Een diode gaat hier denk ik geen makkelijke oplossing voor geven. Ik weet niets van treinen. Maar draait dat hele spul altijd op wisselspanning of zit er ook nog een gelijkspanningscomponent bij?. In jouw posting(s) praat je over zowel wisssel als gelijkspanning?

Als het alleen wisselspanning betreft zou een oplossing misschien twee zware zenerdioden in antiserie met misschien een weerstand het probleem kunnen oplossen. Dat zul je dan voor elk lampje moeten zetten.

Ik had vroeger een Marklin en dat was een wisselstroom trafo (een soort van laagspanning variac constructie). Ik heb geen idee wat je met een diode denkt te doen. Als je die in serie met de verlichting zet dan wordt het een half-gelijkgerichte niet afgevlakte spanning en branden de lampjes op halve spanning maar dat permanent en ze gaan nog steeds feller bij omkeren.

Heb je LEDs of gloeilampjes. De eerste samen met een led driver maakt de stroom spanning-onafhankelijk. In SMD uitgevoerd kan dat heel compact

Gelijkrichten en dan een zener diode zou kunnen werken.

Hoeveel stroom trekt de verlichting en zijn het LED of gloeilampjes ?

Helemaal akkoord met @fred101: we moeten eerst weten of het leds betreft dan wel gloeilampjes.

Verder zou ik aanbevelen de vraag ook eens te stellen op een modeltreinforum, er zijn er wel enkele, en op sommige is heel wat elektronicakennis beschikbaar.

Het betreft hier, zoals in mijn verhaal ook staat, alleen VAC. Marklin is VAC. Op de diverse trein forums is het probleem niet ter sprake. En zoals ik in het topic al schreef, betreft het lampjes en geen LEDs.
Misschien moet ik het maar gewoon zo laten. Het werkt al vele jaren zo, dus maar laten zo. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Je kunt in serie met het/de lampje(s) een weerstand opnemen van een ohm of tien en parallel aan de lampjes een varistor van 16V.
Tijdens normaal bedrijf zal de varistor niets doen, alleen de weerstand zal wat spanning afvangen waardoor de lampjes iets zwakker over zullen komen; tijdens de schakelpiek van 24V vangt de varistor de overspanning af en dient de weerstand als stroombegrenzing (anders zou de loc niet kunnen omschakelen).

Enig geëxperimenteer met de weerstandswaarde (en vermogen) zal nodig kunnen zijn voor een optimaal resultaat.
In de meeste oude locs zal het wel een gepriegel worden...

>:) Mooi gevonden.
Maar da's wel heel erg veel om in een loc erbij te proppen (ik heb ook Märklin al doe ik er niets meer mee).
En het lampje gaat uit tijdens het omschakelen...

Op 12 november 2023 19:54:23 schreef fatbeard:
En het lampje gaat uit tijdens het omschakelen...

Dat vroeg TS toch ook?

De rijrichting omschakeling vindt namelijk plaats door kort 24VAC door de locomotief te jagen. Ik wil graag dat op dat ogenblik de voeding naar de lampjes onderbroken wordt.

Grootte valt mee, brugcel en AQY zijn ieder 4x4mm...

Wat is en wat doet die AQY412?sorry ik had niet goed gezocht. Blijkt een SSR te zijn.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (51%)]

Het lampje gaat toch alleen branden bij een spanning van meer dan ongeveer 18V?

Wat is en wat doet die AQY412?

Dat is een PhotoMOS opto-coupler.

De AQY412 is een optocoupler met dual mosfet normally closed output (dus voor AC en DC geschikt)
Dus bij meer als 18v gaat 'ie uit...

[Bericht gewijzigd door Arco op (17%)]

normally closed output

Aha, ik dacht dat een AQY412 een "gewone" optocoupler was.

De NO versie is de AQY212.

Kijk, zo leert een mens nog eens wat.Bedankt!

Het wordt wel moeilijk om te overzien wat er allemaal aan componenten beschikbaar is, tegenwoordig.

Arco, zoals jij het tekent gaat het niet lukken: bij de oude Märklin locs zijn de fittingen eenzijdig aan de massa vast geklonken.

De ideale oplossing lijkt mij om een constante stroombron, in een brugcel, in serie te zetten met het lampje.

Op 12 november 2023 20:41:27 schreef Erik Baas:
Arco, zoals jij het tekent gaat het niet lukken: bij de oude Märklin locs zijn de fittingen eenzijdig aan de massa vast geklonken.

Dan zet je de opto aan de andere kant van het lampje. Massateken in schema is alleen een verbinding tussen brugcel, elco, en AQY, verder niets.

bij de oude Märklin locs zijn de fittingen eenzijdig aan de massa vast geklonken.

Dan volstaat het toch om de AQY412 aan de andere kant van het lampje te zetten? Oepsie, te laat.

Dus een constant current regulator in een brugcel in serie met het lampje.

