Op maandag 3 november 2025 19:33:32 schreef Herms:
Hadden we niet moeten privatiseren. En over die kabelploeg: hard werken inderdaad. Geen schaftkeet, geen Dixie. Gewoon maar in de bosjes.

dat is bij de kleine bouwtjes ook weleens zo, ga maar bij de buren of in een winkel hoor je dan. dixi uitsparen scheelt weer. draait om besparing tegenwoordig.

dat die kabeltekening wel vaker niet accuraat was of niet is gedaan blijk wel weer als er kabels meters liggen van de plek waar je een klic melding van hebt gedaan. maar als dat zo is, is de storing en ellende voor de eigenaar van de kabels, je hebt een klic melding gedaan. naarmate de jaren voorbijgaan kom je steeds meer ouwe grondkabels tegen in de straat. je kunt het gaan lassen maar de kans is steeds vaker dat het al niks meer deed.

Op donderdag 30 oktober 2025 23:57:02 schreef henri62:
[...] Pools, bulgaars, roemeens noem maar op. Niet dat ik er een probleem mee heb, als ze hun werk maar goed doen.
[...] Bij ons bedrijf al ruim een 1/2 jaar.

Een half jaar nog maar? Hier in het dorp steken die k#t-kabels al ruim 1¼ jaar boven de grond.
Delta (groene kabel) laat niets meer van zich horen om de boel naar binnen te brengen en af te monteren en bij Glaspoort (oranje kabel) schijn ik nog tot zeker maart volgend jaar te moeten wachten voor ze eindelijk hun zooi komen afmaken.
Nou heb ik geen behoefte aan "snel internet", want mijn huidige VDSL is ruim toereikend voor ons gebruik.
Maar als KPN haast wil maken met het afbouwen van hun kopernetwerk, zullen ze Glaspoort toch eens wat meer moeten aansporen een beetje tempo te maken.

Gewoon net boven de grond wegknippen.. O-)

Op dinsdag 4 november 2025 12:46:54 schreef mel:
Gewoon net boven de grond wegknippen.. O-)

Foei, foei, for the record, andermans eigendommen in de openbare ruimte vernielen is een strafbaar feit.

Er wordt niks vernield, alleen maar opgeruimd. Het spul is toch niet aangesloten? :z

bovendien is mijn tuin geen openbare ruimte , en als ze ondanks dat ik een formulier heb ingevuld geen interesse te hebben en ze niet in mijn tuin willen hebben toch zo`n kabel trekken als ik niet thuis ben , dan heb ik het recht om het er weer uit te halen .
het programma radar had er maandag avond ene topic daar over

Op dinsdag 4 november 2025 19:18:23 schreef mel:
Er wordt niks vernield, alleen maar opgeruimd. Het spul is toch niet aangesloten? :z

Water geven helpt niet, het wil niet meer groeien, dus is blijkbaar dood.
Het is toch ONDERGRONDSE kabel ? O-)

2 jaar geleden werdt er bij ons in de wijk glasvezel gelegd het zou naar binnen worden gebracht nou kun je lang op wachten.

Nou een jaartje later stak het oranje kabeltje nog steeds uit in onze tuin.

Ik wilde de bestrating toch doen dus gelijk naar de meterkast gelegd en daar mag ie uitsteken wat ie wilt want wij hebben geen kpn. :)

Bij mij heeft die kabel ook een halfjaar in de voortuin gelegen, en elke keer kwamen er prutsers, die hem persee in de woonkamer wilde, wat ik dus niet wilde, of ze wilde allerlei gaten in de muren gaan lopen boren terwijl die naar mijn idee prima langs de oude telefoonkabel kon die in de meterkast eindigde, waar ik hem dus wilde.
Ik had toch kabel, dus had het toch niet nodig, en stuurde ze gewoon weer weg totdat een monteur bereid was deze wel langs de oude telefoonkabel te leggen tot in mijn meterkast, dus daar hangt ie nu ongebruikt..

Ik denk dat het is: "minste gezeik met wifi bereik" als het wifi AP in de woonkamer staat. Vandaar dat de richtlijn is om de boel in de woonkamer af te monteren.

Toen wij ons huis kochten zat de coax van Ziggo ook in de huiskamer op de muur ik wil absuluut geen modem op de vensterbank whatever.

Zelf deze kabel verplaatst toen er een keer een monteur kwam omdat de wijk server eruit lag wilde deze doorlopen dus ik zeg tegen hem je loopt de modem al voorbij keek ie me vreemd aan dus ik trok de meterkast open zegt ie maar daar hoort ie niet volgens mijn papieren moet ie op de gevel in de huiskamer zitten.

