Nieuwe vaatwas nodig, welke is technisch een goede keuze?

Ervaring van technische experts/reparateurs gevraagd voor de keuze van een nieuwe vaatwas van degelijke makelij. (merk/type ?)

De vraag gaat niet over de functionele zaken die in de reclame boekjes al staan maar over het 'binnenwerk'. Het is aan de buitenkant niet te zien of de boel aan de binnenkant 'goed' is en normaal gezien toch lang zou moeten meegaan. Ik kan ook appreciëren dat wanneer het dan toch eens stuk gaat één en ander goed bereikbaar is voor een herstelling.

ok, dit is een potentieel 'gevaarlijk' onderwerp, maar ga gewoon je gang met eerlijke meningen. Open mijn ogen, ik lees wel tussen de lijnen moest het nodig zijn ;)

Weliswaar ben ik geen expert of monteur maar ik lees wel regelmatig op "Huishoudfora" en ben nog steeds van mening dat "schoenmaker blijf bij je leest" wel waar is. Daarom kies ik zelf altijd voor een van oudsher "Witgoedfabrikant" ,als Bosch, Siemens, Miele (alhoewel die aardig wat "spoelglans" verloren heeft in materiaalkeuze denk ik), en dan niet het onderste uit de markt (Zanussi oid).

Samsung maakt prima telefoons en TV's maar moeten zich niet met mijn was bemoeien.

De slogan 'Miele, er is geen betere' hoor je niet vaak meer... :+

Op 17 november 2023 15:10:08 schreef Arco:

"Er is geen duurdere wel" :+

Immer besser :) ... Erzatzteilpreis is etwas ein probeem..

Voor mezelf zou ik kwa comfort bij miele blijven. Naar klanten toe Siemens.

Ik heb het net nog geschreven: https://www.circuitsonline.net/forum/view/163173/last

[Bericht gewijzigd door EricN op (59%)]

Die boodschap in het andere topic over de gadgets is wel duidelijk.

Ziet er uit dat het bij Bosch dan voornamelijk de serie 4 is met een kunststof kuip. Het staat niet bij de specs uiteraard, maar het lijkt erop dat er 6kg minder gewicht is met een vergelijkbare machine van de serie 6, dat kan het voor een stuk uitleggen.

Het zeoliet zou de beperking meebrengen dat kunststof bakjes dan best niet in de onderste lade geplaatst worden ivm vervormen omwille van de hitte van de warme lucht. Zou je zeoliet toch zien als een voordeel vergeleken met 'turbo drogen' (wat dat ook weer mogen zij)? Bij 2 verder identieke machines is er 29€ verschil in het voordeel van de zeoliet. Maar jouw opmerking en deze info doet uiteraard twijfelen.

Op 17 november 2023 15:10:08 schreef Arco:

Ik heb in mijn hele leven maar één Miele toestel bezeten.
Dat was de vaatwasmachine in het huis (bouwjaar 1969) van mijn schoonbouders.
De machine dateerde van 1971 en heeft nooit een reparateur gezien.
Na hun scheiding hebben mijn ex en ik het huis in 1986 overgekocht en dus de machine geerfd.
In 1991 werkte deze nog altijd perfect (nadien weet ik niet meer vermits ik toen zelf gescheiden ben).
20 jaar zonder problemen is allesbehalve slecht voor een vaatwas (tegenwoordig met 100% een utopie) maar ik herinner me wel dat de nieuwkoopprijs toendertijd een klein maandsalaris bedroeg...
Dus de slogan "Er is geen duurdere" klopt wel.

Persoonlijk hebben we altijd Bauknecht (wasmachine/droogkast) uit de middenmoot gekocht, tot volle tevredenheid (alhoewel ik toen bij Bosch werkte/gewerkt had).
Zelfs met de personeelskorting (10%) was Bosch voor ons toen nog te duur.
Actueel hebben we (sinds +- 5 jaar) een Bosch wasmachine en een warmtepompdroogkast met inoxkuip uit het hogere gamma vermits geschonken door de wijlen moeder en grootmoeder van Cindy.
Tot nu toe geen problemen.

