42PFL7696H/12 - pas na 5 à 10 minuten correct beeld?

De TV-met-een-probleem waar het dit keer om gaat is ruim 11 jaar oud. Afgeschreven dus. Maar ook nu weer - zo zonde om weg te gooien?! Prachtig chassis, oerdegelijk (en zwaar) opgebouwd. Deze TV verdient nog een kans op een tweede leven toch?
Het probleem van dit toestel is voor mij "een eerste keer".
Als de TV wordt aangeschakeld, komt de backlight op, start het ambilight, en verschijnt het Philips-logo. Het beeld ziet er echter niet goed uit (foto 1). Een minuutje later, zodra de op de TV aangesloten Chromecast is opgestart, verschijnen er bovenin beeld (TV staat op zijn kop...) een paar lijntjes met correct video. En lijkt het alsof alle resterende lijnen van het te verwachten plaatje op de laatste lijn van dat kleine stukje correct weergegeven beeld wordt geschreven (foto 2). Naarmate de tijd verstrijkt wordt het deel van het beeld dat vanaf de bovenkant van het scherm correct wordt weergegeven in sprongen groter. Tot uiteindelijk met een grote sprong het hele beeld correct is (foto 4).
Ik hoop dat er een ervaringsdeskundige op dit forum is die dit probleem herkent en mij een duwtje in de goede richting kan geven. Dank alvast.

Nog ter aanvulling op het voorgaande:
als de TV een tijd heeft aangestaan, op "standby" wordt gezet en direct aansluitend weer wordt aangezet, start de TV direct op met een correcte beeldweergave. Wél zie ik langs de gehele linkerkant van het beeld (rechts op de foto, de TV staat op zijn kop) een verkleuring.

Scherm defect, te herkennen aan 1 cm goed beeld wat steeds een lijntje beter word en in enen beeld OK

Jammer. Zo'n mooi beeld (als hij na 10 minuten eenmaal "aan" is).