Hallo allemaal,

ik ben mij aan het verdiepen in deze,
ik was nieuwsgierig of er mensen zijn die met deze KIT :

https://dutchrfshop.nl/nl/kits-printen/524-onderdelenkit-drfs06-v2-fm-…

Aan het stoeien zijn of geweest?
Misschien mensen die er iets over kunnen vertellen?
.
zelf ook al 1 vraagje maar das voor later!
En ja ben er dus in getrapt, heb hier wat losse onderdeeltjes en een print nu.
Of het mij luikt durf ik niet te zeggen want ben ook maar een knutselaar.
Nogmaals ben nog niet gestart, eerst ff inlezen enz…

TIPS altijd welkom.

VrGr Rob

Tips? mwah,het LPF goed inblikken? :)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (11%)]

Plaats in de power eindtrap parallel aan C7 een 10 uF elco . Voorkomt AM ruis in de zijbanden van je FM signaal. Zenerdiode is een ruisgenerator. Je weet dat uitzenden via de ether verboden is? Bouw de zender bij voorkeur alleen zonder de eindtrap en gebruik hem als meetzender.

Ik heb die ook. Die moet wel in blik. En een goede voeding is ook wel belangrijk. Veel van die goedkope SMPS voedingen zorgen voor een hoge ruis over de hele band. Beste resultaat had ik met zo een gewone analoge voeding voor die 27mc bakkies. En de coax reflectielijn van de oscillator is wat lastig, die luistert nogal nauwkeurig.

Koeling en montage eindtor is ook nog wel een dingetje. Ik heb hem aan de onderkant en moest daarvoor een vakje uit het bodemblik fabrieken. Tor kan wel zonder isolatie op het koelblok.

Edit: Ik zie net dat die van jou net ff anders is als die van mij.

Hallo allemaal,

Hallo wvogel57 en bedankt voor de tip en de raad die je hebt gegeven,
En jaaa ik ga een beetje stout doen inderdaad, Wat dat betreft ben ik een beetje grijs.
En over de 10 uF elco - Voorkomt AM ruis in de zijbanden van je FM signaal,
Jahaaa daar denk je niet bij/over na.
En dus dat ga ik testen! Dankjewel voor die tip wvogel57!
.
Dat word krap an Hubie!
( je bedoelt het filter alleen al apart, los van de rest ook nog eens, maar kan ja!)
MAAR vind het wel een goed idee, ook hier als ik zo ver ben zal ik daarvoor kijken.
Ook dank Hubie!
.
Hallo Harrie, blik zat er ook bij maar ja ook eens!
En ik heb ( DENK IK! ) wel een goede voeding ik heb er een paar maar dit spul zet ik op de –
Diamond GSV-3000 Ik mag toch hopen dat die wel goed genoeg is!?
Ook jij bedankt natuurlijk.
.
ik ga vandaag de onderdeeltjes controleren, en misschien starten met de weerstandjes.
.
heb ik nog wel een vraagje? Er stond een berichtje bij en dat was deze:
Wij hebben de J310 vervangen voor de J109 !!
L15 moet hierdoor 4 windingen met een interne diameter van 5mm worden !
.
Ik heb ( DENK IK! ) nog een J310 liggen ( HOOP IK! ) Wat doe ik dan?
( HOOWWWwwww er staat op schema een U310 die heb ik ZEKER niet! )
.
En ff kort nog: Q8 die is om de voeding glad te strijken?

VrGr Rob

Gewoon alles inblikken,behalve de voorkant van het display anders zie je zo weinig... :)

Er zit toch een duidelijke handleiding bij?
Inderdaad in een blikje opbouwen,lpf hoef je niet apart in te blikken

Weet waaraan je begint. Die 124 mW van de stuurzender is voldoende voor een bereik van enkele kilometers op een open verticale dipool. Met 5 Watt haal je met gemak 10 km. Maar je loopt wel de kans dat portable radio's in je buurt overstuurd worden door het zeer sterke signaal van deze zender. Die ontvangen in dat geval alleen nog maar jouw zender, de andere FM zenders worden dan zwaar gestoord. Dan kun je wachten op een bezoek van het AT.

Kom net van een feestje dus neem het me maar niet kwalijk?
Hallo Hubie,
NEEEEjjjj nu ga ik dat display ook afschermen met blik!!! HAHAaaa LOL
.
Hallo Saturnus lieverd vrolijk en altijd goed gemutst, nog s@x gehad de laatste tijd?
.
Meneer wvogel57 wees niet bevreesd het werkt nog niet en moet het zelf ook nog gaan zien/geloven.
.
Beste mensen bedankt allemaal tot zo ver maar even!
VrGr Rob

Op 18 november 2023 22:15:49 schreef wvogel57:
Weet waaraan je begint. Die 124 mW van de stuurzender is voldoende voor een bereik van enkele kilometers op een open verticale dipool. Met 5 Watt haal je met gemak 10 km. Maar je loopt wel de kans dat portable radio's in je buurt overstuurd worden door het zeer sterke signaal van deze zender. Die ontvangen in dat geval alleen nog maar jouw zender, de andere FM zenders worden dan zwaar gestoord. Dan kun je wachten op een bezoek van het AT.

Mijn FM ontvangst wordt zwaar verziekt door de legale zenders. Waaronder Sky die op 300 meter afstand 200kW de lucht in duwt. Zelfs m'n MG en KG ontvangst wordt er zwaar door gestoord.