Voor de inductiekookplaat hebben we gekozen voor Whirlpool op basis van de gewenste functionaliteiten (4 zones deelbaar tot 8 zones) niet op de reputatie van het merk, alsook voor de heteluchtoven (enkel functie en temperatuurknop, no gadgets).

We wensen sinds 3 jaar een vaatwasmachine aan te kopen maar we 'durven' gewoonweg niet...

Ik heb 20+ jaar met een Bauknecht uit de middenmoot gedaan. Maar die kreeg recent toch wat kuren.
Toen naar de lokale Expert gegaan en die raadde me een Whirlpool aan.
Dat is het ook geworden, de W7FHS51. Energieklasse B en met een eigen lade voor het bestek.
Pas 1x gebruikt, de stilte viel gewoon op.

thuis 1x een bauknecht gehad in de jaren 80, die bleef maar kapot gaan op de pomp, wikkeling fikte door. pa was dat zat na 3 jaar. er kwam een miele. die machine heeft gedaaid van 87 tot 2004 tot de keuken vernieuwd werd, paar reparaties gehad in die tijd, zelf gedaan.

zou nu een BSH machine nemen, maar neem geen! zeolith.

Hier een Bauknecht uit 1994, ziet er op heel klein roestplekje rek nog steeds als nieuw uit. paar reparaties maar verder werkend. Maar als deze stuk gaat wordt het een BSH!!

Jeromio2003, dan ben je goed bezodemieterd door je leverancier Expert ( Ahum) want de huidige Whirlpool is een 100% Indesit, pompen slecht, lagers zijn net Cote d'or (blijf het leuk vinden!) smelten als boter weg en als je niet goed met de vaat omspringt en onderhoud vallen de gaten in de kuipen.. Lekken dan nog harder dan een vergiet! erg slechte vaatwassers... Heeft niets meer met de oude Whirlpool ( Philips) te maken.. ( Wellicht kan je nog omruilen dat je niet tevreden bent)

Tja, YMMV zoals de ammi's zeggen

Hier staat de goedkoopste vaatwasser die ik 10+ jaar geleden kon vinden, een ikea gevaarte van toen 230 euro.
Tot nu toe nul problemen mee gehad.

Ik heb geweten wat voor een ding het onder het ikea naamplaatje echt was ...

Hier gewoon een simpele Beko,geen luxe,geen fratsen.Doet wat hij moet doen,namelijk de vaat wassen.Maakt een beetje herrie,boeit me niet..

Op 17 november 2023 19:31:27 schreef Sine:

Hier staat de goedkoopste vaatwasser die ik 10+ jaar geleden kon vinden, een ikea gevaarte van toen 230 euro.
Tot nu toe nul problemen mee gehad.

Ik heb geweten wat voor een ding het onder het ikea naamplaatje echt was ...

Electrolux of whirlpool. Niet de indesit versie.

Begint de model nr met 85xxxx dan is het een wh. Begint hij met iets v 914xxx dan is het electrolux

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Wat uiteraard nog belangrijker is dan merk of prijs is de wijze van gebruik. Je kan een miele op 4j gans rot krijgen en een Perrette Beko 10j gebruiken.

Wat ik altijd voorop stel bij was en vaatwas is 75€/jaar als referentie. Koop je een toestel v 750€ en doet er 10j mee dan is dat een goed toestel geweest. Kom je uit op bv 40€/j dan is dat een hele goede geweest. Kom je duurder dan 75€/j uit dan heb je pech gehad of brol.

