Pas zeker op met welke voeding je gaat gebruiken.
De Meanwell LRS 35-15 valt overigens niet aan te raden.
Deze geeft een pieptoon op de modulatie,de toonhoogte is afhankelijk van het ingestelde vermogen. 
.
Ja dit ging ook over het geluid hier boven.
Ik heb toevallig 2 transformator voedingen dus dat zit wel goed.
.
kom alleen even niet toe aan knutselen, das minder!
VrGr Rob
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hallo Rob, hoe is het afgelopen met die DRF zender?
Heb je deze al aan de band gehad en ermee gerapport.
Hallo Martin,
ik heb dat blik er nog niet omheen kunnen zetten!
Ik kreeg problemen met mijn lichaam en ben ook even weg geweest.
.
De problemen met mijn lichaam daar zal ik maar niet in details gaan -
( is een beetje prive zullen we maar zeggen, ook een beetje lachwekkend om dat hier te gaan vertellen! )
Veel pijn gehad en dan bijna een dag lang, knutselen kon niet, een dag werd verziekt door dit,
daarna moe van het geworstel met die pijn. 
.
Daarnaast moet ik ook nog voor de tweede keer voor kanker onderzoek dus jah…
.
MAAR NU, Ik ben er nog niet klaar mee, MAAR en het lijkt of ik weer terug op aarde kom.
Wil graag weer verder maar hou me een beetje rustig zeg maar ( kan zo weer terug bij af zijn )
.
Als ik kan zal ik weer vervolgen Martin!
VrGr Rob
Anoniem
Beste Rob,
Veel sterkte toegewenst met je onderzoeken. Die zender loopt niet weg het is immers een hobby.
Er zijn veel belangrijkere dingen in het leven waarvan gezondheid op nr 1 staat.
M.v.g.
Marcel
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (26%)]
Hallo MGFM,
Jaaa dankjewel hoor!
Het ene zorgt er voor dat het andere niet onderzocht kan worden,
Ben er nog ff wat langer zoet mee!
VrGr Rob
( 4-3-2024 – Vandaag eerste dag zonder pijn, zo fijn! ) 
vandaag ook goed tot nu toe!
In een gekke bui de oscillator nagebouwd!
( Doet ut best goed maar natuurlijk niet zonder probleempje! )
ik heb in plaats van de J310 een 2N3819 gebruikt waardoor (denk ik!) de oscillator –
veel liever rond de 120MHz of hoger oscilleert.
Ik gebruik in plaats 4 X de BB409 2 X de BB910 gloof ik dat het was met daarbij –
2 X 18pF over de varicapjes.
De spoel is niet 4 WDG maar iets van 5,5WDG
Voor de rest nog geen modulatie er bij aan gezet maar wel na de twee 2,2uH smoorspoeltjes een potmetertje op plus en min en de loper naar het smoorspoeltje natuurlijk,
daarmee fiets ik van… 120 naar 85MHz maar tijdens het naar beneden draaien zie je de sterkte van de oscillator afnemen!
( voordeel van die TinySA! )
Eenmaal rond de 85MHz kan ik aan de 22pF HF uitgang niets meer aanhangen –
bijvoorbeeld die weerstand verzwakker kombinatie de 100R naar min zorgt al voor uit/afslaan osc.
.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/105902
.
( 2 X BAT83 is nu 1 X 1n4148 )
.
VrGr Rob.
Dan lijkt mij de capaciteit van je varicaps te groot versus je spoel. Spoel iets groter maken (7 wdg) of meer bij elkaar knijpen. Kan ook nog dat die 1N4148 niet snel genoeg is voor deze frequenties. Zonder diode zou het ook moeten werken vermoed ik.
Hallo Harry,
ja zonder diode doet ie het ook (in mijn geval geen 2X BAT83 maar 1X 1N4148) niet lager -
en zonder de varicaps gaat de frequentie nog hoger dus die duwen hem juist omlaag,
.
MAAR je ziet de kracht afnemen ( de naald op de TSA zwakt af )
Of die diode daar de oorzaak van is… ( ik denk het niet, maar zeg nooit nooit? )
.
Ook als je dat verzwakkertje er achter zet(alleen R32 100R al ) slaat de osc. ook af.
.
die varicapjes doen hem dus naar beneden duwen,
maar als je verder dan 85...84MHz gaat slaat de oscillator af!
.
spoel heb ik dus al wel groter gemaakt, nog groter?
Zou dat het afnemende HF verhelpen?
.
de FET lijkt me de meest verdachte!?
.
je zou toch zeggen, een(1) van de onderdeeltjes veranderen dan moet het...
kzeg maar wat... C47 een hogere waarde??? (vond die waarde al hoog eigenlijk)
.
Voor de rest doet die oscillator het voor… 3mTr best goed!
Dankjewel Harry!
VrGr Rob
Dat ik dit gedaan heb was in een… opwelling en vind dat altijd leuk om te doen.
Het is experimenteel dus… kheb ut op een stukje on geëtst geplakt.
VrGr Rob
https://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/74MHz-105M…
Da's ook het leuke aan dit soort experimentjes. Overigens klopt het wel dat meer varicaps leiden tot een lagere frequentie en minder tot hoog. Hoe lager de spanning op de varcicaps, hoe hoger de capaciteit. Ik ging met m'n eerste ook van totaal 8 varicaps naar 2 voordat deze het wilde doen. Die 8 waren op 6 volt iets van 2x 200pF, dat was 'iets' te veel t.a.v. het spoeltje van 120 en 100nH.
