Mijn bouwstofzuiger is er mee gestopt (met automatische inschakeling als apparaat is aangesloten). Als ik de motor direct aansluit gaat die gewoon aan. Nu lijken de weerstanden op het printplaatje erg warm te zijn geweest. Daarom dacht ik deze te vervangen. Als ik de tabel goed lees moeten dit 2.6K? 1% weerstanden zijn, ik kan deze nergens vinden? Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt

De kleuren zijn moeilijk te zien, maar lijkt op bruin-zwart-bruin? Dat zou 100 Ohm zijn. Ik neem aan dat je de bovenste weerstanden bedoelt? (want dat vertel je niet)
Dat de print wat bruin is, is normaal. (ik denk niet dat die kapot zijn, meet ze door met een multimeter)

2k61 is een standaardwaarde in de E48, E96 en E192 reeksen. Is logischer dan 100 ohm, ook gezien de plaats en functie in het circuit, maar de kans is best groot dat ze nog goed doormeten. Ze horen daar warm te worden.

Als je zonder te meten willekeurige onderdelen gaat vervangen, is het kleine elco'tje vlak naast de koelplaat ook best een goede kandidaat.

Of de spanning meten op de zwarte diode linksboven. Die wordt gevoed uit de 230V via de grote gele condensator en 4 serieweerstanden.
Als de stofzuiger ermee gestopt is kan het zomaar het Senseo syndroom zijn waardoor het niet meer werkt.

Volgens mij is die gele condensator 'versleten', die 4 weerstanden lijken mij goed, de soldeerpunten ervan zien er minder uit, soldeer deze nog eens door en vervang die gele condensator.

Als het nog niet werkt en je weet niet hoe dat op te meten, vervang dan alle halfgeleiders op dat printje, dat zal eenvoudiger en goedkoper zijn.

Bedankt voor de reacties.

Mijn kennis van doormeten is niet goed (en mijn meter is niet zeer uitgebreid, misschien moet ik een betere kopen), solderen is geen probleem. Ik meet ongeveer 2,5 ohm en vanaf de eerste naar de laatste 10,3 ohm

Hete weerstanden:
kleur weerstand rood-blauw-bruin-bruin-dikbruin. Ik meet 2,58 apart en alle 4 na elkaar 10,4 ohm

Diode:
linksboven meet 1 kant op niks, naar de andere kant "0,571v" (4007 10)

Condensators in circuit gemeten wel ontladen:
Weerstand meting op 200k
Alle lopen op tot 200 en dan ol, de gele loopt op naar 165 en blijft daarop hangen (misschien kan mijn goedkope meter niet meer leveren?)

Als de weerstanden allemaal hetzelfde meten dan zou ik eerst eens proberen ze weer vast te solderen, beetje flux erbij en doorsolderen.
Ze zitten op de foto allemaal los...

Op 2 december 2023 08:43:45 schreef MGP:
Volgens mij is die gele condensator 'versleten'

Dat lijkt waarschijnlijk, het "senseo syndroom".

Dit is niet te meten? Anders bestel ik er gewoon 1. Weerstanden ziet de soldeer er prima uit, maar zal ze aanstippen

Gele is een:

275v-x2
mkp 18
0,22u K

Heb hem er uitgesoldeerd, weerstand loopt niet meer op, blijft op O.L staan. Kapot dus denk ik?

[Bericht gewijzigd door TRABBIT op (24%)]

Zonder meter die capaciteit kan meten is meten lastig.
Zo te zien is de raster(steek)maat 22.5mm, dan past deze: https://www.conrad.nl/nl/p/wima-mkp-x2-0-22uf-10-305v-rm22-5-1-stuk-s-…

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]

Op 2 december 2023 11:07:15 schreef TRABBIT:
Ik meet ongeveer 2,5 ohm en vanaf de eerste naar de laatste 10,3 ohm

kleur weerstand rood-blauw-bruin-bruin-dikbruin.
Ik meet 2,58 apart en alle 4 na elkaar 10,4 ohm

Even voor de zekerheid: meet je nu ongeveer 2.5 Ohm of ongeveer 2.5 kilo-Ohm? De kleuren wijzen op de kilo-Ohm variant, maar als je dat niet meet...

