brains
Special Member
Ik was een beetje op aliexpress aan kijken i.v.m. de blackfriday aanbiedingen.
Ik weet echter bijna niets van hf en de regeling er rond, daarom vraag ik het even hier aan de zendamateurs die wel weten.
Ik kwam deze walkie talkie tegen. Maar zijn deze legaal in nederland en belgie? (ik woon 650m van de grens met belgie vandaar ook de vraag voor beide landen)
boafeng uv5r
https://www.aliexpress.com/item/1005005424987520.html?spm=a2g0o.tm1000…
Legaal als in als ik een N-registratie in nederland zou halen als beginnende zendamateur? (of evt in belgie als ik daarmee ook in nederland zou mogen zenden)
En geldt deze dan ook in belgie of andersom?
Ik denk dat dichtsbijzijnde zendamateurclub voor mij Brugge of Gent is. Of Maldegem moet ook een club hebben, dat is nog dichter voor mij. De dichtsbijzijnde nederlandse afdeling van veron zit in goes en dat is een heel eindje van mij vandaan.
Met een Nederlandse N-(en ook de F-)registratie is deze porto legaal in Nederland, mits je de amateur banden gebruikt, d.w.z. 2m en 70cm.
Voor de LPD en PMR bandjes is deze illegaal, ook met een N of F-registratie, i.v.m. het uitgangsvermogen.
Of deze in België legaal is met een ON-registratie zal het BIPT of de plaatselijke club je wel kunnen vertellen.
Ik heb zelf ook een UV5R als portable.
Sluit me bij de vorige spreker aan. Houd je aan de voorwaarden voor N of F, dan mag je 'm gebruiken.
De zwaai zou trouwens waarschijnlijk ook te breed zijn voor een LPD- of PMR-gebruiker: ze zouden je niet eens verstaan.
Mits je de amateurbanden gebruikt en mits de spectrale zuiverheid in orde is.
Bij die extreem goedkope dingen wil dat bést vaak wel een probleem zijn omdat het uitgangsfilter niet om wordt geschakeld met het kiezen van een andere band.
Zie bijvoorbeeld https://imgur.com/a/up2ne voor wat spectrum analyzer metingen.
Als je 'm maar op één band gebruikt, dan schijnt het best te doen te zijn om 'm in het gareel te krijgen. Een scherp afgestemde antenne (of een opklikbaar lowpassfilter) helpt er ook aan mee.
In België zijn er dan weer andere regels met betrekking tot het daadwerkelijk zelf bouwen van apparatuur met de 'eenvoudigste' licentie. Ik weet niet of die ook gelden bij het modificeren van bestaande apparatuur.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 18 november 2023 18:01:22 schreef Ledlover:
..en mits de spectrale zuiverheid in orde is.
Laat dat nou net bij die Baofeng dingen nogal wat te wensen overlaten. In die zin is ie voor geen enkele gemachtigde legaal. In Zwitserland is inmiddels al een (ander) type verboden.
brains
Special Member
Hmm, dat klinkt als niet verstandig om zo 2 te kopen. Ook al is de prijs verleidelijk laag.
En ik bedenk me, als ik met mijn broer of vrienden zou willen gebruiken ergens onderweg dan mag dat natuurlijk ook niet. Die hebben zeker geen zin om een n licentie te halen ervoor 
Ik heb geen kennis van hf om zo'n aanpassingen te maken dat hij minder storing veroorzaakt.
Plus de radio amateurs zouden het denk ik ook niet leuk vinden als ik een slechte radio gebruik die stoort.
Alhoewel met al die schakelende voedingen, zonnepanelen en invertors, very cheapy ledlampen en meer zal ik zeker niet de enige zijn die de zendamateurs "zou irriteren" met rommel in de ether gooien 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik als niet-zend-amateur weet minder dan mensen die hier al gereageerd hebben maar is het officieel niet zo dat zendamateurs max 1W mogen zenden op de 2M band (155mHz in het display).
Het is in sommige gevallen voor de autoriteiten lastig als iemand kan zeggen: "Ja, hij kan 5W, maar die gebruik ik nooit. Ik heb hem altijd braaf op 1W. Echt!". Dan worden regels aangepast en mag je de apparatuur niet eens bezitten.
In oostenrijk, als je met je paragliding club de 2M band gebruikt, dan komen ze schijnbaar op de startplek controleren en als ze je aantreffen met een 2m radio dan zeggen ze: Sure je mag hem hebben om aan de muur te hangen we boren er alvast een ophang gaatje in. Je radio mag je gewoon houden. Ik heb dit nog nooit live ervaren.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 18 november 2023 21:29:47 schreef rew:
Ik als niet-zend-amateur weet minder dan mensen die hier al gereageerd hebben maar is het officieel niet zo dat zendamateurs max 1W mogen zenden op de 2M band (155mHz in het display).
Hmmm, ik mag van 144 MHz tot 146 MHz 400W maken, op 155 MHz heb ik niks te zoeken, ik mag daar dan ook geen vermogen maken, ook geen 1W.