Met het 120nH spoeltje en varicaps tussen 100 tot 30pF, zakte de boel op 100pF @65MHz ook in. Dat was dan met een J310, 2Nxxxx geval heb ik niet geprobeerd.
Hallo Harry… Henk… allemaal natuurlijk!
ik heb nog een dezelfde oscillator gemaakt!
Ik heb dat nu met een andere ( misschien niet betere! ) FET gedaan.
En ongelofelijk ik krijg deze ook NIET lager dan ongeveer 104MHz???
En ik heb dan al gelijk in plaats van 4 heb ik 5 windingen 6,5MM Diam. 1MM DraadD.
In plaats van 4 heb ik 2 X varicap en daarbij 2X 39pF er over.
R21 100K ff zonder die diode later met andere soort geprobeerd ( BAT85 deed ie het niet meer!? )
Zou het nog steeds aan de soort FET liggen? Dat lijkt me zo stug?
Wat zorgt er nou voor dat ie ZO HOOG zit?
VrGr Rob.
Hallo Harry / lezers,
plaatje ziet er mooi uit Harry maar het stukje Jip&Janneke ontbreekt voor mij. 
( Licht aan mijn onkunde! Sorry )
Die andere FET is een 2N5458 ik heb er nu eentje van Motorola waarvan ik hoopte…maar echt niet!
En ja ja ik weet wel koop dan zo’n goeie andere FET!
Maar blijf ik het toch raar vinden?… Wel hoog maar niet laag? Is dat nu verkeerd gedacht van mij?
Moet ik er wel bij zeggen nu bij die laatste oscillator die draait lijkt wel niet erg lekker!
Maar dan nog, wel hoger maar niet lager?
( ga zo misschien nog ff vechten met die laatste oscillator want vind hem niet zo lekker gebouwd ook. )
VrGr Rob
Kan ook nog dat er oscillatie is rond de 52MHz en je de 2e harmonische meet. Ik weet niet hoe breed je je SA hebt ingesteld. Als die pas bij b.v. 60MHz begint zie je die 52MHz niet. 
Hallo Harry,
kom net uit mijn hokje.
Ik heb me daar een partij lopen loten, je wilt het niet weten! BAH
Het kwam op gegeven moment wel ff mijn neus uit zeg,
MAAR hij doet het Harry.
Eerst ging het op gegeven moment nog helemaal fout, zoals een FET die het niet deed???
En toen deed ik voor de verandering de FET verkeerd aansluiten. ( je moet toch wat he! )
En TOEN kwam het heldere moment! Ik heb er een 2N3819 in gezet en bang zegt ie op 60.6MHz.
HAHAHAAAaaaa LOL nu zit ik TE LAAG!!!
.
MAAR toch blijf ik het vreemd vinden!
Waarvoor wel hoog met die 2N5458 ik denk dat ik door dat te kort en klein op elkaar gepriegel-
iets fout gedaan hebt! ( ik blijf eigenwijs! LOL )
.
Ik moet nu ff pauze nemen want ik word dan fanatiek en krijg er de pest in,
en dan MOT en ZAL... maar dat is een soort van vermoeiend wel!
.
Ben even naar schoondochter en kleindochters geweest,
ook gelijk even doorgereden naar Brox : https://www.brokxelectronics.nl/
ik heb gelijk de laatste vier 2N3819 opgehaald dan kan ik er tenminste nog eentje de lucht in blazen.
.
ik had trouwens een soort van machientje gemaakt om printjes te slijpen in dit/mijn geval,
heb nu dus ook een printje gemaakt maar moet er nog een beetje mee oefenen.
Ik heb hem op de zaak bij ons daar heb ik wat meer ruimte om…
Tis geen wereldwonder/ niet perfektmaar het lukt me er een beetje mee.
( Heb ook zo’n freesmachientje maar daar moet ik mij ook nog meer in verdiepen! https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fae01.alicdn.com%2Fk… )
.
Dat hand slijpen gaat wat sneller!
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (14%)]
Hallo 2N3553 ,
Man man man nu moet ik terug graven hoor, HOOWWwww wacht ff nu weet ik het weer.
Ik had / heb dat kristal nog niet! ( 3.2MHz kristal mis ik nu ff nog ) jaaa ik had het opzij gegooid omdat ik ook dat kristal 1 2 3 niet had.
Kzou daar eens achter aan moeten gaan, ik zal eens even kijken, maar ik kan nog ff niks wat dat betreft.
( daarbij moet ik dat IC dan ook weer zien op te graven! )
kzal es kijken!
VrGr Rob
Martin V
Bijna overal te bestellen, dat kristal van 3200kHz, 6400kHz kun je ook gebruiken, maar dan is de deling anders. Display in Haarlem heeft wel de grootste keuze uit kristallen:
https://display-elektronica.nl/Webwinkel-Category-301637/Kristallen-en…
als het goed is / gaat komen er 10 kristallen 3.2MHz naar deze kant ( zal denk 2..3 weken zijn! )
VrGr Rob
Martin V
Op maandag 6 oktober 2025 13:19:29 schreef rob007:
als het goed is / gaat komen er 10 kristallen 3.2MHz naar deze kant ( zal denk 2..3 weken zijn! )VrGr Rob
Die 10 kristallen kun je toch overal bestellen, gewoon in NL, dan liggen ze morgen op de mat voor 25 cent per stuk.