Op 18 november 2023 23:55:21 schreef wvogel57:
Dit kun je verwachten van het AT:

https://www.rdi.nl/documenten/richtlijnen/2019/12/04/sanctiebeleid-ill…

Dat zijn flinke bedragen maar ik zie dat als je op 3,5 meter zit (wat die RDVV waarschijnlijk ook kan) de boetes een stuk lager zijn. Ik heb een RDVV kloon die ook op 3,5 kan maar ik gebruik hem om te pingelen met een dummyload.

Ik hou ook van jou Rob!
Iets meer zelfvertouwen misschien?

Op 19 november 2023 04:37:32 schreef harry64:
[...]
Mijn FM ontvangst wordt zwaar verziekt door de legale zenders. Waaronder Sky die op 300 meter afstand 200kW de lucht in duwt. Zelfs m'n MG en KG ontvangst wordt er zwaar door gestoord.

Dit ook ook aan je ontvanger liggen. Niet voldoende bestand tegen sterke nabuursignalen op nabijgelegen frequenties.

Mensen Mensen Mensen toch!
Het lijkt wel of GD weer terug is in een andere vorm, 8)7
En lieve Saturnus dan zit het wel goed, en wat betreft het zelfvertrouwen welnee geen probleem!
Als het niet werkt klop ik bij jou aan! LOL nee onzin MAAR ik dacht zal eens vragen –
Of er meer mensen zijn MET DIT machientje, hoe die ut doeoeoet, en wie weet inderdaad Tiiiips.(je weet nooit!)
( En ik hou er van om de boel hier wakker te houden! Hoe simpel! Praatje pot enz… )
als dit knutseltje niet werkt pech zenden kunnen we zo ie zo ten alle tijden!
Kom op mensen nou weten we het wel! :z

VrGr Rob

Rob ik heb al meerdere van die dingen in elkaar gezet,de 6 w versie maar ook de 15 w.
Nog geen rare dingen meegemaakt,wordt hier gecontroleerd op een Hameg s.a
Ik vind het zeer goede kitjes.
Dat old school spul is leuk om mee te knutselen maar niet raadzaam om er een antenne aan te hangen.

.
Hallo allemaal,

Vraagje voor iemand die dit kitje ook gebouwd hebben?
Ik ben nu HEELLL RUSTIG dat KITje aan het maken en het word LANGNGNGZZZAAAAAMMMM :O
wat moois ( zo lijkt het! )
.
MAAR, heb ik toch een vraagje? L2?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163675
als ik het niet verkeerd heb is L2 gemaakt met 0,6MM draad,
nu heb ik het eerlijk niet gemeten maar denk dat ik twee(2) diktes draad heb -
van die/dat kitje dat is 1MM en 0,71MM. ( dus GEEN 0,6MM! )
nu is dat niet HEEL erg kwalijk, maar wat hebben jullie daarmee gedaan?
ik heb van mijzelf denk ik ook wel 0,6MM liggen hier.
MAAR vroeg mij af, wat hebben jullie... :?

VrGr Rob

Gewoon die 0,7 mm gebruiken die in de kit zit.Je kan ook gewoon die 0,6 mm gebruiken die je zelf hebt.
Bij het afregelen is het toch altijd wat trekken of duwen bij zo'n spoeltje.

.

Hallo Hubie,

ja dacht wel kan alle twee maar voor de lol het verschil:
0,6MM = 228.4 nH ( dit zou mijn privé draad zijn ) 7 WDG – om 6MM – 1MM Diam. – 0,1MM spatie.
0,71MM = 207.4 nH ( de draad van de KIT zelf ) 7 WDG – om 6MM – 1MM Diam. – 0,1MM spatie
.
ik heb dit op deze site laten berekenen:
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php
.
Als je de spoel maakt van 0,71MM en in plaats 7 WDG neem je 8 WDG – om 6MM – 1MM – 0,2MM spatie –
zit je aan de 227.2 nH .

VrGr Rob

[

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Ha rob007,

Je kunt beter de helix conisch laten verlopen....

Groet,
Henk.

Henk, maak het nu niet te moeilijk voor Rob.

Hallo Henk en Paulp,

nee ga het zelf ook niet te gek maken hoor Henk,
ik zou dit wel doen als ik deze KIT zelf experimenteel zwevend zou bouwen!
En Paulp dankjewel dat je voor mij op komt, die Henk is ie nou helemaal belatafeld!!! :+
LOL nee grapje allemaal maar denk dat ik het spoeltje maak van eigen draad 0,6MM.
.
Ter info ik ben nog met de weerstandjes bezig, het LCD scherm is vrijwel klaar.
Vind het ook leuk om te doen en als ik ff de kans krijg vanavond nog weer ff knutselen,
alles op het gemakkie! ( zal als ik wat verder ben fotootje maken )

VrGr Rob

Pssst Rob, zou persoonlijk liever de dikkere draad gebruiken dus 0.71 of nog beter de 1 mm. Maar tis jou feestje.

Knutselze is het ook echt weer voor.

Veel plezier.

.
Hallo Paulp,

Het kan allemaal nog steeds want ben nog niet bij de spoelen aangekomen!
Maar kun je het / dat onderbouwen Paulp?
We hebben het nog steeds over L6.
Het nare is ik kan dat niet. ( ik mis dat stukje kennis daarvoor! )

VrGr Rob