Volgende vraag heb je dit zelf gedaan, ikke ja hoor geen centje pijn want jullie kunnen kan ik ook.. :)

Ja maar als er storing komt dan dan heb jij het gedaan. Ikke op mijn beurt dus het is mijn schuld dat de wijk server is uitgefikt. 8)7

Ikke Joh het werkt al jaren zo nooit gezeur gehad.

Overigens moet ik zeggen ondanks dat ie in de meterkast staat heb ik goede wifi op zolder achter in de tuin en zelfs als ik op straat om de hoek sta..

Volgens mij hebben ze voor mij de kamer gekozen omdat die plek makkelijker (goedkoper, tijd=geld) te bereiken dan de kelder.

Op woensdag 5 november 2025 19:54:03 schreef daandc:
zat de coax van Ziggo ook in de huiskamer op de muur

Zelf deze kabel verplaatst toen er een keer een monteur kwam omdat de wijk server eruit lag wilde deze doorlopen dus ik zeg tegen hem je loopt de modem al voorbij keek ie me vreemd aan dus ik trok de meterkast open zegt ie maar daar hoort ie niet volgens mijn papieren moet ie op de gevel in de huiskamer zitten.

Volgende vraag heb je dit zelf gedaan, ikke ja hoor geen centje pijn want jullie kunnen kan ik ook.. :)

Ja maar als er storing komt dan dan heb jij het gedaan. Ikke op mijn beurt dus het is mijn schuld dat de wijk server is uitgefikt. 8)7

Ikke Joh het werkt al jaren zo nooit gezeur gehad.

Even voor de informatie, dit is geen waardeoordeel of een mening, maar feitelijk. :)

Jouw aansluitpunt, AOP (Abonnee Overname Punt), is onderdeel van het Ziggo netwerk. Dat is hetzelfde als de watermeter, gasmeter of elektriciteitsmeter. Het is eigendom van de leverancier van deze nutsvoorziening.

Even afgezien van hoe de betreffende monteur dit heeft gecommuniceerd is het als volgt. Het AOP mag je niet zelf verplaatsen, mocht er inderdaad problemen komen, signaalstoringen, doordat je dit hebt verplaatst, dan zullen de kosten van herstel voor jouw rekening komen.

Daarbij, jouw aansluitpunt in de woonkamer is enkel galvanisch gescheiden, niet geaard. Het AOP in de meterkast dubbel galvanisch gescheiden, en geaard.

De vraag is nu of je het aansluitpunt hebt overgezet van woonkamer naar meterkast, en het AOP vervangen hebt voor een dubbel galvanisch gescheiden aansluitpunt, en dit geaard hebt?

De volgende vraag is, is er sprake van verlenging van de groene coax (buiten)kabel? Zo ja, hoe heb je dit opgelengd? Als je namelijk gaat lopen verlengen, dan klopt de berekening van jouw aansluitpunt tot aan de eindversterker (waar jouw aansluiting op een multitap zit) niet meer. Alle lengtes zijn berekend op het onderhevige verlies (demping) op zo'n coaxkabel. :) Bij hoge frequenties is dat verlies 2x meer.

Dus als jij ook nog eens jouw kabel gaat oplengen met extra lengte, heb je meer verlies, waardoor jouw aansluiting in de eindversterker op een ander punt op de multitap dient te worden geplaatst. Want op de tap loopt het per aansluiting in demping van laag naar hoog.

Dus het eerste huis die de multitap vanaf de eindversterker ziet krijgt de meeste demping, anders is het signaal in dat eerste huis te hoog. Het laatste huis op de tap, zit op de minste demping, anders krijgt dat huis teveel verlies (teveel demping).

En dit zijn redenen dat je niet zomaar aan jouw aansluiting moet gaan zitten. In de praktijk zal het misschien wat minder nauw komen kijken, al kan het wel meer kans op storingen geven. Op het moment dat jij met jouw kennis en kunde een aansluiting gaat verlengen, verleggen, en niet de juiste handelingen verricht, kan je in en uitstraling krijgen van jouw signaal (ingress/egress), of vochtschade in de groene kabel, wat ook weer zorgt voor signaalproblemen. Plus daarbij de demping dat niet meer klopt vanaf de multitap.

Dit is hoe het allemaal een beetje werkt, en van die monteur dus goed bedoeld, al heeft hij dat misschien niet goed naar jou gecommuniceerd hoe dat technisch werkt. Hoe goed bedoeld, en hoe nodig ook, laat het verplaatsen over aan de beheerder.