Met een regulator als deze kan dat heel compact:
https://www.tme.eu/nl/en/katalog/led-drivers_112848

Hoewel in deze digitale tijd misschien wat verouderd, is het mooiste om HF treinverlichting toe te passen. Zowel in Hobby Bulletin als in Elektuur hebben daarvoor schakelingen gestaan. Er komt dan een HF spanning van 6 volt op de rails, via een condensator. In alle wagens en locs waar lampjes in zitten komt een 6 Volt lampje dat via een condensator van 100nF is aangesloten op de railspanning.
Aan de baan en de transformator hoef je niets te veranderen.
De AC spanning voor de trein wordt via een spoel op de rails gezet.

Ik heb het als PDF in mijn database.
Het systeem werkt ook voor gelijkstroom systemen.

Er is nog een schakeling, in mijn database en die staat ook op het transistorforum
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=55734

[Bericht gewijzigd door buzzy op (11%)]

Op 12 november 2023 21:33:42 schreef buzzy:
... is het mooiste om HF treinverlichting toe te passen.

Ja, maar alleen met het ouderwetse analoge spul. Delta- en digitale decoders kunnen daar beslist niet tegen!

Op 13 november 2023 00:57:13 schreef Erik Baas:
[...]Ja, maar alleen met het ouderwetse analoge spul. Delta- en digitale decoders kunnen daar beslist niet tegen!

Met het moderne digitale spul is er geen sprake meer van regeltransformatoren etc. Er staat dan een constante spanning op de rails, gecombineerd met een digitaal signaal. De lampjes kunnen dus desgewenst altijd branden. Ook de omschakeling, bij vooruit en achteruitrijden kun je digitaal aansturen. Kennelijk heeft TS een systeem met regeltransformatoren, volgens het vroegere systeem.
en geheel digitaal systeem is natuurlijk leuk om naar te kijken als het werkt, maar anderen willen dan weer "machinist" spelen en het treinverkeer met de hand regelen. Dat is het mooie van de treintjes hobby.

Op 13 november 2023 13:24:54 schreef buzzy:
[...] geheel digitaal systeem is natuurlijk leuk om naar te kijken als het werkt, maar anderen willen dan weer "machinist" spelen en het treinverkeer met de hand regelen. Dat is het mooie van de treintjes hobby.

Met de hand regelen kan digitaal natuurlijk ook. Beter zelfs.

Je denkt hier misschien aan automatische (digitale) besturing van de treinen.

Wat ik me afvraag, wat is nu precies het probleem?
Mijn broer rijdt al lang met Marlin, zowel digitaal als analoog.
Maar ook gelijkstroom, hij heeft verschillende banen in verschillende formaten. Geen complexe systemen, gewoon voor plezier van rijden en dingen zelf bouwen.
Zover ik weet heeft hij nooit een probleem gehad met een defect lampje. Dan was hij wel naar zijn oudere broer die veel sleutel met electronica gekomen voor hulp :+
Ik vermoed dat Marklin er wel degelijk over nagedacht heeft dat het lampje dat kan hebben ;) Bij de oude, analoge modeltreinen dan. Met de modernere digitale heb ik geen idee.
Natuurlijk, als je dit minder fel wilt hebben i.v.m. esthetiek snap ik de vraag. Maar ik denk dat qua of het lampje het kan hebben het niet nodig zal zijn.
Met smd onderdelen kun je vast een eind komen qua dat niet te groot is om in te bouwen. Maar zal vast ook priegelwerk zijn om erin te krijgen, afhankelijk van het formaat want dat heb je niet vermeld.
Ik denk dat bij N niet te doen zal zijn. Geen idee eigenlijk of Marklin ook N treinen maakte. Volgens mij niet. En laten we maar zwijgen over Z (dat maakte Marklin wel weet ik)
H0 zal waarschijnlijk nog wel lukken. En Marklin heeft ook spoor 1 gehad en daar heb je ruimte genoeg (mijn broer heeft spoor 1, N en H0)

Kwaad zal het niet kunnen voor de lampjes, maar ik kan me voorstellen dat iedere keer zo'n felle flits nogal storend en onnatuurlijk is...

Iedereen bedankt. Ongetwijfeld zal er wel wat bruikbaars bij zitten en dus ga ik mij daar over buigen en e.e.a. proberen.

Overigens is het weer eens niet voor mijzelf maar voor een andere die nog analoog rijdt.
Ik zelf rijd al heel lang digitaal en ik heb dat soort problemen niet. Maar soms komt iemand met een locomotief naar mij voor een analoge baan en met kapotte omschakelrelais en/of motor.
Omdat ik al mijn locomotieven zelf heb omgebouwd naar digitaal heb ik dus de nodige oude meuk liggen en dus kan ik daarmee anderen weer helpen.

Het verhaal van die flitsende lampen is al heel erg lang bij Marklin zo. Mij heeft het in mijn analoge tijdperk nooit gestoord, maar ik kan mij indenken dat anderen het maar niets vinden en dus heb ik het probleem op dit forum gezet.

Marklin heeft in het verleden ook veel materieel gemaakt met elektronische omschakelingen. Die hadden ook nergens last van.
De oude Delta decoders kunnen ook gebruikt worden op analoge banen. Gewoon het adres op nul zetten en de trein rijdt op de oude banen.

Nogmaals iedereen bedankt.