Is het handig nog meer te vervangen op de print als ik toch bezig ben? En misschien niet juiste topic, maar is het aan te bevelen een ESR meter aan te schaffen of gewoon domweg vervangen? Overige condensators zien er op het oog goed uit

Bij metingen weerstanden stond meter op 200k.

Onderstaande is foto van de condensator

[Bericht gewijzigd door TRABBIT op (67%)]

Dan past de condensator uit mijn link...
De kleurringen zijn niet goed te zien op de foto, maar dat maakt ook niet uit. Als ze alle 4 hetzelfde meten zijn ze nog heel.

Heel erg bedankt dan bestel ik die. Wijs om meer te vervangen/bestellen als ik toch bezig ben?

Uit voorzorg kun je de drie kleine elcootjes vervangen, kosten bijna niks...

Doe ik, laat de uitslag weten. Zou leuk zijn als ik het met jullie hulp kan repareren.

die print is wel al aardig aan het vergaan door de hitte, als je die weerstanden uithaalt/vervangt, is het misschien wel handig ze 1cm ofzo boven de print te monteren

zo op het eerste gezicht worden die midden aftakkingen niet gebruikt, dus je zou de 3 weerstanden zwevend kunnen monteren
weerstand 1 met zijn beginpin in de pcb, en de 2de omhoog,
weerstand 3 met zijn eindpin in de pcb en de andere omhoog.
de 3de weerstand gewoon tussen beide solderen.
eventueel met een klein stukje draad bevestigen op pcb voor stevigheid.
hoogte zijn geen probleem mogen zijn zolang je niet hoger dan die koelplaat uit komt

Op 2 december 2023 11:44:01 schreef Sine:
[...]

Als die condensator inderdaad in serie staat, kan dat. Ik denk om meerdere redenen dat hij NIET in serie staat maar dat de weerstanden (die de TS in de kiloohm stand zou kunnen hebben gemeten en dan dus in orde zijn) die rol vervullen. Met een enkele diode werkt een condensatordropper niet.

Op 2 december 2023 12:22:28 schreef TRABBIT:
Is het handig nog meer te vervangen op de print als ik toch bezig ben? En misschien niet juiste topic, maar is het aan te bevelen een ESR meter aan te schaffen of gewoon domweg vervangen? Overige condensators zien er op het oog goed uit

Bij metingen weerstanden stond meter op 200k.

Dan heeft de meter als het goed is ook een k getoond achter de meetwaarde, kan bijna niet anders.

Onderstaande is foto van de condensator

De gele condensator is waarschijnlijk niet de boosdoener als ik de schakeling goed begrijp. maar kan alsnog wel versleten zijn.

Bij deze condensator hoef je alleen maar de capaciteit te meten. ESR is voornamelijk van belang bij elco's.

Ik zou in elk geval beginnen bij de elco'tjes.

Meter geeft niks aan behalve een . tussen de getallen, is een goedkoop apparaat. Ik vervan alle elco's en die gele die heb ik toch al losgesoldeerd. De onderdelen kosten niet veel.

Zorg dat je voor de gele in elk geval een MKT of MKP van het X2 type neemt, anders is de oude beter.

Op 2 december 2023 11:44:01 schreef Sine:

Versleten is een beter woord, niet ingewijden verstaan "senseo syndroom" toch niet. ;)

Als je gaat googelen dan is dit de meestvoorkomende betekenis van senseosyndroom. In de economie is het jargon nooit aangeslagen.

Even los ervan dat er in deze schakeling geen sprake van is.

Op 2 december 2023 11:54:08 schreef TRABBIT:
Weerstanden ziet de soldeer er prima uit, maar zal ze aanstippen

Dit ziet er prima uit? 8)7

En niet 'aanstippen' maar doorsolderen, zodat het netjes vloeit. :)

De foto's zeggen niet veel, kan ook flux zijn...
In ieder geval nieuwe soldeer erbij doen, anders heeft hersolderen geen zin.