Eigen risico moet je zelf weten, maar de verantwoording ligt dan bij jou zelf. Het enige wat de monteur dan doet is dit vermelden op de werkbon, en het komt ook in het systeem te staan dat de klant de aansluiting heeft verplaatst. Komen er toch problemen? "gezeur" zoals je dat noemt, dan mogen ze dat doorberekenen aan de klant, dus aan jou.

Volgens mij hebben ze voor mij de kamer gekozen omdat die plek makkelijker (goedkoper, tijd=geld) te bereiken dan de kelder.

In mijn huis maak ik, en alleen ik, uit welke apparatuur waar wel/niet gemonteerd mag worden.

Dan weet iok dat voor de volgende keer. of hopelijk voor het vervolg. Ooit.

Op woensdag 5 november 2025 21:23:14 schreef Herms:

Nee, zo werkt dat niet helemaal. De reden kan ik je wel geven: de NT (Network Terminator), of 'glaskastje' heeft stroom nodig. Vaak zit er in de kelder geen stopcontact is de gedachte, in een woonkamer of meterkast wel (vaak ontbreekt het ook daar aan een stopcontact, met name oudere huizen. Maar is in een meterkast eerder te realiseren). En vocht.

Dus in de kelder is dat extra werk, en dat moet ook worden betaalt, want dit is niet berekend in de werktijd van de monteur die dit verhaal (oranje glaskabel) naar binnen brengt. Alles in overleg, zoals het normaal zou moeten, maar je hebt dan gelijk dat tijd = geld. Dat is hoe het werkt. :)

Kleurcodes, ook wel handig om te weten:

Oranje = glas
Blauw = KPN koper
Groen = coax Ziggo, Delta, of welke aanbieders er nog bestaan
Grijs = stroom

(de kleuren kunnen afwijken, maar dit is de standaard van nu).

Glasvezel, 2 aders: blauw en groen. De tweede ader werd eerder gebruikt voor analoge kabel RTV. Dat werd van elektrisch naar optisch omgezet. Bij de klant weer terug van optisch naar elektrisch. Het oude Telfort had dit o.a. Telfort is opgegaan in KPN, bij het harmoniseren is dat allemaal komen te vervallen). De tweede ader is in feite nu reserve. Mocht er een breukje komen in de eerste (hoofd) ader, dan proberen ze vaak nog de klant tijdelijk op de 2e ader te zetten totdat de breuk is gevonden, en er een nieuwe las is gemaakt.

je ziet het zo vaak, laat het aop gewoon zitten en zet er een F koppelstukje tussen zodat je altijd nog bij de originele groene coax kunt komen bij ellende. evt bij een verbouwing een inbouwdoos zetten waar de cai in gelast kan worden zodat je er altijd bijkunt.

nu ziggo steeds meer glas klanten probeert te lokken met lagere prijzen, willen mensen overstappen die vergeten waren dat de cai al jaren geleden was afgeknipt in de tuin, want die was niet meer nodig werd gezegd met de verbouwing. ook daar doet ziggo niet moeilijk over, monteur fikst de kabel gewoon. ook als deze groene coax 3 breuken heeft over 60 meter, word hersteld als ze een klant erbij krijgen.

Op woensdag 5 november 2025 22:30:32 schreef testman:
je ziet het zo vaak, laat het aop gewoon zitten en zet er een F koppelstukje tussen zodat je altijd nog bij de originele groene coax kunt komen bij ellende. evt bij een verbouwing een inbouwdoos zetten waar de cai in gelast kan worden zodat je er altijd bijkunt.

nu ziggo steeds meer glas klanten probeert te lokken met lagere prijzen, willen mensen overstappen die vergeten waren dat de cai al jaren geleden was afgeknipt in de tuin, want die was niet meer nodig werd gezegd met de verbouwing. ook daar doet ziggo niet moeilijk over, monteur fikst de kabel gewoon. ook als deze groene coax 3 breuken heeft over 60 meter, word hersteld als ze een klant erbij krijgen.

Met het gevolg dat ze daardoor meer storingsklachten krijgen..

als je het aop laat zitten en er een goede coax naartoe legt richting meterkast zodat het modem daar kan is dat niks geks lijkt me. immers is die coax gelegd in een tijd dat er 1 tv en 1 radio op die aansluiting zat. 20 jaar geleden kwam daar een modem en een bos draad bij en daar zit je niet op te wachten achter de gordijnen in de hoek van de huiskamer. dat er dan 10 meter coax bijkomt, hoor je niks van doorgaans. alleen slechte coax en slecht gemaakte koppelingen. als dat zo krap berekend zou zijn dan is de 1e kabel in het aop al snel ook te veel aan lengte. in nieuwere huizen is het wel standaard dat de coax in de meterkast binnenkomt.