Persoonlijk mag ik wel op de marifoonband 1 tot 25W maken, maar dat is weer een andere vergunning
Het is in sommige gevallen voor de autoriteiten lastig als iemand kan zeggen: "Ja, hij kan 5W, maar die gebruik ik nooit. Ik heb hem altijd braaf op 1W. Echt!". Dan worden regels aangepast en mag je de apparatuur niet eens bezitten.
In oostenrijk, als je met je paragliding club de 2M band gebruikt, dan komen ze schijnbaar op de startplek controleren en als ze je aantreffen met een 2m radio dan zeggen ze: Sure je mag hem hebben om aan de muur te hangen we boren er alvast een ophang gaatje in. Je radio mag je gewoon houden. Ik heb dit nog nooit live ervaren.
Zouden ze hier ook moeten doen bij sommigen..
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 18 november 2023 20:36:00 schreef brains:
..En ik bedenk me, als ik met mijn broer of vrienden zou willen gebruiken ergens onderweg dan mag dat natuurlijk ook niet. Die hebben zeker geen zin om een n licentie te halen ervoor..
Als dat je doel is dan zit je op een amateurband helemaal verkeerd. Als jij het als hobby leuk vindt om met radio bezig te zijn, dan moet je zeker die call gaan halen. Bouwen met RF, experimenteren met antennes of propagatie...allemaal leuk. Maar als je onderweg een beetje heen en weer wilt lullen, nope. Daar zijn de amateurbanden niet voor.
Heb je al aan CB gedacht? 27MHz "bakkie's" koop je voor een paar tientjes op marktplaats, is vrij van licentie en "lullen met je vrienden" mag ook gewoon 
Precies, als je met de auto gaat, is een 27mc bakkie verreweg het gemakkelijkst. Groot bereik, legaal in heel veel (zo niet alle) EU landen.
Als je echt pal achter elkaar rijdt, kom je waarschijnlijk ook wel uit de voeten met een PMR portofoontje op 446MHz.
Check wel even hoe het inmiddels zit met de regels m.b.t. microfoons in de hand houden. Grote kans dat er lastig gedaan wordt over een hele portofoon in je hand houden, maar dat een microfoon aan 'n touwtje nog wat acceptabeler is.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Dit mag je wel vergunningsvrij gebruiken, gaan per twee stuks, dus nog goedkoper dan de UV5R
https://nl.aliexpress.com/item/1005006104679654.html?spm=a2g0o.product…
ook in verschillende kleuren 
https://nl.aliexpress.com/item/1005005785496818.html?spm=a2g0o.detail.…
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
https://www.rdi.nl/onderwerpen/vergunningvrij-frequentiegebruik
Vroeger was er ook een boekje, dat grappig genoeg al ergens op CO staat en als zodanig uit de zoekmachine rolt: https://www.circuitsonline.net/forum/file/5757 (maar ik weet niet hoe up-to-date dat nog is)
Op 18 november 2023 21:38:12 schreef Jinny:.
Persoonlijk mag ik wel op de marifoonband 1 tot 25W maken, maar dat is weer een andere vergunning
Dus geen 0? Lijkt me vermoeiend… 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik was ook aan het kijken voor een goedkope handheld. Er zijn er veel die bijna gelijk zijn, maar allemaal met gruwelijk slechte AM ontvangst (luchtvaartband)
Zijn er ook die wel goed ontvangen op de luchtvaartband? (ze klinken allemaal rauw en 'rasperig' in review filmpjes, o.a. Quansheng, Radtel, Baofeng)
Boudie
Vervangen DOOR.
Op 18 november 2023 20:36:00 schreef brains:
...
En ik bedenk me, als ik met mijn broer of vrienden zou willen gebruiken ergens onderweg dan mag dat natuurlijk ook niet. Die hebben zeker geen zin om een n licentie te halen ervoor
...
Even vooropgesteld dat ik niks heb met mobiele telefoons, maar zijn die dingen nou niet precies dáárvoor gemaakt?
Bapaktus
Special Member
@Brains.
Ik heb op een ander Forum een 2-meter portable zender/ontvanger SCR-146A geplaatst.
Ik wilde allereerst deze tranceiver niet op dit forum zetten maar op een ander Forum.
Misbruik door niet gelicenseerde forum leden ?? 
Misschien een tip?
En anders haal ik hem daar weg en plaatst ik hier mijn aanbieding.
Ruud exPA0ROJ
.
Hier in de omgeving worden die Baofeng dingen vol op gebruikt!
En dan bedoel ik op 2 en 70
( zegt voor de rest uiteraard niets, geeft ook niet het recht om ze WEL te gebruiken! )
Als je het hier op het forum vraagt dan word er misschien gezegd dat het rommel is en waarschijnlijk niet goed is.
Ik geloof hun wel, ze zijn niet 100% maar eerlijk zijn, ik gebruik ze toch ook af en toe! 
VrGr Rob