Waar ik dat vooral voor gebruik is om de emotionaliteit uit keuzes te halen. Een mens zegt soms nogal snel: "maak maar, daar heb je geen nieuwe voor". Maar als bv er een herstelling v 250€ zich aandringd dan stel ik met mijn theorie dat je er nog 3,5 j moet mee wassen om dat er terug uit te halen. Als dat een 10j oid toestel is v bv bsh dewelke gemiddeld 12j mee gaan dan is dat een behoorlijk risico. Op die manier kun je dat op alles toepassen. Je kan dan niet zeggen dat een nieuwe duurder is daar die gemiddeld 75/j zou moeten kosten...en 2j volledige waarborg heeft. Je moet in een beslissing dus alles meenemen en niet zomaar herstellen omdat het kan of omdat je tegen wegwerpen bent. De lange termijnkost doet ook mee.

heb nu zelf een bosch vaatwas uit 2007, zat ook nog een halve keuken bij die ik heb ingezet voor opbergruimte. deze machine zou nog best oud kunnen worden, denk niet dat deze 3x per maand draait. nog een echte pomp met lagers die niet uit de cotédor fabrieken komen. idd gebruik is 1 ding, zout en glansspoel gebruiken en niet alles vol vet erin kwakken.

Bespaar jezelf de dure merken, hier prima ervaring met een spotgoedkope inbouw OK vaatwasser. (huismerk mediamarkt) De eerste heeft het 11 jaar volgehouden en is vervangen omdat de manden af waren, technisch verder nog 100% in orde. Qua geluid en functionaliteit ervaar ik geen verschil met de dure siemens van mijn ouders.

Siemens scoort hier goed, tot nu toe. Gaan consequent een jaar of 8-10 mee. De vorige hebben we per ongeluk afgeschreven omdat ie steeds vaker een foutcode gaf m.b.t. afpompen, en hij al een kleine 10 jaar oud was en we dus geen zin hadden om te investeren in het laten repareren.
Ook de wasmachines van Siemens doen het hier prima.

Toen de nieuwe vaatwasser er stond, gaf ie dezelfde foutcode, en bleek het probleem in onze afvoer te zitten. De vorige was helemaal dus niet stuk.

Kortom, Siemens (en z'n nestgenoten) is wat mij betreft een prima optie als je iets wil dat een aardige tijd mee gaat. De onderdelenvoorziening is bij mijn weten ook goed.

Wil je uberhaupt nooit repareren, dan zou je indesit kunnen kiezen. In het algemeen is mijn ervaring dat Indesit spul per jaar meestal niet eens meer kost dan BSH, op voorwaarde dat je het als wegwerpmachines beschouwt. Maar dat staat me wel wat tegen. Onnodig om zoveel afval te genereren en grondstoffen te verspillen.
Eenvoudig spul zoals een gasfornuis zou ik overigens meteen van indesit kopen, niets mis mee.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (43%)]

Ga naar de Jumbo. daar hebben ze vaatwassers in verschillende kleuren, er staat Sorbo op.. 2 voor 1 euro95 :P en zijn zeer energiezuinig :9

Maar per gebruiksuur heel kostbaar, de uurprijs van die dingen kan zomaar 20-30 euro per uur zijn afhankelijk van de operator!

Op 18 november 2023 09:46:53 schreef mel:
Ga naar de Jumbo. daar hebben ze vaatwassers in verschillende kleuren, er staat Sorbo op.. 2 voor 1 euro95 :P en zijn zeer energiezuinig :9

Het Heetwatergebriuk zal ook wel een stuk minder gunstig kunnen zijn.

Op 17 november 2023 19:31:27 schreef Sine:

Hier staat de goedkoopste vaatwasser die ik 10+ jaar geleden kon vinden...

De mijne slaat alles kwa prijs, en heeft extreem laag stroomverbruik

Dit is de aandrijving

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=zusjes+zingen+bij+de+afwas&ia…

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (18%)]

Hopelijk is humor toegelaten.

[Bericht gewijzigd door EricN op (93%)]

Mannen hebben ook recht op een aanrecht.... toch? :)

Hmm afschrijving van 75 Euro PJ. kom ik lang niet op! Machine verkregen bij reparateur, kwam er niet uit, destijds 4 j oud. Reset functie timer was defect op schakelpaneel, kosten 120 Gulden destijds, 2 x pomphuis a 24 Euro ongeveer en wat condensatoren en veren band etc. 20 Eu. Dus afschrijving van 4,80 Euro PJ, minder dan de Lola borstel!!