Nee, zo werkt dat niet helemaal. De reden kan ik je wel geven: de NT (Network Terminator), of 'glaskastje' heeft stroom nodig. Vaak zit er in de kelder geen stopcontact is de gedachte, in een woonkamer of meterkast wel (vaak ontbreekt het ook daar aan een stopcontact, met name oudere huizen. Maar is in een meterkast eerder te realiseren). En vocht.

In mijn kelder bij het modem zit een stopcontact, anders werkt het modem niet. Ook daar waar de koper-kabel binnenkomt, bij de buitenmuur, zit een stopcontact.
En het gaat over glasvezel, niet coax.

Op woensdag 5 november 2025 22:01:52 schreef 2N3553:
[...]

Even voor de informatie, dit is geen waardeoordeel of een mening, maar feitelijk. :)

Jouw aansluitpunt, AOP (Abonnee Overname Punt), is onderdeel van het Ziggo netwerk. Dat is hetzelfde als de watermeter, gasmeter of elektriciteitsmeter. Het is eigendom van de leverancier van deze nutsvoorziening.

Even afgezien van hoe de betreffende monteur dit heeft gecommuniceerd is het als volgt. Het AOP mag je niet zelf verplaatsen, mocht er inderdaad problemen komen, signaalstoringen, doordat je dit hebt verplaatst, dan zullen de kosten van herstel voor jouw rekening komen.

Daarbij, jouw aansluitpunt in de woonkamer is enkel galvanisch gescheiden, niet geaard. Het AOP in de meterkast dubbel galvanisch gescheiden, en geaard.

De vraag is nu of je het aansluitpunt hebt overgezet van woonkamer naar meterkast, en het AOP vervangen hebt voor een dubbel galvanisch gescheiden aansluitpunt, en dit geaard hebt?

De volgende vraag is, is er sprake van verlenging van de groene coax (buiten)kabel? Zo ja, hoe heb je dit opgelengd? Als je namelijk gaat lopen verlengen, dan klopt de berekening van jouw aansluitpunt tot aan de eindversterker (waar jouw aansluiting op een multitap zit) niet meer. Alle lengtes zijn berekend op het onderhevige verlies (demping) op zo'n coaxkabel. :) Bij hoge frequenties is dat verlies 2x meer.

Dus als jij ook nog eens jouw kabel gaat oplengen met extra lengte, heb je meer verlies, waardoor jouw aansluiting in de eindversterker op een ander punt op de multitap dient te worden geplaatst. Want op de tap loopt het per aansluiting in demping van laag naar hoog.

Dus het eerste huis die de multitap vanaf de eindversterker ziet krijgt de meeste demping, anders is het signaal in dat eerste huis te hoog. Het laatste huis op de tap, zit op de minste demping, anders krijgt dat huis teveel verlies (teveel demping).

En dit zijn redenen dat je niet zomaar aan jouw aansluiting moet gaan zitten. In de praktijk zal het misschien wat minder nauw komen kijken, al kan het wel meer kans op storingen geven. Op het moment dat jij met jouw kennis en kunde een aansluiting gaat verlengen, verleggen, en niet de juiste handelingen verricht, kan je in en uitstraling krijgen van jouw signaal (ingress/egress), of vochtschade in de groene kabel, wat ook weer zorgt voor signaalproblemen. Plus daarbij de demping dat niet meer klopt vanaf de multitap.

Dit is hoe het allemaal een beetje werkt, en van die monteur dus goed bedoeld, al heeft hij dat misschien niet goed naar jou gecommuniceerd hoe dat technisch werkt. Hoe goed bedoeld, en hoe nodig ook, laat het verplaatsen over aan de beheerder.

Eigen risico moet je zelf weten, maar de verantwoording ligt dan bij jou zelf. Het enige wat de monteur dan doet is dit vermelden op de werkbon, en het komt ook in het systeem te staan dat de klant de aansluiting heeft verplaatst. Komen er toch problemen? "gezeur" zoals je dat noemt, dan mogen ze dat doorberekenen aan de klant, dus aan jou.

Ik weet donders goed hoe het werkt dus je hoeft het niet zo serieus te nemen. >:)

Ik hoefde helemaal niets te verlengen de groene kabel was meer dan lang zat ik kon m zo uit de geveldoos trekken en met een fatsoenlijke coax doos op de muur gezet deze had via mijn neef geregeld had die installateur is

Deze zit daarom ook niet in het vocht terwijl dit bij afschaf van ons huis wel zo was toen was het AOP groen uitgeslagen in de muur omdat er optrekkend vocht was vanuit de kruipruimte.

