrijp zou zo'n 1,5A LED current source porberen die 1,5 A door de strip te duwen. Dat is véél te veel. In princiepe zoek ik een stabiele vaste 12V voeding.
De voeding van Amazon is sowieso ongeschikt, want 15V en 0,8A. De strip vraaagt 0,6A bij 12V.

@arco, hierboven: Daar heb ik er ook twee van Het zijn geen switchers, maar gewone ijzertrafo's

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]

Die foto afgebeeld klopt niet, ik heb er zo eentje, is gewoon 12V-1A. Ze verkopen ook 15V-0.8A dus. En bij zo eentje tonen ze dan 24V-0.5A... Die foto op Ama zijn soms onduidelijk. Maar je krijgt wel het juiste thuis.

Je moet vooral kijken naar de beschrijving, daar klopt het wel degelijk.

Leistung: 12W, Ausgangsspannung: 12V, Ausgangsstrom: 1A De APV voedingen zijn constant Voltage zo vermeld.

Trouwens de afgebeelde foto is voor een APV12-15 voeding... en niet APV12-12.

Het eerste cijfer is Wattage en tweede voltage.

Kijk, Hier gaathetuiteidelijk om:

Die onderste bak vullen met water en dan mooi gekleurde vissen erbij. Mooiste aquarium van Nederland.

Edit, ik zie nu dat het de onderste plank is, ik dacht een groot aquarium :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]

Maar dat is toch zonde: twee vitrines vol met gloeidraden en dan gaan uitlichten met een paar armzalige ledjes. Dat kan toch veel mooier:

En zo twee vitrines vol; man wat een feest!
Oh nee; één vitrine, ook mooi.

Op 8 november 2023 18:39:48 schreef Tidak Ada:
Kijk, Hier gaathetuiteidelijk om:
[...]

Wel mooi... :9~ Zou toch jammer zijn als de voeding in het plafond het na een maandje begaf... ;)

Is geen groen licht, maar UV. Het uraniumglas licht daar o.i.v. het UV groen op.

Uraniumglas werd indertijd gebruikt als voorloper van Pyrex™ glas waar hoge temperaturen daarom vroegen.

Dat licht brandt dus alleen maar af en toe voor de show

Op 8 november 2023 12:04:42 schreef Tidak Ada:
Hij wordt onbelast warm.

Dat klopt. In die tijd (net voor de eeuwwisseling) vonden ze het nog moeilijk om ACDC adapters te maken die in "standby" (onbelast) wenig verliezen hadden. Tegenwoordig kan men dat veel beter. Kortom, ik raad aan om niet een ding te gebruiken wat 24 jaar oud is, maar een wat moderner voedinkje.

Ga ik doen, wat betreft die LED-voedingen vertrouw ik het niet. Die Ledstrips gebruiken hun eigen begrenzingsweerstandjes. Als die Meanwell dingen echte stroombronnen zijn gaat het niet goed werken. Zeker niet wanneer zoals aanbevolen voor een 1,5A type wordt gebruikt.

@toon60:
Ik heb een bericht op je oude röntgenbuis topic gezet....

Die Meanwell is een gewone CV voeding, geen CC...

"De warmte zelf sta ik niet van te kijken, de lage stand-by vermogens waren er niet altijd, en deze chip is ook iets uit de jaren '80. Ik denk niet dat daar een modern iets in zit als 'hiccup mode' om schakelverliezen te verminderen bij lage belasting. Het formaat voor 12W lijkt ook op oude technologie te wijzen, al is de opbouw best netjes."

Hier verdwaal ik effe.
Kan iemand me het bos tussen de bomen terug laten zien.

Is het niet zo dat er drie veiligheidssystemen bestaan voor voedingen.
1) Een stroom begrenzing, gaat in geval van overbelasting, de uitgangsstroom beperken tot een maximum waarde.
2) Een fold-back beveiliging, gaat in geval van overbelasting, de uitgangsstroom beperken tot een lagere waarde als waarvoor de voeding normaal gebruikt kan worden.
3) Een hiccup beveiliging, gaat in geval van overbelasting, de uitgangsspanning afschakelen en na een rusttijd zichzelf resetten en de spanning terug laten opkomen. Is de overbelasting nog steeds aanwezig dan herhaalt het afschakelen zich periodiek.

Waar zit de link met schakelverliezen ?

De hele schakeling in de eerste SMPS'sen gebruikte zelf nogal wat stroom, da's vooral bij kleine adapters niet fijn...

De schakelverliezen waren vaak nog wel flink doordat de transistoren en MOSFET's toen nog relatief traag waren en misschien de windtechnieken voor de trafo's ook niet niet helemaal geoptimaliseerd waren. Toen was het een stap vooruit omdat het stand-by vermogen van een kleine 50Hz trafo ook best flink is, maar nu zijn efficiëntere schakeling goedkoper en makkelijker te krijgen.

Op 9 november 2023 14:12:24 schreef pamwikkeling:
3) Een hiccup beveiliging, gaat in geval van overbelasting, de uitgangsspanning afschakelen en na een rusttijd zichzelf resetten en de spanning terug laten opkomen. Is de overbelasting nog steeds aanwezig dan herhaalt het afschakelen zich periodiek.

Waar zit de link met schakelverliezen ?

Mijn excuus, 'hiccup mode' was niet de juiste term, het heet 'burst mode'. Om de schakelverliezen te verlagen wordt een minimale 'duty cycle' geïmplementeerd, en dan krijg je een vergelijkbaar fenomeen waar de pulstrein telkens stopt omdat de uitgangsspanning hoog genoeg is. Het verminderen van het aantal pulsen vermindert de verliezen. Er gebeurt dus oppervlakkig gezien hetzelfde, maar nu met spanningsfeedback in plaats van stroomfeedback. Soms implementeert men een verlaging van de frequentie onder een bepaalde last. Dit zijn twee van de redenen dat sommige 'stand-by' voedingen soms hoorbaar zijn.