Ik heb een situatie waar een zoneklep in de CV-installatie zit.

De zone werkt niet, het is de 'beruchte' VC8615A van Honeywell, ik heb hem uit elkaar gehaald en de contacten op de nokkenas schoongemaakt maar het volgende fenomeen doet zich voor:

Zodra ik op de zwarte draad spanning zet hoor ik het relais tikken maar doet de regeling verder helemaal niets, echter als ik de zwarte draad los gaan (thermostaat temp bereikt) dan loopt de motor 1 rondje totdat hij zijn eindcontact tegen komt en gaan dan in de gesloten positie staan.

Hij lijkt dus niet te reageren op warmtevraag. Iemand enig idee?

de eindelopen en de print met relais kun je toch uitmeten? Heb je met het uiteen doen iets verkeerd ineen gezet? Is er waterschade?
Zit er op de print een mkt? Het printrelais is vd 3 kontaketen het zwakst en dus hoofdverdachte. Hoe heb je de kontakten proper gemaakt?

idd SW3 het relais staat in serie met de zwarte draad. dat contact kan gammel zijn, zet er een ander relais in 24VDC. dat kan weer komen doordat de klep mechaniek zelf te zwaar loopt.

De motor zal wel openen, maar neent de klep zelf niet mee. Ander kan ie ook niet dicht lopen als de spanning eraf gaat.

Op 26 november 2023 23:02:20 schreef Hunebedbouwer:
De motor zal wel openen, maar neent de klep zelf niet mee. Ander kan ie ook niet dicht lopen als de spanning eraf gaat.

kan zijn dat het NC contact van het relais wel nog werkt.

Even een update aangaande de tweewegklep.

1) Aangaande het relais: ik heb er een doorgemeten en inderdaad een contact werkte niet meer. Je hoort hem keurig tikken zodra de thermostaat aan slaat maar de motor start niet met draaien. Twee besteld uit Amerika van hetzelfde type en vervangen.

2) Vervolgens zat er spanning op de motor, maar hij ging niet draaien. Wat blijkt? Er zat uitgedroogd smeermiddel in. Vrij bruin en erg dik en stroef. Daarom blijft de motor hangen en draait hij niet, of heel soms even wel (als de boel warm genoeg is waarschijnlijk).

Ik heb alle onderdeeltjes gespoeld en opnieuw met een lichte viscositeit olie ingezet, ook gezorgd dat alle asjes goed lopen en dat het mechaniek vrij is.

Over het uit elkaar halen van dit meganiek: er zit een beugel rond de motor, die moet je losklikken door even open te drukken. Daarna moet je de motor meteen 'splitsen' van de vertragingskast. Dus het metalen deel van het kunststof deel afschuiven. Als het smeermiddel dik is lijkt dit moeilijk te gaan. Na het splitsen goed een foto maken van hoe de diverse tandwieltjes zitten. In mijn geval bleven de tandwieltjes kleven in positie.

Hou speciaal rekening met de middelste aandrijfas (vanuit de motor gezien) met twee kleine ringetjes en een veertje, leg deze apart. Het is ringetje-veertje-ringetje. De bedoeling is dat de rotor vrij blijft van het metaal, daar is dit veertje voor.

3) Dan heel belangrijk zit er in de aandrijflijn bij het tandwiel na de rotor een soort 'palletje'. Dit zorgt voor de richting van de motor! Dus heel belangrijk dat deze aan de juiste kan zit. Als de witte positiehendel naar voren zit moet dit palletje naar achteren gericht zijn.

Als alles ingezet is en het mechaniek loopt goed kan je de motor heel simpel weer in elkaar klikken, even met de nokkenas draaien voor de juiste kloktijd.

4) Dan testen: als je de PCB eruit hebt kan je met de meest rechter twee veercontacten de motor laten draaien. Check of de motor de juiste kant op loopt. Vanaf de kabel gezien met de klok mee. Pas op met het in elkaar zetten met de veren want die zijn vrij gevoelig, als de motor de verkeerde kant op draait heb je kant dat hij deze veren kapot drukt.

5) Dan speciaal bij mij was het geval dat het extra contact om de communiceren met de ketel geoxideerd geraakt. Er is water in de unit gekomen, ik heb met wat contact spray en klein beetje iets scherps het contact in de schakelaar gereinigd.

Er waren eigenlijk 3 oorzaken:
1) Motor draaide niet.
2) Relais zat vast.
3) Terugmeldcontact werkte niet.

Omdat we twee zones hadden resulteerde dit in soms een hele trage warmeopkomst. De zone ging vaak pas aan als de motor warm genoeg was en het smeermiddel weer beetje vloeibaar was, op als de wasmachine/droger aan stond. Of een zone werkte pas als je bij de andere zone warmtevraag deed (terugmeldcontact).

Een nieuwe unit is ruim € 160,- wij hebben er twee nodig € 320,- totaal. Persoonlijk ben ik geen fan van dit ontwerp, erg gevoelig voor vocht. Ik zou als het kan een thermische motor nemen, maar in ons geval moet ik dan de kleppen gaan aanpassen en de meeste thermische motoren hebben geen ingebouwde regeling dus daar is nog een apart kastje voor nodig. Ik denk dat ik dat pas doe zodra er weer problemen onstaan. De originele relais waren € 25,- met verzendkosten.