In de meterkast is alles netjes in het houten vloerschot afgekit.

En inderdaad is deze box gelijk geaard omdat dit ook nodig is.

Inmiddels is dit 25 jaar geleden en het werkt ook al die tijd al goed.

Op donderdag 6 november 2025 10:29:12 schreef Herms:
[...]
In mijn kelder bij het modem zit een stopcontact, anders werkt het modem niet. Ook daar waar de koper-kabel binnenkomt, bij de buitenmuur, zit een stopcontact.
En het gaat over glasvezel, niet coax.

Prima, ik gaf aan dat het om een NT kastje gaat, die is bedoeld voor glas (ik zette het er ook neer: glaskastje), het zet optisch om naar elektrisch. Mijn reactie op DaanDc ging over coax. Mijn reactie op jouw twijfel, over glasvezel. :)

Op woensdag 5 november 2025 21:23:14 schreef Herms:

Daarop gaf ik aan hoe dat werkt, omdat je zegt "volgens mij", en een aanname doet. Ik leg enkel uit hoe dat soort bedrijven werken. Het zegt niets over wat ik er van vind. Want ik ben het ook zeker niet eens met hoe het bij jou aan de muur is gezet. Dat is slordig en had beter gekund.

Ik heb genoeg aansluitingen gezien, glas, koper, coax, storingen en installaties gedaan over een periode van zowat 15 jaar. Ook grondwerk hoorde hierbij. Uit deze ervaring put ik, in de hoop jou antwoord op de vraag te geven hoe dat "volgens mij" in de praktijk zit. Ik kom nog terug op jouw eerste post.

Op donderdag 6 november 2025 21:06:18 schreef daandc:
[...]
Ik weet donders goed hoe het werkt

Ach, dat heb ik al zo vaak gehoord. ;)

Was ook meer een uitleg in zijn algemeenheid, niet voor jou alleen. Vaak komen dat soort vragen en ook ervaringen voorbij op het internet. Jij hebt het goed voor elkaar zeg je, al 25 jaar. Prima toch? Niets mis mee. :) Maar je moest eens weten hoe vaak dit mis gaat. Heb genoeg voorbij zien komen de afgelopen jaren. Dus ik zet er dan een stukje praktijkinformatie er neer voor mensen die daar wel mee zitten, of vragen over hebben. Ook daar is het forum voor bedoeld. Dus ik dacht, ah, mooi, kan ik even inhaken. >:)

En zolang het goed gaat, lekker laten zitten. ;)

Op dinsdag 30 september 2025 20:55:35 schreef Herms:
[bijlage]
en dit is de afwerking buiten, voor de volledigheid

Herms, ik heb nog even opnieuw gekeken naar jouw post (zoals ik eerder aangaf te gaan doen), aangezien ik enkel op latere dingen in dit topic heb gereageerd maar nog niet inhoudelijk op jouw vraag ten aanzien van het verplaatsen. Ik schreef eerder vanuit de ervaring over waarom ze zoiets doen.

Komt nu een antwoord op de vraag van verplaatsing, en praktischer:

Ja, je kan het zelf wel verplaatsen, mits (en dat is vaak wel het geval, maar soms ook niet) er nog een stukje op rol ligt voor jouw gevel. Dat extra stukje op rol wordt doorgaans zo gelaten, en kan zomaar minimaal 5 tot 10 meter bevatten. Je kan dan een stukje door de muur duwen, zodat je opzij kunt, wat jouw eerste vraag was.

Jij wil 'm eventueel in de kelder schreef je. Zou je kunnen doen, op eigen risico, zoals ik al schreef over het Ziggo verhaal. Je moet dan voorzichtig de bos opgraven in de tuin, mits dat er ligt, daar waar de oranje kabel de gevel ingaat. Het kan zijn dat de bos iets van de gevel ligt. Je kan de trekbandjes doorknippen op dat bos en eens uitrollen om te zien of je het gaat redden qua lengte.

Punt nu is het volgende. Jouw montageplaat op de muur bevatten twee ingelaste pigtails. Minimaal 1. Dat noemen ze zo, dat is waar het glasadertje op zit gelast, en waar een soort van flensje is te zien. Dit zit rechtstreeks op de oranje glaskabel vast. Als dat breekt, deze aders zijn vrij dun, dan heb je een probleem. Want dan moet er een storingsticket worden aangemaakt om de pigtails opnieuw in te lassen. Dat is op zich niet zo heel veel werk, maar iets wat je zelf niet kunt als je geen lasapparaat hebt om dit te doen.

Plaatje is voorbeeld van pigtail.